Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:30

Zoek een goede smid!! Dat is natuurlijk punt een!!
Ik werk vaak met een longe met bondje in het midden. Deze leg in om de koot heen en dan kan ie al een stuk minder makkelijk trappen.
Wat je ook eens kan doen is een magnetiseur inschakelen.
Ook kan het maar zo zijn dat je paardje last heeft van zijn rug en gewoon niet graag zo stevig vast gehouden wil worden als bij het beslaan/bekappen nodig is.

Een goede hoefsmid geeft niet op!! Zet hem iig aan twee kanten vast zodat hij niet naar voren kan springen!

JaSpJo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:34

hoi wij hebben een kruising fries fjort van 4 jaar gekocht sinds 8weken ze was drachtig is nu op 21 mei bevallen van een hengstje toen we ze 3 weken hadden moest ze ook naar de smid daar ze 4 jaar alleen maar bij de vorige eigenaar op het land heeft gestaan en dus niks kan de smid kon ook alleen haar voor hoeven doen ze had wel een hele spuit pasta een een praam om ging goed toen hij met een acter been bezig was ging ook goed tot ze ergens van schok toen was het gelijk uithalen met dat been raak durfde daarna de smid niet meer te bellen maar toch gedaan nu is ze vrijdag weer gedaan alleen met praam en veulen er naast en gelukkig het ging goed we hebben gelukkig een smid met heel veel geduld denk ik dan maar,blijf geloven in je paard komt goed

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:25

Mijn merrie werd ook ineens onhandelbaar met het bekappen, ook met een praam op werd ze ineens helemaal gek. Dit kwam omdat ze de kans had dit te doen, en werd steeds vervelender, omdat ze het dus gewonnen had.
Toen gaven we die bok ( ) eten uit een bak tijdens het bekappen, en toen stond ze weer helemaal stil en deed ze niets meer..
Als dit niet lukt of er goed mee aan de slag gaan dat ze er weer vertrouwen in krijgt, of helemaal plat spuiten

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 07:12

Mijn pony werd laats ook helemaal gek. Slaan en gillen. Slaan helpt bij har ook niet en toen heb ik haar benen vast gehouden en de smid werkte alles netjes weer bij. Ze stond toen wel te kijken, maar getrapt en gegeilt heeft ze niet meer.

Mijn shet ging elke keer aan het bokken bij de achterbenen, omdat een andere smid haar een keer pijn heeft gedaan. Deze smid hebben we al weer een tijdje en ze begint nu door te krijgen dat hij haar geen pijn doet. Ze staat nu rustig.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:53

Hoe gaat het nu?

deniejs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 16:15

Hij is tot nu toe niet meer geweest bij de smid.. toen ik dit topic plaatste, was ie net geweest..

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:19

Zoek een hele goede smid op, ik weet niet waar je woont maar ik kan je Henk Kroese aanbevelen.

Ik heb een paard van bijna 1.80m die 3 jaar geleden echt niet te hanteren was bij de smid. Geduld van de smid en de juiste handelingen zijn erg belangrijk. De eerste keer is hij 10uur met mijn paard bezig geweest. Maar hij stond op ijzers. Nu 3 jaar laten is hij in een uurtje, anderhalf klaar.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:53

deniejs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 17:39

Yvonniej schreef:
Zoek een hele goede smid op, ik weet niet waar je woont maar ik kan je Henk Kroese aanbevelen.

Ik heb een paard van bijna 1.80m die 3 jaar geleden echt niet te hanteren was bij de smid. Geduld van de smid en de juiste handelingen zijn erg belangrijk. De eerste keer is hij 10uur met mijn paard bezig geweest. Maar hij stond op ijzers. Nu 3 jaar laten is hij in een uurtje, anderhalf klaar.

ik woon in schiedam... waar komt ie smid waar jij t over hebt dan?

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:38

ver van jou weg helaas.. Die woont over de grens in duitsland (naast groningen)

Misschien zijn er bokkers met ervaringen met goede hoefsmeden bij jou uit de buurt.

Niens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:15

Als t echt helemaal niks word, kun je hem beter in een hoefstal zetten. Dan geven ze het zo op. en gaat het de volgende keer een stuk beter.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:20

Mijn paard is ook behoorlijk lastig. Mijn smid pakt dat heel anders aan. Niet sederen, niet vastbinden maar juist helemaal los bekappen.

