Hoefsmid wil paard beslaan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:52

Mij werd juist afgeraden om te beslaan met de brokkelende hoeven van mijn pony. Ik ben ook een aantal keer overgestapt op hoefsmid en de smid die ik nu heb is goed. Ik laat hem gewoon wat vaker komen , zoals nu zag ik een klein stukje afgebroken dus het is echt al weer te lang.

IJzers zouden voor die van mij voor minder struikelen niet eens een slecht idee zijn. Maar door de brokkelhoeven zouden ijzers dus heel vaak vervangen moeten worden. Ook staat ze 24 /7 buiten en is ze gewoon onhandig en weet ik nu al dat ze dan regelmatig de grond van dichtbij gaat zien met ijzers.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:54

Ik vraag me toch wel een beetje af waarom een smid zou aanraden om ijzers er onder te zetten als de hoeven gauw te lang worden en daardoor gaan brokkelen? Dat lijkt me namelijk helemaal niet zo logisch, want met ijzers worden zouden de hoeven toch minder slijten en nauwelijks langzamer groeien. Ik zou nog eens aan je smid vragen wat hij precies bedoeld en als je het idee hebt dat hij je gewoon wat probeert te verkopen voortaan een andere smid laten komen. Een smid kan zelf toch ook zeggen dat ie iets vaker zou moeten komen, dat lijkt me toch meestal in zijn voordeel?

Bij ons paard zijn ijzers of schoenen toch wel echt nodig als je op het harde wil rijden. Niet omdat ze dan direct gevoelig of kreupel loopt maar wel omdat ze anders toch echt te scheef haar voeten af slijt in zo'n mate dat ze daar op lange termijn echt wel last van zou krijgen. Dus geen acute last betekend imo niet dat ijzers of schoenen niet nuttig kunnen zijn voor je paard.

Ibbel

Re: Hoefsmid wil paard beslaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 17:50

Er is een verschil tussen bekappen als je er ijzers onder doet, en als een paard op blote voeten loopt. Ik denk dat jouw smid op de 'ijzer'manier bekapt, nl de hoefzool (te ver) bekappen.

Een blotevoetenpaard loopt op z'n zool (en z'n straal). En bij een paard dat op z'n zool loopt, moeten de voeten wel héél snel lang groeien in 5 weken om te gaan brokkelen op de rand. Maar als een paard z'n zool 'hol' is gekapt en je paard dus op de hoefwand loopt, ja, dan kan die vrij snel gaan brokkelen.

Moraal van het verhaal: zeg tegen je smid dat-ie de volgende keer de zool vlak houdt met de wand en kijk dan eens of de voeten nog steeds al na 5 weken gaan brokkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 18:57

Mijn tip: volg de cursus van Heleen Davies (en dan met paard).

Als paard(en)eigenaar ben je vaak overgeleverd aan de 'experts'. Door zelf basiskennis op te doen van hoe een goede voet (of passend zadel) er uit moet zien kun je het achteraf 'mijn onderbuik-gevoel vertelde het me al' voor zijn.

Mijn smid (waar ik overigens echt blij mee ben) adviseerde ook ijzers. De hoeven waren steeds aan de korte kant. Met een paar aanpassingen kwam deze na een paar maanden tot de conclusie dat ijzerloos ook prima was.

Kijk (idd) eerst met de smid mee of de hoefstand ideaal is en kijk dan naar passende alternatieven, tenzij je paard er nu hinder van heeft kun je altijd nog aan de ijzers.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:05

goldyc schreef:
En hoefschoenen dan? Ik loop tegenwoordig ook erg veel over het harde met mijn paard. Mijn smid heeft me er vorige bekapbeurt op gewezen dat haar voeten écht veel te kort werden (ze brokkelden niet, mar sleten gewoon te ver af), en dat ik of niet meer op de harde kon, of er ijzers onder moest zetten, of hoefschoenen moest gebruiken. Ik heb voor de hoefschoenen gekozen en ik ben nu (ca 5/6 weken verder, bijna tijd voor de volgende beurt) nog steeds erg blij mee. Mijn paard loopt gewoon net hetzelfde als eerder, heeftnergens problemen mee, en ik hoef niet bang te zijn dat ze wegglijdt of zichzelf op de weide verwondt met haar ijzers.

