Paard loopt raar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:09

LiannePuthzy schreef:
Agossie schreef:
Het feit dat je meldt dat hij is omgeklapt is wel essentiële informatie hier. Als je dat niet weet, zou ik denken dat er een flink probleem in het zenuwstelsel zou zitten, maar nu ik dat weet, zou ik denken dat het door de val komt. Overigens in beide gevallen zou ik het niet in de benen zoeken, maar rug (lendenen), bekken en SI gewricht. Inderdaad even niets mee doen. Rust en misschien stappen, ik zou ook niet longeren, tot de DA en osteo geweest zijn.

Sterkte met hem!! Ik hoop dat het meevalt en dat het snel weer goed komt.

Dankjewel! De chiropractor zei inderdaad ook al dat het waarschijnlijk de bekken en si zijn. Bij de vorige behandeling had hij daar ook veel spanning

En hoelang was die vorige behandeling geleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:11

Paard heeft heel veel pijn en het bekken lijkt een flinke opduvel te hebben gehad.
Zelf beweging laten geven door je paard dus geen gevlieg oid en laat rug en bekken op de foto zetten
Kost geld weet ik maar dan weet je wat er loos is, dus nu geen peut met welke voorvoeging dan ook.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:52

Heet dit geen hunters bump ?

MirandaMalik

Re: Paard loopt raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:17

Dit lijkt mij te ernstig om nog een week te wachten.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:31

Ook hier weer van mij hetzelfde advies : eerst reguliere DA en kliniek (foto's, scan, uitverdoven) daarna pas de peuten- en paten.
Ze kunnen in sommige gevallen meer schade aanrichten dan er al is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:50

Focussed schreef:
Poe, hij is achter echt wel fors afwijkend in zijn bewegingspatroon. Ik twijfel tussen kreupel en atactisch omdat hij wisselt.

Met het verhaal over het omgeklapt zijn door/over (?) de omheining zou ik dit paard absoluut niet laten manipuleren d.m.v. chiropractie. Eerst maar eens naar een kliniek voor fatsoenlijke diagnostiek en beeldvorming (echo) van het bekken en SI-gebied en de wervelkolom.
Tot die tijd zou ik hem met rust laten, ook niet longeren...

Ik zou ook denken aan een zenuwprobleem. Met name omdat hij aan de voorkant niet in dezelfde mate pijnlijk en ongemakkelijk toont als de achterkant doet
De achterbenen slepen en wat vertraagd achteraan.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 14-01-21 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:51

Ooo het lijkt inderdaad wel of die vast zit in de bekken/heupen. Hij heeft ook/daardoor moeite om zijn rechterachterbeen (die zonder wit) goed de beweging te maken. Je ziet het vooral op de volte waarbij dit been de buitenste is. Je ziet dan dat hij een veel kortere beweging maakt. Dat noem je inderdaad kreupel. Het kan maar zo dat het zijn spieren zijn door de val. Maar kan ook wat anders. Alleen een dierenarts kan je dat vertellen.

Als het mijn paard was zou ik dit wel zo snel mogelijk willen onderzoeken. Als je dit nog wel een paar dagen aan wil kijken (is jouw qkeuze) dan zou ik wel zorgen dat hij rust krijgt. Dus sowieso niet meer rijden. Maar ook echt niet gaan longeren. Die rondjes zijn juist een redelijke belasting. Ik zou hem eventueel op boxrust zetten en een paar keer per dag gaan wandelen want helemaal rust maakt hem misschien wel stijver. Maar dan moet hij zich wel rustig houden en niet enorm gaan ijsberen als hij alleen achter blijf. Dan zou je eventueel op een klein weitje/paddock kunnen zetten. Maar echt klein genoeg dat die niet kan gaan galopperen/draven/gek doen etc.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 20:15

sevke schreef:
Ook hier weer van mij hetzelfde advies : eerst reguliere DA en kliniek (foto's, scan, uitverdoven) daarna pas de peuten- en paten.

