Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:49

jwoltmanelp schreef:
Ik hoop nog steeds een goede natuurlijke bekapper te vinden die naar Duesseldorf wil komen.

Wat dacht je ervan om je bericht op een Duits paardenforum te plaatsen

Estragon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:04

Het is absoluut niet gezegd dat je paard kreupel wordt als je strasser gaat bekappen of dat hij vreselijk veel pijn heeft.
Je zou eens kunnen overleggen met iemand die de opleiding heeft gedaan? Die kunnen je hier waarschijnlijk veel meer over vertellen

palham

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 14:33

Estragon schreef:
Het is absoluut niet gezegd dat je paard kreupel wordt als je strasser gaat bekappen of dat hij vreselijk veel pijn heeft.
Je zou eens kunnen overleggen met iemand die de opleiding heeft gedaan? Die kunnen je hier waarschijnlijk veel meer over vertellen

Ik heb afgelopen weekend met iemand gesproken die de opleiding van Strasser heeft voltooid. Hij zie dat mijn paard de eerste maanden zeker kreupel gaat lopen. Dit omdat doordat hij de zwanghoeven alsware open snijdt van buiten en de hiel in keer naar beneden zet.

Als hij dit reeds zegt, dan doe ik dit veel liever in stappen. Ik begrijp het principe van Strasser dat dan de doorbloeding niet optimaal is, maar ik maak me teveel zogen om de pezen en spieren van me niet al te jonge paard, zie ook deze forumdiscussie

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:29

Eens, niet doen hoor!

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:23

Probeer het anders eens bij een expert. Pete Ramey's website is volgens mij iets met hoofrehab.com

Estragon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:06

Ik ben met drie paarden van het reguliere beslaan overgestapt op strasser. Geen van drieen heeft last gehad van spieren en of pezen.
Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat dit wel het geval is, ik zou gewoon de voors en tegens afwegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:43

Die Strassermethode zou ik absoluut niet aan beginnen. Inderdaad i.v.m. de klap die de spieren en pezen te verwerken krijgen. Als deze methode een medische ingreep is, lijkt mij ook dat deze alleen uitgevoerd mag worden door een strasser bekapper die tevens dierenarts is. En ik vraag me af of je daaraan kunt komen

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:56

@Arabesk;Vertelt,,Goeroe Strasser" wel eens erbij ,bij hoeveel paarden dat strasseren eigenlijk mis gaat....?hoeven die nooit meer goed komen,
pezen naar de filistijnen,hoefkatrol,hoefbevangenheid etc?
Iedereen die weet hoe de anatomie van een paardebeen eruitziet,kan opzijn klompen aanvoelen dat dit een methode is die ongefundeerd en wreed is!
Een goede hoefsmid zal met dit soort voeten geen enkel probleem hebben,traditioneel of natuurlijk maakt in dit geval geen enkel verschil, daar rotstraal een bacterieel probleem en geen doorbloedingsprobleem is.Versenenen rigoreus verlagen is alleen
bij een heel jong paard, met een naar voren gebroken voetas optioneel ivm met nog snelherstellende pezen en banden en het feit dat het hier een 17 jarig paard betreft lijkt het me een nieuw probleem creeren!natuurlijk bekappen met respect voor de balans
van het paard,oude en nieuwe inzichten,traditioneel &natuurlijk
best of both worlds,een smid met gezond verstand kan met dit probleem goed uit de voeten.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:53

TS, ben je al verder met je zoektocht?

palham

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 15:32

Kinke schreef:
TS, ben je al verder met je zoektocht?

Ja, ben al verder met de zoektocht. Over het algemeen luidt hier en ook bij vrienden van me, die paarden hebben. Neem een Strasser persoon die niet te rigoreus bekapt of een hoefsmid die open staat voor 'natuurlijke' methoden en ook eigen inzichten meebrengt. Omdat ik hier in de buurt niet zo gauw iemand kan vinden díe Strasser niet zo rigoreus toepast (moet eerst dan ook met mensen spreken wier paarden een Strasser behandeling van een bepaalde persoon hebben gehad), heb ik besloten mijn oude hoefsmid te laten komen om me te helpen. Didleijk is dat de hielen in kleine stukjes lager moeten, zodat de heof weer wat wijder kan worden en niet naar binenn buigt (als jukllie me begrijpen). Ik ben benieuwd wat hij zegt. Als ik ooit iemand hier in de buurt vindt die niet zo rigoreus strasseert, sta ik daar altijd nog voor open. Hopelijk maak ikde goede keus, maar voor de korte termijn, denk ik, zeker.

listyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:26

Als je dit leest is van de veearts Hillary Clayton weet je in ieder geval wat Strasser bekappen inhoud.

