Probleem met paard, welke behandeling?????? Lang verhaal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:24

Elisa2 schreef:
Veel afwisseling in hoofd/ hals houding zodat de artrose in de hals niet erger gaat worden.

Mijn ruin had synovitis in de hals door de teugeltrekker van wie ik hem kocht. Ik rijd hem eigenlijk erg 'hands off', en zonder bit zodat hij geen spanning opbouwt in dat gebied.
Alles op zit en intentie proberen te doen. Ook heel veel op de grond werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:28

knorrieporie schreef:
*Uitslagen protocol van de paardenkliniek*

Onderstaande is wat er getest is.
Buigproef was in orde. kreupelheidsonderzoek ook.
Bovenlijn spieren zat te vast.
Ataxie proef gedaan. Ze liet haar achterbenen niet gekruist staan dus dat is een goed teken.
Buigen hoofd naar buik ( met snoepjes ) was niet perfect.
Toch maar foto's gemaakt van hals rug en atlas
De nek hebben ze nog een keer schuin op de foto gezet.
Hieruit konden ze zien dat er tussen de 4e en 5e wervel lichte artrose zat in combinatie met overvulde gewrichtsvloeistof. In de rug zit een matig tot ernstige vernauwing in combinatie met botreactie overlapping voorlopig moet madam gelongeerd en gereden worden omdat ze spieratrofie heeft op de bovenlijn.

De keuzelijst qua behandelingen
paard laten operen, tildren infuus, mesotherapie in combinatie met shockwave therapie en laserbehandelingen.

Heeft er iemand ervaringen met dezelfde diagnose als hierboven?
Het lastige ze is niet kreupel, maar heeft een gezonde werklust en gezonde looplust, vrolijk.

Waar komt de spieratrofie vandaan? komt dat door de vernauwing? de rug zit vast zeg je..dat is waarschijnlijk een reactie op de vernauwing. Naast de behandelingen, welke behandeling je ook kiest denk ik dat dit paard hierna anders belast zal moeten worden. Veel voorwaarts/ neerwaarts basis werk om de rugspieren sterker te maken en het paard te leren het lijf anders te gaan gebruiken. Veel afwisseling in hoofd/ hals houding zodat de artrose in de hals niet erger gaat worden.

Ik ben iemand die heel erg afwisselt in rijhouding, losrijden lang en laag, goed over de rug, maar ook stukken wedstrijdhouding en gericht rijden naar de oprichting. Paard is heel los over de rug zolang de achterhand actief is. De spierastrofie komt door de vernauwing denken we. Madam heeft een gebrek aan calcium in de botten, wordt osteolyse genoemd.

Bedankt voor de verduidelijking, veroorzaakt de osteolyse de problemen? in dat geval dan is dat de oorzaak natuurlijk en dan staat de training er los van.

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 18:15

De osteolyse veroorzaakt deels de klachten, maar ik weet er het fijne niet van in hoeverre het elkaar belemmerd. Theoretisch gezien zal het een het ander in de hand werken. We hebben een hemelsbreed pad aan mogelijkheden om ervoor te gaan.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:36

Janneke2 schreef:
JeanneV schreef:
uit de omschrijving en mogelijke behandelingen blijkt al bij welke kliniek je geweest bent.

....tjonge.
Men doet eerst "klinisch" onderzoek, dan wordt er geröntgend en ten slotte komt er een conclusie.
Mij lijkt het dat zo ongeveer iedere kliniek zo te werk gaat.

Je leest niet goed, dat krijg je als je vol vooroordelen zit.

Elke kliniek heeft zijn eigen manier van opschrijven en verwoorden. Mettertijd ga je dat herkennen.

Citaat:
De echte dressuur is gymnastiek die maakt dat het dier ons goed kan dragen - en je schijnt mooie punten te kunnen krijgen voor "dressuuroefeningen" die ronduit belastend zijn (zoals uitgestrekte draf als ware het Spaanse pas).

In de echte wereld gaat het weleens minder ideaal en moeten ruiters wel eens wat leren of is een paard niet bestend tegen het werk. Daar hoef je je niet voor te schamen. Dat hoef je alleen als je het negeert of niet behandeld.

Citaat:
Dan is he des te zuurder dat er nu , vijf jaar later, deze ernstige, niet op te lossen aandoeningen uit komen.

