Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marcella_e schreef:Mijn paard word gewoon "normaal" bekapt door een hoefsmid die de volledige opleiding daarvoor gevolgt heeft. Het bevalt mij prima en mijn paard loopt er prima op. Ze heeft verder geen hoefijzers, want ben geen voorstander van iets er onder te doen als het niet nodig is. Omdat dit me goed bevalt en me paard er goed op / door loopt en staat voel ik me niet geroepen om over te stappen of om het een keer te proberen.
Iedereen moet doen waar hij of zij en het paard zich prettig bij voelt.
Zou mijn paard bijvoorbeeld door mijn hoefsmid en andere hoefsmeden ontzettend kreupel lopen dan zou ik een alternatief gaan zoeken. Maar aangezien dit niet het geval is laat ik het lekker zo
avanoort schreef:Dit topic sttat in de verkeerde categorie, er reageren alleen maar naturals!
De zool wordt korter en korter, er komt een probleem met de doorbloeding, dikke benen, etc en de problemen beginnen.
EN DAT IS MIJN MENING
Maar omdat er hier alleen maar naturals zijn om te discuseren, ga ik maar weer, ik vindt naturals te fanatiek, sorry, veel succes met het topic!
avanoort schreef:Dit topic sttat in de verkeerde categorie, er reageren alleen maar naturals!
De zool wordt korter en korter, er komt een probleem met de doorbloeding, dikke benen, etc en de problemen beginnen.
EN DAT IS MIJN MENING
Maar omdat er hier alleen maar naturals zijn om te discuseren, ga ik maar weer, ik vindt naturals te fanatiek, sorry, veel succes met het topic!
Rianne_kiara schreef:Kinke... ik had niet gevraagd of je me wilde afkatten...
avanoort schreef:MIJN MENING:
In de Rocky Mountains ligt geen asfalt.
Mijn argumenten, de zool wordt maar korter en korter.
Asfalt zijn geen stenen.
Marcella_e schreef:hahaha ik ben geen Natural hoor. Ik ben nou ja ik denk gewoon? Maar ik heb dat toevallig wel een "normale hoefsmid"
EN DAT IS MIJN MENING
Arabesk schreef:HKO, hoefbevangenheid en andere ziektes komen niet voor. En dat is niet omdat HKO paarden eerder opgegeten worden. Van de kadavers blijven de hoeven over omdat dieren ze niet lusten
Er is onderzoek gedaan op kadavers van paarden in het wild. Geeneen had HKO of andere 'bekende afwijkingen' in de westerse wereld.
anton1973 schreef:Ik ben absoluut geen voorstander van nb en heb wel degelijk voldoende praktijk ervaring met gevallen waarbij het niet goed is gegaan.
Freya_bokt schreef:Ik weet niet genoeg van hoefsmederij af om te beoordelen of het 'model' hoef van de natuurlijk bekappers beter is of niet. Maar wat ik me wel afvraag:
Hier in Belgie duurt een opleiding tot hoefsmid 3 jaar aan de koninklijke hoefsmederijschool, voltijds. ze krijgen theorie over de anatomie en fysiologie van de hoef, en praktijkoefeningen op paardenbenen uit het slachthuis en later op paarden. Na 3 jaar mag je jezelf dan hoefsmid noemen. Mijn smid heeft al vele jaren ervaring en is in zijn leven al meer vergeten over hoeven dan ik ooit zal weten. Hij doet dan ook niets anders.
En dan komt er een 'natuurlijk bekapper', die een andere baan heeft en nog wat bijklust als 'hoefsmid'. Hij heeft daar ooit eens een cursus over gevolgd, van een paar dagen. Bovendien kan hij aan de hand van een paar foto's precies zeggen wat er met de hoeven van mijn paard moet gebeuren, zonder aan huis te komen, zonder mijn paard te zien lopen. Daar stel ik me dan toch heel veel vragen bij!
Hoe kan een natuurlijk bekapper dezelfde kwaliteit leveren als een echte smid als ze op die manier tewerk gaan? Het is natuurlijk waard wat de gek ervoor geeft, maar mijn gezonde boerenverstand zegt dat ik m'n geld beter aan een echte smid uitgeef...
Freya_bokt schreef:Ik weet niet genoeg van hoefsmederij af om te beoordelen of het 'model' hoef van de natuurlijk bekappers beter is of niet. Maar wat ik me wel afvraag:
Hier in Belgie duurt een opleiding tot hoefsmid 3 jaar aan de koninklijke hoefsmederijschool, voltijds. ze krijgen theorie over de anatomie en fysiologie van de hoef, en praktijkoefeningen op paardenbenen uit het slachthuis en later op paarden. Na 3 jaar mag je jezelf dan hoefsmid noemen. Mijn smid heeft al vele jaren ervaring en is in zijn leven al meer vergeten over hoeven dan ik ooit zal weten. Hij doet dan ook niets anders.
En dan komt er een 'natuurlijk bekapper', die een andere baan heeft en nog wat bijklust als 'hoefsmid'. Hij heeft daar ooit eens een cursus over gevolgd, van een paar dagen. Bovendien kan hij aan de hand van een paar foto's precies zeggen wat er met de hoeven van mijn paard moet gebeuren, zonder aan huis te komen, zonder mijn paard te zien lopen. Daar stel ik me dan toch heel veel vragen bij!
Hoe kan een natuurlijk bekapper dezelfde kwaliteit leveren als een echte smid als ze op die manier tewerk gaan? Het is natuurlijk waard wat de gek ervoor geeft, maar mijn gezonde boerenverstand zegt dat ik m'n geld beter aan een echte smid uitgeef...
jackie schreef:Marcella_e schreef:hahaha ik ben geen Natural hoor. Ik ben nou ja ik denk gewoon? Maar ik heb dat toevallig wel een "normale hoefsmid"
misschien is hij wel niet zo normaal![]()
![]()
![]()
Tulandro schreef:Juist! Vaak wordt het in een korte cursus geleerd, zo kun je onmogelijk alles leren over beenstanden etc.