maar normaalgesproken worden voeten enkel erg kort van op het harde te lopen, gaan ze niet brokkelen. Brokkelen ze niet gewoon omdat ze te lang worden?

wat is te kort? (plaatjes van google)
http://paardenfanaten.nl/wp-content/upl ... scaled.jpg
als je dit gewend bent

https://boktimg.nl/img/m/K87vOj.jpg
of desnoods zo, zonder lip

https://www.rebelhoofcare.nl/wp-content ... 80x324.jpg
vind je dit dan te kort?

https://www.paardenwaarden.nl/images/natbalance-014.png
of dit?

https://www.minihorseshop.nl/media/wysi ... hoeven.jpg
Of misschien dit al?

Of heeft te korte hoeven niets te maken met de lengte maar bedoelen we er gevoelige hoeven mee? Het is logisch dat als je ijzers eraf haalt en 1 cm wand laat staan deze op hader grond vrij snel eraf slijt, de hardheid van de hoeven lijkt wel anders en de hoef lijkt wel te moeten wennen aan een andere manier van gebruiken. Maar vaak zeggen mensen al dat ze te kort zijn terwijl als de hoeven later gewend zijn, ze nog een stuk korter bekapt kunnen worden. Te kort vind ik ze dus niet zo snel, gevoelig, of snel gesleten kan natuurlijk wel. Daarbij is me opgevallen dan dieren met lange koten vaak ook langere botten in hun hoef hebben en dus langere hoeven als de dieren met kortere koten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:40

Gewoon eerder laten komen dan, met kortere interval bekappen is denk ik altijd nog goedkoper dan er een ijzer eronder doen. En als je oaard gewoon goed loopt vind ik het vreemd advies.

Justine2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:43

Neem altijd aan dat mijn hoefsmid t beter weet als ik

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:45

Heeft je paard op enig moment last van haar voeten ? Gaat ze gevoelig lopen op het harde ?
Indien niet, koop een goede vijl en vijl de hoeven zelf wat bij voor week 5.
Grote kans dat je hiermee ook langere tijd kan laten tussen 2 bekapbeurten bij de smid.
Lijkt me namelijk sterk dat een paard wat lange tochten maakt op het verharde en op kiezels om de 7 weken bekapt moet worden.

Loopt ze wel gevoelig op een bepaald moment, dan is het een ander verhaal natuurlijk en kunnen ijzers best wel de oplossing zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:59

Justine2000 schreef:

Helaas kun je daar niet altijd vanuit gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:01

Ik zou verdere uitleg vragen aan de hoefsmid waarom hij ijzers belangrijk vindt. Komt hij op dat moment met een logische, uitgebreide uitleg en kan hij misschien zelfs aantonen op de hoef waar het "misgaat" en wat toekomstige gevolgen kunnen zijn, dan zou ik hem vertrouwen. Komt hij niet verder dan 'ja, kijk, het brokkelt', dan zou ik niet meteen naar ijzers grijpen.

In het algemeen volg ik bij mijn paard wel de stelling: if it ain't broke, don't fix it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:00

Justine2000 schreef:

Vertrouwen is goed maar positief kritisch zijn is vaak beter. Een van de vele voorbeelden (waar vertrouwen onterecht bleek): https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4&sfnsn=mo

Goed paardenhouden = de juiste mensen om je heen verzamelen. En je weet alleen of het de juisten zijn, wanneer je voor jezelf (om en nabij) helder hebt wat het resultaat moet zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:08

Petrichor schreef:
Het brokkelen begint ongeveer 5 weken na het bekappen en op week 7 word ze bekapt. Zelf vind ik het brokkelen allemaal wel mee vallen, ik heb erger gezien.

