Gevoeligheid op harde ondergrond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:07

Ik begon me al af te vragen of ik er nu echt zo naast zat met mijn mening inzake ijzers maar gelukkig lees ik berichtje van Onyx en twijfel ik nu niet meer aan mijn verstand. Volgens mij is voor een paard pijn n.l. gewoon pijn en als hij niets meer laat zien is de pijn weg.

cynthiar

Re: Gevoeligheid op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:12

Mijn fjord had eergister zijn ijzer verloren rechtsvoor, maar toen kon die dus echt niet meer lopen, zo kreupel liep ie. Laat staan dat alle 4 zijn ijzers eraf waren. Hij is vandaag beslagen en hij loopt gelijk weer goed. Dus paarden kunnen hele gevoelige zolen hebben en echt niet zonder ijzers kunnen.
Probeer maar een met je blote voeten over een schelpenpad te lopen. Diezelfde pijn of nog erger voelt een paard met dunne/gevoelige zolen ook!. Dat wil je hem toch niet constant aandoen? Ook al is dit "natuurlijk".

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:41

Ik vind dat een paard wel degelijk wat kan hebben aan ijzers.
.
Arabesk schreef:
Zonder ijzers geeft een paard aan wat zijn grenzen op dat moment zijn en kun je die respecteren.

Ook vind ik dat je niet altijd een paard moet laten bepalen waar je wel of niet moet draven of zo. Ik heb met Jordy een tijdje gehad dat hij echt aan het klungelen was tijdens het rijden. Hij trok steeds naar de berm en wilde bijna nergens meer draven. Het grappige was dat hij het later op bijna ieder pad deed!! Ik bepaal bij heb wanneer we harder gaan en wanneer ik zie dat het echt niet lukt dan stop ik, maar zal het wel proberen. Hij hoeft echt niet te struikelen van een boomstronkje of van een paar stenen. dan moet hij maar opletten en zijn hoeven optillen.

Arabesk schreef:
Een ijzer geeft gevoelloze hoeven, niet pijnloos. De pijn is er nog steeds maar wordt niet meer waargenomen!

daar zou ik ook wel argumenten bij willen horen.

Ik hoop dat Inge86 nu een manier heeft gevonden waardoor haar paard beter gaat lopen. Het blijft toch verschillen per paard. De ene is gebaad bij natuurlijk kappen en de andere totaal niet. Dat telt voor ijzers en gewoon bekappen ook.

Gr heidie

Inge86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 08:33

Ik ben super blij met mijn ijzers. Liever een paard die zonder pijn door het leven gaat, waarvan ik nog niet eens weet op welke manier de ijzers daar effect op hebben, als dat hij heel zijn leven spontaan kreupel staat omdat hij weer eens op een steentje heeft getrapt. Mijn paard happy, dus ik happy. Ik raad het in elk geval iedereen aan om het een kans te geven. Misschien dat het bij ieder paard anders uitpakt, maar het is de moeite waard

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:34

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:38

Mijn paard liep ook moeilijk op harde bodem maar ik heb doorgezet zonder ijzers,veel in de berm lopen enzo. ik heb goed zijn hoeven laten groeien en nu loopt hij goed blootvoets.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:43

Even googlen op natuurlijk bekappen levert je genoeg argumenten. Dat ga ik niet allemaal overtypen hier.

Easywalkers is van de regen in de drup! Dezelfde nadelen als ijzers!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:51

cynthiar schreef:
Mijn fjord had eergister zijn ijzer verloren rechtsvoor, maar toen kon die dus echt niet meer lopen, zo kreupel liep ie. Laat staan dat alle 4 zijn ijzers eraf waren. Hij is vandaag beslagen en hij loopt gelijk weer goed. Dus paarden kunnen hele gevoelige zolen hebben en echt niet zonder ijzers kunnen.
Probeer maar een met je blote voeten over een schelpenpad te lopen. Diezelfde pijn of nog erger voelt een paard met dunne/gevoelige zolen ook!. Dat wil je hem toch niet constant aandoen? Ook al is dit "natuurlijk".

De pijn zegt meer iets over de schade die het ijzer heeft aangericht!

Tuurlijk zal het in het begin zonder ijzers lastig(er) zijn, maar het is net als met eelt. Als je wat geduld hebt komt het wel goed en zolang je je paardje niet dwingt tot werk wat ie nog niet aankan, hoeft ie ook geen pijn te lijden.

maras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:16

Maar ik probeer het al ruim een jaar, moet ik het dan nog langer blijven proberen? En ik dwing mijn paard vrijwel nergens toe, ik kan vanaf het erf zo het bos inrijden, maar elk denneappeltje, stokje, kiezeltje is een ramp. Is dan een jaar geduld nog wel zo diervriendelijk???

