Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:23

Hebben ze een echo gemaakt van de pezen?
Als je paard geen ijzers gewend was en dan ineens met de tocht wat meer arbeid heeft gehad is een peesblessure ook echt een mogelijkheid, misschien door de spierbevangenheid die ze had niet direct opgemerkt.
In draf toont het beeld exact hetzelfde als mijn pony toen die een peesblessure had.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:35

Ik herken die loopjes van mijn HB merrie. Kanteling van het hoefbeen zie je niet meteen. Dat komt pas een eind later.
Maar meer mensen hier die het ook herkennen van een spierbevangen paard.
Moeilijk te zeggen dus.

Ze krijgt nu pijnstilling als ik het goed lees ?

Ik zou ze in elk geval niet meer laten draaien en keren en draven aan de hand want dit gaat haar duidelijk niet goed af. Gewoon laten staan en bewegen hoe zij wil ( of niet wil in dit geval waarschijnlijk).

Staat ze op een suikerarm dieet ondertussen ?

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:37

heb je die röntgenfoto van de hoeven?
anders even opvragen?
stond ze al eerder op ijzers?

is ze niet gewoon vernageld?
zeker bij slechte hoeven kan de nagel te dicht op het leven komen en ik vind haar wel erg op die manier lopen.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:56

Pandora2 schreef:
Ik zou ze in elk geval niet meer laten draaien en keren en draven aan de hand want dit gaat haar duidelijk niet goed af. Gewoon laten staan en bewegen hoe zij wil ( of niet wil in dit geval waarschijnlijk).


Pandora dit vind ik echt een slecht advies. Hier veel ervaring zowel met HB als spierbevangenheid. Aan de hand wandelen is echt belangrijk, elk uur paar minuutjes want de afvalstoffen moeten afgevoerd worden.
Zoals ik al eerder schreef deden wij ook altijd fytomed Heel druppels bij geven .
Maar stilstaan is killing voor het paard en ja dat doet hij het liefste want het doet pijn. Dit paard heeft als het al HB heeft, een lichte vorm.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:03

Veel ervaring met hb klinkt absoluut niet goed in de oren Pien.
Misschien is er dan toch één en ander misgegaan in de behandeling.

Bij hb geen geforceerde beweging. Nooit. Enkel wat het paard zelf wil. De kans op kanteling van het hoefbeen is te groot omdat de hoeflamellen loslaten bij hb. Je moet je eens verdiepen in wat hb is en wat het veroorzaakt in de voet. Dan snap je het meteen. Er is weinig wat nog echt ' vasthoudt ' binnenin door de ontsteking namelijk.
Met een paar minuutjes stappen voer je geen afvalstoffen af bij een paard van 500kg. Dat is een sprookje en dikke zever. Je doet enkel meer slecht dan goed in geval van hb.
Pijn is een signaal van het lichaam. Bij hb is dit extreme pijn in de voeten. En nee, dan moet je geen stap beweging willen forceren.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:07

Pandora2 schreef:
Veel ervaring met hb klinkt absoluut niet goed in de oren Pien.
Misschien is er dan toch één en ander misgegaan in de behandeling.

Bij hb geen geforceerde beweging. Nooit. Enkel wat het paard zelf wil. De kans op kanteling van het hoefbeen is te groot omdat de hoeflamellen loslaten bij hb. Je moet je eens verdiepen in wat hb is en wat het veroorzaakt in de voet. Dan snap je het meteen. Er is weinig wat nog echt ' vasthoudt ' binnenin door de ontsteking namelijk.
Met een paar minuutjes stappen voer je geen afvalstoffen af bij een paard van 500kg. Dat is een sprookje en dikke zever. Je doet enkel meer slecht dan goed in geval van hb.
Pijn is een signaal van het lichaam. Bij hb is dit extreme pijn in de voeten. En nee, dan moet je geen stap beweging willen forceren.


Lieverd Hercule is 24 jaar oud geworden, is op zijn 4de hb geweest en ook een keer spierbevangen en daarna nooit meer bij mij. Dit vanwege enorm er bovenop zitten, op tijd signaleren etc. Daar is een heel stalmanagement omheen gebouwd geweest. En dat ging fantastisch. Hij heeft top gewerkt en HB hoeft niet het einde vd wereld te zijn.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:10

Overbelasting lijkt me sowieso het geval.
Deels door de lange rit, deels door de nieuwe hoefstand door ijzers die ze niet gewend is.
Niet een handige keuze om die zo kort daarvoor er onder te zetten.

Overbelasting kan zoveel kreupelheden veroorzaken.
Hoefbevangen, spierbevangen, last van de pezen.
Extra bewegen zou ik zeker niet doen, in de bak zetten en zelf daar laten doen wat hij wil.

Als het niet snel betert zou ik nog eens bloed laten trekken en nog eens op de foto, dan heb je meer zekerheid.
Beterschap met hem.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:26

Deze is bevangen, schoffelen door de bocht is een duidelijk symptoom. Het kan komen door overbelasting, dan noemen ze het vaak mechanische bevangenheid. De kanteling zie je inderdaad later pas.

Ijzers eraf, in een paddock zetten met nat zand, voorlopig alleen geweekt hooi geven en géén gras.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:31

Mij lijkt het ook HB, maar ik heb niet zoveel ervaring met spierbevangenheid. Wel ook veel problemen gezien met dubbelip ijzers voor dus dat zou ik ook niet uitsluiten.

Er zijn al veel tips gegeven, ik wens je veel wijsheid en sterkte toe en een voorspoedig herstel.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:47

Woody2015 schreef:
PSSM1 en 2 laten testen ;-)

Waarom? De test op pssm 2 is nog steeds niet gevalideerd, dus dat zegt nog steeds helemaal niets. Pssm 1 zou kunnen, maar zoals iemand anders ook al schreef: wat lost dat op?
Je weet al dat het paard gevoelig is, dat is voldoende.

