paard waarschijnlijk artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:05

nee maar echt nodig is het niet altijd!!! Gewoonte geworden nu tijdens de winter ... maar nu het zonnetje schijnt... kan het wel weer wat minder... Atreyu is blij en niet mank!!! jippie!! Ik moet er wel bij zeggen dat ze niet veel rond rent hoor... elke keer maar kleine stukjes!! Is echt een oude dame en hupst meer in galop dan dat ze ruime passen maakt maar wel met oren naar voren en vol goede zin!!!

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:23

Wat is artrose toch een rotaandoening, een zes jarig paard op mijn stal is vanochtend ingeslapen omdat hij een agressieve vorm van artrose had, er zijn wel wat dingen tegen te doen maar dit is over het algemeen erg duur, en uitstel van executie, het gaat nooit weg maar het kan wel vertraagd of soms zelfs stopgezet worden.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:27

Dus als je weet dat je een paard uiteindelijk in moet laten slapen dan kun je het maar beter meteen doen???? Of bedoel je dat niet?
Ik vind dat een paard zolang hij/zij pijnvrij in de wei kan rondhuppelen dat moet kunnen doen. Je hebt een paard niet alleen als gebruiksvoorwerp vind ik.. je bent het ook verplicht aan ze om ze een goed leven te geven.. ik heb 3 jaar niet gereden omdat ik geen 2 paarden kon betalen en mijn oude paardje op pensioen was. Dan is het maar zo.. die verantwoordelijkheid zou iedereen eens moeten nemen. Sorry hoor... dat ik zo fel reageer en het komt niet door de post hiervoor maar als ik sommige verhalen lees dan zijn er twee soorten paardenmensen... Mensen die rijden puur voor zichzelf en de prestatie "ik koop een paard om te rijden en als ik er niet meer op kan rijden wordt hij afgemaakt, anders kost hij teveel."
En mensen die houden van paarden en waar de relatie paard/mens centraal staat... die presteren ook maar op veel meer vlakken.

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:27

Alleen maar uitstel van executie? Dan moet ik de mijne dat toch maar gaan vertellen!

Als het paardje waar je het hebt pijn had, steun ik volledig de beslissing. Hoe ernstig of licht de vorm van artrose ook, als er pijn is en het paardje voelt zich alleen zwaar onder de dope pijnvrij, kan je hem beter af laten maken.

Maar.....als het paard geen pijn heeft, vind ik dat een beetje banketstaaf tegenover het paard. Die van mij heeft zware zware artrose. Ze heeft nu speciale ijzers en over een paar weken gaan we eens spieken hoe ze loopt. Ondertussen stappen we meerdere malen per dag en staat ze te stuiteren naast me van de vrolijkheid. Ze heeft absoluut geen pijn.

Mocht ze nou niet goed lopen over twee weken, dan ga ik haar echt niet laten afmaken omdat ik niet meer op d'r kan rijden hoor! Dan mag ze de rest van haar dagen slijten in het weiland, als dat goed gaat.

Misschien heb ik je post helemaal verkeerd begrepen hoor. In dat geval sorry. Maar de prijs van een behandeling houdt mij toch echt niet tegen om mijn paard te helpen.

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:20

Hopen dat de Primeval werkt mylittlejoy! De vader van een stalgenoot die heeft het uitgevonden.. beste kerel dus

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:40

dondahsteen schreef:
Hopen dat de Primeval werkt mylittlejoy! De vader van een stalgenoot die heeft het uitgevonden.. beste kerel dus

Sooo wat goed!!! Geef hem maar een dikke knuffel! Kan hij niet een stukje schrijven dat het niet hetzelfde is als gewone gelatine want dat wordt hier op bokt gezegd maar volgens mij is dat echt niet zo... tenminste als je nara de samenstelling kijkt...

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 17:38

mylittlejoy schreef:
Alleen maar uitstel van executie? Dan moet ik de mijne dat toch maar gaan vertellen!

Als het paardje waar je het hebt pijn had, steun ik volledig de beslissing. Hoe ernstig of licht de vorm van artrose ook, als er pijn is en het paardje voelt zich alleen zwaar onder de dope pijnvrij, kan je hem beter af laten maken.