Wat je er voor nodig hebt is natuurlijk een smid met ervaring hiermee, en een longeercirkel. Als het paard zicht niet gedraagt? Hup, wegjagen, paar rondjes laten sjouwen, weer bij je laten komen en nog een proberen. Bij mijn paard werkt het geweldig, die was zo mak als een lammetje.

Anoniem

Re: Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:26

Mijn pony was vroeger ook zo moeilijk en heeft ook een smid weggejaagd. Pony is een Shetje trouwens, zo heb je een beetje idee van de maat van de draak
Uiteindelijk was de combinatie van een heel geduldige smid, heel veel oefenen en omkopen het wondermiddel.
De smid is vanavond geweest en de pony is in recordtijd bekapt, 20 minuten. Dit keer zonder: springen, slaan, bijten, steigeren, touwen kapottrekken, gaan liggen, achteroverklappen en andere narigheid.
Wij zijn er wel jaren mee bezig geweest om zover te komen, maar het is het waard.
Wat ik wel merk is dat elke keer dat het 'beter' gaat, de pony de volgende keer minder stress heeft. Misschien toch de smid een keer extra laten komen voor de voorbenen en dan de achterbenen laten voor wat het is? Zo komt er misschien wat meer vertrouwen tussen paard en smid.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 10:44

wij hadden precies hetzelfde met onze ruud.

bleek allemaal aan de smid te liggen. dat was gewoon een eikel.

hier in de buurt kent iedereen hem wel. ga geen namen noemen Haha! als de pony de smid al zag aankomen was ie al helemaal gestressd. die smid had echt zoiets van als je het niet wilt moet je maar voelen (en toen was ie nog maar een jaarling) dus niet zo'n aardige man. Tranquigel en alles geprobeerd maar dat vond ik een verschrikkelijke oplossing! Daarbij werd de pony ook nog een keer bevangen zodat hij helemaal een angst ontwikkelde voor iedereen die bij zijn hoeven zat.

Nu hebben we een hele rustige jonge man, echt geweldig hoe nuchter die is. Hij keek nooit op of om als de pony iets raars deed. En ging gewoon verder. Nu is ie net zo rustig bij hem en zelfs ijzers zijn geen probleem.

dus zoek gewoon een andere nuchtere hoefsmid en ga niet zelf klooien want het is echt een vak apart hoor!

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:12

mijn pony had dit ook. hij moest hoefijzers maar het wou gewoon niet lukken. praam wou hij niet om en raakte helemaal in paniek.. we waren er toen mee gestopt en zouden 2 dagen laten met sedatie het opnieuw proberen.. hij deed nog wel moelijk maar niet mee zo moeilijk als eerst.. bij mijn paard is het gewoon zo als hij niet genoeg vertrouwt in een persoon kan die persoon er ook niks mee beginnen. ik kan hem nu behoorlijk rustig krijgen omdat hij mij goed vertrouwd.. maar ben ik er niet bij kan je niks met hem beginnen. hij moet binnenkort weer de hoefijzers zitten er al 10 weken op.. en dan weer met sedatie. we gaan dan kijken of hij het nu minder eng vind en dan doen we het de keer erna misschien wel zonder..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:19

Het sederen voor een bezoek van de smid is natuurlijk een lapmiddel. Er moet ee nieuwe goede basis komen.
Ik heb al vele goede tips voorbij zien komen. Rust en geduld zijn het belangrijkste.
Wat ik mij afvraag kan het niet zo zijn dat het paard problemen heeft met het op 1 achterbeen staan. Iets medisch dus.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:04

mijn paard had nog nooit ijzers gehad. en vorig jaar kreeg ze aan de voorkant ijzers. zag dr totaal niet uit.. hij had bijna niet geveild. en gewoon dr onder geslagen.. en achter had ie bekapt. en nadat hij geweest was wilde mijn pony niet hebben dat je wat met dr achterbenen ging doen.. en thuis ging ik dan steeds ff oefenen. om dr voetje te pakken. en als ze braag was kreeg ze een stukje brood. en als ze stout was kreeg ze het ook te weten.. en na een niet al te lange tijd ging het goed. bij mij iig. maar nu gaat het bij de hoefsmid ook goed. en heeft nu achter ook ijzers en is goed gegaan.. 1x met haar been getrokken ofzo.. maar toen ze dat allemaal niet wilde hebben . toen ik haar voet optilde probeerde ze dr andere dr ook onderuit te halen waar ze op stond. en en komt al het gewichtop die ene been,.. nu gaat het hartstikke goed. het was binnen een paar dagen/weken goed.. tenminste bij mij Lachen.. heb geen harde hand gebruikt., en goed beloont. en nu weet ze het.. en nu is ze braaf ook bij de smid Lachen

