Hoefprobleem ( Platvoet - ijzerloos-afgebrokkelde hoef )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Re: Hoefprobleem ( Platvoet - ijzerloos-afgebrokkelde hoef )

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:52

[/quote]

Deze dingen zegt hij best wel vaak!
Mijn stagebegeleider "winston" heeft vroeger daar stage gelopen en mr Nassau zegt dat dagelijks. Winston kent hem goed!
[/quote]
Ja, maar als je nagaat wat hij dagelijks te zien krijgt.. Dan snap je niet hoe sommige hoefsmeden klanten kunnen hebben.. Hij vertelde me gister dat ze tegen de 200 probleemmails per dag kregen! en het wordt steeds meer.
[/quote]

Dat vind ik niet zo gek want deze smid is op Bokt met meerdere SA aanwezig en zit continu zijn eigen website te promoten en vraagt iedereen contact op te nemen met hoofcare.nl (of te wel zijn eigen website).
Eén ding is zeker. Van Nassau (hoofcare) is erg kundig.
Ik vind het alleen erg vreemd dat bovengenoemde onder verschillende SA's steeds over zichzelf schrijft dat hij erg goed is.
Dat zeg je toch niet over jezelf? Wat probeert hij hier mee te bereiken? Wat heeft hij te verbergen dat hij hier op Bokt zichzelf steeds voordoet alsof hij iemand anders is??

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:20

Arghhh
je mag een voorvoet ook NOOIT beslaan met een achterijzer of een ander ijzer met twee lippen...

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:52

Nooit, gaat iets te ver, vind ik, er zijn altijd uitzonderingen. Bewijs staat nog steeds vrolijk bij ons in de wei!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:54

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:14

Ik zou zeggen, komt nog eens Hetja bekijken.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:40

Hetja schreef:
Nooit, gaat iets te ver, vind ik, er zijn altijd uitzonderingen. Bewijs staat nog steeds vrolijk bij ons in de wei!

met achterijzers ? Dan zou ik graag de vorm van haar hoeven willen zien, want een achterijzer heeft een hele andere vorm dan een voorijzer.

Jazzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:03

Hoi,

Ga op zoek naar een goede smid, die de opleiding gevolgd heeft, en het ook werkelijk gesnapt heeft. De foto van de voorvoet laat een gebroken voetas zien (te lange teen in verhouding tot de verzenen). Dubbele lippen in een voorijzer is ongebruikelijk. Wellicht kan het in sommige gevallen uitkomst bieden, maar veelal zie je het bij ingescheurde hoeven: de druk die de dubbele lippen op de hoef geven verergeren soms zelfs het probleem.

Ik zou in elk geval op zoek gaan naar een hoefsmid die de opleiding heeft gevolgd. Als je op zoek gaat naar een natuurlijke bekapper: kijk dan goed uit wie je selecteert. Tegenwoordig zijn er veel mensen die een cursus natuurlijk bekappen volgen, en die zich uitgeven voor een professional. Ik heb voor de gein de cursus "bekappen" in Deurne gevolgd. Een aanrader voor iedereen die met paarden werkt. Daar gaan je ogen wel open. Hoefsmid is een vak op zich, dat echt niet in enkele weken te leren is. Elk paard is anders, en een goede hoefsmid houdt daar rekening mee met bekappen (en beslaan). Ik weet dat ik in elk geval van de hoeven van Ronnie de Pony af blijf. Daar komt een vakman bij kijken!

Ik ken de broers Van Nassau niet, ik heb wel het boek dat zij geschreven hebben. Voor de leek staan er duidelijke plaatjes in, maar het stoort mij wel dat je tussen de regels door blijft lezen dat de Van Nassaus de beste hoefsmeden zijn... en dat ze erg op anderen afgeven. Het zou kunnen zijn dat ze goed zijn, maar ze zijn vast niet de enige goede hoefsmeden in Nederland.

