Septische artritis met operatie (verslag met foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Re: Septische artritis met operatie (verslag met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:03

Je mag echt niet zo streng zijn voor jezelf. Je hebt het gezien, gelijk gebeld. Voor wat op het eerste zicht een simpel wondje was. Er zijn er heel veel die hem gewoon zouden laten staan. Je hebt gelijk gehandeld, goed gedaan.

sterkte komende tijd, ik duim mee!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:10

En als het je wel een dag eerder opgevallen was dan had de dierenarts hetzelfde gedaan. Dit kun je niet zien aankomen ts dus probeer jezelf niks te verwijten! Ik duim hard voor jullie!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:14

Goed beschreven. Ik hoop dat hij het gaat redden!

Hoe vaak ik ook wel niet om mij heen hoor: oooh het is maar een klein wondje, dierenarts is niet nodig! Het gaat niet om hoe klein het wondje is, maar om hoe diep.. en daar is jouw paard een spijtig voorbeeld van.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 23:18

DiantaM schreef:
Goed beschreven. Ik hoop dat hij het gaat redden!

Hoe vaak ik ook wel niet om mij heen hoor: oooh het is maar een klein wondje, dierenarts is niet nodig! Het gaat niet om hoe klein het wondje is, maar om hoe diep.. en daar is jouw paard een spijtig voorbeeld van.

Inderdaad. En het weefsel was zich zodanig snel aan het "herstellen" dat de sonde eerst maar een paar millimeter diep kon. Gisteren, voor we naar de kliniek gingen, ging de dierenarts er plots dik vijf centimeter in. Dan weet je dat het foute boel is. Het weefseltje dat zich gevormd heeft eerst, heeft die diepte compleet gemaskeerd.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:18

Och arme knappe Ad, ik duim heel hard voor goed herstel!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:27

Jeetje wat een verhaal zeg. Nachtmerrie voor jullie. Zo zie je maar dat niet alles is wat het lijkt soms.. Verwijt jezelf niks en ik duim dat je vriendje erdoorheen mag komen. Sterkte!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:34

Heel heel veel sterkte!! Ik duim voor Adje!!
En maak jezelf geen verwijten, zo te lezen doe je echt alles wat kan

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:37

Wat een ellende Tiene, ik ga duimen!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:44

Wat een heftig verhaal. Ook ik ga keihard duimen voor Adje dat het allemaal goed komt! Ik zou mezelf ook vreselijk zorgen maken, maar weet dat hij in goede handen is :*

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:50

Och, wat een heftig verhaal.

Ik duim heel, héél hard voor jullie. Sterkte!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 09:22

Dankjewel allemaal.
Vannacht heb ik zelf al ietsje beter kunnen slapen. Tot nu toe ook nog niets gehoord van de kliniek, da's goed. Voormiddag proberen een kleine herstelling aan mijn auto te laten doen en dan gaan we namiddag langs. Hoop ergens de punctie van vandaag te kunnen meevolgen, dus ik ga niet te vroeg gaan.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:42

Bah wat naar! Arme pony!

Dit zie je natuurlijk niet aankomen. Je verwacht niet dat zoiets schuil gaat achter een “ klein wondje”
Hopelijk krabbelt hij snel weer op.

Sterkte!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:58

Ten eerste sterkte en tot een tegenbericht gewoon er vanuit gaan dat het goed komt!

Wat super dat die Bokker en vriendin wilde rijden en bij je zijn gebleven! Dit zijn dingen waarbij je beter niet alleen kunt zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:06

Nou,...bij de eerste foto dacht ik ohhhhh...dat loopt wel los.
Nou niet dus.

Sterkte....ik duim voor je knappe schimmel.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:12

Dat is nou eerlijk gezegd op het eerste gezicht ook geen wondje waar ik me heel druk over zou maken.Wie kan nu bedenken dat het in zoiets ontaard.
Is Adje een pony?Op de operatie tafel lijkt hij groot ,op stal weer niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:18

pff wat een naar verhaal. Het is voor mij de 2e keer dat ik dit zie. Paardje wat ik eerder zo zag is nog voor hij naar de kliniek kon voor behandeling op stal al overleden (Ingeslapen omdat vervoer geen optie meer was, hij lag in de box en kon niet opstaan). Wat dat betreft mag je jezelf dus niks verwijten, je bent er snel bij en ook je dierenarts heeft je op tijd doorverwezen. Je hebt gedaan wat je kon, je hebt je paardje alle kansen gegeven om hier goed doorheen te komen. Ik ga heel hard voor jullie duimen dat het helemaal goed komt! Heel veel sterkte!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:21

Bizar dat zoiets in korte tijd zo kan uitmonden op iets heel naars! Op eerste gezicht had ik mij er ook niet direct super druk over gemaakt....
Ik duim met je mee. hopelijk komt het allemaal goed!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 10:22

Het is een Arabier, niet heel groot, niet heel klein :-)

De enige die grote zorgen had van in het begin, was mijn man. Hij kent helemaal niks van paarden of wondes, hij had gewoon een slecht voorgevoel. Dat heb ik nog gesust: "maar neeee, dit is echt niet zo dramatisch." Ik was nog "opgelucht" dat het dit maar was, exact een jaar geleden had hij koliek.