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 08:48

fransje23 schreef:
Het sederen voor een bezoek van de smid is natuurlijk een lapmiddel. Er moet ee nieuwe goede basis komen.
Ik heb al vele goede tips voorbij zien komen. Rust en geduld zijn het belangrijkste.
Wat ik mij afvraag kan het niet zo zijn dat het paard problemen heeft met het op 1 achterbeen staan. Iets medisch dus.

een tijd geleden heeft hij wel wat aan dat been gehad, maar is toen goed genezen. misschien dat het nog tussen zijn oren zit ofzo dacht ik zelf...

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:40

Noon schreef:
tjah, ik ken het met mn jaarling. die heeft vandaag weer een praam kapot geslagen en bijna mn 2e hoefsmid. mn hoefsmid is wel heel voorzichtig vooral na zn eerste klap maar hij blijft hem gelukkig wel doen. normaal wordt hij gespoten maar vandaag kreeg hij de spuit er niet eens in. en de praam kregen we ook iedere keer net niet op. hij wordt gewoon 2x zo groot en is super sterk, en slaat om zich heen. mn hoefsmid heeft gewoon alle geduld van de wereld en als die spuit er eenmaal in zit--> na 2uur worstelen dan is hij met een 15 - 20 min wel half van de wereld, iig zodanig dat je hem wel redelijk kunt bekappen. ik zou niet weten wat je anders zou moeten doen. misschien naar andere oplossingen vragen bij je DA? iig heel erg geduldig zijn.

Mag ik vragen wat je met je jaarling allemaal gedaan hebt? Hij heeft zo te lezen weinig vertrouwen in je. Ik heb ook een jaarling (Arabisch merrietje) en zij is ZO ontzettend lief bij de hoefsmid. We zijn dan ook van geboorte af aan bezig geweest met voetjes optillen, uitkrabben en gelijk de hoefsmid erbij. Daarnaast heb ik ook een 2 jarige hengst (Arabier) die ook heel lief is en zo alle voetjes geeft. En er komt zéker geen praam op mijn paarden, ook al zijn ze de eerste keren wat draaierig en vinden ze het wat eng. Ze moeten er aan wennen en het niet associeren met een vervelend iets (praam). Als je al zo op een jaarling moet beginnen, pffffff Huilen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:58

geduld en veel oefenen, eerst wil je alleen zijn been aanraken iedere dag een stukje verder, dan een klein beetje op tillen en dan steeds meer.
dan uitkrabben. daarna ga je soort timmeren op zij hoef met hamer ofzo alles heel kort en goed belonen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:59

Ik begrijp het probleem van de TS heel goed. 1 van mijn merries was als veulen heel braaf bij de smid. Vanaf 2 jarige was er met de achterbenen niks meer mee te beginnen. Van alles geprobeerd met een heel goede smid die niet opgaf (ben ik helemaal met je eens Oosterhoff). Met een touw om de achterbenen, zodat ze de aanraking weer zou accepteren, met een waterslag, met een praam. Van alles. Ze kon niet meer op haar benen staan van de Sedalin en praam en nog bleef ze zich verzetten (trappen en tekeer gaan, enorm). Dit was geen gezeik, maar echte angst.

Op naar de kliniek waar ze de maximum sedatie kreeg en methadon! En dat hielp. Ze zat denk ik op een grote roze wolk want na een keer of 5 kon ze zonder verdoving worden bekapt (ben je dus al wel zo'n anderhalf jaar verder, he). De eerste keer dat ze beslagen is, is ze ook niet meer verdoofd of wat dan ook. Ze is nu best braaf bij de smid, maar zoals mijn andere merries is ze zeker niet. De smid hoeft haar als ze klierderig is geen oplawaaier te verkopen. Kun je er helemaal niks meer mee!! Een 'niet doen' helpt beter. Benadering van haar achterhand (niet alleen de benen dus, maar ook haar kont) kan haar nog wel eens heel angstig maken. Een paard naast haar op de trailer zetten kan haar door het lint doen gaan. Ze slaat net zolang totdat ze de stang achter haar heeft weggeslagen. Ik zet dus altijd eerst haar trailermaatje en dan haar op de trailer.