Dat is heel normaal en volslagen gezond. Dan is de wand te lang gegroeid, en omdat je paard gewoon gezonde harde hoeven heeft brokkelen de lange stukjes eraf. Net als bij je eigen nagels als die te lang zijn.
Even de vijl erover halen, afronden en klaar. Of de frequentie van bekappen wat inkorten. Elke 6 weken bekappen is niet abnormaal, dat moet ik in het zomerseizoen als de hoefgroei weer sneller gaat soms nog vaker doen. In de winter kan het wel 8 weken.
Beetje zelf afronden daar hoef je echt geen cursus voor te doen. Een paard wat niet gevoelig loopt op buitenritten niet beslaan. Dat is echt onzin.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:10

Yenni schreef:
Mijn pony staat ook zonder ijzers. Ik ben vorig jaar van smid gewisselsd en sindsdien brokkelen zijn hoeven nooit meer af. Wat mijn smid anders doet is dat hij de hoeven een beetje rond veilt.

Hier moest ik ook aan denken. Hoe wordt je pony bekapt? Heeft hij flares? Misschien kan je eens een foto delen van de hoeven van je pony? Ijzers terwijl je pony niet gevoelig loopt, ik zou er niet aan beginnen. Liever een manier zoeken om het brokkelen tegen te gaan (afhankelijk ook hoe erg het brokkelen is..).

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:12

Ohh ja mijne moest ook op.ijzers vroeger omdat ze brokkelde. Nu bekap ik zelf, en geen scheurtje meer te vinden :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 23:36

In het begin vroeg er iemand wat ik met dit topic wilde bereiken: nou al deze reacties dus! Bedankt allemaal, ik kan hier echt wel wat mee. :) Voor mij is het in elk geval tot zover duidelijk dat je niet zomaar aan ijzers hoeft te beginnen, daarnaast weet ik er nu iets meer van.

Paard is inderdaad ook mee verhuisd, maar voor de rest maakt ze eigenlijk geen veranderingen mee kwa hoef verzorging/onderhoud.

Paard gaat al 5 jaar lang om de 7 weken naar de hoefsmid, waarom..? Nou gewoon omdat dit eigenlijk nooit tot problemen heeft geleidt. De hoeven zijn logisch op 7 weken minder mooi dan op 5 weken, maar op 5 weken zijn ze ook minder mooi dan op 2 weken. Ook zijn haar hoeven niet zichtbaar lang. Ik vind zelf dat ze mooie bescheiden hoefjes heeft. Mocht ze misschien toch wat vaker bekapt moeten worden is dat geen enkel probleem.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:45

Ibbel schreef:
Er is een verschil tussen bekappen als je er ijzers onder doet, en als een paard op blote voeten loopt. Ik denk dat jouw smid op de 'ijzer'manier bekapt, nl de hoefzool (te ver) bekappen.

Een blotevoetenpaard loopt op z'n zool (en z'n straal). En bij een paard dat op z'n zool loopt, moeten de voeten wel héél snel lang groeien in 5 weken om te gaan brokkelen op de rand. Maar als een paard z'n zool 'hol' is gekapt en je paard dus op de hoefwand loopt, ja, dan kan die vrij snel gaan brokkelen.

Moraal van het verhaal: zeg tegen je smid dat-ie de volgende keer de zool vlak houdt met de wand en kijk dan eens of de voeten nog steeds al na 5 weken gaan brokkelen.

:j
Mee eens!

Hier gaat de vijl er rond twee a drie weken onder door. Gekke is, consequenter ze bijgehouden worden, hoe sterker de voet (en straal).