Er lopen zoveel paarden met vergelijkbare problemen grand prix, ook op internationaal nivo. Dat is een kwestie van goed managen, je training aanpassen en regelmatig behandelen. Als dit de eerste 'blessure' is in vijf jaar mag je niet klagen.

Natuurlijk komt dit niet van hooi eten. Dit zijn dingen die gebeuren als je traint met een paard. Is het ideaal? Nee. Valt het te voorkomen? Vaak niet. Is het op te lossen? Waarschijnlijk wel, maar dat is iets om met de dierenarts te overleggen. Trainen is fouten maken, leren en soms het verkeerde pad inslaan of tegen lichamelijke belemmeringen aanlopen.

Het is te prijzen dat knorrieporie naar de dierenarts is gegaan en ook wat met de klachten doet. Het gros van de ruiters rijd gewoon door alsof er niets aan de hand is.

Babootje

Re: Probleem met paard, welke behandeling?????? Lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:45

Welke wervels c of T? C is hals, T is rug. Ik ga even uit van rug. Atrofie op de schoft en rug?
Dan kan je zadel voor probemen zorgen. Eerst zorgen dat de onsteking weg gaat natuurlijk. Dus rust, onttekingsremmer inspuiten, longeren. Dan kijken of een ander zadel beter gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:12

JeanneV schreef:

Elke kliniek heeft zijn eigen manier van opschrijven en verwoorden. Mettertijd ga je dat herkennen.

Off topic : mag het een onsje minder?

Wellicht ken jij tien klinieken van binnen en buiten, maar ("je leest niet goed") mij was niet helder of het een letterlijk citaat was. (Of dat tildren maar op 1 kliniek etc etc. )

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 21:20

Babootje schreef:
Welke wervels c of T? C is hals, T is rug. Ik ga even uit van rug. Atrofie op de schoft en rug?
Dan kan je zadel voor probemen zorgen. Eerst zorgen dat de onsteking weg gaat natuurlijk. Dus rust, onttekingsremmer inspuiten, longeren. Dan kijken of een ander zadel beter gaat.

In de hals op C4 en C5 zeer lichte artrose. De spierastrofie zit overal vd zomer trekt het helemaal weg, in de winter meer aanwezig doordat ik niet voldoende kan trainen odh zadel.

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 21:25

Janneke2 schreef:
JeanneV schreef:

Off topic : mag het een onsje minder?

Wellicht ken jij tien klinieken van binnen en buiten, maar ("je leest niet goed") mij was niet helder of het een letterlijk citaat was. (Of dat tildren maar op 1 kliniek etc etc. )

Oh dames, hou alsjeblieft op. Kunnen we het niet gewoon weer gezellig houden? Laat iedereen lekker in z'n waarde. Als je het niet met iemand eens bent, kun je toch ook gewoon doorscrollen en niet reageren.... Waarom direct zo er bovenop zitten {:)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 00:33

Wat is er flink vernauwd? Het tussenwervelkanaal?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 10:56

knorrieporie schreef:
Babootje schreef:

In de hals op C4 en C5 zeer lichte artrose. De spierastrofie zit overal vd zomer trekt het helemaal weg, in de winter meer aanwezig doordat ik niet voldoende kan trainen odh zadel.

Kun je in de winter niet meer gaan longeren met dubbele longe oid? dan voorkom je "statische" houdingen maar het is een fantastische manier om de rug sterker te maken en te houden.
Zadel na laten kijken lijkt mij ook een goed idee.

Is er aan die osteolyse iets te doen? meer calcium voeren oid?

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 12:49

VValar schreef:
Wat is er flink vernauwd? Het tussenwervelkanaal?

De ruimte is beperkt tussen het wervelkanaal waarvan twee wervelkanalen achterlangs kruisen.

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 13:06

Elisa2 schreef:
Kun je in de winter niet meer gaan longeren met dubbele longe oid? dan voorkom je "statische" houdingen maar het is een fantastische manier om de rug sterker te maken en te houden.

Paard mag niet met het hoofd in een houding geforceerd worden met hulpteugels die door de bitringen worden bevestigd. In beweging houden doe ik zoveel als kan in de winter. Maar ik ga morgen gewoon eens bellen om navraag te doen!

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:38

knorrieporie schreef:
Elisa2 schreef:

Paard mag niet met het hoofd in een houding geforceerd worden met hulpteugels die door de bitringen worden bevestigd. In beweging houden doe ik zoveel als kan in de winter. Maar ik ga morgen gewoon eens bellen om navraag te doen!