Achteraf denk ik dat ze heel bang is geworden van een Shetlandhengstje dat haar als 1,5 jarige gruwelijk tegen de spronggewichten heeft geschopt (hengstje was ontsnapt en is bij mijn merries onder de draad doorgekropen). Ik maakte me toen vooral zorgen om het lichamelijke en stond er eigenlijk niet bij stil dat ze in haar kop hiervan heel angstig zou kunnen worden. Het lichamelijke viel mee, de schade in haar kop niet. Wie weet is zoiets (en dat hoef je helemaal niet te weten) ook bij de pony van de TS gebeurt. Dus pas op met de wijzende vingertjes. Mijn advies: probeer die verdoving (desnoods even sterk als mijn merrie heeft gehad) toch. Wie weet lukt het bij jouw pony ook om haar later normaal te kunnen bekappen of beslaan.

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:19

Probeer eerst een smid te vinden met ervaring.
Als je paard onrustig is en de smid gaat geweld gebruiken word het alleen maar erger.
Wij hebben nu een smid en die is echt super. Pling
Wij hebben de paarden gewoon vast, en als ze een beetje gaat hangen, hij slaat ze niet maar corrigeerd het even en ze staan weer gewoon. Gelukkig werkt hij door zodat ze niet zoals bij de vorige smeden ander half uur hoeven te staan voor bekappen en beslaan.
Ik let voortaan wel op welke smid we kiezen, want mijn ene paard is een keertje onder uit gegaan bij mijn vorige smid, halster los geschoten en hoornvlies beschadigd. Had blind kunnen zijn, heb van mensen gehoord dat dat kwam doordat hij haar als ze maar een beetje ging leunen een pets met de hamer kreeg onder haar buik.
En mijn andere pony stond al een uur, ik had haar vast na het oog ongeluk. En hij vroeg of hij haar een tikje mocht geven omdat ze een beetje lastig was, nou hij gaf haar vol op haar neus een flinke pets met een hamer. Dat vond ik abnormaal en was meteen tegen hem uitgevallen. Ik was misschien maar 10, maar kwaad dat ik was.
Hij had tegen mijn moeder verteld dat ik zo raar deed, maar andere hadden het ook gezien, en die zeiden al, dat was echt een harde klap.

Wij hebben nu gewoon een goede smid en alles gaat super, nog nooit problemen mee gehad. Het is wel een gezellige kletsmarjoor, maar doet wel zijn werk, en goed ook Lachen
Dus ik raad je aan misschien eerst een goede smid te vinden, als dat niet lukt is platspuiten ook een optie, dat moesten wij met de tandarts.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:15

Ik heb een smid met een engelengeduld. Daar zal het niet aan liggen, maar hij wilt gewoon niet verder bij mijn pony, omdat het toch niet lukt. Zijn voorbenen doet hij heel rustig en hij neemt ook echt de tijd voor ons. Ik heb helemaal niets te klagen over hem. En platspuiten is ook geen optie..

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:21

Laat me raden, dan gaat hij omhoog?
Zo ja, ik ken het probleem, alleen bij ons was het met de paardentandarts.

Edit:
ik heb het er even met mijn moeder over gehad.
Je kan ook een hoefsmid zoeken die een speciale stand heeft waar hij in word gezet, en dan niet kan slaan enz. als hij word bekapt.
Je moet er dan wel zelf elke keer heen, maar het werkt misschien wel.

Ik weet niet of je paard op de manege staat of thuis. Op de manege zal hij zelf wel vaker komen, maar als hij niet tegen de hoefsmid kan kan je proberen eerst de hoefsmid een paar keer bij je thuis te laten komen. En hem gewoon de hoeven uit laten krabben, dat een paar keer zo doen. Dan krijgt hij wat vertrouwen in de hoefsmid en misschien lukt het dan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:52

Ik heb nu gemerkt dat het per smid verschilt, mijn smid is verhuisd naar amerika dus moest een andere, een lieve rustige man, netjes met de paarden, maar anders als me oude smid, ze waren allemaal moeilijk, stijgeren en trappen enzo... Hij heeft maar 2x een klap verkocht en dat omdat ik het zij (pony was moedwillig stout gevaarlijk aan het doen, daarna over).