Al een aantal weken onregelmatig

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:12

Mijn paard is ook weken onregelmatig/kreupel geweest. Aantal meer DA erbij die eigenlijk niks geks konden vinden. Ze blijkt dus spat te hebben links achter.

Is het duidelijk aan welk been ze kreupel is? Dat vergemakkelijkt het zoeken al iets.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 23:04

Veraaaaah schreef:
Mijn paard is ook weken onregelmatig/kreupel geweest. Aantal meer DA erbij die eigenlijk niks geks konden vinden. Ze blijkt dus spat te hebben links achter.

Is het duidelijk aan welk been ze kreupel is? Dat vergemakkelijkt het zoeken al iets.

Linksom loopt ze het ergste kort achter en onregelmatig, maar rechtsom loopt ze ook kort van achter

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:36

KaLu13 schreef:
Veraaaaah schreef:
Mijn paard is ook weken onregelmatig/kreupel geweest. Aantal meer DA erbij die eigenlijk niks geks konden vinden. Ze blijkt dus spat te hebben links achter.

Is het duidelijk aan welk been ze kreupel is? Dat vergemakkelijkt het zoeken al iets.

Linksom loopt ze het ergste kort achter en onregelmatig, maar rechtsom loopt ze ook kort van achter


Hier dezelfde ervaring inderdaad met spat. Dat ze er een dikke kogel van krijgen nog nooit gehoord overigens.

Ik zou denk ik voor uitgebreid kreupelheid onderzoek gaan icm uitverdoven, of direct op de foto.
Kort achter en een beetje "haperend" is wel typisch spat, maar dat is natuurlijk lastig te zeggen vanaf m'n telefoon.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:28

Spat of SI gewricht en ook knieen achter kan nog steeds.

Fijn dat je instructeur niets geen scheefheid voelde, bij dit soort zaken is uitsluiten belangrijk. Wat je zelf kan uitsluiten hoeft de DA niet meer te doen.

Ik zou in ieder geval naar de kliniek gaan en het goed uit laten zoeken.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 13:03

ZoeyDercks schreef:
Hier dezelfde ervaring inderdaad met spat. Dat ze er een dikke kogel van krijgen nog nooit gehoord overigens.

Ik zou denk ik voor uitgebreid kreupelheid onderzoek gaan icm uitverdoven, of direct op de foto.
Kort achter en een beetje "haperend" is wel typisch spat, maar dat is natuurlijk lastig te zeggen vanaf m'n telefoon.

Ik denk dat ik meteen een foto laat maken. Uitverdoven lijkt me een rot ervaring voor haar aangezien ze zo bang is voor spuiten. Als ik het haar comfortabeler kan maken door meteen een foto te maken ga ik dat doen.
Ik ben gaan lezen over spat en het zijn inderdaad ongeveer dezelfde symptomen. Maar het kan altijd nog iets anders zijn natuurlijk. Voor mijn twijfels weg te halen laat ik meteen een foto maken

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 13:05

Elisa2 schreef:
Spat of SI gewricht en ook knieen achter kan nog steeds.

Fijn dat je instructeur niets geen scheefheid voelde, bij dit soort zaken is uitsluiten belangrijk. Wat je zelf kan uitsluiten hoeft de DA niet meer te doen.

Ik zou in ieder geval naar de kliniek gaan en het goed uit laten zoeken.

Ja precies! Ga ik doen. Ik wil weten waar we aan toe zijn zodat ik haar het beste kan helpen. Bedankt voor het meedenken!

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:28

KaLu13 schreef:
ZoeyDercks schreef:
Hier dezelfde ervaring inderdaad met spat. Dat ze er een dikke kogel van krijgen nog nooit gehoord overigens.

Ik zou denk ik voor uitgebreid kreupelheid onderzoek gaan icm uitverdoven, of direct op de foto.
Kort achter en een beetje "haperend" is wel typisch spat, maar dat is natuurlijk lastig te zeggen vanaf m'n telefoon.

