Gekantelde hoefbenen en geen ijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:51

Mijn merrie is ook hoefbevangen geweest en had voor bij beide voeten een hoefbeen kanteling.

Zij loopt op ijzers omdat ze aan de binnenkant een volledig rechte wand heeft door foutief bekappen als veulen.

We hebben een super hoefsmid en de kanteling is na een jaar volledig herstelt. Zelfs de witte lijn is weer normaal. Dit heeft een jaar geduurd en ze is heel frequent bijgehouden.

Natuurlijk zullen er nog zwaardere gevallen zijn die niet meer kunnen herstellen, maar ben wel superblij dat ook de controle foto's uitwijzen dat het helemaal herstelt is. Maar ze mag nooit meer vol op de weide (max 2-3 uur en langzaam wennen met een kwartier per week)en krijgt beperkt arm hooi.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:06

_Penotti schreef:
Op een plek waar ook om medische redenen geen ijzers zijn toegestaan zou ik sowieso met een boog omheen lopen.
Ik vraag me dan direct wat ze nog meer voor radicale ideeën er op na houden.

Subtiel.... 8)7

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:30

_Penotti schreef:
maria500 schreef:

Luister naar je dierenarts - die heeft er voor gestudeerd.
Ik zou mijn paard nooit in gevaar willen brengen met zulke experimenten.
Waarom zou je iets aan willen passen wat nu goed werkt voor je paard? Don't change a winning team (of huidig beleid... )

Ik begon te twijfelen, omdat ik aan het rondkijken ben voor een andere stalling en sommige paddock paradises nemen geen paarden aan met ijzers, een van die eigenaren zei dan ook dat het bij hun op stal altijd goed gaat. Er zijn ook genoeg stallen waar deze eis niet is, dus daar ga ik opzoek naar. Het gaat nu idd al zo lang goed.

Quote:

Op een plek waar ook om medische redenen geen ijzers zijn toegestaan zou ik sowieso met een boog omheen lopen.
Ik vraag me dan direct wat ze nog meer voor radicale ideeën er op na houden.

Hufff die is wel heel radicaal!
Hier zijn ook geen achterijzers toegestaan, zeker met een nieuwe vertrouwen we het echt niet als de kudde dan nog niet stabiel is. Medische reden of niet, ik wil geen gat in mijn paard.

Met een paard dat hier al staat, waarvan we het karakter kennen en dat rustig is, kan het mits elke andere eigenaar zijn toestemming geeft en we mogen eisen de ijzers er onmiddelijk terug af te halen als er paard naar anderen dreigt te trappen.

Is helemaal niets radicaals aan, alleen bescherming van de andere paarden. Verder doe je hier wat je wil zolang je natuurlijk je paard niet afranselt. Denk dat je dit wel vaak tegenkomt bij stallingen waar paarden in groep staan, zeker prive.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:02

Moet een mening dan altijd subtiel zijn?
Ja ik vind dat als om medische reden ijzers niet mogen dit een grote nalatigheid naar een paard toe.
En helaas heb ik mijn omgeving daar dan ook een paard enorm onder zien lijden want het baasje was anti ijzers.
En natuurlijk mag je dat als stal wel eisen, maar ik zou er dan inderdaad met een grote boog omheen lopen. Ik zou niet afhankelijk willen zijn van de staleigenaar of de mening van de andere pensionklanten, maar direct af kunnen gaan op het advies van een dierenarts.

Poekkie

Re: Gekantelde hoefbenen en geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:30

Een mening moet niet altijd subtiel zijn, maar dan opeens heel de groep als 'mensen met radicale idees'over 1 kam scheren is gewoon fout, sorry.

Mijn ervaring is andersom: ik heb te veel paarden met gaten en grote bloedbulten gezien omdat de eigenaar ze inschaarde in een groep met paarden met hoefijzers. Dat vind ik persoonlijk evengoed een grove nalatigheid van stalhouder en eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:30

Goed bekappen inderdaad en zorgen dat ze nooit meer hoefbevangen wordt..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:25

Paarden inscharen doe je altijd met beleid, met of zonder ijzers.
Zonder ijzers kunnen paarden ook lens geslagen worden als een nieuw paard niet op een rustige manier geïntroduceerd word.
Is dat op een goede manier gedaan zijn ijzers geen probleem meer.
En voor de volledigheid, ik had het over ijzers voor medische zorg. Die niet toelaten zou ik nooit een goede reden vinden. Ook als stalhouders en mede stalgenoten gaan beslissen over de zorg van mijn paard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:32

_Penotti schreef:
Paarden inscharen doe je altijd met beleid, met of zonder ijzers.
Zonder ijzers kunnen paarden ook lens geslagen worden als een nieuw paard niet op een rustige manier geïntroduceerd word.
Is dat op een goede manier gedaan zijn ijzers geen probleem meer.
En voor de volledigheid, ik had het over ijzers voor medische zorg. Die niet toelaten zou ik nooit een goede reden vinden. Ook als stalhouders en mede stalgenoten gaan beslissen over de zorg van mijn paard.