Maar.....als het paard geen pijn heeft, vind ik dat een beetje banketstaaf tegenover het paard. Die van mij heeft zware zware artrose. Ze heeft nu speciale ijzers en over een paar weken gaan we eens spieken hoe ze loopt. Ondertussen stappen we meerdere malen per dag en staat ze te stuiteren naast me van de vrolijkheid. Ze heeft absoluut geen pijn.

Mocht ze nou niet goed lopen over twee weken, dan ga ik haar echt niet laten afmaken omdat ik niet meer op d'r kan rijden hoor! Dan mag ze de rest van haar dagen slijten in het weiland, als dat goed gaat.

Misschien heb ik je post helemaal verkeerd begrepen hoor. In dat geval sorry. Maar de prijs van een behandeling houdt mij toch echt niet tegen om mijn paard te helpen.

Ik denk dat je de post verkeerd begrepen hebt, ik vatte em anders om, maar dat maakt niet uit!

Zodra mijn paard geen paardwaardig bestaan meer kan hebben (lees pijn hebben zonder dat hij hoeft te bewegen) en dus niet meer normaal in het land kan staan zonder pijn. Is het heel erg snel over.
Maar als hij geen pijn heeft maar niet meer bereden kan worden, blijft die lekker staan waar die staat, gaat hij elke dag naar buiten met zn vriendjes. En met ons lekker wandelen.

Ik ken mijn paard zo goed dat als hij echt onregelmatig of kreupel is, er echt stront aan de knikker is.
Nu is het af en toe een hupsje extra wat hij maakt.
Ik ben het geheel met je eens dat zolang ze geen pijn hebben, je ze ook niet af hoort te maken als je ze niet meer kan "gebruiken".
Voor mij weet ik dat dit voorlopig mijn laatste paard is. Ik zal hem niet wegdoen om plaats te maken voor een ander ofzo!

Maarja, t gaat nooit meer over, hopen dat hij er zo min mogelijk last van gaat krijgen

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:26

Verder zijn we het geloof ik wel helemaal eens, dus laten we dan inderdaad maar van een positieve bedoeling van Bombarie uitgaan.

Sorry Bombarie!

Geef jij nog bepaalde supplementen ofzo, Ma_rie_tje?

loulou

Re: paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:49

mijn pony voerde ik primeval. je zag wel dat het werkte.
maar ondanks dat kon ik eigenlijk niet meer met haar dressuren. rechtuit ging prima, maar voltes had ze moeite meer moeite mee.

ik heb uiteindelijk besloten haar weg te doen. ze staat nu in een heel groot natuurgebied samen met 13 andere fjorden. daar maar ze oud worden

binnenkort ga ik naar haar kijken (heb ik erg veel zin in) het is nu al zo'n 5 maanden geleden dat ik haar weg heb gebracht dus ben erg benieuwd hoe het nu met haar gaat

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 01:30

@ mylittlejoy:
Wij voeren nu nog niks.
Maandag hebben wij die mededeling namelijk pas gehad, ben nog een beetje aan het rond kijken wat er allemaal is, en waar mensen goede ervaringen mee hebben...

@ Loulou: ik zag staan dat jou fjord in meyendel rond loopt nu.
Zijn haar manen ondertussen al aangegroeid (lees lang) of is ze nog steeds erg herkenbaar? Mijn vriend woont ongeveer 5 minuten van de klip vandaan (begin van het stuk, onderaan duin bij de rotonde). Als ze nog herkenbaar is wil ik best wel een keer een paar foto's voor je maken als ik dr toevallig tegen kom

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:58

atreyuevita schreef:
dondahsteen schreef:

Sooo wat goed!!! Geef hem maar een dikke knuffel! Kan hij niet een stukje schrijven dat het niet hetzelfde is als gewone gelatine want dat wordt hier op bokt gezegd maar volgens mij is dat echt niet zo... tenminste als je nara de samenstelling kijkt...

hihi ik ken hem niet hoor verder hij komt ook nooit op stal, hij heeft een eigen stal in akersloot maar omdat die meid daar niet elke dag heen kan fietsen staat ze nu bij ons.. ik kan wel eens wat vragen aan haar moeder..

