slechte hoeven, tips??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: slechte hoeven, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:33

Cushing medicatie moet iedere dag gegeven worden. Om de dag een halfje krijg je hele rare pieken voor je paard. Als je die hoeveelheid wil voeren is het verstandiger om iedere dag een kwartje te geven.

Deze voeten kunnen zeker weten een goede bekapbeurt gebruiken! Het zijn bijna altijd de te lange voeten die brokkelen.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 19:37

is als het goed is 3/4 weken geleden nog gebeurd. eigenaresse vond die hoeven ook al aardig lang dus hoefsmid komt als het goed is binnen een weekje. eigenaren hebben zelf die medicatie geregeld, kan ik dus niks aan veranderen... in de zomer heeft hij dit al binnen een week nadat de smid is gekomen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:42

nou, als dit 3 a 4 weken geleden is dan snap ik ook wel dat hij er in de zomer binnen een week zo bijstaat. Tijd voor een andere smid

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:45

Jammer van de medicatie want dat is echt niet goed geregeld zo.
Snap dat jij daar verder nietsover in te brengen hebt.
Maar laat eens een andere smid komen want 3-4 weken geleden en dan zou eruit zien vind ik vreemd.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 19:46

houd er wel rekening mee dat hij cushing heeft en dat die hoeven dan slechtere kwaliteit zijn bij hem. hoefsmid kan ik zelf niet regelen. willen die eigenaren ook niks van weten als ik het daar over heb...

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:50

En dan dient de medicatie helemaal goed toegediend te worden. Mijn nicht haar paard heeft al 6 jaar medicatie voor cushing en de hoeven van haar paard zijn super. En de groei van de hoef (deze is te lang) is niet van 3-4 weken

Verder zou je biotine bij kunnen voeren maar dat werkt pas als het al wat doet over een half jaar. ik zou echt een andere smid nemen en medicatie goed toedienen.
Succes verder met het paardje!

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 19:52

zal over die smid en medicatie idd wel binnenkort even wat zeggen/vragen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:53

dit is gewoon een geval slecht bekappen. Dier staat gewoon op hoge hakken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:12

Mindere hoefkwaliteit kan door de cushing.
Dan is juist goed omgaan met medicatie (het is echt heftig spul, maar doet heel veel paarden erg goed) en regelmatig goed bekappen.

Ik heb zelf 2 cushing pony's (eerder zelfs 3) en ben hoefsmid. Ik heb dus wel de nodige ervaring wat dit betreft.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:58

Spikeandjax schreef:
Jasmijn159 schreef:
Wordt de Cushing behandeld?

Biotine werkt erg goed. Langdurig bijvoeren.

hij krijgt om de dag een halve pil(zijn er verschillende soorten??)

zal vanmiddag even wat foto's maken op het harde

Ik neem aan dat hij een Pergolide krijgt? Prascend misschien?
Dat zou ik niet om de dag geven... Of is er een specifieke reden om dat te doen?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:55

Na het weken duohoef op smeren, superspul.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 00:57

Hoefjes zijn gewoon veel te lang, en zo sterk dat er stukken afknappen.
Koop een vijl bij Turbohoofsolutions, die zijn lekker scherp, en een paar handschoenen bij de action en vijl de wand wekelijks bij. De hoefsmid kan je laten zien hoe en anders paardenhoeven.info bekijken en/of bekapcursus doen. Als supplement is vit. B of biotine prima (is vit B wat goed is voor huid en haar). Makkelijkste is een emmer TWM horsemix. Na een paar weken begint het verschil maar aangezien een hoefwand ongeveer 6 a 8 mm per maand groeit duurt het lang voordat je het ook ziet. Alles van buiten werkt maar tijdelijk want hoorn is haar (keratine) en dat neemt niets op want het is geen levend materiaal; alleen de schubben nemen vocht op. Hooguit kun je wat op de hoornschubben smeren en is het even wat soepeler. Hoeven voeden moet van binnenuit, en regelmatig onderhoud doet ook veel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 03:21

Brokkelhoeven komen bijna altijd door te lange hoeven en deze zijn echt veel te lang.

Spullen van buitenaf smeren is zonde van je geld. Net als heel veel supplementen. Zeker als de pony cushing heeft daarmee juist oppassen!!

Pony meer laten bewegen op andere ondergronden, goed voeren en goed bekappen. Dat zijn de enige 3 ingredienten voor goede hoeven.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 08:55

Zit er ook geen schimmel in de hoef? Door scheuren en gaten dringt dat makkelijk binnen. Zeker met zachte en natte ondergrond en een paard met verminderde weerstand...
En door schimmel brokkelt en scheurt de hoef dan ook weer sneller en verder.
Vraag je smid hier eens naar te kijken volgende keer.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 10:52

Jasmijn159 schreef:
Ik neem aan dat hij een Pergolide krijgt? Prascend misschien?
Dat zou ik niet om de dag geven... Of is er een specifieke reden om dat te doen?

volgens mij krijgt hij Pergolide. zou ik idd oom zeggen en overlegd met eigenaresse maar wil het om de 1 of andere reden perse zo blijven geven... geen idee waarom...

Lindsey_99: gezien mijn leeftijd(12) lijkt dat me niet heel handig of kan dat gewoon?

superpony: andere ondergronden kan ik wel een keer proberen. goed bekappen is het hele drama...

mairead: ik ga het volgende keer even vragen