Fijn dat bij jou paarden altijd op exact de goede manier reageren als je ze volgens plannetje inschaart. Ik geef het op met je, veel succes nog...

TS: hopelijk vind je een goede oplossing!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:57

Zo te lezen heb jij dat succes harder nodig dan ik :D
Want paarden met gaten en grote bloedbulten heb ik nog geen gehad in al die jaren. Ook niet als ze ijzers hadden. Hoe je dat ook went of keert dan doet een pensionhouder echt wel wat verkeerd.

Al heb ik het idee dat je zo aangebrand reageert omdat ik vind dat een staleigenaar en stalgenoten niet horen te beslissen.
En ja bij dat standpunt blijf ik, mijn paard, en ik beslis.
Dus ja ik geef Maria500 het advies om met een grote boog om dergelijke stallen heen te gaan als je paard om medische reden op ijzers staat.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:13

maria500 schreef:
Ik begon te twijfelen, omdat ik aan het rondkijken ben voor een andere stalling en sommige paddock paradises nemen geen paarden aan met ijzers, een van die eigenaren zei dan ook dat het bij hun op stal altijd goed gaat.

Bij een stalhouder die zulke uitspraken doet zou ik heel ver weg blijven.
Er zijn genoeg paarden die geen ijzers nodig hebben, dan moet die stalhouder maar eerlijk genoeg zijn om zijn klanten daar te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:34

Kan ook zijn dat geen ijzers gewoon hun beleid is. Of dat paarden met ijzers de grond meer kapot trappen dan paarden zonder ijzers..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:52

_Penotti schreef:
Want paarden met gaten en grote bloedbulten heb ik nog geen gehad in al die jaren. Ook niet als ze ijzers hadden. Hoe je dat ook went of keert dan doet een pensionhouder echt wel wat verkeerd.

Al heb ik het idee dat je zo aangebrand reageert omdat ik vind dat een staleigenaar en stalgenoten niet horen te beslissen.
Dus ja ik geef Maria500 het advies om met een grote boog om dergelijke stallen heen te gaan als je paard om medische reden op ijzers staat.

Niet nodig, die incidenten waren niet op deze stal en hier staan ze ook niet op ijzers ;) Maar om een voorbeeld van vorig jaar aan te halen met die grote bloedbult: dit ging om 2 paarden, moeder en zoon die elk zomerseizoen samen staan op de weide zonder anderen. Beiden sportpaarden op ijzers. Opeens einde seizoen... pats boem zonder reden... een maand later paard kunnen opensnijden op de kliniek en 3 maanden uit de running. Wat heeft de staleigenaar fout gedaan? Ik zou het met de beste wil van de wereld niet weten... het is en blijft een groter risico. (En eveneens kan je ook zonder ijzers heel wat verwondingen hebben, dat betwist ik niet.)

Dat ik wat aangebrand reageer heeft vooral te maken met je uitspraak over radicale idees en over je 'met grote boog omheen lopen'. Dat getuigt immers van weinig respect. Verder geen probleem, Ik heb voor maria immers hetzelfde advies ivm stallig, als je paard op ijzers moet is zo'n stal zonder ijzers niet geschikt.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 04-03-20 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:19

Ligt er misschien ook aan wat voor paard het is (gewicht) en wat voor bodem ze dagelijks over lopen.