Ik denk dat ik meteen een foto laat maken. Uitverdoven lijkt me een rot ervaring voor haar aangezien ze zo bang is voor spuiten. Als ik het haar comfortabeler kan maken door meteen een foto te maken ga ik dat doen.
Ik ben gaan lezen over spat en het zijn inderdaad ongeveer dezelfde symptomen. Maar het kan altijd nog iets anders zijn natuurlijk. Voor mijn twijfels weg te halen laat ik meteen een foto maken


Lastig inderdaad!
Mijn merrie (18 jaar) liep al wat stram met opstarten dus ik ging uit van ergens artrose. Op Glucosamine gezet. Ging super goed. En van de een op de andere dag enorm kreupel (de tranen sprongen ervan in m'n ogen met aandraven) en dagen daarna nét niet goed in draf. Stap en galop zag je er niks aan overigens, alleen dat ze heel minimaal rechtsachter wat minder onderzette.

Zij heeft kreupelheid onderzoek gehad, van daaruit richting sprong. Toen uitverdoofd om te bevestigen dat het haar echt zeer deed en daarna röntgenfoto's die het absoluut bevestigden (waar ze ook voor gesedeerd moest worden overigens, ze moest echt muisstil staan). Bij mijn merrie zit er 0 kraakbeen meer en is het gewricht al bezig met vastgroeien en dus onrustig (vandaar dat ze ook kreupel liep).

Ondertussen is ze 3.5 week geleden ingespoten, woensdag weer controle en dan mag ik hopelijk draven. Mijne is heel braaf, maar het inspuiten zelf vond ze echt niet grappig, toen hebben we haar echt bijna plat moeten verdoven omdat ze haar been omhoog bleef trekken

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 14:14

Hallo allemaal, even een update. De dierenarts is gister geweest en ze heeft haar spiergroep bij de heup en de heup gekneusd. Dat verklaard hoezo ze zo loopt. Hij heeft laten zien welke spier en toen hij het aanraakte sprong ze weg. Alle andere spieren kon hij aankomen maar zodra hij de gekneusde indrukte sprong ze weg.
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en tips geven! Nu is het 6 weken aan de hand op het harde stappen. Hopelijk blijft ze braaf, haha.
Thanks dames <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:26

KaLu13 schreef:
Hallo allemaal, even een update. De dierenarts is gister geweest en ze heeft haar spiergroep bij de heup en de heup gekneusd. Dat verklaard hoezo ze zo loopt. Hij heeft laten zien welke spier en toen hij het aanraakte sprong ze weg. Alle andere spieren kon hij aankomen maar zodra hij de gekneusde indrukte sprong ze weg.
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en tips geven! Nu is het 6 weken aan de hand op het harde stappen. Hopelijk blijft ze braaf, haha.
Thanks dames <3



wel goed dat je nu iets weet geeft weer rust

heel nieuwsgierig, welke spier was dat??

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 11:12

MCE schreef:
wel goed dat je nu iets weet geeft weer rust

heel nieuwsgierig, welke spier was dat??

Ja klopt! Ik heb niet naar de naam gevraagd. Hij heeft het aangewezen dus zal eens op internet kijken wat de naam van de spier is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:03

KaLu13 schreef:
MCE schreef:
wel goed dat je nu iets weet geeft weer rust

heel nieuwsgierig, welke spier was dat??

Ja klopt! Ik heb niet naar de naam gevraagd. Hij heeft het aangewezen dus zal eens op internet kijken wat de naam van de spier is.


komt goed, heel veel succes met het herstel en daarna veel rijplezier

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 18:10

MCE schreef:
komt goed, heel veel succes met het herstel en daarna veel rijplezier

Bedankt! Hopelijk is ze snel goed herstelt :D

heeft iemand toevallig ervaringen met Ekyflogyl? ik moet dit op haar spier insmeren.

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:18

KaLu13 schreef:
MCE schreef:
komt goed, heel veel succes met het herstel en daarna veel rijplezier

Bedankt! Hopelijk is ze snel goed herstelt :D

heeft iemand toevallig ervaringen met Ekyflogyl? ik moet dit op haar spier insmeren.

Ik ben dat nu aan het gebruiken bij de griffelbeenbreuk van mijn paard.

Vooral opletten dat de huid niet geïrriteerd raakt. En niet met blote handen smeren

Anoniem

Re: Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:45

geen ervaring meer,
ik gebruik Arnika druppels of trauwmeel gel, is makkelijker kost minder
Arnika is er ook in gel, druppels gebruik ik om van binnenuit te ondersteunen

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 22:11

Dilan93 schreef:
Ik ben dat nu aan het gebruiken bij de griffelbeenbreuk van mijn paard.

