Ondergeschoven verzenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 20:45

Lindsey_99 schreef:
Gewoon beter laten bekappen en vooral frequenter. Zoek een betere smid of bekapper. Het duurt een aantal bekapbeurten (elke 6 weken is vrij normaal) voordat de hoornpijpjes weer netjes parallel lopen.
Ijzers zijn bij een loepzuiver lopend paard geldverspilling. Op de genoemde site kun je enorm veel info vinden.

<3

Thankyouu thankyouu!

Dan gaan we lekker even op zoek.
Iemand suggesties?
Liefst gewoon blote voeten :) ik ben niet anti ijzers, maar wel anti onnodige rommel.

Omgeving Veendam - Groningen.

Zowel harde, als zachte, rechtuit als op de cirkel is ze loepzuiver.
En gezien mevrouw net als ik een drama queen is (ja sorry, waarom zou ik het niet toegeven?) Hoeft zelfs de wind maar verkeerd te staan en ik voel het aan haar.

Zelfs als haar deken niet goed zit. :')
Wél ideaaaaal trouwens.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 20:47

Zo Marjan :wow:
Die komt inderdaad van ver!

Zelf bijvijlen valt wel te leren.

Heb mijn autorijbewijs ook gehaald, wat ik nooit verwacht had. En later ook aanhanger in een x...
Dan moet vijlen ook te leren zijn :')

Edit...
Afvijlen... Af... Bij lukt nooit...af...vijlen.

Berdien

Re: Ondergeschoven verzenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:53

Je zou Ronald Klok eens kunnen proberen. Die komt ook bij ons, wellicht ook bij jullie op stal? Wij merkten dat onze paarden steeds platter en breder kwamen te staan bij onze vorige smid. Overgestapt naar Ronald en ze staan echt véél beter. Hoeven blijven ook langer mooi, doordat ze niet meer zo 'uitzakken'.

Ik heb anders zijn nummer wel voor je. Hij is aardig vol qua klanten, maar noem anders maar mijn naam (of onze stal in Noordlaren), wellicht dat hij dan een gaatje voor je heeft :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 20:58

Berdien schreef:
Je zou Ronald Klok eens kunnen proberen. Die komt ook bij ons, wellicht ook bij jullie op stal? Wij merkten dat onze paarden steeds platter en breder kwamen te staan bij onze vorige smid. Overgestapt naar Ronald en ze staan echt véél beter. Hoeven blijven ook langer mooi, doordat ze niet meer zo 'uitzakken'.

Ik heb anders zijn nummer wel voor je. Hij is aardig vol qua klanten, maar noem anders maar mijn naam (of onze stal in Noordlaren), wellicht dat hij dan een gaatje voor je heeft :)

Ronald bekapte mijn fries inderdaad ook.
Ben op onze huidige overgegaan omdat het praktisch was zeg maar.

Mag wel inderdaad via pb :)

Anders heeft Ronald wel kundige collega's denk ik. Ons kent ons.

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:06

pillow schreef:
Dit lijkt mij niet alleen een kwestie van ondergeschoven verzenen. Dit paard staat veel te week in de koot, een zgn gebroken voet as. Weinig aan te doen ben ik bang, een ijzer met verhoogde takken is te proberen.

En waarom denk je dat ie zo staat?
Ijzer met verhoogde takken waarvoor? Waarom zou je de boel nog meer verhogen?
Laatst bijgewerkt door Toulouze op 21-01-20 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:15

Katyatje schreef:
Toen ik de foto's zag wou ik ook direct streepjes gaan zetten zoals jij gedaan hebt, maar ik wist niet hoe. :D

Als je nu nog een streepje zet volgens hoe de hoef groeit in de teen (veel rechter) dan zie je heel goed dat het fout zit.

Goeie!

