van ijzers afhalen paard met atrose

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: van ijzers afhalen paard met atrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 18:00

Secretly: gaat dat niet schuren als je 24/7 om hebt?

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:16

plutolover schreef:
Secretly: gaat dat niet schuren als je 24/7 om hebt?

Er zijn schoenen die daar geschikt voor zijn, een special;ist kan je daar goed in adviseren.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:26

Zou voor mij geheel afhangen van waar de artrose zit. In de benen of zelfs in de hoef, dan zeker op ijzers houden.

Als zonder ijzers al gezonder/beter is (lijkt me niet de plek voor deze discussie, maar ik heb hier zo mijn ideeën over) dan echt alleen als het ook paard waardig is! En in mijn ogen is het pas paard waardig als het dier gewoon kan bewegen en kan wegkomen als het zich bedreigd voelt.

Dus ja, proberen kan. Je bent alleen een achterlijke, paard onwaardige zak als je je paard 3 maanden op eieren laat lopen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 19:37

Janine1990 schreef:
Dus ja, proberen kan. Je bent alleen een achterlijke, paard onwaardige zak als je je paard 3 maanden op eieren laat lopen.

Sorry maar dit vind ik niet bepaald fijn klinken. Ik probeer uit te zoeken wat het beste voor mijn paard is...

De ene zegt dit, ander dat..ik probeer juist wijzer te worden en ervaringen

Om mij nou paard onwaardig te noemen.. sorry dat gaat mij te ver..

Als ik ijzers eraf haal heeft dat tijd nodig. Hij heeft verder prima harde hoeven om zonder te kunnen. Hij heeft jaren lang zonder gestaan.

Ga er verder niet op in.

De atrose zit in de kogel gewricht

Ik denk voordat ik ijzers eraf haal ik een foto laat maken om te zien wat de atrose nu is in vergelijking met 2 jaar geleden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:45

plutolover schreef:

Ik denk voordat ik ijzers eraf haal ik een foto laat maken om te zien wat de atrose nu is in vergelijking met 2 jaar geleden.

Ik denk dat dit het enige juiste is om mee te beginnen.
En dan even met de DA sparren over wel of geen beslag.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:18

Op mijn vorige stal stonden tientallen paarden 24/7 met hoefschoenen. De scootboots zijn ‘open’ waardoor er bijna niets kan schuren. Wel moeten ze goed passen en even ingelopen worden voordat ze soepel zijn. Mijn pony heeft ze nu ook voor wandelingen buiten en ik ben erg tevreden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:38

Janine1990 schreef:
Zou voor mij geheel afhangen van waar de artrose zit. In de benen of zelfs in de hoef, dan zeker op ijzers houden.

Als zonder ijzers al gezonder/beter is (lijkt me niet de plek voor deze discussie, maar ik heb hier zo mijn ideeën over) dan echt alleen als het ook paard waardig is! En in mijn ogen is het pas paard waardig als het dier gewoon kan bewegen en kan wegkomen als het zich bedreigd voelt.

Wat een nare opmerking, echt bah!

En je kletst nog onzin ook. Ijzers zijn slecht voor paarden met artrose. Maakt niet uit waar het zit, want het hele lijf staat in verbinding met elkaar. Een goede ruiter voelt zelfs het verschil met rijden.

TS, voor de overgang hoefschoenen of deels hoefschoenen, want je paard moet natuurlijk wel ook de kans krijgen om zonder te wennen.

En laat je vooral niet gek maken. Ooit is iemand ijzers onder gaan slaan en de mensen massa volgt braaf dat het een oplossing is voor alles. Maar verdiep je in hoeven en benen en alles wordt je zelf wel duidelijk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:46

Zou ook zonder proberen.
Wellicht gaan proberen als het weer wat warmer word. Nu is dit weer sowieso een aanalag op paarden met artrose., dus zou dit zelf proberen als het weer wat zachter word.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:47

“Waarom zou je ze er af halen”

Waarom zou je als een schaapje achter de kudde aanlopen terwijl je jezelf ook gewoon kunt verdiepen in het hele hoefmechanisme.
Mijne heeft ook trouwens 24/7 op hoefschoenen gelopen bij overgang naar ijzerloos-siliconenloos-zooltjesloos, kan prima.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:57

plutolover schreef:
Janine1990 schreef:

Sorry maar dit vind ik niet bepaald fijn klinken. Ik probeer uit te zoeken wat het beste voor mijn paard is...

De ene zegt dit, ander dat..ik probeer juist wijzer te worden en ervaringen

Om mij nou paard onwaardig te noemen.. sorry dat gaat mij te ver..

Als ik ijzers eraf haal heeft dat tijd nodig. Hij heeft verder prima harde hoeven om zonder te kunnen. Hij heeft jaren lang zonder gestaan.

Ga er verder niet op in.