Wellicht kan de volgende site je verder helpen:
http://www.hoefsmedenvereniging.nl/

Hier vind je een lijst met hoefsmeden die lid zijn van deze vereniging. Succes met de hoeven van je paard!

amigootje

Re: Hoefprobleem ( Platvoet - ijzerloos-afgebrokkelde hoef )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 21:53

Dankjullie wel voor nog steeds de tips en adviezen, ik was een leek op het gebied van hoeven, word nu stukje bij beetje steeds wijzer, en merk ook dat er veel verschillende uit een lopende meningen zijn !!

Erg leuk allemaal op te lezen,en ook nu hier meer over te weten !!

met haar voeten gaat het inmiddels al een stukje beter.

om de 6 weken komt de smid haar opnieuw beslaan, nog met dubbelen lippen voor, omdat het nu NIET anders kan, als ze zonder de lippen staat, gaan haar hoeven nog meer uit elkaar staan, worden ze nog platter.

Stuke bij beetje word het steeds beter !!

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:21

Tulandro schreef:
Hetja schreef:

met achterijzers ? Dan zou ik graag de vorm van haar hoeven willen zien, want een achterijzer heeft een hele andere vorm dan een voorijzer.

Zal eerdaags foto's van haar hoeven maken, kun je het zien.

En inderdaad is het ijzer anders van vorm, maar daar weet onze hoefsmid wel raadt mee, hij maakt ze goed passend onder haar hoeven!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:55

Wat dan het probleem is om gewoon van een voorijzer dubbele lippen erop te maken?? Dan heb je namelijk al de vorm van een voorhoef. Al zou het er nu nog een beetje normaal uitzien, dit gaat fout. Ik heb het al zo vaak om me heen gezien, en er wordt niks voor niets gewaarschuwd. Een voorhoef heeft een andere vorm dan de achterhoef daarom hebben ze er ook aparte ijzers voor

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:16

Tis al eens fout gegaan, daarom heeft ze juist zo'n ijzer onder. (niet door dezelfde hoefsmid) Ze heeft atrose, hko en een peesklap gehad voordat ik haar kreeg en ze liep toendertijd blootvoets, dit hebben we heel lang volgehouden, maar haar hoeven willen gewoon niet groeien, althans, niet snel genoeg maar daar in tegen scheuren ze des te harder. Sinds ze deze ijzers onder heeft, nu zo'n 5 jaar, gaat het super, haar hoeven groeien wat sneller, scheuren niet en ze loopt de sterren van de hemel (op haar manier dan)
Ze is inmiddels 25 en ik weet gerust wel dat blootvoets het beste is, maar in hoeverre is dat nog reeel, ze is 25, hoe lang gaat het duren voordat ze pijnloos kan lopen dan en hoe lang zal ze er nog zijn? Ik heb het dan liever zo, ze heeft geen pijn en doet alles, oorzaak is dan wel niet weggenomen, maar IK vind het niet opwegen tegen de ellende die ze dan nu, op haar leeftijd, nog zou moeten mee maken.
Was ze stukken jonger geweest, had ik het vast heel anders aangepakt.
Tussendoor hebben we ook wel een geprobeerd hij blootvoets te laten lopen, aantal maanden volgehouden, scheuren tot bijna in de kroonrand en daarom maar besloten weer op ijzers te zetten en ook te laten!
Ik wil gewoon het beste voor mijn pony en dat is op dit moment dit.
Andere dingen sta ik best voor open, mijn paard gaat, sinds een jaar, ook blootvoets door het leven en is een aantal weken geleden voor het eerst door een NB gedaan. (op aanraden van een DA!!!)

Discussies hier over wil ik best aangaan, maar dan open ik wel een topic, mocht dat nodig zijn.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:17

Overigens neem ik aan dat mijn hoefsmid weet dat een voorhoef anders van vorm is dan een achterhoef, Hetja heeft nou eenmaal 'vreemde' hoeven, misschien dat er daarom juist een achter ijzer onder haar voorhoeven zit?