Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:41

Ik vind dit ook echt een ongepaste reactie van je hoefsmid. Als het mijn paard was geweest, dan kon deze hoefsmid een rechtsomkeert maken.

Het kan wel zijn dat een hoefsmid niet getrapt mag worden, maar het gaat hier wel over een jong dier ik vind dat wel een uitzondering. En zo hard trappen dat je paard er een bult aan over heeft gehouden, ik vind dat nogal wat.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:45

Andere smid zoeken.
Ja ook een 2 jarige hengst moet luisteren en mag flink aangepakt indien nodig maar niet zomaar een rotschop verkopen als je niet kijkt naar de situatie
Echter gaat deze smid aan alle signalen voorbij.
En zo te lezen ben jij nog banger voor de smid dan het paard. Weg ermee dus maar ga ook leren hoe je met een hengst omgaat want de poetsplaatst oplokken met snoepjes is ook niet de weg
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 17-03-22 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Felicia_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 20:47

het is een bijna 2 jarige hengst van bijna 1.20

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:48

Felicia_xx schreef:
Hoi lees dat aantal van jullie denken dat ie zn voetjes niet braaf kan geven dit kan die super! Vraag je voetje en raak je zn been aan doet ie dit zelf dus hier ligt het echt niet aan hij is gewoon braaf in de omgang doet dit soort dingen normaal nooit

En jij houdt zijn benen net zo lang omhoog als dat de hoefsmid bezig is met bekappen?

Je moet je paard opvoeden, bekappen is wat anders dan snel voetje optillen. Zulk gedrag is levensgevaarlijk en kan de smid lelijk bezeren.

Edit: En eigenlijk zou de titel moeten zijn: Pony vertoont gevaarlijk gedrag bij de hoefsmid en heeft daardoor een trap gekregen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:52

Felicia_xx schreef:
Hoi lees dat aantal van jullie denken dat ie zn voetjes niet braaf kan geven dit kan die super! Vraag je voetje en raak je zn been aan doet ie dit zelf dus hier ligt het echt niet aan hij is gewoon braaf in de omgang doet dit soort dingen normaal nooit

Hij ging steigeren en bokken... Ook al houdt hij niet van het geluid van het karretje, dan hoort hij dit nog niet te doen. Dit is niet braaf. Ik zou zeggen, stel je paard bloot aan allerlei geluiden, handelingen, bewegingen, verwacht of onverwacht. Worden ze alleen maar makkelijker van.

cir_der

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:52

Die hoefsmid gaat veel te ver, elk paard moet toch ook leren bij de hoefsmid. Een paard moet je op zijn plaats leren zetten en opvoeden, dus een tik mag zeker. Maar als er een bult is gaat dat niet meer om een tik, dan is dat toch een mep waarvan dat paard 2 meter verder vliegt. Die hoefsmid zou bij mij ook niet verder moeten doen, direct weg en hoeft nooit meer terug te komen. Mijn pony vroeger was heel flink bij voetje geven en alles rond de benen, maar soms schrikt die ook eens van een heet ijzer of doet die wat moeilijk door de spanning. Mijn hoefsmid is dan even streng en blijft dat been vasthouden en soms een een tik. Voor zijn eigen veiligheid. Maar als een hoefsmid bij mijn pony zo een mep zou gegeven hebben moest die direct weg, als een paard der zo een bult van over houdt dat die pijnstilling moet nemen, dan gaat dat wel wat verder dan een "pedagogische tik".

Amber_anne

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:55

Een andere smid zoeken die ervaring heeft met probleem paarden. Ik zeg niet dat die van jou een probleemgeval is maar die hoefsmeden hebben een andere manier van omgaan en bekappen.

Ik heb zelf ook een pony die door de hoefsmid geslagen is en de nieuwe bekappers heeft er voor gezorgd dat we van sessies van 1,5 uur naar een half uur a drie kwartier zijn gegaan

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:56

roxiie schreef:
Felicia_xx schreef:

En jij houdt zijn benen net zo lang omhoog als dat de hoefsmid bezig is met bekappen?

Je moet je paard opvoeden, bekappen is wat anders dan snel voetje optillen. Zulk gedrag is levensgevaarlijk en kan de smid lelijk bezeren.

Edit: En eigenlijk zou de titel moeten zijn: Pony vertoont gevaarlijk gedrag bij de hoefsmid en heeft daardoor een trap gekregen.