Lees even wat er staat zeg... :roll:

ALS je je paard zolang op eieren laat lopen om te proberen, dan ben je niet goed bezig. Gewoon punt uit klaar...
Ik zeg nergens dat je het niet kan proberen...

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:02

superpony schreef:
Wat een nare opmerking, echt bah!

En je kletst nog onzin ook. Ijzers zijn slecht voor paarden met artrose. Maakt niet uit waar het zit, want het hele lijf staat in verbinding met elkaar. Een goede ruiter voelt zelfs het verschil met rijden.

TS, voor de overgang hoefschoenen of deels hoefschoenen, want je paard moet natuurlijk wel ook de kans krijgen om zonder te wennen.

En laat je vooral niet gek maken. Ooit is iemand ijzers onder gaan slaan en de mensen massa volgt braaf dat het een oplossing is voor alles. Maar verdiep je in hoeven en benen en alles wordt je zelf wel duidelijk.

Mijn gezonde Z-paard staat in de zomer op ijzers en in de winter op blote voeten... Ik voel geen enkel verschil...

Daarentegen al talloze paarden gezien die beter af zijn met ijzers, of het nu om artrose ging of een ander probleem... En een hele hoop paarden die prima met én zonder kunnen...

TS kan gerust gaan proberen, maar sommige paarden zijn nu eenmaal beter af met ijzers... En als je omwille van een of andere gekte/pagina op internet/iemand die diehard anti-ijzer je paard 3 maanden op blote voeten staat en hij geen stap kan/wil/durft te zetten... Dan ben je gewoon een asshole die zijn paard geheel bewust het paardzijn ontneemt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:03

Waarom perse van ijzers AF? Waarom het risico willen nemen dat het (al dan niet tijdelijk) slechter kan gaan worden? Op eieren lopen tijdens de gewenning wil je voor z'n gewrichten ook niet lijkt mij.

Mijn gedachten; never change a winning team. Als de ijzers er niet constant onder uit worden getrapt of andere ellende aanwezig is door de ijzers, zou ik persoonlijk de gok niet wagen en het zo laten. Helemaal als mijn smid zou adviseren het niet te doen.

Ijzerloos is leuk maar niet tem kosten van.

Verder kan ik mij wel vinden in de opmerking hierboven. Op eieren lopen is pijn. Dat kun je even proberen maar niet langdurig. Dat is not done. Ijzers zijn geen rampenplan perse, sommige paarden doen het er veel beter op. Ik ben altijd voor blote voeten geweest en baalde toen mijne op ijzers moest door blessure. Maar ik ga niet meer terug. Ze doet het zoveel beter op ijzers... Dan maar meer geld uitgeven, minder draven op het harde en rommelen en mutsen bij ijzel en sneeuw. Dat neem ik dan maar voor lief.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 04-12-19 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 23:05

Jannine1990:

En ik zeg nergens dat ik mijn paard zo ‘lang’ op eieren laat lopen. Ik weet uit ervaring dat hij dat niet doet.. de vraag is alleen, wat doet het met de atrose? Helaas kunnen we niet in de benen/voeten kijken. Aangezien hij eerder van rondom ijzers (ivm voor de wagen veel op asfalt) over is gedaan op ijzerloos. En in begin wat gevoelig heeft gelopen maar hij heeft altijd willen lopen.

Stel dat ik van ijzers af haal en hij loopt 3 maanden later echt 0,0 beter dan zet ik ze er weer onder. Loopt hij minder op eieren of zie ik voorruit gang, geef ik hem gewoon meer tijd,

Nu eronder vandaan halen doe ik niet. Pas in april/mei dus heb nog even om te verdiepen erin.

En te overleggen eventueel foto’s maken om te zien hoe de ontwikkeling van atrose been is.

En daarnaast gaat t meer om de woorden.

Achterlijk paardonwaardig zak vind ik niet bepaald vriendelijk.

Ik ga nog in overleg met m’n smid.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 04-12-19 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:08

Goed dat je je erin verdiept! Zou ook wat filmpjes kijken van hoe hoeven normaal neerkomen en hoe dat met ijzers is. Denk dat je op den duur wel duidelijk zal zijn in je mening :)

Ik had het gewoon geprobeerd. Schoenen kunnen altijd nog en je hebt ook soort van plak beslag om het te overbruggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:10

Met atrose moet je sowieso niet op het harde willen draven. Met of zonder ijzers.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:16

plutolover schreef:
Jannine1990:

En ik zeg nergens dat ik mijn paard zo ‘lang’ op eieren laat lopen. Ik weet uit ervaring dat hij dat niet doet.. de vraag is alleen, wat doet het met de atrose? Helaas kunnen we niet in de benen/voeten kijken. Aangezien hij eerder van rondom ijzers (ivm voor de wagen veel op asfalt) over is gedaan op ijzerloos. En in begin wat gevoelig heeft gelopen maar hij heeft altijd willen lopen.