Met dubbele longe hoef je niet te fixeren, als je de clipjes gewoon aan de bitringen vast maakt en niet terugzet naar de singel werkt t precies als gewone teugels al zou je aan t rijden zijn, als je m terug zet naar de singel heb je een beetje de slof inwerking zeg maar

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:47

Ook niet nodig.
Je kunt DLL ook gebruiken als ik de rij techniek. Heb je niks nodig, geen bijzet, niks.
Je werking met handen is hetzelfde als op de rug
Je kan dit leren in centrum positie of men positie.
Als je het paard voldoende ruimte geeft, hoeft er niks aan de hand te zijn.
DLL ben je zelf de baas over de hoofd halshouding, omdat je verschillende hoogtes kunt instellen. Daarnaast kun je ook werken met een kaptoom of bitloos hoofdstel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:57

Nouja dat dus, maar vraag het inderdaad eerst maar goed na aan de artsen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:07

knorrieporie schreef:
De ruimte is beperkt tussen het wervelkanaal waarvan twee wervelkanalen achterlangs kruisen.

Paard loopt niet kreupel begrijp ik uit je post, wat was dan de reden dat je hem na hebt laten kijken? Dat hij niet kreupel is is wel gunstig natuurlijk.

Als je de beelden + keuringsrapport hebt kun je deze ook sturen naar Equitom in Belgie. Een kliniek waar ze veel ervaring hebben met (behandelen van) problemen die ontstaan door een vernauwing van het wervelkanaal of andere neurologische problemen. Kunnen je naar mijn mening ook een goed advies geven mbt behandeling/prognose. Succes!

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 21:28

Ze was enorm in zichzelf gekeerd, kon ontploffen van helemaal niks, dacht in paniek niet meer na, was enorm onzeker, ging op de vlucht, maakte geen contact en maakte liever dat ze weg kwam. Enorme vluchter, sloeg om niks of op hol of begon te bokken, steigeren, draaien bij opstappen. Ga ik doen, thanks!

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 09:48

maralyn schreef:
Ook niet nodig.
Je kunt DLL ook gebruiken als ik de rij techniek. Heb je niks nodig, geen bijzet, niks.
DLL ben je zelf de baas over de hoofd halshouding, omdat je verschillende hoogtes kunt instellen. Daarnaast kun je ook werken met een kaptoom of bitloos hoofdstel.

Ik gebruik nu een academische kaptoom met een kettinkje in de neusriem. Nu ik steeds verder kom in africhting heb ik het gevoel dat het allemaal fijner, zachter en vriendelijker kan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:54

knorrieporie schreef:
maralyn schreef:
Ook niet nodig.

Ik gebruik nu een academische kaptoom met een kettinkje in de neusriem. Nu ik steeds verder kom in africhting heb ik het gevoel dat het allemaal fijner, zachter en vriendelijker kan.

Top!!
Op de grond kun je soms preciezer te werk gaan dan op de rug.
Denk aan de rijscholen in Wenen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:52

Change3x schreef:
Zover ik weet is PROK alleen de benen en dus niet de hals en rug. Wie weet heeft TS haar paard het altijd al gehad, dat is iets waarover wij niet zouden mogen oordelen.

PROK is geen sportkeuring. Het is een keuring voor de fokkerij. Zo kan een paard vol met ocd zitten (omdat dat niet aantoonbaar erfelijk is) en toch goedgekeurd zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:24

Om te beginnen zou ik vragen of de dierenkliniek iemand heeft die je kan begeleiden in de opbouw. Ik heb een aantal paarden onder toezicht van een fysio die aan de kliniek was verbonden gerevalideerd en daar heb ik veel aan gehad.

Verder is het vooral zaak om zowel de bovenlijn als de onderlijn sterker te maken. Hoe beter het spierskelet is hoe minder druk er op de zwakke plekken komen. Galopwerk is hiervoor een stuk effectiever dan draf en bij revalideren van de bovenlijn sla ik draf van helemaal over als dat voor het paard een mogelijkheid is. Liever veel stap en galop afwisselen. Je zou met de dierenarts kunnen overleggen of aquatraining iets is om je longeren af te wisselen zolang je er nog niet op mag.