Afbeelding

Bij de teen is de hoef mooi afgerond. Daar groeit de hoefwand dan ook mooi recht naar beneden. Dan, hoe dichter je bij de kwartieren (zijkanten) komt, hoe meer je ziet dat de hoef naar voren word getrokken. Jouw paard heeft mooie strepen op de hoef, ik heb op elke streep een groene streep gezet. waar door je mooi kunt zien in welke richting het hoorn nu groeit.
De hiel word ondergeschoven, waardoor er een kneuzing is ontstaan in de kwartieren. Alles komt in de knel.
Wat hier nodig is, is langzaam de hielen terugkrijgen op de juiste plek!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 21:21

Toulouze! Wat ben ik blij dat je reageert!!!

Tijd hebben we, zoals voorheen geschreven, als het kan, twintig jaar?

Ik heb ook geen speciale wensen, ook geen doel in de sport.
Dus haast heb ik niet.

We lessen voor correct gebruik van lichaam en tuffen graag buiten.

Dus tijd... Heb ik voor haar wel.

(Tot de dood ons scheidt)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:29

Als je een jaar lang goed en consequent bekapt of laat bekappen zal je al een heel eind zijn hoor :)

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:36

Denk ik ook. Met n jaar is het hoorn van boven naar beneden vernieuwd. Ts Als je nog fotos wil maken van de onderkant; heel graag! Mag ook via pb!

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:44

Toulouze schreef:
Denk ik ook. Met n jaar is het hoorn van boven naar beneden vernieuwd. Ts Als je nog fotos wil maken van de onderkant; heel graag! Mag ook via pb!

Nee, hier! Want ik wil die onderkant ook zien! :D

Overigens ts zie ik inderdaad zo op het oog niet iets dat extreem problematisch is om op te lossen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 22:25

Geen ruzie :o

Ik wil jullie beiden wel foto's sturen. Heb zelfs nog een (positieve) kandidaat via pb ontvangen :)

Ook deze stuurde: geen verschrikkelijke hoeven vanaf de zijkant, maar wel nodig om correct bij te houden.

Vergeef mijn innerlijke trots dat ik het bij het juiste eind had B-)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:33

Ik sluit me aan bij wat de meerderheid hier al gezegd heeft, dit is zeker op te lossen dmv goed en frequent te bekappen, persoonlijk zou ik opzoek gaan naar een andere bekapper, misschien een natuurlijk bekapper?

Zelf leren bekappen is zeker een aanrader!
Zelf heb ik dat ook geleerd en inmiddels bekap ik m'n paarden helemaal zelf en hebben ze altijd mooie voetjes :D
Het is heel leuk en verslavend om te doen :D

Trouwens ook benieuwd naar foto's van de onderkant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:38

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 22:39

Killed schreef:
Ik sluit me aan bij wat de meerderheid hier al gezegd heeft, dit is zeker op te lossen dmv goed en frequent te bekappen, persoonlijk zou ik opzoek gaan naar een andere bekapper, misschien een natuurlijk bekapper?

Zelf leren bekappen is zeker een aanrader!
Zelf heb ik dat ook geleerd en inmiddels bekap ik m'n paarden helemaal zelf en hebben ze altijd mooie voetjes :D
Het is heel leuk en verslavend om te doen :D

Trouwens ook benieuwd naar foto's van de onderkant

Naaaaaah vooruit, jij krijgt morgen ook foto's. Vergeet ik je, tik me dan even aan via dit topic of pb.

Beetje druk, vooral in mijn eigen hoofd. (Geen ADHD, veel in de nabije toekomst)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 22:40

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:12

Toulouze schreef:
pillow schreef:
Dit lijkt mij niet alleen een kwestie van ondergeschoven verzenen. Dit paard staat veel te week in de koot, een zgn gebroken voet as. Weinig aan te doen ben ik bang, een ijzer met verhoogde takken is te proberen.

En waarom denk je dat ie zo staat?
Ijzer met verhoogde takken waarvoor? Waarom zou je de boel nog meer verhogen?

