Paard maar 3 of 4 dagen beweging.... mishandeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:21

Ik vind het geen mishandeling hoor als je maar 3 of 4 dagen per week rijdt. En je paard staat verder buiten maakt het niet uit. Wij maken er zelf van dat je je paard moet rijden. Ik vind het anders als het paard alleen maar op stal staat. En dat hij b.v. die dagen niet uit stal komt dan vind ik dat wel zeer paardonvriendelijk gedrag.

Djoena

Re: Paard maar 3 of 4 dagen beweging.... mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:40

als een paard de gehele dag op stal staat vind ik het niet kunnen met een weidegang kan dit makkelijk

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:26

Oei dan zou ik mijn 4-jarige flink aan het mishandelen zijn!! Hij staat nu zeker een maand 'werkloos' in de wei, 23/7 (uurtje eruit voor een borstel+knuffelbeurt). Arme ziel... en het wordt volgende maand niet veel beter als ik hem weer wat ga op pakken en 3x per week ga rijden

Volgens is iedereen over eens dat een paard dat maar 3/4 x per week gereden wordt en verders 24/7 in het weiland loopt over het algemeen een heel gelukkig paard is!!

Rosa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:29

heleenxx schreef:
Weet je wat mishandeling is? Paard op stal laten staan en 7 dagen per week dressuurmatig rijden...

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:33

Mijn paardje loopt maar 2 keer in de week ongeveer een half uur. Ik ben ziek en heb de laatste maanden niet de energie om meer te rijden, helaas.
Mijn paard staat de hele dag in de wei met 3 andere paarden. Zij heeft er totaal geen probleem mee dat ik zo weinig rijd. Als we gaan is ze niet stijf en doet ook niet lastig. We rijden altijd in het bos, ik rijd wel serieus, maar vraag geen moeilijke dingen, dat is dan gewoon niet eerlijk.
Ze vindt het wel leuk als ik langer rijd en 3 of 4 keer in de week, maar elke dag hoeft van haar ook echt niet.

marsi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:37

Allereerst ben ik het helemaal met jullie eens: de mijne staat overdag buiten en gaat 's nachts naar binnen. Ze wordt ongeveer 4 á 5 keer in de week gereden of gelongeerd. Wanneer ik dit vaker doe, wordt ze verschrikkelijk chagrijnig! Ze heeft gewoon behoefte aan rust... (met andere woorden: ze is gewoon lui! )
Maar mag ik vragen hoe jullie het in de winter doen? Voorgaande jaren heeft ze altijd buiten gestaan, ook in de winter. Afgelopen winter mocht ze van de eigenaar niet naar buiten, omdat de wei te nat was en ze alles kapot zou lopen. Helaas rijd ik bij de buren in de bak en kan ik haar niet een uurtje of 2 in de bak zetten in de winter. Daarnaast heb ik het harstikke druk met school en werk, dus zit het er niet in om elke dag te rijden of iets dergelijks. Iemand tips voor komende winter? (Ik hoop stieken dat de eigenaar dan niet zo moeilijk doet en ze weer gewoon naar buiten kan, maar ja...)

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:59

Marsi, mijn paard kan helaas 's winters niet in de wei (veel te drassig hier); dus in de winter moet hij dagelijks voldoende beweging hebben: rijden / longeren / wandelen / los e.d.

Mijn paard is nu 4, en van de winter reed ik hem 3x per week. de overige 4 dagen werd hij soms een keertje gelongeerd maar verders vooral veel wandelen en losgooien. Ter afwisseling liet ik hem soms tussen lange teugels lopen, vrijheidsdressuur e.d.

Hij is voor zijn beweging dus 's winters helemaal van mij afhankelijk of van aardige stalgenoten... Dus dat kost veel tijd 's winters. Wellicht heb je een aardige stalgenoot die je paard beweging kan geven of anders een verzorger zoeken.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:00

Vind het niet verkeerd, als ik een keer geen tijd heb gaat ze ook lekker het land op. Daar kunnen ze toch lekker hun beentjes strekken en genieten

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:31

Zo lang je paardje op de wei staat, krijgt het echt wel genoeg beweging. Als een paard de hele dag op stal staat is het een ander verhaal (medische redenen uitgezonderd) Let wel op dat je paardje niet te dik wordt door het gras.

Mijn jonge paarden lopen nu ook 3 keer per week en staan van 8 tot 22 uur buiten.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:45

ben het volledig met ptries en bianluca eens

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:40

zolang ie dan de rest van de dagen maar op de wei staat isset geen probleem vind ik

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:45

runningkawa schreef:
Elk paard hoort elke dag uit zijn stal te komen en dan beweging te krijgen. In welke vorm dat is maakt imo niet veel uit.
Al ben ik groot voorstander van naast het rijden/longeren ook elke dag even vrij beweging te geven in de weide of paddock.