Toen ik dat slagingspercentage hoorde, was ik in shock. Dit had ik gewoon nooit verwacht, niemand denk ik. Het is zo hard als je dat hoort, als je ziet van waar we komen.

Dierenarts zei maandag voor ze ons doorstuurde ook dat we komen van een galopperend vrolijk paard met een klein wondje, en nu zitten met een kreupel paard met een dik warm been. Dat het precies enkel erger werd met haar tussenkomsten. Maar dit kon zij ook niet verwachten, ik verwijt haar niks. Ze is dè dierenarts van de buurt als het om paarden gaat, heb altijd op haar kunnen rekenen, met die koliek heeft ze hem er supergoed door gekregen. Het is echt gewoon brute pech.

Als ik zo op Bokt zoek, vind ik niet superveel ervaringen. Ergens goed natuurlijk, maar ik voel me continu onder spanning omdat ik totaal geen inschatting voor mezelf kan maken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:28

Sterkte voor jou en heel veel beterschap voor je paard.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:27

Arme Adje, ik hoop dat hij er door heen komt! Ik kan me zo goed voorstellen hoe rot je je voelt. Heel veel sterkte!!

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:46

Heel veel sterkte! Ik duim mee op een goed herstel

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 19:49

Woensdag 12/2
Sinds ons bezoek gisteren was het weer bang afwachten of ik telefoon zou krijgen of niet. Gelukkig niks.
Vanmorgen eerst naar de garage geweest: auto had al bijna twee weken een kapotte lamp en mijn moeder kon ook pas mee namiddag. Ze is superfan van de horsies hier, dus we zouden samen weer gaan.
Eerst nog hooi gaan halen voor meneer, want wou toch zeker weten dat meneer preutelpie zou eten.
Eenmaal aangekomen aan de kliniek was er een koliekoperatie bezig, m.a.w. zo goed als alle personeel was druk bezig. Een meisje ging heel eventjes vragen bij de arts en raadde me aan om de arts een berichtje te sturen, ze zou me wel bellen later.
Dan naar Adje. Die stond er weer alert bij. Eerst lichtelijk nerveus met veel gehinnik, maar toen we vertrokken half in slaap. Ik kon zien dat zijn temperatuur 's morgens prima was weer. En hij had ook eindelijk goed gegeten. Hij knibbelde nu ook aan het hooi in het net, wat hij gisteren echt niet wou. Goed teken imo, dan heeft hij echt honger. Hij kreeg nu even niet veel hooi verder, gezien er later voor de nieuwe dagelijkse punctie weer verdoofd werd. Voor de zekerheid toch mijn hooi achtergelaten. Wortels mocht hij wel, daar was hij echt verlekkerd op.
Door het weer en de nervositeit van andere paarden, stapte hij af en toe een rondje in de box. Hij steunde prima op zijn ingepakt been. Goed teken. Hij dronk ook en heb hem zien plassen.
Uiteindelijk na een dik uur vertrokken en net even gebeld met de arts. Ze blijft herhalen dat we het van dag tot dag bekijken, maar vandaag was hij goed. De uitslag van de bacterie zelf is er nog niet.
Maar deze dag kunnen we ook weer afstrepen. Hij toont klinisch dus héél goed, maar het kan erg verraderlijk zijn. De cruciale dagen zijn morgen en overmorgen, denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn chart. Voordroog op de grond dus ;-)
Afbeelding

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:27

Ahhh wat een vreselijk lief koppie heeft hij! Van een 'banketstaaf' wondje naar zoiets heftigs.

Ik duim voor je dat Adje er weer helemaal bovenop komt!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 21:31

En hij is dan nog echt ook zo lief als hij eruit ziet. 't Is echt een once in a lifetime horse voor mij, echt een schattige kleuter van 7 :-)

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:11

Wat een aansprekend koppie en mooie ogen heeft hij! Heel veel beterschap gewenst! Ook nooit geweten dat Zn klein wondje zulke heftige gevolgen kan hebben.