2,5 jarig Paard onregelmatig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:40

Spaansepony schreef:
Rechtvoor kreupel. Eerlijk? Lekker de wei in. Uit laten groeien op 3,2 jaar pas eruit halen. Als hij dan nog slecht loopt zou ik hem laten keuren klinisch en rontgen, mits er bij de buigproeven al iets uitkomt kan je gaan verdoven gericht.

Voor nu lekker laten uitgroeien, mogelijk spierpijn van longeren, verstapt, vast gelegen, gespeeld oid.

Ik zou het juist nu onderzoeken dan weet je in ieder geval of het überhaupt zin heeft het paard verder op te fokken.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:48

Hij is echt behoorlijk kreupel Stef :( Opladen en naar Hollandse Kroon. Hij is voor mij eerder linksvoor kreupel (valt op rechts) en houdt daarbij zijn hele rug en lendenen vast.
Laatst bijgewerkt door horsiegek op 31-08-20 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:53

Gewoon veearts er bij halen. Hij loopt zekers niet lekker, wat is hij ook nog overbouwd!!

Ik zou persoonlijk ook altijd eerst een DA laten komen en op aanraden van hen pas een kraker of osteopaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:08

horsiegek schreef:
Hij is echt behoorlijk kreupel Stef :( Opladen en naar Hollandse Kroon. Hij is voor mij eerder linksvoor kreupel (valt op rechts) en houdt daarbij zijn hele rug en lendenen vast.

Eens, maar dan wel de afspraak inplannen bij W.illem

Rizette

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:51

Niet meer longeren. Dit dier toont niet goed. Tuigpaarden hebben vaak scheve staartdracht. Hoeft niets te betekenen. Daar zou ik de minste energie in steken. Als dit paard weer fit is , zeker nog een jaar of langer op de wei en geen rondjes laten draaien. Nu goed kreupel. Hoop dat hij zo niet te veel rondjes heeft gelopen want dat is geen doen voor dit dier. Goede dierenarts erbij en zal w.s wel foto's of echo;s maken worden of je moet 2 x gaan. Dan wordt de eerste keer vaak rust voor geschreven en als het niet over gaat moet je weer terug komen. Dat zou ik in dit geval maar overslaan en meteen goed na laten kijken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:53

Kan het dier ook onder de wormen zitten? Gezien de ontwikkeling en de manier van bewegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:58

Spaansepony schreef:
Rechtvoor kreupel. Eerlijk? Lekker de wei in. Uit laten groeien op 3,2 jaar pas eruit halen. Als hij dan nog slecht loopt zou ik hem laten keuren klinisch en rontgen, mits er bij de buigproeven al iets uitkomt kan je gaan verdoven gericht.

Voor nu lekker laten uitgroeien, mogelijk spierpijn van longeren, verstapt, vast gelegen, gespeeld oid.

Zou hem nu direct laten onderzoeken. Hij kan zo elke dag schever worden of andere blessures ontwikkelen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:06

Dat je niet meten op de kliniek staat begrijp ik wel, even afkijken is vaak zo verkeerd niet.
Maar dan moet je ook echt redelijk snel weer verbetering zien.
Maar op deze manier laten staan tot hij ruim 3 is, nee dat zeker niet.
Waar het zit bij dit paard? Moeilijk.
Achter behoorlijk stijf, daar zit geen beweging in het kruis. Voor onregelmatig. Is daar het probleem of komt dat door voor extra te belasten om achter te ontlasten?

Hier komt een Osteo die ook dierenarts is, dat vind ik toch zo'n geweldige combinatie :j
Maar ik zou zeker wel verder gaan kijken als het nu nog steeds niet is veranderd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:17

Laat de hals eens nakijken ,ik heb zomaar een vermoeden dat het daar zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:05

Zelf zou ik eerst een weekje afwachten en als het dan niet beter is zeker na laten kijken. Hij is nu wel echt overduidelijk kreupel, dat is absoluut zeker.
Het hoeft echter niet perse iets ergs te zijn. Ik heb al vaker meegemaakt dat paarden tijdens de groei ineens verrot slecht liepen en vanzelf weer bijtrokken. Mijn huidige paard liep afgelopen winter (toen nog niet zadelmak) echt super slecht (soort hoefbevangen loopje) en daarmee ben ik naar de kliniek geweest. Na volledig onderzoek incl röntgen was het zeer waarschijnlijk overgevoeligheid in de peesaanhechtingen op alle benen door een groeifase wat extra zeer deed door de bevroren oneven boden. Het is inderdaad vanzelf weer overgegaan. Toch ben ik heel blij dat ik het heb laten nakijken, ik weet nu immers dat er niet iets sluimert in de achtergrond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:10

Grote kans dat hij wat over heeft gehouden aan het hek akkefietje , linksvoor onregelmatig en stijf door het hele lichaam . Longeren niet meer doen en toch maar een goede kliniek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:14

Overigens geef ik hem absoluut nog geen 2,5. Hij heeft nog het lichaam van een jaarling die net 2 aantikt, daar moet je nog niet mee willen longeren. Hooguit wat wandelen. Misschien zit hij ook gewoon wat laag in zijn mineralen en eiwitten? Daar kunnen ze ook flink stijf van gaan en als je lang genoeg stijf bent wordt je vanzelf kreupel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:24

Sizzle schreef:
Overigens geef ik hem absoluut nog geen 2,5. Hij heeft nog het lichaam van een jaarling die net 2 aantikt, daar moet je nog niet mee willen longeren. Hooguit wat wandelen. Misschien zit hij ook gewoon wat laag in zijn mineralen en eiwitten? Daar kunnen ze ook flink stijf van gaan en als je lang genoeg stijf bent wordt je vanzelf kreupel.