@ts: ervaring met hb heb ik niet, wel met spierbevangenheid. En daarin heb ik geleerd om het paard niet te forceren om te bewegen. Laat hem lekker zijn gang gaan, maar forceer niets en al helemaal geen korte bochtjes, ivm kans op extra spierschade. Vergeet niet dat die trailerrit nog een extra aanslag is geweest op haar spieren. Kortom: geef het de tijd.
Wat wel prettig is, is om de spieren warm te houden, een deken dus.

Temeraire

Berichten: 3543
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:03

Ik denk dat het goed kan dat spierbevangen het grootste probleem is.
Het kan zich op verschillende manieren uiten en wordt wel vaker verward met HB.
Op basis van de beelden, wat er gebeurd is, en het bloedresultaat plus de foto's, zou ik er wel van uit durven gaan dat ze dus spierbevangen is.

En inderdaad niet forceren om te bewegen.

Sterkte!

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:11

Mariska_28 schreef:
Foto's zagen er goed uit, geen of minimale kanteling van het hoefbeen, pijnstilling gekregen en zo doorgaan, heeft even tijd nodig.


Als de DA zegt minimale kanteling van het hoefbeen, dan is de diagnose toch hoefbevangen?
Die ijzers zitten er wel heel slecht onder...

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:13

Maar is er bekend vanaf wanneer die minimale kanteling plaats heeft gehad? Want wellicht was dat al ergens eerder in die 21 jaar dat deze dame hier op aarde rondloopt?

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:14

Rocamor schreef:
Maar is er bekend vanaf wanneer die minimale kanteling plaats heeft gehad? Want wellicht was dat al ergens eerder in die 21 jaar dat deze dame hier op aarde rondloopt?


Ja dat is de vraag

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:17

Ik heb ook ooit een ernstig spierbevangen paard gehad, die stond zo stijf als een plank. Die mocht ik ook absoluut niet geforceerd doen bewegen! Niet die avond zelf en ook niet erna. Zelf laten uitzoeken. Die was met een paar dagen wel echt weer beter. Ik mocht weer stappen/rijden zodra hij op de wei weer zichzelf was.

Ik zou je dierenarts nog eens contacteren want het duurt idd wel lang. Wel echt rot dit.

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:58

Ik ben toch wel benieuwd of ze niet ergens ook iets vernageld is.

Kidde
Berichten: 3499
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:15

Rocamor schreef:
Ik ben toch wel benieuwd of ze niet ergens ook iets vernageld is.

Hier op stal is er laatst een vernageld en dat merkte je echt direct al, niet pas na drie dagen

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:29

Kidde schreef:
Rocamor schreef:
Ik ben toch wel benieuwd of ze niet ergens ook iets vernageld is.

Hier op stal is er laatst een vernageld en dat merkte je echt direct al, niet pas na drie dagen


Hercule is ook ooit vernageld en de smid is 's avonds laat gekomen om het ijzer eraf te halen met 1000 excuses. Fijne man. Hercule was kats kreupel en ik wist gelijk dat het te maken moest hebben met beslaan die ochtend.
De dames hebben nog huifkartocht gemaakt, no way dat hij vernageld is.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:53

Mijn paard is ook 1 keer vernageld, dat was een tik met de hamer en hij gaf een tik met zijn been als reactie. Meteen duidelijk dus.
Dat vernagelen geloof ik dus ook niet snel, of het zou zo minimaal tegen het leven zitten dat door het lopen er net tegenaan gaat schuren als het ware.

Maar mij lijken de afstand, de ongebruikelijk voetstand veel meer het kans in het probleem geven.

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 17:12

Ik had er misschien beter een poll van kunnen maken.. := ;)

Wat ik mij nog afvroeg voor de mensen die denken hoefbevangen : Ik kan beide voorbenen (niet tegelijk natuurlijk) opnemen zonder dat ze moelijk gaat doen of hem neer wil zetten. En ik kan in de straal knijpen, drukken, op het ijzer en de zool kloppen zonder echt reactie.
Mijn gevoel zegt dat als het hoefbevangen was, ze dit toch niet zou willen cq. het zeer zou doen. Wat is jullie ervaring daarin?

Het is dus vandaag een week geleden dat ze plots kreupel stond, en morgen een week geleden dat we bij de dierenarts zijn geweest.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:05

Op de straal knijpen bij hb heeft geen effect. Op het ijzer kloppen ook niet. Enkel de zool van de hoef wel, maar daarvoor heb je een visiteertang van de smid of DA nodig.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:22

Hier ook geen reactie op de tang.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:36

Mijn bikkelharde Friese dame gaf ook geen reactie op de tang. 2 dierenartsen erbij gehad. Toen naar Emmeloord, rondom bevangen. Mazzel gehad met een hele kleine kanteling. Ze mocht ook absoluut niet vrij bewegen. Vond ik ook heel logisch, lamellen in de hoef laten los van het hoefbeen.
TS, ik zou zeker behandelen als zijnde bevangen.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:45

Wat voel je in de kootholtes? Ook de hartslag daar te voelen?

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:58

Dit is wat ze in het Engels 'road founder' noemen.

Citaat:
road founder, caused by excessive pounding of hooves on a hard surface or overworking an under-conditioned horse.


Door langdurige overbelasting van de voet worden ook de lamellen in die voet continue overbelast. Naast de mechanische invloed heeft dit ook invloed op de bloedvoorziening van de lederhuid. Door de combinatie van mechanische overbelasting en verstoorde bloedvoorziening kan uiteindelijk hoefbevangenheid ontstaan.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 27-05-21 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt