Verbening Hoefkraakbeen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 10:46

Dat is inderdaad erg jammer dat het zo gegaan is,
jij zit nu met de ellende.
Ik heb mijn paard niet voor de sport gekocht,
maar omdat ik het stiekem toch leuk vond begonnen vorig jaar.
Het gaat eigenlijk heel goed(13 wp in de B), maar ver zal ik helaas niet meer komen.

Het gaat nu eigenlijk nog heel goed met rijden,
mocht hij een dag niet goed zijn dan doen we niks .
Hij mag van mij ook blijven tot het niet meer gaat,
ik pas het werk er wel op aan.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:09

Hebben jullie ervaring met speciaal beslag? En zijn jullie paarden ook echt kreupel geweest?

Ik wil wel graag alles doen wat ik kan, dus ga eens proberen of ik bij Van Nassau terecht kan. Die hebben heel veel ervaring met speciaal beslag.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:16

Mijn allereerste paard had ook hoefkraakverbening. Ze was er niet kreupel aan.
De verbening was gebroken en daardoor was er toch voldoende vering in de voet.
Ze is er 24 jaar mee geworden en nog nooit 1 dag kreupel er aan geweest.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:53

De mijne is echt kreupel geweest, maar loopt nu weer goed(maar vaak wat kort).

Voor speciaal beslag hoef je niet perce naar van Nassau. Ze zijn goed, maar denken dat ze de enige in NL zijn die een paard knap kunnen beslaan en dat hun ijzer voor alle problemen helpt.
Ik loop mee met een smid(ben zelf smid in opleiding) en die heeft 3 paarden met dit probleem. 1 moet echt op blote voeten blijven anders is hij kreupel, eentje loopt op een gewoon en de laatste op een ijzertje met 2 lippen. Dus je kan niet zeggen 'dat moet onder je paard' want dat is voor ieder paard anders.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:01

Dennis schreef:
Ik loop mee met een smid(ben zelf smid in opleiding) en die heeft 3 paarden met dit probleem. 1 moet echt op blote voeten blijven anders is hij kreupel, eentje loopt op een gewoon en de laatste op een ijzertje met 2 lippen. Dus je kan niet zeggen 'dat moet onder je paard' want dat is voor ieder paard anders.


Ik vind het raar dat er een ijzer met 2 lippen wordt gebruikt.
De voet moet toch juist de ruimte hebben bij het neerzetten?
Bij 2 lippen houd je de voet opgesloten.
Of zie ik het verkeerd?

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:59

Wat dacht je dat die nagels doen?
Je hoor te nagelen tot het breedste punt van de hoef, en niet meer daar achter ivm het hoefmechanisme. Die 2 lippen zitten een stuk voor het breedste punt dus belemmeren dit niet.


En waarom wel een ijzer met 2 lippen onder de achtervoeten slaan en voor niet? De achterhoef werkt het zelfde als de voorhoef.
Alleen omdat heel veel paarden met hun achter benen wat draaien heeft een achterijzer vaak 2 lippen zodat het ijzer beter blijft zitten.

Alles wat je er onder sla belemmerd/veranderd het hoefmechanisme wel iets maar vaak is het een noodzakelijk kwaad.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:52

Mijn paard is echt wel goed kreupel op de verbeende kraakbeenderen. Veel dierenartsen en hoefsmeden zeggen dat er weinig meer aan te doen is. Toch wil ik alles proberen om hem weer aan het lopen te krijgen en ga dus toch naar van Nassau. Er zullen echt idd wel meer hoefsmeden zijn die dit probleem goed kunnen behandelen, maar ik wil gewoon zeker weten dat ik ECHT een goede smid heb voor mijn paard. Ik bedoel, elke hoefsmid vind dat hij goed werk verricht, dus wanneer weet je nou echt of je iemand hebt die weet wat het beste is voor je paard?
Ik heb heel goede berichten gehoord over van Nassau en ga er gewoon eens heen, mijn eigen hoefsmid gaat waarschijnlijk mee, dat vind ik heel fijn.

Gister heb ik van Nassau gebeld over mijn probleem en hij vond het wel erg vreemd dat ballouk van de één op de andere stap kreupel is gaan lopen. Normaal is het een proces wat langzaam steeds een beetje erger wordt. Wel heeft hij alle andere symptomen, bijv het kort lopen, waar hij overigens na een paar minuten wel doorheen komt. En het onregelmatige op de verharde weg, waar hij ook altijd weerr doorheen kwam.

Wanneer weet ik nou of het kort lopen ook zeer doet bij een paard? Als hij toch kort loopt heeft hij toch pijn?
Ik wilde dat er iemand was die tegen mij zei dat het allemaal goed komt... maar ja, dat zal niet meevallen... Ik ben zo bang dat mijn paardje veel te jong wordt afgeschreven! Hij is nog maar 9 jaar!

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:16

Mijn merrie is pas 7, dus dat zegt niets. Al is het vaak een kwaaltje bij 'versleten' paarden.

Kort lopen is idd niet goed. Maar mijn merrie loopt (uit zich zelf op het land) vrolijk met haar veulentje rond te crossen. Ik hou m'n hard vast als ze weer een slechte dag heeft, maar oren naar voren en gaan met die banaan. Achter loopt ze dan echt keurig mooi ruim, en voor lijkt het nergens op.

Nu gaat het weer lekker en zijn na haar bevalling het werk weer aan het opbouwen. Als zij gewoon lekker gereden word lijkt het alsof ze er minder last van heeft dan waneer ze een tijdje stil gestaan heeft.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:37

ja, ballouk rende vorige week ook door de paddock heen als een idioot, maar hij ging er kreupel in, en ook kreupel weer uit... dus tsja... hoeveel pijn heeft ie dan? veel? geen idee
Ik kan me voorstellen dat hij door de adrenaline door de pijn heen loopt...

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 09:02

LadyJane: laat je nog weten wat van Nassau voor beslag aanraad voor jouw paard?
Ik ben daar erg benieuwd naar.

Mijn paard lijkt op goede zachte bodem geen pijn te hebben.
Moeilijk blijft het wel, ik hoop dat ik er goed aan doe
om hem te blijven rijden.
Ik begrijp jou erg goed aangezien ik in hetzelfde schuitje zit.
Ik kan me er ook niet bij neerleggen
dat hij niet beter zou kunnen gaan lopen. Ik denk wel dat het korte lopen met
het hoefmechanisme te maken heeft en dat dat op zich geen pijn doet.

Mijn paard is ook pas 10!

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:59

Het kan best zijn dat ze zich zelf ontlasten door kort te gaan lopen.
Korte pasjes zijn met zo'n vergroeid gewricht doen minder pijn dan grote passen(is meer beweging in een gewricht wat slecht beweegt dus pijnlijk).

Ik weet wel dat mijn merrie minder last heeft als ze regelmatig beweging krijgt, dus zal haar niet helemaal stil zetten. Als het slechter gaat rijd mijn buurmeisje(van net 5, die alleen een kwartiertje stapt) mijn merrie. Dan blijft ze toch in beweging en vrolijk, want als ik haar stil zet heb ik een strond sjago knol die alleen nog slechter gaat lopen.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:56

Gister was ik met ballouk aan het stappen en stond ik even stil om met iemand te kletsen. Opeens wilde ballouk zijn voet niet meer neerzetten en vervolgens liep hij weer hartstikke kreupel. Vanavond weer hetzelfde. Stond even stil en toen kreeg hij weer zo'n soort pijnscheut. Heel raar. Heb er vanmorgen ook nog contact over gehad met de DA en die heeft meteen de foto's naar Utrecht gemaild voor een second opnion. Hij denkt namelijk dat er meer aan de hand is. Woensdag denkt hij de uislag te hebben.... Hoop dat er niets ernstigers aan de hand is!

Wat moet ik nou doen? Boxrust geven of stappen met het risico op weer zo'n pijnscheut???? Heel stom, heb dit niet gevraagd aan de DA.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:43

Ik zou hem op het land zetten, dan kunnen ze bewegen wat ze willen, maar ook stil staan als ze pijn hebben.

Het klinkt idd niet lekker dat hij zo snel pijn kan hebben.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:57

Hij mag in de wei als het weer beter is. Nu is dat niet mogelijk.

We gaan zo snel mogelijk naar de dierenkliniek in roosendaal, zij werken samen met van Nassau. Hij is te kreupel op dit moment om er nog mee te wachten. Hou jullie op de hoogte hoor!

Ik houd hem zolang ik niet weet wat ik moet doen op stal, ik kan wel stappen, maar als die elke keer met zijn been omhoog staat schiet dat ook niet op.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:00

Jammer dat hij niet het land op kan. Dat is bij mij het eerste wat ik aanraad met een kreupel paard (voor mijn eigen pony's hoef ik dat niet te doen, die lopen altijd al op het land).

Gelukkig heb ik zelf toch al aardig wat kijk op hoef en been gebreken(en kreupelheden daar omheen). Vorig jaar adviseerde de VA mij om mijn hoefbevangen pony op stal te zetten en niet te laten bewegen. Tja, wat heb ik gedaan, in de padock en de waterbakken laten overstromen zodat ze zelf daar regelmatig haar voeten koelde. Kwamen ze er achteraf mee dat dat toch wel een veel beter idee was.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 00:31

LadyJane schreef:
Hij mag in de wei als het weer beter is. Nu is dat niet mogelijk.

We gaan zo snel mogelijk naar de dierenkliniek in roosendaal, zij werken samen met van Nassau. Hij is te kreupel op dit moment om er nog mee te wachten. Hou jullie op de hoogte hoor!

Ik houd hem zolang ik niet weet wat ik moet doen op stal, ik kan wel stappen, maar als die elke keer met zijn been omhoog staat schiet dat ook niet op.