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:46

ma_rie_tje schreef:
@ mylittlejoy:
Wij voeren nu nog niks.
Maandag hebben wij die mededeling namelijk pas gehad, ben nog een beetje aan het rond kijken wat er allemaal is, en waar mensen goede ervaringen mee hebben...

Zijn haar manen ondertussen al aangegroeid (lees lang) of is ze nog steeds erg herkenbaar? Mijn vriend woont ongeveer 5 minuten van de klip vandaan (begin van het stuk, onderaan duin bij de rotonde). Als ze nog herkenbaar is wil ik best wel een keer een paar foto's voor je maken als ik dr toevallig tegen kom

ik denk wel dat ze nog herkenbaar is. die ander fjorden hadden echt allemaal lange manen. loulou's manen zullen ondertussen ook wel hangen, maar nog niet zo lang zijn als die van de andere paarden.

zou leuk zijn als je een keer een foto kunt maken

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 21:15

loulou schreef:
ma_rie_tje schreef:
@ mylittlejoy:
Wij voeren nu nog niks.

ik denk wel dat ze nog herkenbaar is. die ander fjorden hadden echt allemaal lange manen. loulou's manen zullen ondertussen ook wel hangen, maar nog niet zo lang zijn als die van de andere paarden.

zou leuk zijn als je een keer een foto kunt maken

Ik ben er rond een uurtje of 8 langs gereden, maar ze stonden niet in het stuk wat je vanaf de weg kan zien..
Ik heb (bijna) altijd mn camera bij me. Als ik de kudde zie dan stuur ik je wel de foto's!

vorige zomer lag er eentje plat op de zij, voor meer dan 30 minuten (wij stonden even te eten en te kijken), vlak bij het hek, dus wij steentjes gooien om te kijken of er nog leven in zat, pony wel geraakt, maar geen reactie, niks, bewoog niet, gebeurde gewoon niks.
Politie gebeld, stuurde me naar de dieren ambulance, die stuurde me naar de politie wassenaar en (inmiddels 15 minuten later) en hun (politie wassenaar) zouden duin waterschap ofzo (die gaan over die paarden) waarschuwen. Ik had koud opgehangen, draaide me nog 1 keer om.
beestje doet het hoofd omhoog, staat op en loopt zo weer weg......
ben maar weer heel snel weg gegaan..

dat was het dode paard dat zo weer op stond!

ik krijg het nog steeds te horen. Maar zowel ik als mijn vriend waren er echt van overtuigd dat die dood was!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 08:57

ma_rie_tje schreef:
mylittlejoy schreef:

Ik ben het geheel met je eens dat zolang ze geen pijn hebben, je ze ook niet af hoort te maken als je ze niet meer kan "gebruiken".
Voor mij weet ik dat dit voorlopig mijn laatste paard is. Ik zal hem niet wegdoen om plaats te maken voor een ander ofzo!

Maarja, t gaat nooit meer over, hopen dat hij er zo min mogelijk last van gaat krijgen

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:53

ma_rie_tje schreef:
@ mylittlejoy:
Wij voeren nu nog niks.

Oh, sterkte,

Wij zijn er anderhalve week geleden achter gekomen. De dierenarts vertelde me dat de foto's zo erg waren dat een paard er in principe niet mee kan lopen. Maar ja, dat heeft ze toch de hele tijd gedaan, dus toch maar even geprobeerd met speciaal beslag. Ik heb ook een grote emmer Primeval gekocht, maar daar kan ik nog niet van vertellen of het werkt. Dat weet ik over een paar maanden pas. Ze wordt er in ieder geval supervrolijk van...

Volgende week gaan we kijken hoe ze loopt, maar als ik zo kijkt hoe ze naast me stuitert met het wandelen, stuitert ze in ieder geval regelmatig. Ook toen ze besloot om alvast terug naar huis te rennen, zag het er niet bepaald pijnlijk/onregelmatig uit.