Mijn shetlander heb ik in eerste instantie ook op speciaal beslag gehad en later toen ze goed liep, weer zonder ijzers.
Ze liep ook ijzerloos voor de wagen en dat ging goed.
Door cushing is ze weer bevangen geraakt en heeft ze weer een jaar op breakoverijzers gestaan.
Daarna ook weer zonder, maar toen nog enkel op de wei en uitloop zonder iets, buiten op straat altijd met hoefschoenen aan omdat ze toen (ze had inmiddels hoedenrand aan het hoefbeen), toch gevoelig bleef lopen, zeker op steentjes en puinpaden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 01:20

Mijn merrie is ingeslapen begin dit jaar. Omdat haar hoefbeen gekanteld en gezakt was. De kliniek en ook 2 andere dierenarts hebben allemaal hetzelfde gezegd, dit komt niet meer goed. Haar hoefbeen was 12.5 graden gekanteld en dus gezakt. Het hoefbeen was al vervormd. De enige optie die ik nog had was speciaal beslag proberen. Maar het was enkel uitstellen van.. hebben ze alle 3 gezegd. Daarnaast zag ik aan mijn merrie dat ze pijn had. Ondanks pijnstilling was ze niet stabiel te houden/krijgen. Als jouw dier stabiel is met een speciaal ijzer laat het dier daar lekker op staan. Ga jezelf geen ellende op de hals halen door dingen te veranderen.

Blussem schreef:
Over hoef kanteling gesproken, vaak wordt op moment een foto gemaakt. Maar wordt er ook wel eens een jaar later een foto gemaakt om te kijken of de hoef er geen herstel is opgetreden of dat het verergert is?
Het lijkt mij dat je geen uitspraak over kunt doen of speciale beslag of bekappen wel nodig is zonder dat er een rontgen foto is gemaakt.

Een hoefbeenkanteling kan natuurlijk nooit meer genezen. Het kan enkel stabiel blijven. Zeker in combinatie met een hoefbeen wat ook al gezakt is, is de prognose zeer slecht. Herstel is er niet, je kunt enkel een poging doen om het stabiel te houden.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:34

MISTRAL94 schreef:
Een hoefbeenkanteling kan natuurlijk nooit meer genezen. Het kan enkel stabiel blijven. Zeker in combinatie met een hoefbeen wat ook al gezakt is, is de prognose zeer slecht. Herstel is er niet, je kunt enkel een poging doen om het stabiel te houden.

Een kanteling kan zeker wel deels genezen. Met een goede bekapper en als alles andere factoren goed zitten (beweging, voeding, geen stress,...) kan een hoefbeen terug richting originele positie gaan. Een paard met een zool perforatie kan zelfs genezen.

Zeer paard- en situatie-afhankelijk. Maar het kan.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:34

Katyatje schreef:
MISTRAL94 schreef:

Een kanteling kan zeker wel deels genezen. Met een goede bekapper en als alles andere factoren goed zitten (beweging, voeding, geen stress,...) kan een hoefbeen terug richting originele positie gaan. Een paard met een zool perforatie kan zelfs genezen.

Ik heb even wat gegoogeld, maar zoolperforatie genezen? Wil je me daar een link van sturen, mag ook per pb? Ik ben erg benieuwd naar het behandel- en genezingsproces. Helaas heb ik ervaring met hoefbevangenheid door IR, wat een hel. Ze had flinke hoefbeenkanteling uiteindelijk, zoveel pijn.. Het doet me nu nog pijn als ik eraan terug denk. Ik weet niet of ik op dat punt een behandeltraject zou willen inzetten vanwege het pijn lijden. Laat staan met een zoolperforatie.

TS, met een kundig hoefsmid kan je proberen over te stappen op ijzerloos. Goed bekappen kan de huidige stand van het hoefbeen corrigeren. Die van mij stond ook op ijzers en was minimaal 2x hoefbevangen geweest. Ijzers er onderuit en tijdje gevoelig gelopen. Daarna is het jaren goed gegaan, tot ze dus last kreeg van het frequent op eieren lopen, achteraf door milde hoefbevangenheid. Toen is ze op ijzers met zooltjes gezet en dat gaf haar veel verlichting. Wij gingen uiteindelijk dus weer terug op de ijzers vanwege nieuwe episodes van hoefbevangenheid, was ons dat bespaard gebleven had ze misschien haar leven ijzerloos kunnen blijven. Helaas werden de episodes steeds frequenter, door IR, en werd de kanteling steeds erger. Uiteindelijk is ze vanwege de HB en kanteling ingeslapen. Achteraf denk ik, dat het voor ons niets had uitgemaakt om haar niet van de ijzers af te halen, omdat ze door de IR toch steeds HB raakte.

