Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marleen_usar schreef:Pfff de smit is geweest maar mijn paard kon niet lopen, dus de smit keek in de stal maar we hebben hem toch naar buiten weten te krijgen.De smit deed hem wel een praam op want hij had erg veel pijn,het andere ijzer haalde hij er ook af.Hij zag wat er aan de hand was en zei ik vertel het je zo ik zal het even tekeken.Hij wist ook waarom mijn paard onrustig was en omhoog kwam toen de ijzers eronder gingen(arme drommel),de smit heeft zich verkeken op de lengte van de hoeven. Hij heeft de nagels in zijn leven gedaan en gelukkig is hij dat ijzer snel kwijt geraakt.Mijn paard moet na 5 dagen weer gewoon lopen anders moet ik hem bellen,ik heb hem pijnstilling gegeven want hij kan er niet op staan.Hij moet op stal blijven en mag af en toe op het land als de grond zacht is.Volgende week komt mijn testzadel nou daar heb ik dus geen drol aan.Over 5 weken zouden zijn hoeven lang genoeg moeten zijn voor ijzers dus tot dan geen wandeling op de straat.Hij vond het handig als ik hoefschoenen zou kopen dan kunnen de voeten niet slijten.Echt ik vind het zo zielig en mijn paard is al zo gevoelig.
Nimmedor schreef:
dat is dus echt iets heel doms van je smid!! Hij heeft hem dus gewoon vernageld...
Ik neem aan dat je smid er geen kosten aan gemaakt heeft!!! Hij zou je een beslag gratis moeten doen.
En niet aan hoefschoenen beginnen hoor, dat schuurt en een hoef hoort te kunnen 'rollen' en dat kan met hoefschoenen niet. Gewoon door een goede smid op ijzers laten zetten.
briandylan schreef:Nimmedor schreef:
dat is dus echt iets heel doms van je smid!! Hij heeft hem dus gewoon vernageld...
Ik neem aan dat je smid er geen kosten aan gemaakt heeft!!! Hij zou je een beslag gratis moeten doen.
En niet aan hoefschoenen beginnen hoor, dat schuurt en een hoef hoort te kunnen 'rollen' en dat kan met hoefschoenen niet. Gewoon door een goede smid op ijzers laten zetten.
Een vernageling maakt een smid niet meteen een slechte smid.
Nimmedor schreef:marleen_usar schreef:Hij vond het handig als ik hoefschoenen zou kopen dan kunnen de voeten niet slijten.Echt ik vind het zo zielig en mijn paard is al zo gevoelig.
marleen_usar schreef:Iemand een tip waar ik schoenen zou kunnen kopen?
briandylan schreef:Weet je ook waardoor zijn hoeven zo kort zijn geworden?
Als je nu al 5 weken moet wachten zodat ze langer zijn en dat lukt zonder er veel voor hoeven te laten zou ik hem toch lekker zonder ijzers laten lopen.
Nimmedor vaak worden ook andere problemen bij de smid gelegt terwijl die niks ter verwijten valt.
Wat ik alleen niet snap zodra je al het leven in gaat geeft een paard dit aan,sommige smeden slaan die spijker gewoon door.Je merkt als smid in de loop van de tijd echt wel of het aanstellen in of dat het echt niet goed zit.
Nimmedor schreef:Inderdaad,je slaat de spijker op zijn kop
no feet no horse!!, goede hoefsmid is bij een sportpaard erg belangrijk
en als het niet aan de hoefsmid ligt, aan wie kan het dan wel liggen, de eigenaar?![]()
angela88 schreef:Waarschijnlijk zijn de ijzers er niet goed onder geslagen. Goed dat je je smit laat komen.
kenneth schreef:het komt waarschijnlijk van het ijzer want als zijn hoeven te kort waren en je nagelt erin heb je zeg maar weinig vlees om in te nagelen dus kan hij daar een paard dagen last van hebben maar dat is logisch.
en als jouw paard te kort loopt is het vaak beter om er een ijzer onder te laten slaan als hem door te laten lopen op bloten voeten.
dus je heb er verstandig aan gedaan om er een ijzer er onder te laten slaan.
als het even later beter gaat kan het ijzer er natuurlijk ook weer onderuit.
gr kenneth
kenneth schreef:het komt waarschijnlijk van het ijzer want als zijn hoeven te kort waren en je nagelt erin heb je zeg maar weinig
vlees om in te nagelen dus kan hij daar een paard dagen last van hebben maar dat is logisch.