voor het eerst ijzers en kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:15

goed schoon houden die hoeven en de temp van je paard in de gaten houden

en opletten dat de hoef niet warm wordt een vernageling die zolang is blijven zitten kan makkelijk gaan ondsteken

over de smid zeg ik maar even niets meer

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:30

bedankt allemaal en ik toch eens kijken voor die schoenen wie weet werkt het goed.

CK88

Re: voor het eerst ijzers en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:18

marleen_usar schreef:
Pfff de smit is geweest maar mijn paard kon niet lopen, dus de smit keek in de stal maar we hebben hem toch naar buiten weten te krijgen.De smit deed hem wel een praam op want hij had erg veel pijn,het andere ijzer haalde hij er ook af.Hij zag wat er aan de hand was en zei ik vertel het je zo ik zal het even tekeken.Hij wist ook waarom mijn paard onrustig was en omhoog kwam toen de ijzers eronder gingen(arme drommel),de smit heeft zich verkeken op de lengte van de hoeven. Hij heeft de nagels in zijn leven gedaan en gelukkig is hij dat ijzer snel kwijt geraakt.Mijn paard moet na 5 dagen weer gewoon lopen anders moet ik hem bellen,ik heb hem pijnstilling gegeven want hij kan er niet op staan.Hij moet op stal blijven en mag af en toe op het land als de grond zacht is.Volgende week komt mijn testzadel nou daar heb ik dus geen drol aan.Over 5 weken zouden zijn hoeven lang genoeg moeten zijn voor ijzers dus tot dan geen wandeling op de straat.Hij vond het handig als ik hoefschoenen zou kopen dan kunnen de voeten niet slijten.Echt ik vind het zo zielig en mijn paard is al zo gevoelig.

dat is dus echt iets heel doms van je smid!! Hij heeft hem dus gewoon vernageld...
Ik neem aan dat je smid er geen kosten aan gemaakt heeft!!! Hij zou je een beslag gratis moeten doen.

En niet aan hoefschoenen beginnen hoor, dat schuurt en een hoef hoort te kunnen 'rollen' en dat kan met hoefschoenen niet. Gewoon door een goede smid op ijzers laten zetten.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:55

Nimmedor schreef:

dat is dus echt iets heel doms van je smid!! Hij heeft hem dus gewoon vernageld...
Ik neem aan dat je smid er geen kosten aan gemaakt heeft!!! Hij zou je een beslag gratis moeten doen.

En niet aan hoefschoenen beginnen hoor, dat schuurt en een hoef hoort te kunnen 'rollen' en dat kan met hoefschoenen niet. Gewoon door een goede smid op ijzers laten zetten.

Een vernageling maakt een smid niet meteen een slechte smid.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 09:49

briandylan schreef:
Nimmedor schreef:

Een vernageling maakt een smid niet meteen een slechte smid.

wel als je het hele verhaal gelezen hebt...
'ja ik heb me verkeken op de lengte van de hoeven '
dat noem ik wel een slechte smid, spijt me zeer!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 11:02

Hij komt over een week of 5 en dan doet hij die 2 hoeven gratis,maar ik denk dat ik wat langer wacht om er zeker van te zijn dat zijn hoeven lang genoeg zijn. Voor het geval hij weer een verkeerde inschatting maakt.Ik geef in ieder geval vandaag nog het pijnstillende poeder en zet hem even op de wei.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:04

Weet je ook waardoor zijn hoeven zo kort zijn geworden?
Als je nu al 5 weken moet wachten zodat ze langer zijn en dat lukt zonder er veel voor hoeven te laten zou ik hem toch lekker zonder ijzers laten lopen.

Nimmedor vaak worden ook andere problemen bij de smid gelegt terwijl die niks ter verwijten valt.

Wat ik alleen niet snap zodra je al het leven in gaat geeft een paard dit aan,sommige smeden slaan die spijker gewoon door.Je merkt als smid in de loop van de tijd echt wel of het aanstellen in of dat het echt niet goed zit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 16:09

Hij is naar een andere stal verhuist en daar kan ik meer buiten rijden dus daar zijn zijn hoeven van gesleten.De smit kwam voor het eerst bij mijn paard dus dacht dat dit gedrag normaa gedrag lwas, tewijl ik echt aan gaf dat dit gedrag niet niormaal was.En dan wordt er later gezegd als het nou weer zo is dat hij ander gedrag vertoond zeg dat dan, maar dat had ik juist gedaan. Maar ik heb ibuprofen(of hoe je het schrijft) gehaald en daar moet hij minder pijn van krijgen. Ik heb een soort hoefzak gehaald en die heeft hij aangehad toen ik een klein stukje met hem naar buiten ging.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:23

ik zou me toch eens af gaan vragen of ik deze smid nog wel bij mijn paard zou willen hebben gratis of niet het is wel je paard

natuurlijk kan iedere smid een paard vernagelen maar de lengte van een voet moet hij toch goed kunnen schatten en als een paard gevoelig loopt en je weet als smid dat er meer mee over de hardeweg wordt gereden...Tja lijkt me dat die smid het wel had kunnen weten

komt nog bij dat je zelf hebt aangegeven dat het paard niet normaal reageerde dat had voor de smid helemaal een teken moeten zijn dat er iets mis was

en dan toch de vernageling laten zitten vind ik niet kunnen desnoots bel je als je zelf niet verder kan een collega smid maar je laat een dier niet zo door lopen