Succes met je beslissing TS, laat je goed informeren. Ik kan alleen maar mijn verhaal delen, waarbij het toch jaren goed is gegaan ijzerloos. Maar ik kan me heel goed indenken dat je je paard niet van ijzers af wil halen vanwege de onbekende gevolgen. Dan hoop ik dat je snel een fijne stalling kan vinden!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:42

Poekkie schreef:
_Penotti schreef:

Niet nodig, die incidenten waren niet op deze stal en hier staan ze ook niet op ijzers ;) Maar om een voorbeeld van vorig jaar aan te halen met die grote bloedbult: dit ging om 2 paarden, moeder en zoon die elk zomerseizoen samen staan op de weide zonder anderen. Beiden sportpaarden op ijzers. Opeens einde seizoen... pats boem zonder reden... een maand later paard kunnen opensnijden op de kliniek en 3 maanden uit de running. Wat heeft de staleigenaar fout gedaan? Ik zou het met de beste wil van de wereld niet weten... het is en blijft een groter risico. (En eveneens kan je ook zonder ijzers heel wat verwondingen hebben, dat betwist ik niet.)

Dat ik wat aangebrand reageer heeft vooral te maken met je uitspraak over radicale idees en over je 'met grote boog omheen lopen'. Dat getuigt immers van weinig respect. Verder geen probleem, Ik heb voor maria immers hetzelfde advies ivm stallig, als je paard op ijzers moet is zo'n stal zonder ijzers niet geschikt.

Ben je geen ijzers voor nodig. Mijn 2 merries staan al jaren bij elkaar. Geen ijzers, en de ene heeft met 1 trap de ander toch echt het spronggewricht naar de klote geholpen. (Ik stond erbij en keek er naar). En mijn merrie is en gaat nooit meer rijdbaar worden.

Maar ja ik ben het wel met Penotti eens, een stal waar ijzers om medische redenen verboden zijn moet je niet heen willen. Er kan altijd wat zijn waardoor het nodig is dat je paard, al is het maar voor een periode, ijzers nodig heeft. Dan zou je eerst je paard moeten gaan verhuizen omdat die stal geen ijzers toelaat. Het idee van ijzersloos is goed hoor, ik ben ook pro ijzerloos, er wordt imo veel te makkelijk en te vaak een ijzer onder geslagen als het niet nodig is. Maar niemand anders dan ik heeft over mijn paard te beslissen. En dan heb ik het over alleen maar een voorijzer.

Ik heb ook 2 HB-ers gehad. Beide niet hier HB geworden. De ene had zelfs hoed met sinker (meervoudig op de foto gezet over de jaren), maar beide liepen zonder problemen zonder ijzers. Werden wel alle 8 weken bekapt. En ik moet erbij zeggen geen van beide werd nog gereden. Imo is het zo niet te zeggen of paard van TS ook zonder kan. Dat zou ik dan idd met de DA en hoefsmid overleggen. Helemaal als je nog actief met je paard bezig wilt zijn. Hier waren het alleen maar grasmaaiers.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:06

Katyatje schreef:
MISTRAL94 schreef:

Geloof er helemaal niets van. Ontstekingen geven beschadigingen. Hoefbeen komt dus los van de hoefwand. Dat groeit echt niet meer vast. Ik geloof wel in dat je het misschien kunt stabiliseren als je geluk hebt. Maar wat doe je je dier aan? Ik heb gezien hoeveel pijn een kanteling geeft. Houden van is soms ook los moeten laten.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:32

MISTRAL94 schreef:
Katyatje schreef:

Geloof er helemaal niets van. Ontstekingen geven beschadigingen. Hoefbeen komt dus los van de hoefwand. Dat groeit echt niet meer vast. Ik geloof wel in dat je het misschien kunt stabiliseren als je geluk hebt. Maar wat doe je je dier aan? Ik heb gezien hoeveel pijn een kanteling geeft. Houden van is soms ook los moeten laten.

Tuurlijk groeit het wel weer vast. Je zegt het zelf, het valt te stabiliseren. Dat wil zeggen dat de lamellen weer aanhechten. Als dat niet zo was dan had je standaard een ontstopbare kanteling met zoolperforatie en zou elke hoefbevangenheid einde verhaal betekenen.

Ik zei ook dat het zeer paard- en situatie-afhankelijk is. Niet elk paard zal het genezingsproces aankunnen en dan is het inderdaad eerlijker om ze te laten gaan.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:13

Katyatje, ik weet niet waar je die kennis vandaan haalt, maar het klopt niet. De lamellen hechten juist niet weer aan elkaar, daarom blijven paarden die ooit HB zijn geweest er ook altijd gevoelig voor. Wat er bedoeld wordt met stabiliseren, is juist dat het hoefbeen weer recht kantelt. Dat is bij onze pony gebeurd. Op röntgen kan je bij haar ook zien dat het hoefbeen weer in de juiste positie staat én dat de lamellen niet aan elkaar zitten (ruimte tussen hoefbeen en hoornlaag). Dàt is wat bedoeld wordt met stabilisatie (samen met het niet verder kantelen van het hoefbeen). Hoefbeen wordt namelijk door meer dan alleen lamellen op zijn plek gehouden, er zitten ook pezen en bindweefsel aan vast.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:26

Met stabiliseren bedoel ik zeker niet het vast groeien van. Met stabiliseren bedoel ik het stoppen van het proces of het proberen te voorkomen dat de kanteling verder gaat. Ik ben overigens wel benieuwd naar waar jij de informatie vandaan haalt.

