Nadat er bij ons thuis jaren lang de zelfde smid kwam,maar hij zich steeds slechter aan zijn afspraken hield was mijn moeder het zat en nu komt er een hoefbekapper die wel de opleiding van een traditionele smid heeft gevolgd. Zelfs mijn oude pony is enorm ogeknapt,ze had best platte voeten en staat nu beter op haar hoefjes. Mijn nieuwe paard was wat verwaarloosd dus ze zegt nog wel even werk te hebben om ze oke te krijgen. Plus dat de nieuwe smid echt de tijd neemt we moeten ze voor en na het bekappen altijd even laten lopen dat was bij de vorige nooit.
Ja dat vond mijn moeder toen ook een probleem,dat hij verhinderd is tot daar aan toe,maar niks laten weten en je staat maar te wachten. Bovendien hebben wij best wat pension paarden staan en had hij daar ook klanten van. En 1x kan gebeuren maar niet een paar x.Maar we zijn erg blij met de hoefsmid die we nu hebben ,die stuurt zelfs een berichtje als ze 10 minuten later is.
Ik ben gestopt met mijn laatste smid omdat die mijn paard na 2 jaar goed lopen binnen 2 bekapbeurten weer liet blokkeren in zijn achterknie (patellafixatie). Zette mijn paard cosmetisch heel netjes op de hoeven, maar zonder een greintje rekening te houden met het paard en zijn beweging. Omdat ik in dezelfde tijd me begon af te vragen of de bijzondere stijl van de smid op de manege wel klopte, heb ik ook een cursus gevolgd en doe het sindsdien zelf.
lein82
Geplaatst: 19-08-20 17:26
Ik ben veranderd van hoefsmid nadat hij mijn merrie voor de 3e keer (Ik was hiervoor gewisseld van stal) had gekapt en ze zo kreupel stond op alle 4 haar benen dat ik de veearts moest laten komen. Toen ik hem er op aansprak, was het de schuld van mijn merrie, de bodem en nog wat andere dingen, maar vooral niet zijn schuld.
Mijn nieuwe hoefsmid gaf aan dat het wel even ging duren voor dit volledig gecorrigeerd was. Het arme dier was echt heel slecht bekapt, dit zei zelfs de veearts. Na nog wat meer navraag staat deze smid niet al te best bekend. En achteraf had ik na de 2e keer bekappen al mijn twijfels, maar ik wilde geen overhaaste conclusies trekken.
Andere paarden bij mij op stal worden nog wel steeds door deze smid gedaan en daar schrik ik echt van hoe het er uit ziet... maar daar ga ik me verder niet mee bemoeien.
Zebrastreep
Geplaatst: 19-08-20 17:29
Ik ben al best vaak overgestapt op smid... Heb nu wel 1 waar ik graag bij wil blijven want dat gezoek ben ik helemaal klaar mee...
Eerste hoefsmid had ik het idee bij dat hij bepaalde hoefproblemen bij mijn paard negeerde. Paard had erg last van brokkel hoeven en ik vond vaak dat het behoorlijk stonk en er wit spul vanaf kwam. Volgens hem was het niks dus na een tijdje maar iemand anders laten komen.
Daarna had ik een dierenarts die ook hoefsmid is die gelijk veel problemen had gevonden en het ging oplossen. Brokkelhoeven werden minder en ze liep ook beter. Maar hij had het te druk met afspraken gerelateerd aan dierenarts en tandarts. Zijn vriendin had het overgenomen. Prima ik had er niet zoveel problemen mee in eerste instantie.
1x geweest hoeft nooit weer te komen. En dan niet eens omdat ze mijn paard ook wat verkeerd bekapt heeft en niet erg netjes afgewerkt maar omdat ze op Facebook haar grote mond niet kon houden over stalgenoten. ( er zijn nooit problemen om stal onderling). En ze was zo slim om alles openbaar te zetten. Ik heb er niks mee gedaan verder maar ze hoeft niet weer te komen. Denk ook dat dat niet verstandig is na wat ze heeft gezegd. Ze leek heel aardig maar als je online zo met klanten omgaat moet je toch 2x nadenken of het werk wat je doet wel bij je past.
Ik heb nu een vrij jonge hoefsmid. Heeft gewoon netjes alle diploma's en certificaten. Weet ook waar hij het over heeft en leert ook steeds verder.
Summerdreams
Geplaatst: 19-08-20 19:43
Simbaa schreef:
Het feit dat hij geen hoefsmid is, maar hoefverzorger zou voor mij al een reden zijn om een andere te zoeken. Die opleiding is er niet voor niets.
Als ik van jou was zou ik sowieso al gewoon eens een andere smid laten komen om te zien hoe jouw paard hierop reageert. Doet jouw paard het zowel tijdens de kapbeurt als na de kapbeurt beter dan weet je genoeg denk ik. Ten tweede zou ik jouw paard wel eens beter laten controleren op rugproblemen, rij je nog met dit paard? Ik heb een paard met artrose in de rug maar die gaat nooit rennen van de smid. Die heeft het soms wel wat moeilijk met zijn evenwicht, dus vraag ook altijd aan de smid om uit te kijken omdat hij 1x wel degelijk zijn evenwicht verloren is. Maar als je paard hierop reageert zou ik dat zeker ernstig nemen en hier even verder naar kijken.
Iedereen heel erg bedankt voor zowel de adviezen als de eigen ervaringen. Ik heb inmiddels contact gezocht met een ander smid hier in de buurt en ben in overleg met een bokker hier in de omgeving die mij ook wil helpen met zoeken.