Hét middel tegen rotstraal?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:46

De oorzaak vinden (stro is het slechtste voor hoefgezondheid in mijn ervaring als hoefbekapper), en dan een middel wat antibacterieel is gebruiken. Niet alle middelen voor rotstraal zijn namelijk antibacterieel en dat vind ik toch best belangrijk. Producten van Red Horse zijn antibacterieel bijvoorbeeld, en vast ook een aantal in paardenwinkels, en producten met jodium, tea tree of honing werken ook.

Anoniem

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:48

Teer, veel teren en schoonhouden. Dat werkt et beste.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:01

Volgens mij verschilt het per paard wat goed werkt. Ik heb het idee dat het verschillende bacteriën zijn. Ben geen dierenarts, dus is alleen eigen idee. Die van mij krijgt het bijvoorbeeld nooit in de winter, maar juist in de zomer. Als het warm en vochtig is. Bij mijn paard helpt dit het beste:
Hooffit Hygiene Liquid - Hoefverzorging - 50 ml

kwestie van uitproberen wat het beste werkt, vrees ik.
(met spuitbussen hoef ik ook niet aan te komen)

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 18:00

Bedankt @iedereen voor de reacties!

@Runa: bedankt voor het e-book, dit ga ik zeker doorlezen.

Ik ga de verschillende producten even bekijken, een aantal worden hier namelijk vaker vermeld. Helaas kan ik niet alles beslissen ivm huisvesting, het was mijn bijrijdpaard totdat ze artrose kreeg. Nu verzorg ik ze nog (poetsen, aan de hand wandelen, ...) zonder verdere bijdrage/verplichting. Maar ik wil haar hoeven wel in iets betere conditie krijgen dan nu. Ik geef de tips alvast door aan de eigenaar.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28025
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:07

Marije_1997 schreef:
Teer, veel teren en schoonhouden. Dat werkt et beste.


Teren moet je echt niet doen. Tenzij op een heel schone, echt nét bekapte hoef. Anders sluit je bacteriën op die onder de teerlaag juist mooi kunnen broeien omdat teer afsluit en je zo juist een omgeving creëert waar die bacteriën waar je nou juist vanaf wil alleen maar heel erg goed gedijen. Juist omdat er geen zuurstof meer bij kan en dat soort bacteriën dat heerlijk vindt.

Ik gebruik zelf ook de producten van Red Horse, maar ook andere middelen hebben hier in het verleden wel goed geholpen.

just_kiki

Berichten: 6817
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:08


tirzasarah10

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:41

Pure detol met een tandenborstel er in poetsen en 10 min op harde ondergrond laten drogen. Dit 3x in de week herhalen en dan is het zo weg. Wel handschoenen aan doen anders blijf je naar detol ruiken

Oelly
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:48

Ik had nog een restje van de oude formule van Dryfeet. Dit werkte echt goed. De nieuwe formule van Dryfeet werkt helaas veel minder goed.

Ik ben erg tevreden over de producten van Red horse.

_TaraM
Berichten: 21
Geregistreerd: 10-05-14

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:35

Absorbine Hooflex Frog&sole Care vind ik erg goed!

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:39

Oelly schreef:
Ik had nog een restje van de oude formule van Dryfeet. Dit werkte echt goed. De nieuwe formule van Dryfeet werkt helaas veel minder goed.

Ik ben erg tevreden over de producten van Red horse.


Die vraag wilde ik net stellen want ik ben ook tevreden met DryFeet, ik heb de oude fles nog maar wilde eigenlijk een nieuwe bestellen.

Lizz

Berichten: 8900
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:42

Ik vind dryfeet ook het beste. Beter dan hypozin.
Met beide gebruikte ik een tandenborstel om aan te brengen, want bij dryfeet was altijd het spuitstukje verstopt :') en hypozin met een kwast werkte niet.

Overigens hadden wij deze versie
https://www.dierenwinkel-hetgroenewoud. ... escription

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:43

Aad (Turbohoofsolutions) heeft een hele bak met middelen tegen rotstraal.

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:46

De hoefsmid alle kiertjes enzo goed open laten maken, hyposin of dry feet en buiten laten lopen op droge ondergrond. Dat werkt het beste..

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:17

Hypozin, Kevin Bacon’s Hoofsolution en Cavalor Dry Feet. En: regelmatig de stralen laten bijsnijden zodat je er goed bij kunt. Bij mij was dat elke 4 weken en echt dagelijks behandelen.