Bijzonder ook trouwens dat dierenarts zeggen, zoiets komt niet meer goed. Maar op bokt zijn er mensen die het wel kunnen genezen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:48

Misschien heb ik het verkeerd uitgedrukt. Lamellen die losgelaten zijn zullen inderdaad niet opnieuw aanhechten, maar een hoef groeit van de kroonrand naar beneden. De nieuwe lamellen die daar groeien die zijn nog aangehecht.
Dit zie je allemaal terug in de witte lijn. De lamellen die acuut loslieten worden een verbreedde witte lijn, daarna kan er opnieuw een normale witte lijn komen van aangehechte lamellen.
Toevoeging: Wat wel kan is dat de lamellen na hoefbevangenheid niet meer zo sterk zijn als tevoren, waardoor de verbinding zwakker is en er terugkerende hoefbevangen kan zijn. Dan zou je ook geen normale witte lijn meer krijgen.

En opnieuw, ik heb nergens gezegd dat ik een paard kan genezen en ook niet dat elk paard kan genezen :)
Niet iedere veearts heeft trouwens dezelfde mening gelukkig, daarom zijn er ook second opinions. Dus voor elk paard dat de ene veearts afschrijft vind je er vast een die het wel nog ziet zitten.
Laatst bijgewerkt door Katyatje op 15-03-20 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:54

Katyatje schreef:
Misschien heb ik het verkeerd uitgedrukt. Lamellen die losgelaten zijn zullen inderdaad niet opnieuw aanhechten, maar een hoef groeit van de kroonrand naar beneden. De nieuwe lamellen die daar groeien die zijn nog aangehecht.
Dit zie je allemaal terug in de witte lijn. De lamellen die acuut loslieten worden een verbreedde witte lijn, daarna kan er opnieuw een normale witte lijn komen van aangehechte lamellen.

En opnieuw, ik heb nergens gezegd dat ik een paard kan genezen en ook niet dat elk paard kan genezen :)
Niet iedere veearts heeft trouwens dezelfde mening gelukkig, daarom zijn er ook second opinions. Dus voor elk paard dat de ene veearts afschrijft vind je er vast een die het wel nog ziet zitten.

Dat is dus bij onze pony niet gebeurd, en tussen de foto's zat meer dan een jaar, de hoef was zichtbaar aan het 'genezen' (te zien aan de breedte van de hoef), en toch was op de foto goed te zien dat de lamellen bovenin de hoef (post-HB-stuk) net zomin aan elkaar zaten als die onderin de hoef (die tijdens de laatste HB uit elkaar gegaan zijn, inclusief behoorlijke kanteling).

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:27

Hoe zag de onderkant van de voet er toen uit nessinator? Heb je daar toevallig foto's van (mag per pb)?

Je zegt dat de voet minder breed werd. Bedoel je dan minder lang in de teen en dus een minder brede witte lijn? Want als de lamellen niet meer aangehecht zijn zou ik verwachten dat de hoef breed blijft.

Ik zeg dit niet om te weerleggen wat je zegt trouwens. Ik leer graag bij.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:53

Nee, ik heb helaas geen foto's van de onderkant van de hoef. Alleen de bovenkant is minder breed, de HB is er nog (net) niet helemaal uit gegroeid. Onze hoefsmid heeft heel voorzichtig en zeer regelmatig bekapt, waardoor haar hoeven nu een beetje op blikjes lijken (teen (hele hoef) is dus op het moment wel langer dan mooi zou zijn, maar de hoefas is (eindelijk) netjes), en rustig aan is hij haar weer in een nette stand aan het zetten. De witte lijn is een stuk dunner, maar nog niet zo dun als die van onze niet-HB paarden.
Het is dus zeker weer naar elkaar toe aan het groeien, maar het groeit helaas niet meer vast.

Ik zal van de week eens kijken of ik foto's kan maken die illustreren wat ik bedoel!