The Strasser method is based on junk science, false assumptions, and thoroughly debunked premises. It is invasive, painful, harmful, wrong and unnecessary. It works for some horses because even as bad as it is, it is better than what care or lack thereof, they have been receiving.

Would you want to use an approach that , by the practitioner's own admission, could cause founder and even death? And, the followers of Strasser, up to and including the good doctor herself, will tell you that very thing.

The cult believes that any type of shoeing is wrong, bad and evil, and that shoeing is the root cause of all things that go wrong/bad with the horse, after the shoes have been applied.

To her credit, Strasser has raised the awareness of some of the less knowledgeable horse owners out there with regard to better horsekeeping/lifestyle. That said, in her paradigm there is no room for compromise. Those who choose to follow her way, are limited to only doing that which the good doctor says they can do. No deviation from her directives is allowed.

There is nowhere you can get a fair comparison between the Strasser butchery and traditional shoeing.
All professional farriers encourage their clients to let their horses go barefoot if they are able to do so.

HILLARY CLAYTON
the McPhail Equine Performance Center at Michigan State University

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:24

Ik zou eigenlijk ook wel foto's willen zien van de hoeven. Trouwens ook erg interessant voor jezelf om een soort 'hoevendagboek' bij te houden. Heb je geen digi??

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:28

Citaat:
Als je dit leest is van de veearts Hillary Clayton weet je in ieder geval wat Strasser bekappen inhoud.

The Strasser method is based on junk science, false assumptions, and thoroughly debunked premises. It is invasive, painful, harmful, wrong and unnecessary. It works for some horses because even as bad as it is, it is better than what care or lack thereof, they have been receiving.

Would you want to use an approach that , by the practitioner's own admission, could cause founder and even death? And, the followers of Strasser, up to and including the good doctor herself, will tell you that very thing.

The cult believes that any type of shoeing is wrong, bad and evil, and that shoeing is the root cause of all things that go wrong/bad with the horse, after the shoes have been applied.

To her credit, Strasser has raised the awareness of some of the less knowledgeable horse owners out there with regard to better horsekeeping/lifestyle. That said, in her paradigm there is no room for compromise. Those who choose to follow her way, are limited to only doing that which the good doctor says they can do. No deviation from her directives is allowed.

There is nowhere you can get a fair comparison between the Strasser butchery and traditional shoeing.
All professional farriers encourage their clients to let their horses go barefoot if they are able to do so.

HILLARY CLAYTON

Waarop baseert deze veeart zijn uitspraken? Heeft hij zelf gedegen onderzoek gedaan? Heeft hij cijfers?
Ik vind het nogal banketstaaf om iemands methode zo de grond in te duwen, tenzij hij goed onderzoek heeft gedaan en dit daaruit heeft opgemaakt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:45

Listyv: Totaal 2 posts, geen info in je profiel, ben je soms een hoefsmid? Welke z'n/haar brood ziet verdwijnen.

Niemand wordt hier gedwongen een bepaalde methode te volgen, neemt niet weg dat er keuze is naast traditioneel. Onder de mat verdwijnt het vanzelf wanneer idd blijkt dat het merendeel van de paarden er niet mee gebaat is. Dus ipv een methode gelijk met de grond te maken, noem liever dan waarom we wel voor andere methodes moeten kiezen, wie weet, weet je ons te overtuigen. Nee heb je, ja kan je krijgen

jwoltmanelp: http://www.arianereaves.de/

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:54

Eerlijk gezegd vind ik het een heel steekhoudend artikel. Dat artikel geeft precies weer wat mijn problemen met natuurlijk bekappen en natuurlijke bekappers zijn.
Wat maakt het uit dat Lystiv maar 2 posts heeft en een leeg profiel? En waarom zou hij/zij hoefsmid moeten zijn en bang voor zn boterham?
Dat is gewoon pure bullsh*t.
Ik heb nog geen onderbouwde argumenten gezien tegen het artikel, alleen maar sneu op de man spelen.
Ik ben het helemaal eens met het artikel, deze manier van bekappen is dierenkwelling. Als iemand zn paard zo zou laten bekappen en een paar maanden kreupel zou laten lopen, ben ik in staat om de dierenbescherming te bellen.......

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:05

Billy, ik vraag me nou toch eigenlijk wel af hoeveel jij nou weet van de Strasser methode? Ik zelf niets, dat zal ik niet ontkennen, maar aangezien jij de boeken van strasser niet hebt gelezen en ook niet wil lezen..
Onder andere hieruit maak ik op dat jij eigenlijk nog (vrijwel) geen ervaring hebt met strasser. Als dit anders is dan moet je dit zeggen hoor!
Maar zolang wat ik hier suggereer (dus jij weet (bijna) niets van Strasser) juist is, dan vind ik het ronduit belachelijk om een methode zo af te kraken.