Op foto 1 en 3 zie je duidelijk dat hij week gekoot is. Het paard van Marjan staat veel steiler in de koten. Een ijzer met verhoogde takken brengt de achterkant van de hoef omhoog en dus de verzenen omhoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:30

Goede regelmatige bekapping is het antwoord hier, ijzers zijn niet nodig om dit te herstellen, hier een voorbeeld van hoefverzorging Wesley (meer voorbeelden op facebook)
Hier zit 2 jaar tussen, zelfde hoef.
Afbeelding

Ik ken helaas geen bekappers in jouw regio.

Ik vind de foto's van marjanb overigens geen verbetering hoor.. van heel slecht, naar anders slecht :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 07:47

maralyn schreef:
Humpiedumpie schreef:
Zoek eens een natural balance bekapper.
https://nvnbh.com/hoefsmeden/

Ik...zie geen lijst.

Je moet even links boven in op menu drukken, dan zie je de lijst met bekappers

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 07:54

Maartje1990 schreef:
Goede regelmatige bekapping is het antwoord hier, ijzers zijn niet nodig om dit te herstellen, hier een voorbeeld van hoefverzorging Wesley (meer voorbeelden op facebook)
[ [url=m/9d7lhA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind de foto's van marjanb overigens geen verbetering hoor.. van heel slecht, naar anders slecht :o

Mooie verbetering.

Ik word er altijd heel blij van als eigenaren zich gaan verdiepen in de anatomie en fysiologie van de hoef. Het hele gebeuren is helemaal niet zo moeilijk, maar eigenlijk heel logisch. Als je goed begrijpt hoe een hoef werkt wil je er nooit meer een ijzer onder. Maar, belangrijk is dat de leefomgeving van het paard ook mega belangrijk is. Je kunt van een 24/7 stalpaard geen perfecte hoeven verwachten. Dat is fysiologisch gezien onmogelijk.

Ik weet nog goed dat ik zelf begon met bekappen. Op stal keek men mij vreemd aan. Ik merk dat hoeven bekappen nog steeds vaak wordt gezien als een soort hogere wiskunde. Daarom moet de smid er bij komen, want men durft de hoef zelf amper aan te raken omdat bekappen zulk ingewikkeld werk is ( :+ ). Ik zie verschillende smeden langskomen bij ons op stal. Sommige zetten er ijzers onder maar sommige bekappen alleen. Tóch zie ik gedrochten van hoeven voorbij komen. En zien die van mijn paarden er altijd goed uit en zijn ze beresterk. Die van de anderen brokkelen, scheuren, rotten en flaren. Frequent bijhouden doet veel. En makes sense wanneer je de oorspronkelijke leefomgeving van paarden kent. En ja, paarden leven inderdaad al behoorlijk lang bij ons en zijn gedomesticeerd. Maar die hoeven zijn nog precies hetzelfde als duizenden jaren geleden (en gelukkig maar, want er zit een prachtig goed werkend systeem achter mits wij begrijpen wat een hoef nodig heeft).

Ik ben blij dat je je verdiept in de hoef, ts. Lijkt me leuk om deze case te volgen en verbetering te zien.

Bij de laatste opmerking van maartje1990 kan ik me verder alleen maar aansluiten.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:26

Wil je de foto's van de onderkant ook in het topic plaatsen?
Ik heb het weekend een cursus bekappen gedaan. Dus ik vind het heel interessant om te zien.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:12

AnnoNiemand schreef:
Maartje1990 schreef:
[ [url=m/9d7lhA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie verbetering.

Ik word er altijd heel blij van als eigenaren zich gaan verdiepen in de anatomie en fysiologie van de hoef. Het hele gebeuren is helemaal niet zo moeilijk, maar eigenlijk heel logisch. Als je goed begrijpt hoe een hoef werkt wil je er nooit meer een ijzer onder. Maar, belangrijk is dat de leefomgeving van het paard ook mega belangrijk is. Je kunt van een 24/7 stalpaard geen perfecte hoeven verwachten. Dat is fysiologisch gezien onmogelijk.