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:16

ma_rie_tje schreef:

Ik ben er rond een uurtje of 8 langs gereden, maar ze stonden niet in het stuk wat je vanaf de weg kan zien..
Ik heb (bijna) altijd mn camera bij me. Als ik de kudde zie dan stuur ik je wel de foto's!

vorige zomer lag er eentje plat op de zij, voor meer dan 30 minuten (wij stonden even te eten en te kijken), vlak bij het hek, dus wij steentjes gooien om te kijken of er nog leven in zat, pony wel geraakt, maar geen reactie, niks, bewoog niet, gebeurde gewoon niks.
Politie gebeld, stuurde me naar de dieren ambulance, die stuurde me naar de politie wassenaar en (inmiddels 15 minuten later) en hun (politie wassenaar) zouden duin waterschap ofzo (die gaan over die paarden) waarschuwen. Ik had koud opgehangen, draaide me nog 1 keer om.
beestje doet het hoofd omhoog, staat op en loopt zo weer weg......
ben maar weer heel snel weg gegaan..

dat was het dode paard dat zo weer op stond!

ik krijg het nog steeds te horen. Maar zowel ik als mijn vriend waren er echt van overtuigd dat die dood was!

haha geweldig verhaal

die man die ons toen rond heeft gereden door het gebied had ook allemaal van zulke verhalen van mensen die hadden gebeld. vooral als het sneeuwde kregen ze heel veel telefoontjes van zielig/bevroren paarden enkoeien.
geloof dat jou verhaal er toch niet bij zat

maar erg leuk dat je foto's wilt maken

ik wist trouwens helemaal niet dat je het resultaat van primval eigenlijk pas naar een maand ofzo echt ziet. ik zag altijd al veel sneller resultaat bij loulou

BlacKjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:45

He, ik ga binnenkort ook een paardje kopen heeft artrose ik huur hem nu van de manege en het is een groot risico ook omdat je hem waarschijnlijk toch de verzekering niet inkrijgt. maar ik heb hem al bijna 5 jaar en wil hem z'n oude dag geven! Op de manege geven ze naar mijn idee niet elke dag primeval soms zie ik het liggen maar eet hij het niet op, hebben jullie nog tips? welke voedings supplemeten kan ik hem het beste geven? en hoeveel kost dat speciale beslag? hij staat alleen op voor moet ik hem ook op achter zetten als ik hem evt zou gaan kopen?! Ik heb nu ook een fles gekocht bij paardendrogist ''multimilk'' voor paarden met artrose kennen jullie dit? en wanneer zie je resultaat?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:25

De optimale werking van Primeval schijn je pas na 3 maanden te zien, heb ik ergens gelezen.

@ Blackjee, sooo wat jij doet is wel bewonderingswaardig hoor! Geweldig!
Ik doe de Primeval door wat paardenmeel of zemelen en dan een beetje nat maken.
Je moet gewoon even kijken wat werkt. Dus 3 maanden het ene, werkt dat niet optimaal dan het andere enz. Uiteindelijk zie je wat het beste aanslaat bij jowu paardje. Bij de ene is dat MSM en chondreotine (ofzoiets) en bij de andere bijvoorbeeld Primeval Gelatinaat. Die multimilk ken ik niet eerlijk gezegd.
De easy walkers zijn zoals de meeste ijzers en break over beslag een beetje afgerond voor omdat ze dan doe hoef gemakkelijker kunnen afrollen. Het ligt eraan waar ze artrose hebben. Die van mij heeft het voor aan haar knieen en heeft dus alleen voor Easy Walker beslag om de schokken op de knieen te dempen. Het beslag kost ongeveer 60 - 80 euro voor 2 (even uit mn hoofd) inclusief rondom bekappen natuurlijk.
Verder heeft mijn paard er belang bij om niet te nat of koud te worden want dat straalt echt door naar haar botten. Dus een regendek en zoveel mogelijk modderweides voorkomen. En 24 uur per dag weidegang met inloopstal is ook het beste want "rust roest'.
Veel succes en als je nog meer wilt weten post of pb maar!

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:39

hey steef,

fijn om te horen dat Pieter zo positief is.
Leuk he zo'n paard dat een eind van huis besluit dat het wel leuk is om een spelletje "wie is het eerste thuis" met het baasje te beginnen

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:55

Ik geef mijn paard Glucosamine complex extra van de Groene Os, super spul, je merkt namelijk gelijk al na een paar dagen resultaat. Je kunt het bestellen bij de paardendrogist, uitgebreide beschrijving staat erbij.