Dat dacht ik ook, dat hij misschien wat meer mineralen,vitamines en eiwit moet hebben

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:30

Schitterend al die dierenartsen die een kreupelheid op een andere plek zien. :D :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:03

JeanneV schreef:
Schitterend al die dierenartsen die een kreupelheid op een andere plek zien. :D :D

En jij ziet het ook? Makkelijk zo’n kreet .

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:12

Oei, die loopt behoorlijk slecht. Vind hem er ook nog erg puppy uitzien, geen paard om al mee te werken.
Zou hem eens goed binnenste buiten laten keren. Dit paard zit duidelijk niet goed in zijn vel.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:17

Ik zou hem ook zeker na laten kijken. En daarna lekker op de wei en niks mee doen tot hij goed uitgezwaard is..
Ik ben ook wel benieuwd naar hoef-foto's van zijkant en onderkant, veel mankementen zie je wel terug in de hoeven (scheefheid in het lichaam etc)
Uit pure nieuwsgierigheid hoor :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:35

kiki1976 schreef:
horsiegek schreef:

Eens, maar dan wel de afspraak inplannen bij W.illem

Er lopen meerdere goede artsen hoor! Bijvoorbeeld Bram. Goede en kundige kliniek, ik kan je inderdaad zeker aanraden daarheen te gaan :j

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:50

Jee wat loopt die slecht!
Heb je een filmpje hoe hij normaal loopt?
Longeren moet je ook echt nog niet doen, is heel slecht voor de groeischijven in zijn benen.
Ik zou persoonlijk opladen en nek, rug, heupen op de foto laten zetten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:56

Indi_Vito schreef:
Jee wat loopt die slecht!
Heb je een filmpje hoe hij normaal loopt?
Longeren moet je ook echt nog niet doen, is heel slecht voor de groeischijven in zijn benen.
Ik zou persoonlijk opladen en nek, rug, heupen op de foto laten zetten.

Overdrijven is ook een vak...paard is niet rad maar stokkreupel is iets anders

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:20

Zomaar in het wilde weg foto‘s gaan schieten zonder plan is weinig zinvol. Persoonlijk zou ik gewoon eerst een DA thuis laten kijken en beginnen met een bloedbeeld. Daarna kan de DA ook beter inschatten welk evtl vervolg onderzoek zinvol is. Net zo goed komt het bij een simpel kreupelheidsonderzoek duidelijk naar voren waar het probleem zit.
Soms lijkt iets super dramatisch omdat een paard met zijn hele lijf iets ontlast en is het met een ontstekingsremmer zo weer onder controle.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 17:16

Dit is een filmpje van 15 maart dit jaar

Hij is vandaag bij te tandarts geweest zijn wolfstandjes zijn getrokken en hij had 3 kiezen die best scherp zijn voor de rest waren de kiezen al gewisseld zei de tandarts over een half jaar weer voor controle.

Ik wacht even tot vrijdag nog af dan ga ik weer kijken hoe die loopt. Als ie dan nog steeds niet goedkoopst bel ik de Da
Ik zat zelf eigenlijk te twijfelen om hem eerder klinisch en rontgenolische te laten keuren zowel hals als rug zodat we eventueel gelijk het probleem kunnen zien. Of is dat onzin en kan ik me beter gelijk focussen op de onregelmatigheid?
Ik wil hem ook laten bloedprikken om te kijken wat hij echt te kort eventueel nog heeft om hem beter door zijn vacht te laten komen. Gister is de weegschaal geweest en hij werd gewogen op 453

In januari liep ie ook niet hellemaal lekker toen had ik een da laten komen omdat ie amper wou bewegen en toen dacht de da aan ataxie ja ik werd eigenlijk een beetje gek van me zelf en ik aan stalgenoten allemaal gevraagd hun oefeningen uitgevoerd bij hem en zeiden laat je niet gek maken. Toen had ik ook pijnstilling gehad en de volgende dag leek er of er niks aan de hand was. Dus misschien toen ook met de groei te maken. Dat was een da van Hollands kroon en die wil ik niet laten komen. Ik heb liever Bram,Willem of Kelly

Owja hij staat met een 3 jarige en 2 oudere paarden op de wei. Maar de 3 jarige is regelmatig wel opdringerig naar die van mij dus toe kan ie daar door ook niet lekker van lopen? Die 3 jarige wilt voor zijn doen spellen maar die van mij denkt vaak laat me met rust laat me eten dan duwt die 3 jarige vaak tegen hem aan. Dus zou dat ook kunnen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:36

Dat opdringerige lijkt mij geen goede zaak,ik zag dat ook al op je filmpje over dat hij schraal was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:38

Op dat laatste filmpje loopt hij goed,zelfs soepel

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 18:07

geerke schreef:
Dat opdringerige lijkt mij geen goede zaak,ik zag dat ook al op je filmpje over dat hij schraal was.

Kan het daar door komen?