Vooral opletten dat de huid niet geïrriteerd raakt. En niet met blote handen smeren

Ik draag inderdaad handschoenen. Ik heb haar vanavond ook geschoren want ze heeft een hele dikke vacht en ik kwam niet op de huid. Als de huid geïrriteerd raakt kan ik dat ook beter zien.
Als de huid geïrriteerd raakt, moet ik een paar dagen wachten en erna gewoon weer smeren. Heeft jouw paard last van zijn/haar huid?

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 22:13

MCE schreef:
geen ervaring meer,
ik gebruik Arnika druppels of trauwmeel gel, is makkelijker kost minder
Arnika is er ook in gel, druppels gebruik ik om van binnenuit te ondersteunen

Ik zal het eens opzoeken, thanks! Heeft dit dezelfde werking??

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:30

KaLu13 schreef:
Dilan93 schreef:
Ik ben dat nu aan het gebruiken bij de griffelbeenbreuk van mijn paard.

Vooral opletten dat de huid niet geïrriteerd raakt. En niet met blote handen smeren

Ik draag inderdaad handschoenen. Ik heb haar vanavond ook geschoren want ze heeft een hele dikke vacht en ik kwam niet op de huid. Als de huid geïrriteerd raakt kan ik dat ook beter zien.
Als de huid geïrriteerd raakt, moet ik een paar dagen wachten en erna gewoon weer smeren. Heeft jouw paard last van zijn/haar huid?

Ik gebruik het pas enkele dagen. Maar moest van de DA het even aankijken en na een week bellen met hoe het been eruit ziet.

Gaat de huid irriteren, krijg ik een andere zalf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 08:26

KaLu13 schreef:
MCE schreef:
geen ervaring meer,
ik gebruik Arnika druppels of trauwmeel gel, is makkelijker kost minder
Arnika is er ook in gel, druppels gebruik ik om van binnenuit te ondersteunen

Ik zal het eens opzoeken, thanks! Heeft dit dezelfde werking??


ja, het duurt misschien iets langer omdat het minder agressief is, maar een spierblessure duurt lang is mijn ervaring en het ligt er ook aan welke spier het is,
van binnenuit helpt/geneest het vaak beter

gewoon te koop bij de drogist

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 09:34

Helpt traumeel ook bij schieffels/gebroken griffelbeen?

Voor het geval de ekyflogyl irritatie opwekt

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:32

Fijn dat je duidelijkheid hebt! Ekoflyl werkt volgens mij ontstekingsremmend. In ieder geval wel positieve ervaring mee bij een griffelbeenirritatie/ kreupelheid. Ik hoop dat ze snel weer opknapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:58

Dilan93 schreef:
Helpt traumeel ook bij schieffels/gebroken griffelbeen?

Voor het geval de ekyflogyl irritatie opwekt


denk niet op het breukje op zich, het werkt op spieren/spierweefsel, als daar een trauma zit door een klap of verrekking b.v. wat in geval van TS het geval kan zijn


weet ook niet of ekyflogyl wel invloed heeft op het breukje, dan wel dat het als ontstekingsremmer dienst doet, ik ken het niet, heb het nooit gebruikt

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:15

Ah oke, ik heb het gekregen ivm botwoekering vanuit het botvlies die kan ontstaan bij het herstel van de breuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:54

Dilan93 schreef:
Ah oke, ik heb het gekregen ivm botwoekering vanuit het botvlies die kan ontstaan bij het herstel van de breuk.


hoop dat het resultaat geeft, ben benieuwd, mogelijk horen we nog eens hoe het verloopt

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:59

MCE schreef:
Dilan93 schreef:
Ah oke, ik heb het gekregen ivm botwoekering vanuit het botvlies die kan ontstaan bij het herstel van de breuk.


hoop dat het resultaat geeft, ben benieuwd, mogelijk horen we nog eens hoe het verloopt

Ben wel van plan een topic te plaatsen met hoe het in januari is. Dan worden er nieuwe foto's gemaakt om te kijken of het genezen is en of er een schieffel is ontstaan of niet.

Anoniem

Re: Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 12:53

foto's laten het wel zien , voor nu duimen dat het goed gaat