Degene die ik laat komen is dus ook dierenarts. Ik ga er vanuit dat zij niet zomaar wat gaat doen als zij het vermoeden heeft dat er meer aan de hand is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:18

Hij is linksachter kreupel.Wie gaat er komen als dierenarts?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:23

LiannePuthzy schreef:
sevke schreef:

Degene die ik laat komen is dus ook dierenarts. Ik ga er vanuit dat zij niet zomaar wat gaat doen als zij het vermoeden heeft dat er meer aan de hand is.

Wacht nou niet een week....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:25

Je kunt hem ook even een dag of 5 op metacam zetten en alleen met hem aan de hand stappen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 20:37

geerke schreef:

Ik laat volgende week Taru Kalimo komen

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:40

Wat een lief dier, dat hij ondanks dit jou nog draagt. Geen week wachten, maar actie ondernemen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:50

office schreef:
Heet dit geen hunters bump ?

Nee, dit is geen hunters bump. Een hinters bump zit ter hoogte van de laatste lendenen en het LSO.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:09

LiannePuthzy schreef:
geerke schreef:

Ik laat volgende week Taru Kalimo komen

Die ken ik niet,maar als het maar een dierenarts is en chiropractor!
Een vriendin van mij is dat ook,ik dacht even dat je haar had gebeld :D

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 23:20

Ah oké, ik zou sowieso niet zomaar iemand mijn paard laten behandelen zonder dat diegene goede medische kennis heeft. Vind ik persoonlijk toch wel een soort van riskant

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:28

Hé arme Pino :(:)
Hopelijk kan Taru je verder helpen, zij is gelukkig erg kundig. Sterkte ermee.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 23:40

Arethe schreef:
Hé arme Pino :(:)
Hopelijk kan Taru je verder helpen, zij is gelukkig erg kundig. Sterkte ermee.

Dankje! Ik hoop inderdaad dat Taru mij kan helpen, en anders ga ik uiteraard wel zijn achterhand op de foto zetten en verder onderzoek laten doen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:58

Zo dit drukt maar weer eens onze neus op de feiten hoeveel paarden toleren. Wat een scheetje dat hij je nog zo laat rijden, pfoe. Wat mij betreft mogen paarden wel wat minder tolerant worden. Ik zou niet wachten tot volgende week met een dierenarts erbij halen. Liever morgen.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:17

Ligt jouw zadel wel goed. Het zadel lijkt vrij
Lang voor de lengte van de rug?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:31

Ik zou schoft, rug en bekken laten nakijken door een kliniek.

Probleem kan soms op een rare plek zitten. Onze arabier liep niet kreupel, maar op de kliniek bleek hij wel degelijk last van zijn rug te hebben. Liep ineens veel ruimer met zn achterbenen na behandeling.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:39

geerke schreef:

Ik zeg ook idd links

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:46

Het is wel belangrijk om te melden dat Taru niet meer praktiserende dierenarts is. Terwijl veel mensen denken dat het zo is...

Als ik jouw was zou ik een dierenarts bellen en niet iemand die niet een diagnose mag stellen. Anders gaat ze toch zeggen dat je naar clinic of dierenarts moet en heb je al geld gebruikt..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 04:57

Dat is wel belangrijke info Thatgrumpyh.
Maar afgezien daarvan, een mens heeft nog steeds geen röntgen ogen dus het lijkt mij ook erg verstandig om dit dier naar een goede kliniek te brengen.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 08:46

Thatgrumpyh schreef:
Het is wel belangrijk om te melden dat Taru niet meer praktiserende dierenarts is. Terwijl veel mensen denken dat het zo is...

Als ik jouw was zou ik een dierenarts bellen en niet iemand die niet een diagnose mag stellen. Anders gaat ze toch zeggen dat je naar clinic of dierenarts moet en heb je al geld gebruikt..

Op de website van de kliniek waar zij werkt staat gewoon dat zij dierenarts is. Jezelf zo noemen als je dat niet bent is strafbaar: als ze haar accreditatie ervoor heeft, en zich niet uit het register heeft laten schrijven, is ze toch gewoon bevoegd dierenarts? Belangstellende vraag, ik ken Taru niet persoonlijk, maar werd nieuwsgierig na je opmerking