Bij mijn paard is een paar jaar geleden toevallig lichte artrose in het achterbeen geconstateerd, ze heeft er echter totaal geen last van. Rij intensief met haar en start wedstrijden. Omdat ze toch wat stijver werd (gevallen in trailer en vastgelegen op stal en 's winters veel meer op stal dan zomers) ben ik glucosamine gaan geven, nou echt super spul!

Suc-6 ermee, en vergeet niet dat artrose heus niet altijd het einde is!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:29

quibusjes schreef:
hey steef,

fijn om te horen dat Pieter zo positief is.
Leuk he zo'n paard dat een eind van huis besluit dat het wel leuk is om een spelletje "wie is het eerste thuis" met het baasje te beginnen

En een dagelijks modderbad doet wonderen voor je huid!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:16

mijn fysiotherapeut zegt dat bij mensen alle mensen vanaf bv 40 enige vorm van artrose hebben als je dat gaan bekijken op foto's. Het is een slijtage die bij iedereen voorkomt. Dat zal bij paarden ook wel zo zijn en ik denk dat de mate inderdaad bepalend is of je er iets aan moet doen.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:24

Ik weet dat mijn pony sinds oktober artrose heeft.Hij staat op speciaal beslag en krijgt een supplement.Joint saver.Zit glucosamine en chondroitine en msm en zwavel in.Heb ik via de DA.hij doet het er prima op.Loopt niet kreupel en doet gewoon zijn werk.Ik rij niet meer.Ik longeer en men met hem.
Zolang hij het pijnloos allemaal kan.Blijft hij gewoon bij me.Maar als blijkt dat ie pijn gaat krijgen en dus niet zijn werk meer kan doen.Dan laat ik hem inslapen.Ik zet hem dan niet op de wei of zo.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 16:27

baudyh schreef:
Ik weet dat mijn pony sinds oktober artrose heeft.Hij staat op speciaal beslag en krijgt een supplement.Joint saver.Zit glucosamine en chondroitine en msm en zwavel in.Heb ik via de DA.hij doet het er prima op.Loopt niet kreupel en doet gewoon zijn werk.Ik rij niet meer.Ik longeer en men met hem.
Zolang hij het pijnloos allemaal kan.Blijft hij gewoon bij me.Maar als blijkt dat ie pijn gaat krijgen en dus niet zijn werk meer kan doen.Dan laat ik hem inslapen.Ik zet hem dan niet op de wei of zo.

Kan je mij vertellen hoeveel je ongeveer kwijt vbent aan die suplementen? Na hoeveel tijd heb je resultaat gemerkt, en liep hijk hiervoor wel kreupel (dat je zegt hij loopt niet kreupel)

Ben erg benieuwd naar ieders ervaring met suplementen

Mirjam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:49

Een ervaring met een supplement:
Mijn paard krijgt sindskort Cortaflex. Ik ben het gaan proberen omdat ze met name op koude en natte dagen achter niet fijn meekomt. Ze is dan niet kreupel, maar wil niet goed de achterhand gebruiken en doet stijf aan. Na één week was het verschil al heel goed merkbaar. Ze liep veel makkelijker, soepeler en kan het (beginnen met) verzamelen beter aan. Als test ben ik na een maand weer gestopt en ongeveer een week later, was dit duidelijk zichtbaar. Ze werd weer stijver etc. Ik heb net een grote pot Cortaflex binnen gekregen, want ik vind het resultaat heel goed!

Bij haar is de DA overigens niet langs geweest, daar vertrouw ik niet meer zo op. Mijn paard heeft nl. in het verleden ernstige hoefkatrolontsteking (fase 4) gehad en ze moest maar afgemaakt worden. Met speciaal beslag en andere training heb ik haar weer goed gekregen (we zijn inmiddels ruim 6 jaar verder en ze heeft nooit meer gekreupeld), maar ik denk wel dat ze een vorm van atritis heeft.

Wat bij haar ook positief werkt is dat ze de hele dag buiten staat (stal en bak zijn met elkaar verbonden, ze kan kiezen) en dus veel beweegt.

De kosten van Cortraflex zijn ruim 25 euro per maand. Ik heb de simpelste variant gekocht (poeder), maar daar zit nu wel hyalonzuur bij in. Op cortaflex.nl staat meer info.