De aanhouder wint, succes!

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:20

Hypozin werkt goed, en heel regelmatig bekappen. Vooral smalle spleetjes en zachte delen in de straal openhouden.

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:22

Hypozin of ctc spray!
Best is uiteraard een droog milieu aanbieden, dus schone stal en absoluut geen potstal. Goed uitkrabben, regelmatig smid erbij

Nielojram

Berichten: 7899
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:24

Laure schreef:
Ze staat meestal wel nat in de winter. Buiten is alles heel nat, maar ook haar stal vreet ze leeg. Hierdoor ligt haar stal natter dan een gemiddelde stal. De pensionhouders doen er alles aan om haar stal zo proper mogelijk te houden.


Ik snap dat je waarschijnlijk weinig invloed hebt op de stalling, maar een paard wat haar stal leeg eet, heeft te weinig te eten.
Rotstraal is een ziekte die van binnenuit komt. Als het paard van binnen gezond is, overleven ze een natte paddock prima.
Maar zo te lezen heeft je verzorgpaard meer probleempjes die door o.a. rotstraal naar buiten komen.

Roquen

Berichten: 1605
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:35

Hypozin werkt inderdaad goed. Doordat het wat dikker is blijft het ook wat beter zitten. Ik smeer het altijd goed uit met een tandenborstel.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:38

Kanters hoofgel

Of hypozin maar die is momenteel niet leverbaar bij pharmahorse

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:51

Ontgiften en aan de weerstand werken. Niks hielp mijn paard in rotstraal totdat het beter ging met zijn weerstand. Hij zat vol met afvalstoffen. Toen pas kwam hij er vanaf. Ongeacht wat ik gebruikte aan spul of waar hij in stond met zijn hoeven (droog of nat). Dit zou ik gaan aanpakken als niks meer werkt.

vur

Berichten: 3983
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:39

Alles gebruikt hier maar sudocreme werkt heel goed. Wel met watje er in zodat het goed er in wordt gedrukt en het daar ook kan opdrogen.

Lizz

Berichten: 8900
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:03

Ik ben wel benieuwd, ik hoor hier dat het vanuit binnen komt. Maar wat als een paard het alleen heeft aan voorvoeten (alleen voor ijzers) en alleen in het natte seizoen. En dan nog niets eens continue, alleen als het extreem nat is. Komt het dan nog van binnen uit? Ik geloof daar eigenlijk niet in, maar misschien kan iemand bij overtuigen?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:11

De bacteriën worden een soort van geactiveerd door nattigheid. Het kan er in de zomer ook zijn maar ivm droogte minder zichtbaar/actief. In de zomer doorbehandelen, of preventief behandelen, en ook de straal laten bijsnijden in de zomer, kan dus in de natte periodes minder problemen geven. Achterhoeven zijn vaak gezonder ervaar ik, minder vaak samengeknepen hielen en daardoor minder vaak een nauwe straal met minder vaak diepe (middelste) straalgroeve. Dat kan komen omdat voorhoeven vaker op ijzer staan en dus samengeknepen raken. Voorhoeven dragen ook meer gewicht dan achter en ervaren dan eerder problemen waardoor mensen eerder geneigd zijn er ijzers onder te doen. Achter draagt minder gewicht, en staan vaker zonder ijzers, dus zijn ze over het algemeen wat ‘opener’. Zoiets denk ik, helpt dat?

Van binnenuit: een gezonde darmflora geeft een betere weerstand om ziektes tegen te gaan. Als je veel middeltjes probeert en geen verschil ziet moet je dus even kijken naar je voer om de darmen gezonder te krijgen. Heeft meestal met te hoog suiker/zetmeel gehalte te maken, maar (teveel) luzerne heb ik ook meegemaakt.

Teveel in mest/urine staan werkt natuurlijk ook niet, vooral vanwege stro heb ik ervaren.
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 15-02-21 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Flicka12

Berichten: 3114
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:12

_Cindy schreef:
Hypozin werkt goed, en heel regelmatig bekappen. Vooral smalle spleetjes en zachte delen in de straal openhouden.

Borsteltje van hoevenkrabber werkt ook goed :j

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:39

Ik zweer bij Dettol. Niet alleen om het weg te krijgen, maar ook om het te voorkomen.
Bij rotstraal doe ik het elke dag, en anders twee á drie keer in de week.