Dus een 2 jarige moet gelijk 100% alles kunnen bij een vreemde. Geen gedrag lezen, niet opvoeden maar een ponytje zo hard schoppen dat er een bult overblijft
Dan ben je als smid gewoon ondeskundig bezig.
Het hoeft niet met klopjes en koekjes of snoepjes maar daar zit nog een heleboel tussen in en een professional weet dat

En buiten dat TS is duidelijk niet op haar gemak bij deze smid dus andere zoeken die beter is
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 17-03-22 20:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:56

Romy0405 schreef:
Laatst met de erge storm was mijn smid er, mijn merrie van 10 was erg fris en gespannen en kon ook niet stilstaan. Mijn smid heeft haar ook niet hard aangepakt terwijl ze zich niet kon gedragen. Ik vind dat de smid eerst een kleine correctie moet geven.

Jou smid heeft netjes rekening gehouden met de omstandigheden, natuurlijk kan een paard nerveuzer zijn met een storm, helemaal die van de afgelopen tijd. ( Dat je smid dan komt vind ik al heel wat,wat een rotweer toen)

Dat zijn omstandigheden waar jij als baasje niks aan kan doen en zo te lezen is alles verder prima gegaan.

Over de kleine correctie,kans is groot dat de smid van de ts dat ook heeft gedaan maar dat dat niet hier beschreven staat.
Iets met 2 kanten en een verhaal.

Ts is dit de eerste keer met deze smid of heeft die al vaker je paard bekapt?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:00

Ja, hoefsmeden zoals dat hebben een goede aan me. Nee, paard is bang, is nog jong, uiteraard moet dat dier nog wennen. Met een harde hand kom je bij angst hélemaal nergens. Dit is geen kwestie van opvoeden, zover ik het kan lezen, ook dan zou iemand anders die mijn paard een tik geeft niet terug hoeven te komen. Opvoeden zorg ik wel voor.
Bij Ts haar 2(!)jarige hengst is het hoogstwaarschijnlijk angst, dat bestraf je niet. Dus ts, zoek een andere hoefsmid en ga rustig met je dier aan het werk.

Felicia_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 21:04

Hou dr rekening mee hij is net 2 jaar hij is niet ouder dat ie sommige geluiden eng vin s dat is natuurlijk gedrag hij is nog maar bijna 2 dus moet dit allemaal leren

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:05

Felicia_xx schreef:

Waar ligt het volgens jou wel aan? Je pony ging steigeren omdat hij bang was, zeg je. Waar was hij volgens jou bang voor?
Als hij dat gedrag anders niet (mer) vertoont, moet er een reden zijn waarom hij dat toen dus wel deed.
Geeft je pony enkel bij jou goed zijn voetjes? Of geeft ie ze ook goed bij anderen?

Het is zeer moeilijk om hierover te oordelen. Wij waren er niet bij en hebben te weinig context om de situatie juist te beoordelen.
Mijn advies zou zijn: ga op zoek naar de oorzaak van het gedrag van je pony en pak die aan.

Ivm betaling van de rekening: ja die zal je moeten betalen. Je hebt hem tenslotte ook zijn werk laten afmaken hé. Hij heeft je pony bekapt. Akkoord, het is niet gelopen zoals jij graag wou, maar de smid heeft zijn werk wel gedaan. Dierenartskosten verhalen op de smid gaat je denk ik niet lukken. Je kan geen verband aantonen tussen het bezoek van de hoefsmid en de dierenartskosten.

Romy0405

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:05

Daan13 schreef:
Romy0405 schreef:
Laatst met de erge storm was mijn smid er, mijn merrie van 10 was erg fris en gespannen en kon ook niet stilstaan. Mijn smid heeft haar ook niet hard aangepakt terwijl ze zich niet kon gedragen. Ik vind dat de smid eerst een kleine correctie moet geven.

Jou smid heeft netjes rekening gehouden met de omstandigheden, natuurlijk kan een paard nerveuzer zijn met een storm, helemaal die van de afgelopen tijd. ( Dat je smid dan komt vind ik al heel wat,wat een rotweer toen)

Dat zijn omstandigheden waar jij als baasje niks aan kan doen en zo te lezen is alles verder prima gegaan.

Over de kleine correctie,kans is groot dat de smid van de ts dat ook heeft gedaan maar dat dat niet hier beschreven staat.
Iets met 2 kanten en een verhaal.

Ts is dit de eerste keer met deze smid of heeft die al vaker je paard bekapt?

