Maartje1990 schreef:Goede regelmatige bekapping is het antwoord hier, ijzers zijn niet nodig om dit te herstellen, hier een voorbeeld van hoefverzorging Wesley (meer voorbeelden op facebook)
Hier zit 2 jaar tussen, zelfde hoef.
[ [url=m/9d7lhA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ken helaas geen bekappers in jouw regio.
Ik vind de foto's van marjanb overigens geen verbetering hoor.. van heel slecht, naar anders slecht
Mooie verbetering.
Ik word er altijd heel blij van als eigenaren zich gaan verdiepen in de anatomie en fysiologie van de hoef. Het hele gebeuren is helemaal niet zo moeilijk, maar eigenlijk heel logisch. Als je goed begrijpt hoe een hoef werkt wil je er nooit meer een ijzer onder. Maar, belangrijk is dat de leefomgeving van het paard ook mega belangrijk is. Je kunt van een 24/7 stalpaard geen perfecte hoeven verwachten. Dat is fysiologisch gezien onmogelijk.
Ik weet nog goed dat ik zelf begon met bekappen. Op stal keek men mij vreemd aan. Ik merk dat hoeven bekappen nog steeds vaak wordt gezien als een soort hogere wiskunde. Daarom moet de smid er bij komen, want men durft de hoef zelf amper aan te raken omdat bekappen zulk ingewikkeld werk is (

). Ik zie verschillende smeden langskomen bij ons op stal. Sommige zetten er ijzers onder maar sommige bekappen alleen. Tóch zie ik gedrochten van hoeven voorbij komen. En zien die van mijn paarden er altijd goed uit en zijn ze beresterk. Die van de anderen brokkelen, scheuren, rotten en flaren. Frequent bijhouden doet veel. En makes sense wanneer je de oorspronkelijke leefomgeving van paarden kent. En ja, paarden leven inderdaad al behoorlijk lang bij ons en zijn gedomesticeerd. Maar die hoeven zijn nog precies hetzelfde als duizenden jaren geleden (en gelukkig maar, want er zit een prachtig goed werkend systeem achter mits wij begrijpen wat een hoef nodig heeft).
Ik ben blij dat je je verdiept in de hoef, ts. Lijkt me leuk om deze case te volgen en verbetering te zien.
Bij de laatste opmerking van maartje1990 kan ik me verder alleen maar aansluiten.