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 00:28

Als je paard niet gevoelig loopt zou ik geen ijzers nemen. Mijn paard staat vierkant ondanks heel lang (te lang) blootvoets te proberen. Die liep snel gevoelig en kreeg jaarlijks 2 tot 4 keer een hoefzweer. Voor ons zijn ijzers echt een verademing. Zoals iemand hier al schreef kan de manier van bekappen echt invloed hebben hierop en misschien proberen van vaker te bekappen. Ken eigenlijk maar weinig paarden die blootvoets buiten niet gevoelig lopen op stenen. Vaak is de ijzers of geen ijzers kwestie niet echt een keuze, maar voor velen eerder noodzaak. Ik denk dat er niet veel zijn die voor hun plezier om de 8 a 10 weken 50-80 euro neertellen. Wel heb ik ondervonden dat er tussen de hoefsmeden echt wel veel verschil kan zitten en een goede smid die goed kan bekappen en ook nog eens zijn afspraken nakomt is vaak moeilijk te vinden.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 01:30

Ik had hetzelfde probleem. Mijn merrie heeft knetterharde hoeven, werd netjes bekapt elke 8 weken ongeveer, maar na 2 of 3 weken begonnen de brokkels al (en daarmee de scheurtjes en daardoor om de paar maanden een hoefzweer). Vorige zomer is ze verhuisd naar stallen met uitloop en alle voerplekken op verharding, hierdoor slijten ze harder en heb ik dus geen brokkelhoeven meer gehad bij dr, rijd zelfs regelmatig met dr buiten, door de polder dus bijna altijd asfalt, ook met draven erbij, en loopt geen pas gevoelig. Maar dit paard heeft dus van zichzelf zulke harde hoeven dat ze t nodig heeft om op stenen te lopen groot deel van de tijd, mijn smid gaf ook aan kan dr op ijzers zetten om brokkels te voorkomen maar dat is eigenlijk zonde van dr harde hoeven, als ie nu kom is t straal en steunsels bijwerken, en beetje cosmetisch werk aan de zool en de vijl er even langs en dat is t alweer, komt nu ook echt geen elke 8 weken meer op zijn eigen advies, toevallig van de week iets eraan laten doen maar keer ervoor was november O:)

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 06:55

Ik heb niet alles gelezen en ga alleen even in op het stukje over uitglijden.

Mijn paard heeft een blessure gehad waardoor ze een speciaal ijzer moest. Deze was er alleen in Aluminium. Dus het voetje met de blessure heeft een speciaal gevormde, het andere voetje een normaal aluminium ijzer. Ik moet zeggen, mijn paard is nog nooit wezen glijden met aluminium en ik wil nooit meer anders. Zelfs met die sneeuw en ijs zooi hier geen glijpartijen.

Deze ijzers zijn wel duurder en slijten wat sneller maar voor mij is dat het dubbel en dwars waard.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:12

Petrichor schreef:
Het brokkelen begint ongeveer 5 weken na het bekappen en op week 7 word ze bekapt. Zelf vind ik het brokkelen allemaal wel mee vallen, ik heb erger gezien.

(ik heb niet heel het topic door gelezen dus wellicht is deze optie al gegeven)

Hier een groot tegenstander van ijzers, Vroegahh had ik ze ook rondom bij mijn paard omdat ik niet beter wist maar had er alleen maar ellende mee, Als hoeven gaan brokkelen is het vaak toch een kwestie van te lang of niet goed gekapt. Ik zou dan serieus kritisch naar je hoefsmid zijn werk bekijken, hier worden ze elke 6 tot 8 weken bekapt en tussendoor vijl ik zelf klein beetje als er haakjes ontstaan na een ritje.

Nu 3 verschillende type paarden zonder en geen issues.
we maken ook lange buitenritten en als we langer weg gaan enof de hoeven worden wat kort dan gaan er hoefschoenen onder, werkt prima.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:26

Ts misschien is de radius rasp van evo hoof tools iets voor je, of vergelijkbare FRA?

