hoefschoenen, hoe pak je het aan en bevalt het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:31

heb ook smitjes. Heb een tinker met erg grote voeten, die viel ruim buiten alle maten van de kant-en-klare hoefschoenen. Mits je ze goed dichtdoet heb je er heel veel plezier van. Makkelijk aan en uit te trekken en heel stevig. Ik gebruik ze onder de man en bij het mennen. Bos/weg/zand/bak/blubber alles kan.
Ben er dus heel erg over te spreken en das fijn want ik ben absoluut tegen hoefijzers, wil geen gaten in de hoef en mijn paard zo natuurlijk mogelijk op zijn hoeven hebben staan. Met een ijzer kan de hoef niet uitzetten tijdens het lopen (dat is bij elke pas) en met de schoenen wel die zijn van rubber. Ik heb haast niet hoeven inlopen/opbouwen, heb geen wondjes gezien en we zitten nu na minder dan 8 x gebruiken op 1.5 uur aan per keer.

Uitscheuren kan ik me ook niet voorstellen op aanwezigheid van zwakke plek na.

Hoefschoenen worden op maat gemaakt met een mal van de hoef van jouw paard (elke hoef op zich in gips gegoten). Daarom heen maken ze de rubberen schoen.

Sosha

Re: hoefschoenen, hoe pak je het aan en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:01

Ik kon het me ook niet voorstellen. Dacht ook direct aan een materiaal fout. Heb ook aangeboden aan Smit om met de schoenen langs te komen zodat hij dit kon bekijken. Maar helaas, hij was niet geïnteresseerd en ik hoefde niet langs te komen. Hij bood wel aan om de kapotte te vervangen (stuur de afdruk maar op) maar de overige schoenen wilde hij niet eens zien "daar kan ik toch niks aan doen".

Dit gebeurde wel eens vaker volgens Smit, dan zou het paard er wel op gestaan hebben (ja ja, de buiten zijkant achter ???) voor mij voldoende reden om de hoefschoenen niet te vertrouwen. Ook heel vreemd dat de firma Smit zo makkelijk zijn schouders op haalt over een dergelijk incident dat 2x in korte tijd voor komt.

Ik zou trouwens niet weten waarom ik ze niet op het zand kan gebruiken, ik zou er ook gewoon het bos mee in moeten kunnen en daar heb je ook bochten.

Ja ik heb foto's, ik zal ze later er op zetten, moet nu eerst m'n pony doen!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:15

http://www.mijnalbum.nl/Album=QY4BSNM3

Daar staan de foto's, beetje veel, maar de meeste zijn wel duidelijk. Ik heb er hier en daar een tissue tussen gedaan om een duidelijk beeld te krijgen. (bij de fototitel betekend LA = linksachter en RV = rechtsvoor).

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:40

Tjee zeg dan baal je! Maar dit is een oude sluiting.

Maar ik heb inmiddels een nieuwere schoen dan jij denk ik. Bij mij is de sluiting heel anders en niet vastgemaakt aan de schoen met nippels. Afgezien van het tunneltje waar het straaldraadje doorheen gaat zit het dus bij mij compleet los van de schoen en kan zo ook geen trekkracht uitoefenen op de schoenen terwijl hij vast zit.
Die van jou lijkt wel verder uitgescheurd na een sneetje van iets scherps.

Ik zal proberen er vanavond eens een foto van te maken zoals die van mij sluiten (aangemeten in 2004).

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:44

Deze foto komt van de site, lijkt wel of deze sluitingen wat dikker zijn dan de mijne. Zal alsnog foto's proberen te maken vanavond.
Afbeelding

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:50

Tsja..... dat dacht ik eerst ook, een scherp steen of zo iets ...... bij de eerste keer heb ik het niet kunnen zien en het terrein was ook niet zo regelmatig dus ik dacht misschien hele rare pech gehad te hebben.

Maar de tweede keer is iets scherps echt totaal uitgesloten (wij hebben diep ingegraven bording in de longeerton en deze is ook absoluut stenen vrij). Terwijl de scheur er toch precies hetzelfde uit ziet.

Wat ik ook heel vreemd vond is dat de schoen niet verder door scheurde. De eerste keer was de schoen wel gewoon om de hoef blijven zitten en kon mijn pony er ook gewoon mee stappen zonder dat de schoen verschoof of verder losscheurde.

M.i. had dit gewoon niet mogen gebeuren en ik heb geen zin om te proberen of het met de nog niet beschadigde schoenen ook gaat gebeuren en hoe dat dan af loopt (een been doet nog steeds zeer )

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:52

Het lijkt ook net alsof er een inkeping aan de voorkant van de schoen zit. De mijne zijn helemaal gesloten.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:07

Hoe oud zijn jouw schoenen??

Die inkeping heb ik ook inderdaad. Daardoor is de schoen veel makkelijker aan en uit te trekken (vooral een voordeel voor een sokkenpaard) en komt er ook geen overdreven spanning op het rubber tijdens het dragen denk ik. Ik zou bijvoorbeeld ook gewoon nieuwe staaldraadjes kunnen halen bij ze en zo langere of kortere er op zetten omdat het gewoon soort van skisluitingen zijn die los aan de schoen hangen (aan de achterkant alleen door een tunneltje heen zoals bij jou op de foto).