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 12:18

Babootje schreef:
Change3x schreef:
Zover ik weet is PROK alleen de benen en dus niet de hals en rug. Wie weet heeft TS haar paard het altijd al gehad, dat is iets waarover wij niet zouden mogen oordelen.

PROK is geen sportkeuring. Het is een keuring voor de fokkerij. Zo kan een paard vol met ocd zitten (omdat dat niet aantoonbaar erfelijk is) en toch goedgekeurd zijn.

PROK D-OC sportpredicaat heeft ze behaald en waarom moeten we meteen gelijk zo oordelen(¿)

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 12:59

Katja schreef:
Om te beginnen zou ik vragen of de dierenkliniek iemand heeft die je kan begeleiden in de opbouw. Ik heb een aantal paarden onder toezicht van een fysio die aan de kliniek was verbonden gerevalideerd en daar heb ik veel aan gehad.

Verder is het vooral zaak om zowel de bovenlijn als de onderlijn sterker te maken. Hoe beter het spierskelet is hoe minder druk er op de zwakke plekken komen. Galopwerk is hiervoor een stuk effectiever dan draf en bij revalideren van de bovenlijn sla ik draf van helemaal over als dat voor het paard een mogelijkheid is. Liever veel stap en galop afwisselen. Je zou met de dierenarts kunnen overleggen of aquatraining iets is om je longeren af te wisselen zolang je er nog niet op mag.

Ja klopt ook hoor, maargoed had natuurlijk samen met Da een revalidatie trainingsschema bedacht.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:13

Heb je trouwens al gekeken naar aquatraining? Hoor daar heel erg goede dingen over voor revalidatietrajecten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:53

Babootje schreef:
Change3x schreef:

PROK is geen sportkeuring. Het is een keuring voor de fokkerij. Zo kan een paard vol met oc(d) zitten (omdat dat niet aantoonbaar erfelijk is) en toch goedgekeurd zijn.

knorrieporie schreef:
PROK D-OC sportpredicaat heeft ze behaald en waarom moeten we meteen gelijk zo oordelen(¿)

Sorry voor jouw lange tenen :+ Dit is toch gewoon informatie, geen oordeel hoor.

Het PROK-certificaat wordt verleend aan merries die (rontgenologisch) voldoen aan de eisen voor het stamboek
Het D-OC predicaat zegt alleen iets over de erfelijkheid voor OC o.b.v. een DNA-analyse
Het sportpredicaat krijgt je merrie als ze met succes in de sport is uitgebracht.

Al die certificaten zeggen dus helemaal niets over gebreken die jouw merrie zou kunnen hebben (waarvan erfelijkheid niet is aangetoond). Heel veel OC-tjes komen gewoon door trauma. Een merrie kan dus in feite een OC klasse E hebben (dus flink veel OC-tjes) maar toch een PROK certificaat krijgen als erfelijkheid niet is aangetoond. Een merrie mag dus een klasse 3. hebben voor kogelartrose en een 4 op sesambeenderen en een PROK krijgen, terwijl je met een sportkeuring dan een negatief aankoopadvies krijgt.

De eisen voor een PROK zijn de volgende.
Er worden röntgenfoto’s gemaakt van de gewrichten van de merrie, die uitsluitend gericht zijn op de röntgenologische afwijkingen, waarvan bekend is dat ze erfelijk zijn, te weten: hoefkatrolontsteking, spat, osteochondrose (OC) en osteochondrosis dissecans (OCD) en in mindere mate kogelartrose. De set van 22 röntgenopnamen worden door ons uitgeprint en opgestuurd naar de PROK-commissie. Daar vindt de officiële beoordeling plaats door drie onafhankelijke dierenartsen.

Het paard heeft voldaan aan de norm voor röntgenologisch onderzoek indien voor elk van de kenmerken wordt voldaan aan onderstaande klasse-indeling:
– Kogelarthrose klasse 0-1-2-3
– Spat klasse 0-1-2
– Straalbeen klasse 0-1-2
– Sesambeentjes klasse 0-1-2-3-4

Een paard heeft voldaan aan de norm voor röntgenologisch onderzoek in het kader van osteochondrose indien voor elk van de kenmerken wordt voldaan aan onderstaande klasse-indeling:
– Spronggewricht klasse A of klasse B
– Kniegewricht klasse A of klasse B
– Kogels vóór klasse A t/m E
– Kogels achter klasse A t/m E