Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Janine1990 schreef:Dus ja, proberen kan. Je bent alleen een achterlijke, paard onwaardige zak als je je paard 3 maanden op eieren laat lopen.
Janine1990 schreef:Zou voor mij geheel afhangen van waar de artrose zit. In de benen of zelfs in de hoef, dan zeker op ijzers houden.
Als zonder ijzers al gezonder/beter is (lijkt me niet de plek voor deze discussie, maar ik heb hier zo mijn ideeën over) dan echt alleen als het ook paard waardig is! En in mijn ogen is het pas paard waardig als het dier gewoon kan bewegen en kan wegkomen als het zich bedreigd voelt.
Dus ja, proberen kan. Je bent alleen een achterlijke, paard onwaardige zak als je je paard 3 maanden op eieren laat lopen.
plutolover schreef:Janine1990 schreef:Dus ja, proberen kan. Je bent alleen een achterlijke, paard onwaardige zak als je je paard 3 maanden op eieren laat lopen.
Sorry maar dit vind ik niet bepaald fijn klinken. Ik probeer uit te zoeken wat het beste voor mijn paard is...
De ene zegt dit, ander dat..ik probeer juist wijzer te worden en ervaringen
Om mij nou paard onwaardig te noemen.. sorry dat gaat mij te ver..
Als ik ijzers eraf haal heeft dat tijd nodig. Hij heeft verder prima harde hoeven om zonder te kunnen. Hij heeft jaren lang zonder gestaan.
Ga er verder niet op in.
De atrose zit in de kogel gewricht
Ik denk voordat ik ijzers eraf haal ik een foto laat maken om te zien wat de atrose nu is in vergelijking met 2 jaar geleden.
superpony schreef:Wat een nare opmerking, echt bah!
En je kletst nog onzin ook. Ijzers zijn slecht voor paarden met artrose. Maakt niet uit waar het zit, want het hele lijf staat in verbinding met elkaar. Een goede ruiter voelt zelfs het verschil met rijden.
TS, voor de overgang hoefschoenen of deels hoefschoenen, want je paard moet natuurlijk wel ook de kans krijgen om zonder te wennen.
En laat je vooral niet gek maken. Ooit is iemand ijzers onder gaan slaan en de mensen massa volgt braaf dat het een oplossing is voor alles. Maar verdiep je in hoeven en benen en alles wordt je zelf wel duidelijk.
plutolover schreef:Jannine1990:
En ik zeg nergens dat ik mijn paard zo ‘lang’ op eieren laat lopen. Ik weet uit ervaring dat hij dat niet doet.. de vraag is alleen, wat doet het met de atrose? Helaas kunnen we niet in de benen/voeten kijken. Aangezien hij eerder van rondom ijzers (ivm voor de wagen veel op asfalt) over is gedaan op ijzerloos. En in begin wat gevoelig heeft gelopen maar hij heeft altijd willen lopen.
Stel dat ik van ijzers af haal en hij loopt 3 maanden later echt 0,0 beter dan zet ik ze er weer onder. Loopt hij minder op eieren of zie ik voorruit gang, geef ik hem gewoon meer tijd,
Nu eronder vandaan halen doe ik niet. Pas in april/mei dus heb nog even om te verdiepen erin.
En te overleggen eventueel foto’s maken om te zien hoe de ontwikkeling van atrose been is.
En daarnaast gaat t meer om de woorden.
Achterlijk paardonwaardig zak vind ik niet bepaald vriendelijk.
Ik ga nog in overleg met m’n smid.
Marije_jiplover schreef:Als ik op blote voeten zou willen leren lopen (wat ik niet wil, mijn voeten zijn gebaat bij een goed voetbed ivm een behoorlijke holle voet) zou ik ook niet meteen op een ondergrond met grind of steentjes gaan oefenen, dat doet nl verrekte zeer.
Dan zou ik beginnen op mooie gladde ondergrond, of zacht zand, dan eens stoeptegels, later straatklinkers en pas veel later grindtegels of los grind.
De dagelijkse leefomgeving van je paard bevat steentjes geef je aan, die kun je dus niet wegnemen en daar zal die dan echt pijn ervaren als die daar overheen moet.
Janine1990 schreef:Marije_jiplover schreef:Als ik op blote voeten zou willen leren lopen (wat ik niet wil, mijn voeten zijn gebaat bij een goed voetbed ivm een behoorlijke holle voet) zou ik ook niet meteen op een ondergrond met grind of steentjes gaan oefenen, dat doet nl verrekte zeer.
Dan zou ik beginnen op mooie gladde ondergrond, of zacht zand, dan eens stoeptegels, later straatklinkers en pas veel later grindtegels of los grind.
De dagelijkse leefomgeving van je paard bevat steentjes geef je aan, die kun je dus niet wegnemen en daar zal die dan echt pijn ervaren als die daar overheen moet.
Dit dus...
Daarbij het wezenlijke verschil tussen jezelf pijn aandoen en een levend wezen met beperkte communicatieskills naar mensen... Vind ik eerlijk een onaanvaardbare vergelijking TS. Geeft mij niet echt een lekker gevoel...
Je kan geen twee paarden met artrose vergelijken... Daarom gewoon proberen en als het niet lekker gaat dan binnen 7 dagen weer op ijzers. Dan is het wel duidelijk wat de ijzers deden.
Vergeet niet dat op eieren lopen door zere voeten doorloopt in het hele lichaam. Stramme spieren, geforceerde houding... Reserveer maar vast wat paten en peuten als je het langer dan een week wilt aankijken...
Nynkster schreef:Zou lekker zijn als zoiets binnen 7 dagen goed gaatpaard staat al lang op ijzers dus hoeven zullen ook zwakker geworden zijn. Dan moet hij toch eerst wennen eraan?
welmoed__ schreef:Ik heb niet alles gelezen en ook niet precies het zelfde verhaal, maar wil toch even mijn ervaring delen.
Mijn merrie stond bij de vorige eigenaar al op ijzers, zogenaamd omdat ze Frans stond. Ik heb haar daarom altijd op ijzers gelaten. Op een gegeven moment begon ze minder te lopen, naar de kliniek foto's gemaakt en bleek ze verbening van het hoefkraakbeen te hebben. Advies op ijzers, met zooltje en silicone. Dit ging ook wel even beter. Na een tijdje begin ze toch weer minder te lopen, paard op 7-jsrige leeftijd met pensioen. Aangezien ze alleen maar op het weiland stond en niks meer deed, was ik zo eigenwijs om de ijzers er eens onderweg te halen. Ik was benieuwd hoe ze liep zonder ijzers, want ik ken haar niet zonder en ik vond het ook veel geld om elke 8 week een smid a 120eu te laten komen voor een grasmaaier (begrijp me niet verkeerd, als het nodig is kreeg ze de ijzers met alle liefde er weer onder hoor!!). Ik dus de smid de ijzers er onder weg laten halen en warempel, ze loopt zo veel beter! Ik ben nu zelfs rustig wat bos ritjes aan het oppakken (hooguit 1x per week), terwijl ik echt had verwacht dat het rijden nooit meer wat zou worden.
Bij mij heeft het dus wel goed uitgepakt en ik zou zeggen, probeer het gewoon eens. Je hebt ze snel genoeg er weer onder.