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:30

Vraag je zelf eens af waarom bij elk willekeurig paard de ijzers er ooit onder zijn gegaan en hoe het mogelijk is dat het paard er niet meer af kan. Dan moet er toch wel degelijk een belletje gaan rinkelen. Schijnbaar is er wat met die hoef gebeurt.

maras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:45

Alle belletjes hebben al gerinkeld, dierenarts onderzoek heeft niets opgeleverd, volgens de hoefsmid zien zijn hoeven er prima uit dus schijnbaar is er toch niets aan de hand maar mijn paard is gevoelig.Al mijn vorige paarden hebben zonder ijzers gelopen, hetzij het hele jaar door,hetzij in de winter, nooit problemen gehad. Het ene paard is het andere niet en het is een vrij starre mening om per definitie tegen ijzers te zien ongeacht de toestand van het paard. Overigens is er vorig jaar ook al een natuurlijk bekapper bij mijn paard geweest, dure hoefschoenen van Smit aan laten meten maar geen verbetering, welke opties heb ik nog meer??

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:54

Inge, ik herken dit verhaal letterlijk van mijn oudste merrie. Toen ik haar kreeg had ze geen ijzers en zo heb ik jarenlang over allerlei terrein rondgecrossed. Even heeft ze ijzertjes gehad vanwege een beenblessure. Daarna weer blootvoets. Dat ging allemaal super ... totdat ze hoefbevangen is geraakt. Op aanraden van de dierenarts heeft ze toen ijzers met leren zooltjes gekregen. Ze liep meteen een stuk beter. Ik opgelucht natuurlijk. Maar na een paar maanden ging het mis. Ik heb haar toen maar helemaal op rust gezet; wij zaten zelf midden in een verhuizing dus dat kwam op zich niet helemaal verkeerd uit. 24/7 buiten op een schrale wei. Dat was in de zomer van 2004. Nu was dat volgens mij de natste zomer ooit, maar ok, ze hadden wat bomen om onder te schuilen dus niet zo'n probleem. Dacht ik. Mijn merrie ging steeds slechter lopen. Ik wist op een geg. moment echt niet meer wat ik moest. Iemand heeft mij toen een natuurlijk bekapper aangeraden, een officiële gecertificeerde. Hij heeft haar ijzers eraf gehaald en wat daar onder vandaan kwam is met geen pen te beschrijven . Haar stralen waren nagenoeg weggerot, de voet stonk vreselijk en er zat overduidelijk schimmel in de witte lijn. Afijn, de bekapper heeft zijn werk gedaan en toen ik haar weer naar buiten bracht ... liep ze vrijwel helemaal zuiver!!!

Die dag heb ik besloten nooit meer ijzers onder mijn paarden te slaan. Ijzers geven vaak accuut verlichting, maar verdoezelen zo ontzettend veel problemen, dat ik mijn merrie er makkelijk aan had kunnen verliezen.

Mijn merrie blijft een probleemgeval met haar voeten. Ze zal denk ik nooit echt op grintpaden oid kunnen lopen. Dat hoeft ook niet, ik doe haar hoefschoenen aan als ik buiten rijd. Dat werkt voor mij het beste.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:03

Elk paard kan zonder ijzers, maar de eigenaar heeft geen zin in poespas. Wanneer je gemotiveerd bent en op de hoogte bent van wat goed is voor je paard (dus niet voor jezelf), dan had je niet alleen een NB-'er erbij gehaald en hoefschoenen uit de kast getrokken, maar had je ook zelf gevijld (na een uitgebreide cursus) en m.b.t. huisvesting zoveel mogelijk tegemoet gekomen aan z'n behoeftes en het paard nog steeds tijd gegund, zodat de hoefjes weer overal neergezet kunnen worden. Tijd heelt alle wonden ook onzichtbare schades in hoeven welke lange of korte tijd beslagen zijn geweest. Want dat is het mooie van het verhaal: Je kunt de hoeven door je eigen egoisme verknallen, maar door schade en schande wijzer geworden ook weer helen.

maras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:12

Ik zit pas sinds een paar dagen op dit forum maar wat ik nu al heel jammer vind is dat Opala een conclusie trekt die niet gecontroleerd is. Allereerst zorg ik zeer fatsoenlijk voor mijn paard en dat doe ik niet voor mezelf maar voor mijn paard.Ik heb er bewust voor gekozen om niet zelf aan mijn paard te gaan knutselen, zelfs niet na een uitgebreide cursus, omdat ik hoefverzorging vakmanschap vind en niet iets wat elke paardenliefhebber kan leren of in zich heeft. Over je laatste opmerking: waarop baseer jij dat ik m.b.t. tot huisvcsting niet aan zijn wensen tegemoet kom? Mijn paard staat dag en nacht buiten op 1 ha weiland met een inloopstal zodat hij zelf kan bepalen waar hij wil staan. Beter en natuurlijker kan volgens mij niet.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:19

mee eens dat niet iedereen zomaar kan gaan bekappen ook niet na een cursusje, jij had nooit via een cursus de voeten zo gekregen dat je paard wel op de harde bodem zou kunnen lopen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:24

Ik bedoel maar te zeggen het is niet of of .... maar en en. Het is niet alleen dit of dat .... het is een geheel andere totale aanpak. Ontbreekt er iets, dan leg je toe op het optimaal haalbare.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:34

marleen_usar schreef:
mee eens dat niet iedereen zomaar kan gaan bekappen ook niet na een cursusje, jij had nooit via een cursus de voeten zo gekregen dat je paard wel op de harde bodem zou kunnen lopen.

nou ik ben zo'n dolende ziel die na een dagje cursus zelf bekapt en nooit een prof erbij haalt. Na een jaar kon mijn paard overal op lopen en is nog nooit kreupel geweest.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:37

Arabesk schreef:
nou ik ben zo'n dolende ziel die na een dagje cursus zelf bekapt en nooit een prof erbij haalt. Na een jaar kon mijn paard overal op lopen en is nog nooit kreupel geweest.

