Glijden op ijzers - Oplossingen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dabiscui

Re: Glijden op ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 13:16

Justdiesel, de meeste paarden bij ons staan alleen voor op ijzers, waardoor het glijden aanzienlijk een stuk minder is. Mijn paard is 1 van de weinigen met rondom ijzers, maar van alle paarden die rondom staan, glijdt zij wel ver uit het meeste helaas. Dank voor de tip, denk echter niet dat de eigenaren hier mee akkoord gaan.

Goed om te horen dat jullie geen pees gerelateerde problemen hebben die gelinked kunnen worden aan de widia puntjes. Mijn smid komt vanmiddag dus ben benieuwd met welke ideeën hij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:50

Dabiscui schreef:
Ja dat het niet best is voor de pezen en gewrichten is het enige wat mij tegenhoudt om de widia puntjes er op te zetten...

Ijzers zijn überhaupt niet zulke goede vrienden met die genoemde onderdelen.

Als je paard zo glijdt, zal de hoef zelf waarschijnlijk te lang zijn, heb je foto's van de hoeven?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:29

Mijn paard staat nu een maand op kunststof duplo beslag ivm artrose en gevoelige hoeven. Volgens mijn hoefsmid hebben Duplo’s hetzelfde wrijvingscoëfficiënt als onbeslagen hoeven. Hij heeft meerdere klanten die hun paard nu op duplos ipv ijzers hebben ivm gladde stalgangen en omdat deze minder abrupt afremmen dan widiapuntjes. Ik heb Alex de Kerf. Wellicht kan hij met je meedenken, hij dacht hier erg fijn mee.

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:39

Jets schreef:
Mijn paard staat nu een maand op kunststof duplo beslag ivm artrose en gevoelige hoeven. Volgens mijn hoefsmid hebben Duplo’s hetzelfde wrijvingscoëfficiënt als onbeslagen hoeven. Hij heeft meerdere klanten die hun paard nu op duplos ipv ijzers hebben ivm gladde stalgangen en omdat deze minder abrupt afremmen dan widiapuntjes. Ik heb Alex de Kerf. Wellicht kan hij met je meedenken, hij dacht hier erg fijn mee.

[ [url=m/0jfXVY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jij zit in mijn regio.
Hoe lang gaat dublo’s mee en wat betaal je er voor? Mag per pb.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:08

Saaams schreef:
Jets schreef:

[ [url=m/0jfXVY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jij zit in mijn regio.
Hoe lang gaat dublo’s mee en wat betaal je er voor? Mag per pb.

Ik heb alleen voor beslag en dat was samen met achter bekappen €85. De hoef groeit natuurlijk gewoon door dus moet even vaak bekapt worden als gewoon beslag. Sommige paarden kunnen 2-3 keer doen met dezelfde Duplo’s dus dat kan het voordeliger maken, maar dat hangt natuurlijk van je paard en de ondergrond af. Wat rondom kost weet ik niet, maar zijn nummer staat wel op zijn site dus dan zou je hem een appje kunnen doen.

Ik ben er heel tevreden over, hij heeft er ook een afronding in gemaakt net als bij rol ijzers. Dit was voordeliger dan rolijzers met zooltjes(wat de dierenarts had geadviseerd) en prettiger voor het paard door het dempende effect. Dierenarts kende het nog niet en was er bij de laatste check op de kliniek gister ook zeker over te spreken.
Laatst bijgewerkt door Jets op 06-08-20 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:10

Lijkt me vooral fijn om uitglijden te voorkomen. Advies van de DA was een achterijzer. Maar uit ervaring weet ik dat ze dan gaat glijden en aangezien ze net gerevalideerd is achter..