Dank voor je reactie, indd gelukkig verder goed gegaan. Misschien is er een kleine correctie aan vooraf gegaan (misschien ook niet?) maar hoeveel kleine correcties van te voren ook, de beschreven schop vind ik dan nog niet kunnen. (tuurlijk kan je het level van je correctie opbouwen maar wel tot een bepaalde grens)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:13

Felicia_xx schreef:
Hou dr rekening mee hij is net 2 jaar hij is niet ouder dat ie sommige geluiden eng vin s dat is natuurlijk gedrag hij is nog maar bijna 2 dus moet dit allemaal leren

Dat is waar, maar het is aan jou om hem daar aan te laten wennen, die geluiden te leren kennen.
Het is aan jou als eigenaar om te zorgen dat je dier behandeld kan worden door de dierenarts of in dit geval de smid.
Niet enkel om te voorkomen dat de dierenarts of smid gewond raakt, maar ook voor het comfort van je paard. Hoe beter hij gewend is aan bepaalde handelingen en geluiden, hoe minder stress een behandeling door de dierenarts of smid hem zal opleveren.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:13

Jonge ondeugende hengst, raakt al van de flos van het karretje van de hoefsmid... Bij mij gaan alarmbellen af op het stuk 'opvoeding'... Grootte maakt daarin niet uit, ook 1.20 kan je een rotschop verkopen. Mischien zelfs sneller dan de 1.80...

Anderzijds had de hoefsmid met wat minder kracht in zijn trap vast ook wel zijn punt duidelijk kunnen maken bij je schatje.

Kan me zijn gemopper wel heel goed voorstellen. Ik bekap mijn pony zelf, tussen de bekapbeurten van de hoefsmid door. Mijn oude haf had er een hoefje van om op mij te leunen als ik met voorbeen bezig was. Weet je hoe zwaar dat is, hoe lastig dat gedrag jouw taak maakt. Hij had er ook een hoefje van ineens weg te trekken. Maar ondertussen sta ik wel met een scherp hoefmes in mn handen... Hell, dat dier is naar de gehaktballen en terug verwenst op zulke momenten! Bij de hoefsmid flinkte hij dit nooit, maar ik had gewoon minder handigheid in het werk. Dat had hij prima in de gaten. Gelukkig is mijn huidige pony hier wat makkelijker in.

Maar veiligheid bieden voor pony én hoefsmid vind ik wel een randvoorwaarde. Mijn huidige pony heeft lang de poetsplaats echt eng gevonden, waarbij ze probeerde te vluchten. Ze is een jaar of buiten of bij de grote stallen bekapt, juist omdat ze daar wel stil durfde te staan, en de hoefsmid dus zijn werk veilig kon doen. Dat was aan mij om in te schatten, ongeacht of de hoefsmid wel of niet op de verwarmde poetsplaats wilde staan.

Voor nu: je zou de situatie kunnen bespreken met de hoefsmid. Dierenartskosten op hem willen verhalen zou ik niet doen: ook jij had een verantwoordelijkheid die je hebt laten liggen. Maar bespreek wat je van hem verwacht, en vraag wat hij van jou en je pony verwacht.
Niet tevreden over dit gesprek? Ga op zoek naar een andere hoefsmid, leg de situatie voor zoals ie is, en vraag desnoods aan de hoefsmid hoe deze graag ziet dat je pony wordt voorbereid op de volgende bekapbeurt. De meesten willen prima meedenken in oplossingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:15

Ik ben helemaal voor opvoeden enz.

Maar een smid die mijn paard dusdanig hard trapt dat er een bol ontstaat en er DA kosten aan te pas komen die is nog niet snel klaar me. Je werkt de onkunde van het mens niet uit op het dier op die manier. Ga dan studeren voor fietsenmaker als je zoveel moeite hebt met je zelfbeheersing. Dus ja, ik zou klacht in dienen tegen deze heer en een mooi verhaal op social media plaatsen inclusief foto's.

Dat er serieus goed gepraat wordt dat dit paard op die manier verwond is... :\
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-03-22 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:16

Mijn smid hoeft echt nooit en te nimmer mijn paard te schoppen hoor, en zeker niet zo hard dat er een bult ontstaat.
Als eigenaar heb ik wel de verantwoordelijkheid om mijn paarden op te voeden maar mensen moeten zich ook eens realiseren dat een paard soms even een moment nodig heeft. Als je paard zich zo opnaait dat hij uiteindelijk om zich heen gaat slaan ben je echt te ver gegaan op dat moment. En als het te onveilig wordt voor de smid moet je gewoon stoppen. Om hem dan eventueel onder sedative verder af te maken.

Met geweld ga je dit gedrag gewoon nooit oplossen. Snap ook echt niet dat dit nog wordt goed gepraat, plaats gewoon je paard niet in een situatie waarin die gaat falen, zet hem op voor succes.

Ga oefenen met harde geluiden en vast staan, voeten in alle standen buigen. Laat eens een stal genoot de voeten doen. Leer hem dat dit alle normale dingen zijn. Maar wees zo eerlijk dat als het niet gaat om wat voor reden dan ook en je niet kan garanderen dat je smid of dierenarts veilig is, je stopt of sedeert.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:18

Heel lastig om hier wat over te zeggen. Aan de ene kant vind ik het aan jou om je paard op te voeden, aan de andere kant, ik heb een super ervaren smid die heel rustig en vriendelijk is met drukke paarden.