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:11

De factuur is van 20-10-2005. Mijn pony heeft in de tussentijd 3 maanden op rust gestaan wegens een blessure, dus ik heb ze ook nog amper gebruikt.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:13

tjee dan zijn die van jou een stuk nieuwer! Huh wat raar, dan is dus dat vastzetten van de sluiting een nieuwere constructie! Heel apart, wellicht is dit bij mij zo gedaan juist omdat ik een sokkenpaard heb?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:57

Ik heb een Haflinger...... ook wel wat sokjes dus, maar dat lijkt me opzich geen probleem (ff haartjes goed glad strijken na het aantrekken natuurlijk).

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:17

Bij die van mij is het niet even sokken glad strijken na het aantrekken en dan heeft die van mij nog niet eens zo heel veel sok voor een Tinker.
Tinkers hebben doorgaans ook een stuk meer sok dan Haflingers.

Afbeelding

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:09

ik heb een hele oude versie gehad (met ski sluitingen, niet die rooie) en nu de versie met de lichtere bovenkant (flexibelere) waardoor die inkepin niet mere nodig is.

Ik bedoelde de opmerkinge over longeren emt schoenen niet zo dat het niet kan ofzo hoor. Ik vroeg me gewoon af of er een speciale reden was dat je het wel deed. Gezien mijn paard op zand zonder schoenen wel goed loopt, deden wij in de bak en bij het longeren geen schoenen aan

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:12

@Sosha:

die schoenen heb ik ook (model dan) wat een rare scheur! hoort inderdaad neit te gebeuren. an me voorstellen dat je nooit meer zulke hoeft (heb met kieffer hoofdstellen)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:15

Oh sorry, ik was vergeten te antwoorden.

Het was nog al warm, dus ik wilde hem alleen maar eventje rustig laten lopen om de spieren los te houden, omdat hij de dag ervoor redelijk hard gewerkt had (opbouwen na blessuren).

Aangezien het een aardig eind wandelen is van de stal naar de longeerton en er op dat pad nog al wat steentjes en scherp grind liggen, had ik ter bescherming zijn schoenen aan gedaan. Niet nodig om te longeren, maar zou ook niet nodig moeten zijn om ze voor 10 minuten uit te trekken.

Snappie

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:47

Dit zijn mijn hoefschoenen, aangeschaft in ongeveer september 2004.
Afbeelding

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:19

Die zijn idd wel heel anders. Blijkbaar is vernieuwing niet altijd verbetering Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:04

Ik denk eerder dat er iets met die schoen van Sosha aan de hand was, of dat ze te los zaten tijdens het longeren, of wat dan ook.
Ik heb de schoenen in november 2005 gekregen en ze bevallen prima, mankeert ook niks aan. We hebben er lange buitenritten mee gemaakt, door plassen, over dikke takken, behoorlijk oneffen bospaden etc.
Dit zijn ze:

Afbeelding

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:37

moest je foto helemaal knippen en plakken als url en dan nog is ie heeeel klein. Maar ik ben blij dat ik deze heb en niet de jouwe. Lijken me erg lastig aan trekken.
Hey nu geeft hij de foto wel.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:58

Ik kan niet zeggen dat het aan en uittrekken nou zo lastig gaat, eigenlijk met een handbeweging doe je hem om. Maar misschien is de "moderne" versie dunner en dus soepeler? (en dus zwakker ? Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:00

Cheveyo schreef:
Maar ik ben blij dat ik deze heb en niet de jouwe. Lijken me erg lastig aan trekken.

Ik ben er wel blij mee hoor. Haha! En absoluut niet lastig om aan te trekken; ik doe ze m'n paard in een mum van tijd aan en uit. Haha!

Op de foto zijn de sluitingen trouwens dicht hè, kan zijn dat je je daar op verkijkt? Ik zal nog even zoeken naar een andere, duidelijker foto.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:04

Dat zou het wellicht wel eens kunnen zijn Sosha!
Heb gister nog gevoeld aan de wanden van de schoenen maar ik kan het me echt niet voorstellen. Mijn man ook niet Haha!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:15

Bij de mijnen zijn de buitenzijkanten beduidend dunner dan de binnenzijkanten (snap je 'm nog?). Heb dit ook aan de fa. Smit gemeld, maar daar zijn ze niet op in gegaan. Ik weet dus ook niet of dit zo hoort of niet.

Ben eigenlijk wel benieuwd of dat bij die van jullie (zowel het oude als het nieuwe type) ook zo is.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:20

Volgens mij beide zijden even dik Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:27

Mijn vzpaard wordt sinds eind april NB.
Eerste tijd ging het erg goed op steentjes
Nu gaat dat niet meer en gaan zijn hoeven brokkelen als we over een pad met steentjes gaan en kunnen we dus het erf niet af(hoeven zijn kurkdroog).

We zouden dan hoefschoenen gebruiken voor enkel die weg+ als we nog zulke paden tegenkomen.

Die Smidtjes lijken me interessant maar dat is weer Nederland en wij wonen in België.
Zijn die schoenen van divoza hier voor geschikt?