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:45

Nimmedor schreef:
marleen_usar schreef:
Hij vond het handig als ik hoefschoenen zou kopen dan kunnen de voeten niet slijten.Echt ik vind het zo zielig en mijn paard is al zo gevoelig.

Zoek maar een op "hoefschoenen"en je leest een hele hoop positieve berichten!! (oa van mijzelf)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 18:45

Iemand een tip waar ik schoenen zou kunnen kopen?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:01

marleen_usar schreef:
Iemand een tip waar ik schoenen zou kunnen kopen?

Smit uit Rijssen maakt ze op maat!
(site staat hier wel ergens op het forum)

Eenmaal een grote uitgave maar verder alleen nog bekapkosten van de smid ipv kosten van het beslaan!

Verder zijn er ook nog een aantal merken die standaard maten hebben.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:29

briandylan schreef:
Weet je ook waardoor zijn hoeven zo kort zijn geworden?
Als je nu al 5 weken moet wachten zodat ze langer zijn en dat lukt zonder er veel voor hoeven te laten zou ik hem toch lekker zonder ijzers laten lopen.

Nimmedor vaak worden ook andere problemen bij de smid gelegt terwijl die niks ter verwijten valt.

Wat ik alleen niet snap zodra je al het leven in gaat geeft een paard dit aan,sommige smeden slaan die spijker gewoon door.Je merkt als smid in de loop van de tijd echt wel of het aanstellen in of dat het echt niet goed zit.

no feet no horse!!, goede hoefsmid is bij een sportpaard erg belangrijk
en als het niet aan de hoefsmid ligt, aan wie kan het dan wel liggen, de eigenaar?

Ik bewonder het werk van hoefsmeden echt wel hoor! Het is hard werken, maar daar kiezen ze zelf voor, dan horen ze hun werk goed te doen.

Een foutje kan natuurlijk altijd gebeuren, en het is ook goed opgelost hoor is, maar het is gewoon even algemeen

En aan marleen_usar:
Er is speciale zalf dat je op de kroonrand moet smeren dat de hoeven van je paard sneller laat groeien, heel veel sneller. op www.paardendrogist.nl is de zalf vast wel te vinden

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:25

geef het paard gewoon rust tot de hoeven weer lang genoeg zijn, en te vaak bekappen is ook niet goed. mijn 7 jarige is nog maar 3 keer bekapt in zijn hele leven, staat goed op zijn voeten en heeft nergens last van. ijzers doen vaak meer kwaad dan goed, en zijn absoluut niet nodig bij normale belasting van een gezonde hoef. dus eerst lekker de kans geven om te groeien. lichte beweging op zachte bodem is het beste. verbetert de doorbloeding en daardoor groeit de hoef ook beter. evt kan je een supplement door de voeding doen om de hoorngroei te stimuleren.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:54

Nimmedor schreef:

no feet no horse!!, goede hoefsmid is bij een sportpaard erg belangrijk
en als het niet aan de hoefsmid ligt, aan wie kan het dan wel liggen, de eigenaar?
Inderdaad,je slaat de spijker op zijn kop .Ik kom het maar al te vaak tegen dat eigenaren te lang wachten met bekappen /beslaan en dan word er verwacht dat je als smid wonderen kan verrichten.

Ook worden vaak veulens het land in geschopt en er met 3 jaar uit gehaalt en dan moeten ze op een keuring verschijnen en dan moeten ook ineens de voetjes netjes zijn.Het liefst nog een ijzertje eronder,en dat bij een paard dat bijna 3 jaar niet in handen is geweest.En dan raar staan kijken als je zegt dat dat niet gaat lukken?

Ik heb het zelf een keer mee gemaakt dat i keen paard aan het beslaan was,en de achter hoeven waren echt een ramp.Continu terug trekken.De eigenaren wisten dat maar deden er verder niks mee.Op het moment dat ik er net weer een nagel in wilde slaan trok het beesie zijn voet weer terug en sloeg zijn hoef met een rot gang op de grond.De nagel zat er nog niet goed in en ging dus zijn eigen weg,en je raad het al dus de verkeerde kant op het leven in.Nagel er met moeite uit gekregen(paard werkte nu natuurlijk helemaal niet meer mee).Driemaal raden wie er de schuld kreeg toen ik weg was?!