Maar ik betaal nu ook €85 rondom bekappen en voorbeslag (breakover ijzers)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:12

Die mijne hebt dezelfde probleem. Ik heb dus aluminium ijzers achter wat goed helpt.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:19

Mijn smid wil liever geen kunststof beslag doen. Dit kan je ook niet aanpassen qua vorm. Mijn ijzers zijn 'rond' als je ze neer legt zeg maar. Maar ik wordt ook gek van het glijden. Komende week nog maar eens aankaarten. (Als ze morgen goed bevonden wordt door de dierenarts.. peesblessure rechts en nu mogelijk links). Als t weer fout is gaat ze een paar maanden zonder ijzers de wei op en hoop ik daarna zonder ijzers verder te kunnen. Toevallig is de smid er morgen als de dierenarts ook komt dus kunnen ze samen overleggen wat t beste voor haar is.. eerst vingers crossed dat t links mee valt

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:47

Ik had hetzelfde probleem TS! Aluminium ijzers is de oplossing!!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:15

Bestaat er niet iets wat je over het ijzer kan klikken en vast kan zetten in de gaten voor stiften oid?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:49

Kunststof is wel een beetje aan te passen door te vijlen. Maar inderdaad niet echt zoals een ijzer uiteraard.
Ik betaalde in die tijd 15 euro meer dan met ijzers rondom, maar dat is al weer lang geleden :)

Ik kon in die tijd 2 keer doen met een set, met ijzers was dat bij hem ook zo.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 10:08

Nielojram, helaas kan ze niet zonder ijzers. Dit hebben we geprobeerd en was geen succes. Hoeven lijken mij niet te lang, de hoefsmid komt iedere 7-8 weken langs. Heb geen foto bij de hand, maar zal er vanmiddag even 1 maken.

Jets, oh dat van jou ziet er goed uit! Helaas zit jouw hoefsmid ver uit de richting van ons (regio Schiphol), maar wel iets om over na te denken!

Wat zijn nou precies de verschillen tussen kunststof en aluminium ijzers? Of is dit hetzelfde?

Nou eergisteren is de hoefsmid geweest, hij gaf aan dat de ijzers nog niet versleten zijn (het was nu 6,5 week) en dat het echt ligt aan haar manier van lopen. Ze loopt erg slonzig achter waardoor ze gaat glijden. Volgende week gaan we sowieso met haar naar Bodegraven voor wat anders, dus dan ga ik ook gelijk even vragen naar wat zij aanraden voor beslag.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:46

Zijn werkgebied is juist regio Amsterdam. Ik zit zelf flink uit de richting, hij is voor mij naar Dalfsen gekomen (dat is nog voorbij Zwolle).

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:50

Aluminium is een zachter metaal. Maar slijt daardoor ook als een dolle :\

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:25

Ide mijne glijd ook heel erg
En heb gevraagd over de kunstofijzers,hij was absoluut geen voorstander
Omdat het heel stroef is en als bijv een paard achter wat draait dan zou dat blessures kunnen opleveren
Ik had widiapuntjes en was erg tevreden
Geen geglij deed 3 weken langer met mijn ijzers
Maar het mag niet meer op de stal waar ik sta ,want het geeft krasjes op de tegels

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:30

Dat is een achterhaald idee. Er is inmiddels zóveel veranderd binnen de wereld van kunststof beslag.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:33

Mijn haflinger heeft hier ook last van laatst ook nog aan mijn hoefsmid voorgelegd.
Die zei, dat ik haar meer aan moet nemen zodat ze haar spieren beter gebruikt, dan is het glijden al veel minder.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:23

Junior2019, dan zou hij ook blessures oplopen blootvoets.
Kunsstof is vergelijkbaar.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:52

Westerntrail schreef:
Mijn haflinger heeft hier ook last van laatst ook nog aan mijn hoefsmid voorgelegd.
Die zei, dat ik haar meer aan moet nemen zodat ze haar spieren beter gebruikt, dan is het glijden al veel minder.

Vreemd. Dus het ligt niet aan de ijzers volgens hem maar aan het paard, dat loopt niet goed. >;)
Als je zelf op schoenen met gladde zolen loopt moet je dus ook maar 'beter' gaan lopen en je spieren gebruiken om niet uit te glijden? 8)7
Ik zou een andere smid zoeken, want 'aannemen' wat bedoelt hij daarmee? Als het is wat ik denk dat hij bedoelt, dan laat maar... Als westernruiter wil je dat juist niet.

LB_ED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:12

Ik heb geen idee hoe erg de kunststof ijzers aangepast/bewerkt moeten worden maar mijn smid deed dit tot een bepaalde hoogte wel. Hij knipte met een tang zo stukken eraf, vijlde het bij en evt met een mes nog iets bij snijden. Dus ze zijn zeker wel bewerkbaar :)