Jij ook al

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:38

... misschien moet ik er ook even bij vermelden dat mijn merrie inmiddels 20 is. De officiële bekapper was ook van mening dat het vanwege haar leeftijd en de slijtage in haar benen goed mogelijk is dat ze blootvoets nooit meer 100% zal lopen op alle ondergronden, ook al zijn haar leefomstandigheden nog zo optimaal. Ik ben bang dat ik het met hem eens moet zijn.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:47

opala schreef:
Ik bedoel maar te zeggen het is niet of of .... maar en en. Het is niet alleen dit of dat .... het is een geheel andere totale aanpak. Ontbreekt er iets, dan leg je toe op het optimaal haalbare.

Maar waarom kan het dan niet écht "en en" zijn? Ik vind het zo kortzichtig dat natuurlijk bekappen het enige goede zou zijn voor het paard. Mijn paard staat nu sinds 2 maanden weer zonder ijzers, tot zo'n 6 wk liep hij duidelijk gevoelig, en pas de laatste 2 weken zie ik duidelijk verbetering in zijn manier van lopen. In tegenstelling tot wat de DA me adviseerde wil ik hem dus de komende maanden nog de kans geven zonder ijzers. maar mocht het niet gaan, tja dan gaat er weer ijzers onder. Ik wil niet dat hij pijn lijdt!

Ik heb ook overwogen er een natuurlijk bekapper bij te halen, maar ik wil wel een goed opgeleid persoon met de hoeven van mijn paard bezig hebben, dus daar ben ik nog niet over uit.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:53

Elke natuurlijk bekapper of 'gebruiker van natuurlijk bekappen' (die het dus een ander laat doen) was ooit iemand die hoefijzers als normaal beschouwde. Als je eenmaal hebt gelezen, gehoord of geleerd hebt wat ijzers met een paardenvoet doen, hoef je niet meer.

maras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:56

Beste Opala en Arabesk, dat is toch hartstikke mooi, dat jullie na het volgen van een 1-daagse cursus, beide een paard hebben dat het daar geweldig goed op doet maar het is dan toch niet automatisch zo dat dit voor elk ander paard op de wereld geldt? Ik denk dat jullie gewoon mazzel hebben met de voeten van je paard, en dat 90% van de paarden best zonder ijzers kunnen maar dat er voor elke situatie uitzonderingen gelden. En ik vind de voeten van het paard het belangrijkste onderdeel van zijn lichaam " no foot no horse" en daar ga ik niet aan knutselen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:05

Citaat:
Bovendien blijken hoefijzers trillingen met een hoge frequentie te veroorzaken, trillingen die zich door de benen verspreiden en de hoger gelegen gewrichten beschadigen. Artrose en rugpijn kunnen hier onder andere een gevolg van zijn.

klik hier voor plaatje met grafieken van trillingen

Op deze warmtefoto staat een paard dat aan EEN been een hoefijzerheeft.

Afbeelding

Duidelijk is te zien dat dat ene been kouder is dan de andere. Dat is een gevolg van de verminderde pompwerking van de hoef, die door het hoefijzer niet meer kan spreiden en samentrekken.

bron. hoefnatuurlijk

Niet iedereen hoeft zelf aan zijn paard te prutsen er zijn genoeg officiele bekappers. Wij hebben geen 'mazzel' en het is geen toeval!! Ik weet wat ik doe en waar ik voor sta, ik heb me er nl grondig in verdiept.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:09

Beste Maras, doe met de info wat je wil. Je bent nu op de hoogte dat het anders kan. Wil je het niet, dan houdt het op. Ik zeg altijd maar zo: "Waar een wil is, is een weg".

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:14

@Opala:
Ik vind dat je nu wel erg kort door de bocht gaat, dat je voorstander bent van natuurlijk bekappen betekend niet dat andere methodes daarom altijd fout zijn, natuurlijk is zo mogelijk de natuurlijke manier beter maar de meeste paarden worden ook zo natuurlijk niet meer gehouden en niet alles is zo zwart / wit als jij dat zegt.

Mijn vorige 2 paarden hadden geen beslag maar de haflinger die ik nu heb, kan bijna niet lopen zonder beslag en dat zou ik nu zielig vinden, nu loopt ie te rennen en spelen, maar zonder beslag was het een hoopje ellende dat liever niet bewoog, dat vind ik zielig!