Waarschijnlijk overbodig maar vergeet niet de brokken te halveren.
Voor je het weet staat je paard hoefbevangen of heeft maandagziekte.
Heel veel succes op Visdonk.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:15

Het valt allemaal mee!!!! Voor zover we nu weten stond hij helemaal verkeerd op zijn beslag, waardoor de verbening als het ware bedrukt werd en geen ruimte meer had! Niet gek dat hij kreupel liep. Hij is nu beslagen door meneer van Nassau en hij liep -echt niet overdreven- meteen stukken beter!

Vanaf nu moet hij toch langzaam steeds beter gaan lopen, ik moet nu een week stappen, rechtuit. daarna mag ik er stukjes draf bij pakken, en na 4 weken moet ie gewoon weer kunnen werken. Ik ben benieuwd!

Silversadle, mssn ook iets voor jou, om je paard eens door die man te laten bekijken, wát heeft hij er kijk op!

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:08

Mijn paard heeft ook verbening van het hoefkraakbeen. Daarbij ook artrose in de kogels en hoefkatrol ontsteking. Dit in beide voorbenen.
Ik heb er voor gekozen hem in het land te zetten en hem niet meer te berijden.
Hij was pas 7 toen we erachter kwamen wat hij had.
Bij hem is er ook stuk van het verbeende kraakbeen afgbroken en dat zit nu dus ergens in zn voet.
Op de zite www.hoofcare.nl kun je een heleboel vinden over deze "afwijking"...
Succes ermee!!!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:21

Dat is idd de website van de gebr. van Nassau! Zij hebben mijn paard geholpen gister en hij loopt echt vele malen beter nu! Echt aan te raden om naar hun toe te gaan met je probleem.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:48

Mijn eerste paard had verbeend hoefkraakbeen. Aanvankelijk hebben we nog een hoop kunnen verbeteren door zooltjes en later door silliconen pads in de hoef. Dit zou een deel van de vering die de hoef was kwijtgeraakt op kunnen vangen. Na verloop van tijd ging ook dat slechter en slechter. Mijn paard groef altijd een kuil in de stal en ging daar met haar voeten op het beton staan. Bij de hoefsmid moesten er pauzes ingealst worden omdat ze niet te lang op beide voorbenen kon rusten. In haar lopen was ze niet overduidelijk kreupel maar werd wel steeds korter in haar beweging.

uiteindelijk hebben we het besluit genomen om ons verdriet om het gemis aan haar niet te laten prevaleren boven haar dagelijks lijden.

listyv
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:48

Dennis schreef:
Wat dacht je dat die nagels doen?
Je hoor te nagelen tot het breedste punt van de hoef, en niet meer daar achter ivm het hoefmechanisme. Die 2 lippen zitten een stuk voor het breedste punt dus belemmeren dit niet.


En waarom wel een ijzer met 2 lippen onder de achtervoeten slaan en voor niet? De achterhoef werkt het zelfde als de voorhoef.
Alleen omdat heel veel paarden met hun achter benen wat draaien heeft een achterijzer vaak 2 lippen zodat het ijzer beter blijft zitten.

Alles wat je er onder sla belemmerd/veranderd het hoefmechanisme wel iets maar vaak is het een noodzakelijk kwaad.

Dennis , ga jij met een hoefsmid mee en zit jij nog in de opleiding, ga danb allereerst eens de anatomie uit je hoofd leren ,en dan nog eens goed kijkt naar de functie van een hoefijzer.
Leer dan om deze onzin niet op een forum te zetten wat het slaat echt nergens op.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 00:31

He Listyv, wat een grappige naam heb je.
Volgens mij heet de hond van Rob van Nassau net zo.
Je doet me trouwens erg aan Hamer denken..

listyv
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:55

Was maar waar maar! ik ben Lissa Tyren van Opstal.
Ik heb een paard van 17 jaar en een pony van bijna 26 jaar.
Ik woon in Zwaag Ik heb wel het boek Hoefproblemen gekocht en zodoende kun je ergens overmeepraten.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:55

listyv schreef:
Was maar waar maar! ik ben Lissa Tyren van Opstal.
Ik heb een paard van 17 jaar en een pony van bijna 26 jaar.
Ik woon in Zwaag Ik heb wel het boek Hoefproblemen gekocht en zodoende kun je ergens overmeepraten.


Ja hoor

Sione

Berichten: 525
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Langedijke, Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:41

Mijn ruin heeft ook verbening aan hoefkraakbeenderen. heeft een tijd op kunststof ijzers gestaan. Staat nu op blote voeten en doet het eigenlijk heel goed. Heeft nu bijna een jaar op rust gestaan maar ik ga hem binnenkort weer eens proberen. Bij Olympus zit er een breuk in de verbening, ws een klap van ander paard erop gehad. De verbening zie je duidelijk aan de buitenkant en hij hefet er jaren probleemloos meegelopen. Toch begon hij te kreupelen, nu loopt hij (in het land) nagenoeg zuiver.
ik plaats zijn rontgenfoto later wel want mijnalbum.nl heeft nu een technisch onderhoud....