Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Earth schreef:Wat mij opvalt aan de voorbenen is dat de knieën aardig sabelbenig zijn. Daardoor komt er meer druk op de voorkant van de hoef wat op lange termijn eerder artrose kan veroorzaken.
De achterbenen heeft ze een ondergeschoven en weke stand. Dat lijkt me het minst gunstig al lijkt me een sabelbenig voorbeen ook niet gunstig.
Earth schreef:Wat mij opvalt aan de voorbenen is dat de knieën aardig sabelbenig zijn. Daardoor komt er meer druk op de voorkant van de hoef wat op lange termijn eerder artrose kan veroorzaken.
De achterbenen heeft ze een ondergeschoven en weke stand. Dat lijkt me het minst gunstig al lijkt me een sabelbenig voorbeen ook niet gunstig.
_San87_ schreef:Earth schreef:Wat mij opvalt aan de voorbenen is dat de knieën aardig sabelbenig zijn. Daardoor komt er meer druk op de voorkant van de hoef wat op lange termijn eerder artrose kan veroorzaken.
Bokbenig.
Elisa2 schreef:Achterbeen is vrij steil en lang, ook dit komt veel voor bij volbloeden. Het hoeft geen enkel probleem te zijn maar als je zeker wilt weten..doe dan echt keuren.
Elisa2 schreef:Volbloeden zijn vrij hard op de benen meestal. Alleen komen er wel veel afwijkende beenstanden voor. Ongelijke voeten is kwalijker.
Ze zijn gefokt op snelheid, dus op de voorhand, overbouwd met een lang en steil achterbeen waar ze goed mee kunnen stuwen.
Als rijpaard is het belangrijk om ze goed in balans te leren lopen. Horizontaal en verticaal.
Kissing spines komen helaas ook vaker voor bij volbloeden.
Citaat:Een paard dat meer bokbenig (met gebogen knieën) staat heeft een vergrootte kans op problemen in het voorste kogelgewricht en op fracturen (breuken) van het kootbeen.
Gin847 schreef:Elisa2 schreef:Volbloeden zijn vrij hard op de benen meestal. Alleen komen er wel veel afwijkende beenstanden voor. Ongelijke voeten is kwalijker.
Ze zijn gefokt op snelheid, dus op de voorhand, overbouwd met een lang en steil achterbeen waar ze goed mee kunnen stuwen.
Als rijpaard is het belangrijk om ze goed in balans te leren lopen. Horizontaal en verticaal.
Dankjewel voor je informatie maar ik denk wel dat elk was zo voor en nadelen hebben toch?
Elisa2 schreef:Volbloeden zijn vrij hard op de benen meestal. Alleen komen er wel veel afwijkende beenstanden voor. Ongelijke voeten is kwalijker.
Casarell schreef:Heel eerlijk.. als ik een paard koop, wat toch geen pakje boter is, moet het gewoon goed zijn.
In ieder geval correct op de benen/voeten en klinisch goed.
Dit dier staat bokbenig, lijkt wat vocht te zitten in de kogels/peesschedes, is week gekoot en ook de hoeven hebben best wat aandacht nodig.
Bedenk ook dat dit dier op de baan heeft gelopen, en wellicht ook nog omgeschoold moet worden...