Is mijn inziens iets dat iedere paarden eigenaar zou "moeten" hebben om even tussendoor een klein brokkeltje weg te vijlen. Voordeel is dat je er (mijn inziens) ook weinig tot niks verkeerds mee kunt doen

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 28-03-21 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:27

Op de vraag die al meermaals gesteld werd of het paard soms gevoelig loopt, komt nog steeds geen antwoord.
Dat vind ik dan wel weer bijzonder :+

Want als dit zo is, kan ik de gedachtengang van de smid wel degelijk volgen.
Zuinige hoefjes, om de 7 weken bekapt en lange buitenritten gaan volgens mij niet zo goed samen.

Kan mij ook niet voorstellen dat een smid ijzers aanbeveelt ' omdat er na 5 weken een paar brokkeltjes ontstaan ' .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:29

Pandora2 schreef:
Op de vraag die al meermaals gesteld werd of het paard soms gevoelig loopt, komt nog steeds geen antwoord.
Dat vind ik dan wel weer bijzonder :+

Want als dit zo is, kan ik de gedachtengang van de smid wel degelijk volgen.
Zuinige hoefjes, om de 7 weken bekapt en lange buitenritten gaan volgens mij niet zo goed samen.

Kan mij ook niet voorstellen dat een smid ijzers aanbeveelt ' omdat er na 5 weken een paar brokkeltjes ontstaan ' .

Ik ben wel benieuwd wat je hier mee bedoeld? (Vooral het stukje zuinig snap ik niet helemaal)

Edit ts zegt dat er buiten de scheurtjes geen problemen zijn, dat beantwoord mijn inziens de vraag of het dier gevoelig loopt
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 28-03-21 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:30

Misschien is deze site ook wel leuk om te lezen en te zien wat volgens de natuur normaal is, aangezien je aangaf het zo natuurlijk mogelijk te willen houden: http://paardenhoeven.info/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:39

Petrichor schreef:
Hoi,

Sinds ongeveer een ander half jaar heb ik een andere hoefsmid, dit omdat ik verhuisd ben en de andere hoefsmid niet meer op locatie kon komen voor 1 paard.

Mijn huidige hoefsmid vind dat ik mijn paard moet laten beslaan want hij vind dat haar hoeven slecht zijn. Ik heb geen verstand van hoeven en ja mijn paard heeft inderdaad een aantal weken na het bekappen last van stukjes hoef die afbrokkelen. Dit komt omdat wij veel buitenritten maken op de verharde weg en kiezelwegen dus logisch dat er wat afbrokkelt. Mijn vorige hoefsmid heeft het echter nooit gehad over beslaan dus ik had zo mijn vraagtekens erbij. Dus heb ik een willekeurige hoefsmid van een stalgenoot gevraagd en hij vond het niet noodzakelijk maar ook niet nutteloos. Dus eigenlijk schiet ik daar ook niet veel mee op. :+

Zelf zie ik mijn paard liever niet met ijzers, niet omdat ik mijn paard het liefst zo natuurlijk mogelijk zie maar omdat ik hoefijzers doodeng vind. Mijn paard is soms onbenullig en gezien ik veel over de verharde weg rij ben ik gewoon uiterst bang voor glijpartijen. Ook loopt mijn paard totaal niet gevoelig, ook niet op kiezelstenen etc.

Moet ik haar dan enkel laten bekappen omdat haar hoeven niet zo heel mooi meer zijn na 5 a 6 weken, of kan het kwaad als ik het niet doe? Paard loopt trouwens al 5 jaar op blote voeten en de hoeven zijn in die 5 jaar ook niet verslechterd.

Pandora al in de openingspost schreef TS dat haar paard totaal niet gevoelig loopt en ze heeft dit geloof ik ook nog eens herhaald.

Vijlen is een goed advies. Gewoon voorzichtig als er brokjes zijn, of scheurtjes, gelijk voorzichtig de vijl erover en er brokkelt niets.