Ja hier sluit ik me bij aan. Ik ben ook een groot voorstander van het paard ook elke dag ff zijn 'vrije tijd' te geven. Alleen bereden/gelongeerd worden en dan weer op stal gegooid worden onder het motto: Ik heb mijn paard netjes een uur beweging gegeven.. vind IK niet eerlijk naar mijn paard. Dus hij mag iedere dag ook ff lekker los, spelen met andere paarden o.i.d.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:49

Garink staat eigenlijk elke dag buiten of het moet echt slecht weer zijn, dan wíl ze niet eens naar buiten Ik rijook máár 3 á 4 keer in de week, meer tijd heb ik gewoon niet. Ik heb nou niet echt het idee dat ze zich daar niet happy om voelt hoor

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:24

Ik ben het met de meerderheid eens, zolang ze in de wei kunnen is het geen probleem.
@marsi: Bij ons op stal hebben ze aan de voorkant van de stal een klein stuk van de wei bestraat, en een hek eromheen. Het is maar een stuk van 15 x 5 ofzo, maar daar staan ze 's winters zeker elke dag een paar uur. Naast de stal is ook nog een paddock van 10 x 20. Bij elkaar net genoeg om even de benen te strekken, hoewel het niet ideaal is. Ze kunnen even een frisse neus halen, en met zijn tweeën een beetje klieren. Als het heeft gevroren mogen ze wel de wei op, hoewel ze dan de dag ervoor en de dag zelf minder krachtvoer krijgen. Dan zijn ze niet zo actief op de wei.

Clyde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:35

Ik ben het met jullie eens. Mijn paard staat overdag buiten en 'snachts op stal. Verder doen wij wel veel. Meestal 1 rustdag per week. Nu merk ik wel aan mijn paard dat hij vrolijker is geworden nu we meer verschillende dingen doen. 2 keer les, waarvoor we eerst ruim een half uur moeten lopen. En springen, longeren etc. Hij vindt het vooral leuk als we naar de les gaan en daarvoor ook moeten wandelen.
Maar

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:06

Paarden die 24/7 op het land staan, schijnen in totaal ongeveer 30 kilometer per dag af te leggen, dus denk niet dat ze beweging te kort komen hoor
Mijn paard staat op dit moment ongeveer 16 uur per dag buiten en krijgt verder ook geen beweging (ze heeft 4 maanden zwangerschapsverlof gehad en heeft nu een veulen van 2 weken aan de voet) ongeveer over een maandje gaan ze dag en nacht naar buiten en dan ga ik ook weer rustig beginnen met rijden....

Maar ik hoop niet dat ik nu mijn paard mishandeld heb met een half jaar niks doen, (behalve buiten lopen, slapen en vreten)

Arlette1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:11

ik vind het wel nodig dat je paard af en toe een rustdagje krijgt!!

een vr4ouw bij mij op stal die rijdt nu de 160 met endurance en soms staat haar paard gewoon 10 dagen stil!!
dus ik vind dat je paard niet elke dag hoeft te rijden!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:14

Mijn paard heeft 2 weken dag en nacht alleen maar op de wei gestaan toen ik 1x met vakantie was, ze zag er echt niet mishandeld uit

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:18

als een paard flink wordt gereden dan hebben de spieren/pezen 48 uur nodig om te herstellen heb ik wel eens gehoord, dus vaker rijden dan om de dag is niet echt nodig....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:52

Wat een onzin zeg, als het paard maar gewoon naar buiten kan.

Yv0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:58

als je paard in de wei staat kan het geen kwaad want hij geeft zichzelf beweging.. Toch moet je hem wel elke dag controleren op wondjes.. en vind ik moet je hem ook een paar keer per week eruit halen..

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:00

Idd als je paard in het land staat kan het niet kwaad.
Ik rijd mijn vz paard 3/4 keer in de week. En dat is genoeg voor hem. Dat vind hij nog leuk, vaker ook niet. En hij heeft een prima conditie

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:03

kan goed hoor! mijn paard word 6 keer per week gereden, afwisselend dressuur en buiten, en staat daarnaast ook nog zo'n 2/3 keer per week een paar uurtjes buite, en hij vind t best zo! het is wel jammer dat hij niet vaker en langer naar buiten kan, maar ik sta op een manege, en daar moeten meer paarden naar buiten, en aangezien we maar 2 weien hebben, is het af en toe een beetje krap om alles naar buiten te krijgen...

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:06

Als het mishandeling zou zijn zouden ook alle gezelschapspony's en paarden mishandeld worden.

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:09

moest dat mishandeling zijn, dan zouden mijn paardjes heel hard mishandeld worden ze staan constant op de weide maar worden maar 2 keer in de week bereden, soms meer, soms minder, hangt van het weer af
trouwens, paarden in het wild, worden die dan ook mishandeld?