Ik weet nog goed dat ik zelf begon met bekappen. Op stal keek men mij vreemd aan. Ik merk dat hoeven bekappen nog steeds vaak wordt gezien als een soort hogere wiskunde. Daarom moet de smid er bij komen, want men durft de hoef zelf amper aan te raken omdat bekappen zulk ingewikkeld werk is ( :+ ). Ik zie verschillende smeden langskomen bij ons op stal. Sommige zetten er ijzers onder maar sommige bekappen alleen. Tóch zie ik gedrochten van hoeven voorbij komen. En zien die van mijn paarden er altijd goed uit en zijn ze beresterk. Die van de anderen brokkelen, scheuren, rotten en flaren. Frequent bijhouden doet veel. En makes sense wanneer je de oorspronkelijke leefomgeving van paarden kent. En ja, paarden leven inderdaad al behoorlijk lang bij ons en zijn gedomesticeerd. Maar die hoeven zijn nog precies hetzelfde als duizenden jaren geleden (en gelukkig maar, want er zit een prachtig goed werkend systeem achter mits wij begrijpen wat een hoef nodig heeft).

Ik ben blij dat je je verdiept in de hoef, ts. Lijkt me leuk om deze case te volgen en verbetering te zien.

Bij de laatste opmerking van maartje1990 kan ik me verder alleen maar aansluiten.

Ik niet... wel makkelijk oordelen op wat foto’s (door waarschijnlijk de ijzerloze club) heb Maartje ook even een Pb gestuurd waarom dit de enige mogelijkheid is. Verder wil ik ts haar topic daar niet mee vervuilen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 09:53

Pillow, sorry, maar dit is totaal niet onderbouwd.
Ik vind het heel vervelend om te zeggen, maar met jouw advies kan ik helemaal niets.
Ik heb duidelijk gevraagd om onderbouwing en het laatste bericht is ook absoluut niet onderbouwd waarom je er wél ijzers onder zou zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:09

pillow schreef:
Op foto 1 en 3 zie je duidelijk dat hij week gekoot is. Het paard van Marjan staat veel steiler in de koten. Een ijzer met verhoogde takken brengt de achterkant van de hoef omhoog en dus de verzenen omhoog

Je brengt de verzenen kunstmatig omhoog waardoor er alleen maar meer druk op komt en ze nog meer gaan onderschuiven. Je kan geen extra druk zetten op de verzenen zoals ze nu zijn.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:42

Een verhoogd ijzer onderslaan is pas een laatste redmiddel, als andere opties gefaald hebben. Hoe ik de smid (van de kliniek in Utrecht) heb horen klagen over die arme Roemeense paarden met hun 'hakjes'. Daarnaast zie ik helemaal geen weke hoeven bij TS en juist wel bij MarjanB (in de eerste foto) en zou ik op basis van de nu beschikbare foto's van TS het paard eerder te steil vinden staan, maar dat kan je eigenlijk pas zeggen als er meer van het been, en het liefst de schouder, mee op de foto zou staan, waarbij het paard liefst vierkant staat, anders vertekent dat juist, zoals ik vermoed in foto 3.
Het risico van een te weke stand is dat er te veel stress op de diepe buigpees komt. Deze loopt van de voorknie aan de achterkant van het been naar het hoefbeen, en als hij geïrriteerd raakt heb je hoefkatrolontsteking. Dat is bij jou op het eerste gezicht niet aan de orde, TS. Qua advies voor hoe nu verder sluit ik me verder aan bij wat hierboven al is gezegd: Kijk of je zelf een klein beetje kan veilen (laat je hierover goed informeren door een kundige smid/bekapper) en laat je paard sowieso vaker bekappen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 14:21

Dankjewel voor de antwoorden!

Ben ondertussen inderdaad lekker aan het zoeken en neuzen naar andere bekappers.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geen idee of ik ze in de juiste volgorde heb gezet. :')

Vond het al rete knap dat ik 7 in één x geupload heb. :')