Maar op een moment dat ik een paard een half jaar heb, zijn ze wel heel braaf bij de smid. Schoppen van de smid vind ik niet acceptabel, aan de andere kant is het ook nooit zo ver gekomen want ik grijp al voor die tijd in :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:18

roxiie schreef:
Felicia_xx schreef:

Dus een 2 jarige moet gelijk 100% alles kunnen bij een vreemde. Geen gedrag lezen, niet opvoeden maar een ponytje zo hard schoppen dat er een bult overblijft
Dan ben je als smid gewoon ondeskundig bezig.
Het hoeft niet met klopjes en koekjes of snoepjes maar daar zit nog een heleboel tussen in en een professional weet dat

En buiten dat TS is duidelijk niet op haar gemak bij deze smid dus andere zoeken die beter is

Een 2 jarige hoeft zeker niet alles maar te kunnen. Maar steigeren en bokken maar oogluikend 'toestaan' omdat het nog maar een 2 jarige is en nog niks kent is het recept voor het ontwikkelen van een klote bok.

TS klinkt niet als iemand die gaat corrigeren, maar gaat paaien met koekjes en snoep. Meer dan terecht dat de smid corrigeert ten behoeve van z'n eigen veiligheid.

Daarnaast vraag ik me af wat en hoe die bult daadwerkelijk is?

Moet een smid schoppen? Nee
Maar de TS had moeten voorkomen, door haar paard te corrigeren dat de hoefsmid zich überhaupt genoodzaakt voelde om te schoppen.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 17-03-22 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:19

Anastasia24 schreef:
Ja, hoefsmeden zoals dat hebben een goede aan me. Nee, paard is bang, is nog jong, uiteraard moet dat dier nog wennen. Met een harde hand kom je bij angst hélemaal nergens. Dit is geen kwestie van opvoeden, zover ik het kan lezen, ook dan zou iemand anders die mijn paard een tik geeft niet terug hoeven te komen. Opvoeden zorg ik wel voor.
Bij Ts haar 2(!)jarige hengst is het hoogstwaarschijnlijk angst, dat bestraf je niet. Dus ts, zoek een andere hoefsmid en ga rustig met je dier aan het werk.

Het is een ondeugend dier, dat zegt ts.
Ze vermoed door angst..

Smeden zijn vaak meer paardenmens dan eigenaren.
Al zien eigenaren dat vaak anders :+

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:22

Felicia_xx schreef:

Nou zoals ik het in je OP lees is je paard gewoon niets gewend. Geluid, andere mensen, hoefsmid ect ect. je creëert een gevaarlijke situatie voor jezelf, de hoefsmid (en anderen) en je paard. en dan geef je de hoefsmid de schuld. Alsjeblieft zeg.... Wat hij doet kan niet maar dan moet je hem direct weg sturen en niet lopen miepen achteraf.... Daarnaast, laat hem alsjeblieft ruinen en zoek hulp om je paard correct af te richten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:23

Mijn smid zou dit ook doen, veiligheid gaat voor en dat snap ik wel. Ik zou toch ook eens gaan na denken over schriktraining want je pony schrikt van een rammelde kar.

Felicia_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 21:27

marleen hij is 2 he, het is niet te verwachten dat ie nu al alles kent

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:29

Ik vind steigeren, trappen en bokken echt geen normaal bang of ondeugend gedrag. Dit is gedrag van een dier dat nog flink wat opvoeding nodig heeft. Tuurlijk de hoefsmid hoort niet zo hard te trappen maar ik snap het helemaal, je laat je niet zomaar het ziekenhuis intrappen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:29

Ik snap dit verhaal van geen kanten eigenlijk.

Komt deze smid hier al langer of is die nieuw? Als die hier al langer komt, hoe ging het dan hiervoor? Als die nieuw is, waarom heb je dan een nieuwe?
Waarom laat je smid doorgaan als je vindt dat hij te hardhandig is? Dan kies je er dus zelf voor om je paard liever een trauma te laten slaan dan dat een andere smid terug moet komen om het af te maken. Waarom kies je daar voor?

En verder, een rammelend karretje kan wat beangstigend zijn (al is dat ook zeker iets waar je aan moet werken, zo raar is het ook weer niet), maar het zou geen reden moeten zijn voor je pony om zo te flippen. Ik denk dat er meer aan de hand was waarom je pony zo flipte.

Het gedrag van je smid klinkt als too much, maar je hebt zelf ook absoluut geen handige keuzes gemaakt