Oke nou is het in dit geval anders gegaan maar zeg dus niet te snel dat het de schuld van de smid wAS.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:53

gadver wat vervelend zeg. wel fijn dat je smid dan nog uitlegd wat het precies was, maar ik vind het wel een beetje onhandig van hem om het zo maar te noemen. maar goed iedereen kan fouten maken. wel heel vervelend ook omdat ie al zo gevoelig is. ik hoop dat ie snel weer beter is en weet normaal kan lopen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 18:58

Kort of niet fout van mij of niet de smit had moeten zien dat er nooit nagels in mochten gaan. Ik heb hem om advies gevraagd wat betreft ijzers of niet en er werd gezegd advies is rondom ijzers.Ik ben geen smit dus kan ook niet inschatten of er wel of geen ijzers onder konden.
Wat ik wel kan zien is dat er over 5 weken echt nog geen ijzers onder kunnen,terwijl de smit zegt dat er dan wel ijzers onder kunnen. Ik heb zo,n spijt van die ijzers en luister nooit meer naar mensen die bv zeggen ik heb een goeie smit bel die maar. Mijn paard heeft erg veel pijn en kan niet lopen,maar met de pijnstillers gaat het wel wat beter. Daar heeft de smit het ook niet over gehad, om pijnstilling te geven. Hij had gewoon die hoeven zo moeten laten en een paar weken in de bak moeten advieseren, maar daar werd niet over gesproken.Wat ik vroeg aan hem was of er iets was wat de hoeven sneller kon laten groeien, nee was het antwoord pokon voor paardevoeten bestaat niet.En als je dan eens rondvraagd aan mensen dan blijkt dat er echt wel dingen zijn die de hoef sneller laten groeien. Ik heb nooit een paard gehad met slechte of korte hoeven dus weet weinig af van smeersels en zo.

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:06

het komt waarschijnlijk van het ijzer want als zijn hoeven te kort waren en je nagelt erin heb je zeg maar weinig vlees om in te nagelen dus kan hij daar een paard dagen last van hebben maar dat is logisch.
en als jouw paard te kort loopt is het vaak beter om er een ijzer onder te laten slaan als hem door te laten lopen op bloten voeten.
dus je heb er verstandig aan gedaan om er een ijzer er onder te laten slaan.
als het even later beter gaat kan het ijzer er natuurlijk ook weer onderuit.
gr kenneth

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:09

Ik heb gekeken bij Smit in Rijsen voor die hoefschoenen, maar komt die aan huis? Het is dan wel van Rijsen naar Rotterdam.Harry,s horse heeft ze ook maar daar stond geen prijs bij, iemand nog een adres waar ze hoefschoenen hebben?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:22

Ik heb een smit gemaild over die schoenen, smit in Rijsen heeft over heel nederland medewerkers, dus ik hoop iets te horen. En dan hoop ik op een goed advies.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:25

angela88 schreef:
Waarschijnlijk zijn de ijzers er niet goed onder geslagen. Goed dat je je smit laat komen.

dat hoefd helemaal niet.
sommige paarden kunnen de eerste dagen wat gevoeliger reageren.
Dat kan als je ze laat beslaan, maar ook als je ze alleen bekapt.

Zo ben ik een gevoelig mens: als ik mijn nagels knip heb ik ook ff een raar gevoel.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:24

kenneth schreef:
het komt waarschijnlijk van het ijzer want als zijn hoeven te kort waren en je nagelt erin heb je zeg maar weinig vlees om in te nagelen dus kan hij daar een paard dagen last van hebben maar dat is logisch.
en als jouw paard te kort loopt is het vaak beter om er een ijzer onder te laten slaan als hem door te laten lopen op bloten voeten.
dus je heb er verstandig aan gedaan om er een ijzer er onder te laten slaan.
als het even later beter gaat kan het ijzer er natuurlijk ook weer onderuit.
gr kenneth

eronderuit? Nee hoor, eenmaal een ijzer is de kwaliteit van de hoef zelf zo achteruit gegaan dat hij eigelijk het best altijd op ijzers moet.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:25

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:23

nou nimmedoor dat ben ik niet met je eens dat is verschillend per paard
gr kenneth

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:02

kenneth schreef:
het komt waarschijnlijk van het ijzer want als zijn hoeven te kort waren en je nagelt erin heb je zeg maar weinig
vlees
om in te nagelen dus kan hij daar een paard dagen last van hebben maar dat is logisch.

Ik weet niet of jij op de hoogte bent van hoe een hoef in elkaar steekt, maar er word echt niet genageld in vlees hoor!
ER word genageld in de witte lijn.