Ik weet er niks van en ik ga dan ook niet lopen roepen of het goed of slecht is, en al helemaal geen methode afkraken.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:12

Ik hoef geen boeken te lezen om te weten dat een plotselinge grote standverandering gevaarlijk en pijnlijk is bij een ouder paard.
Dat kan iedereen beredeneren. Het is niet voor niks dat men standcorrecties het liefst bij jonge veulens doet, en dan ook nog in kleine stapjes.
Verder, dat ik geen boeken van Strasser wil lezen, betekent niet dat ik er niks van weet, ik lees ook de geschriften van de Jehova's getuigen niet, en toch weet ik er het een en ander van.
Boeken zijn nl niet de enige bron van informatie, je hebt bijv ook internet, en ik heb het er met verschillende hoefsmeden over gehad.....

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:14

Oh ja, ervaring met Strasser zal ik nooit krijgen, want laat mijn paarden niet op die manier mishandelen, evenals dat ik ze niet natuurlijk zal laten bekappen.
Ik durf al bijna niet te zeggen dat mijn paard op blote voeten staat, uit angst dat ze denken dat ik hem natuurlijk laat bekappen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:17

En hadden die hoefsmeden ervaring met strasser? Of wisten ze er wat van, voordat jij ermee kwam?
Pijnlijk hoeft btw nog geen dierenmishandeling te zijn. Beetje raar hoor, dat jij mensen die het beste met hun paard voorhebben dierenmishandelaars noemt. Daar maak je geen vrienden mee.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:20

Oh, maar als een paard maanden kreupel loopt vind ik het wel dierenmishandeling hoor...
Ja, hoefsmeden hebben ook vakliteratuur, en ook internet. Vreemd he
Maar in de zin dat ze het toegepast zouden hebben, gelukkig niet, anders had ik ze niet als hoefsmid gehad

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:25

Hebben die hoefsmeden vakliteratuur over strasser? Zou ik toch wel apart vinden. Maargoed misschien is het wel zo. Ik bedoelde natuurlijk geen ervaring in de zin van zelf op de strasser manier bekappen, maar misschien zelf strasseraars kennen.
Nog even een vraagje: hoe zit het volgens jou dan met de paarden waarbij Strasser wel goed werkt? Hebben die dan buitengewoon goede/sterke spieren of pezen?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:32

Er staan in de vakliteratuur allerlei artikelen, dus waarom niet over Strasser?
Uitzonderingen bevestigen de regel, soms heb je gewoon geluk dat een paard er wel goed door loopt. Net als dat sommige kettingrokers 90 worden zonder een hoestje, en honden 15 worden op Frolic.
Maar wat isjouw ervaring met bekappen en beslaan van paarden? In de afgelopen 14 jaar heb ik bij mijn paarden gezien hoe beslaan en bekappen uitwerkt.
Ik ken de paarden, dus ik zie veranderingen na het bekappen. In stand, in beweging en ik zie het ook als het niet goed gaat. Dat leer je in de loop der tijd wel.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:39

De artikelen van Strasser worden geweerd uit de vaktijdschriften, ik heb ze helemaal omgeploegd maar er staan alleen maar TEGEN verhalen in. Het lijkt erop dat Strasser haar artikelen niet gepubliceerd krijgt. Ik kan nergens een artikel van haar vinden. Wel zie ik regelmatig afkraak artikelen voorbij komen die nergens op gebaseerd zijn. Een keer heeft een veearts het voor haar opgenomen en wees op de goede resultaten die zij in haar kliniek behaalt. Hij waarschuwt ook dat ze wel eindeloos kunnen doorgaan met doodzwijgen van Strasser, maar dat de groep paardeneigenaren groeiende is die zich verdiept in Strasser en aanverwanten en dat die onderhand méér weten dan hoefsmeden en veeartsen.

Het enige dat beschikbaar is zijn die twee boeken en die lezen hoefsmeden niet en veeartsen al evenmin.

Het is dus heel krom allemaal. Maar je ziet het in andere wetenschappelijke disciplines ook, ook in mijn vakgebied. Als je artikel teveel afwijkt van wat geaccepteerd is krijg je het terug met 'niet geplaatst'. Een nieuwe meetmethode wordt meestal bij voorbaat afgewezen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:18

listyv schreef:

HILLARY CLAYTON

Dit artikel zegt helemaal niks

Ja, dat het volgens die dierenarts een sekte zou zijn die alle hoefproblemen op hoefijzers afschuift, maar waarom dat zo slecht zou zijn?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:35

Citaat:
To her credit, Strasser has raised the awareness of some of the less knowledgeable horse owners out there with regard to better horsekeeping/lifestyle. That said, in her paradigm there is no room for compromise.

en gelukkig maar dat dat er niet is

een paard MOET buiten om gezond te blijven, geen consessies daarin!