Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Arabesk schreef:Zonder ijzers geeft een paard aan wat zijn grenzen op dat moment zijn en kun je die respecteren.
Arabesk schreef:Een ijzer geeft gevoelloze hoeven, niet pijnloos. De pijn is er nog steeds maar wordt niet meer waargenomen!
cynthiar schreef:Mijn fjord had eergister zijn ijzer verloren rechtsvoor, maar toen kon die dus echt niet meer lopen, zo kreupel liep ie. Laat staan dat alle 4 zijn ijzers eraf waren. Hij is vandaag beslagen en hij loopt gelijk weer goed. Dus paarden kunnen hele gevoelige zolen hebben en echt niet zonder ijzers kunnen.
Probeer maar een met je blote voeten over een schelpenpad te lopen. Diezelfde pijn of nog erger voelt een paard met dunne/gevoelige zolen ook!. Dat wil je hem toch niet constant aandoen? Ook al is dit "natuurlijk".
. Haar stralen waren nagenoeg weggerot, de voet stonk vreselijk en er zat overduidelijk schimmel in de witte lijn. Afijn, de bekapper heeft zijn werk gedaan en toen ik haar weer naar buiten bracht ... liep ze vrijwel helemaal zuiver!!! marleen_usar schreef:mee eens dat niet iedereen zomaar kan gaan bekappen ook niet na een cursusje, jij had nooit via een cursus de voeten zo gekregen dat je paard wel op de harde bodem zou kunnen lopen.
Arabesk schreef:nou ik ben zo'n dolende ziel die na een dagje cursus zelf bekapt en nooit een prof erbij haalt. Na een jaar kon mijn paard overal op lopen en is nog nooit kreupel geweest.
opala schreef:Ik bedoel maar te zeggen het is niet of of .... maar en en. Het is niet alleen dit of dat .... het is een geheel andere totale aanpak. Ontbreekt er iets, dan leg je toe op het optimaal haalbare.
hoef je niet meer. Citaat:Bovendien blijken hoefijzers trillingen met een hoge frequentie te veroorzaken, trillingen die zich door de benen verspreiden en de hoger gelegen gewrichten beschadigen. Artrose en rugpijn kunnen hier onder andere een gevolg van zijn.
klik hier voor plaatje met grafieken van trillingen
Op deze warmtefoto staat een paard dat aan EEN been een hoefijzerheeft.
Duidelijk is te zien dat dat ene been kouder is dan de andere. Dat is een gevolg van de verminderde pompwerking van de hoef, die door het hoefijzer niet meer kan spreiden en samentrekken.