Stel dat ik van ijzers af haal en hij loopt 3 maanden later echt 0,0 beter dan zet ik ze er weer onder. Loopt hij minder op eieren of zie ik voorruit gang, geef ik hem gewoon meer tijd,

Nu eronder vandaan halen doe ik niet. Pas in april/mei dus heb nog even om te verdiepen erin.

En te overleggen eventueel foto’s maken om te zien hoe de ontwikkeling van atrose been is.

En daarnaast gaat t meer om de woorden.

Achterlijk paardonwaardig zak vind ik niet bepaald vriendelijk.

Ik ga nog in overleg met m’n smid.

Iemand die paardonwaardig is voel ik me ook niet geneigd toe om vriendelijk naar te zijn ;)

Ik zou in dit geval absoluut willen dat mijn artrose paard binnen 7 dagen weer zo loopt als hij met ijzers loopt. Zo niet, meteen de ijzers er weer onder. Uitgaande van een gezond paard dat geen moment moeilijk/anders loopt als hij van ijzers af gaat.

Een slechte hoefsmid zou het niet voor elkaar krijgen een paard goed op speciaal beslag te laten lopen. Die maakt het ook niet beter op blote voeten. Lang daarmee aanknoeien is alleen maar waardeloos voor een paard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:17

Mijn 31jarige had ik toch echt al weg kunnen brengen zonder het speciale beslag.
Zonder ijzers heeftie pijn. Wil hij niet lopen, zet zich vast in z'n hele lijf.
En met ijzers met dempend beslag looptie als 'n kievit. Daagt z'n veel jongere maat uit voor een robbertje tikkertje of meer.
Voor mij is dat duidelijk, met ijzers is hij veel beter af dan zonder.

Gevoelig lopen "waar je even doorheen moet" betekent dat je paard op dat moment pijn heeft.
Ik vind 't nogal wat dat er gezegd wordt dat je dan maar door moet zetten.
Als je het wil proberen, zorg dan voor pijnstilling. Want een dier moedwillig pijn laten lijden, dat vind ik inderdaad niet kunnen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 23:25

Moedwillig pijn dat zeker niet. Maar wij kunnen ook niet ineens op blote voeten lopen. Dat heeft tijd nodig. Achter loopt hij prima zonder ijzers, terwijl hij ook achter (gewone) ijzers heeft gehad en geen verschil daar in.

Voor heeft uit ervaring wat meer tijd nodig op kleine steentjes.Maar ook daarin heb ik paarden nog extremer zien lopen, hij loopt wat voorzichtiger , In t zand/ verharding loopt hij gewoon prima zonder ijzers.

En uiteindelijk liep hij gewoon goed zonder. Ook naar de bekapping enz.

Maar dit is meer de vraag voor z’n atrose wat is dan beter? Even los van t wel of niet gevoelig lopen dat is een andere discussie

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:31

Ik heb niet alles gelezen en ook niet precies het zelfde verhaal, maar wil toch even mijn ervaring delen.

Mijn merrie stond bij de vorige eigenaar al op ijzers, zogenaamd omdat ze Frans stond. Ik heb haar daarom altijd op ijzers gelaten. Op een gegeven moment begon ze minder te lopen, naar de kliniek foto's gemaakt en bleek ze verbening van het hoefkraakbeen te hebben. Advies op ijzers, met zooltje en silicone. Dit ging ook wel even beter. Na een tijdje begin ze toch weer minder te lopen, paard op 7-jsrige leeftijd met pensioen. Aangezien ze alleen maar op het weiland stond en niks meer deed, was ik zo eigenwijs om de ijzers er eens onderweg te halen. Ik was benieuwd hoe ze liep zonder ijzers, want ik ken haar niet zonder en ik vond het ook veel geld om elke 8 week een smid a 120eu te laten komen voor een grasmaaier (begrijp me niet verkeerd, als het nodig is kreeg ze de ijzers met alle liefde er weer onder hoor!!). Ik dus de smid de ijzers er onder weg laten halen en warempel, ze loopt zo veel beter! Ik ben nu zelfs rustig wat bos ritjes aan het oppakken (hooguit 1x per week), terwijl ik echt had verwacht dat het rijden nooit meer wat zou worden.
Bij mij heeft het dus wel goed uitgepakt en ik zou zeggen, probeer het gewoon eens. Je hebt ze snel genoeg er weer onder.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:36

Als ik op blote voeten zou willen leren lopen (wat ik niet wil, mijn voeten zijn gebaat bij een goed voetbed ivm een behoorlijke holle voet) zou ik ook niet meteen op een ondergrond met grind of steentjes gaan oefenen, dat doet nl verrekte zeer.
Dan zou ik beginnen op mooie gladde ondergrond, of zacht zand, dan eens stoeptegels, later straatklinkers en pas veel later grindtegels of los grind.

De dagelijkse leefomgeving van je paard bevat steentjes geef je aan, die kun je dus niet wegnemen en daar zal die dan echt pijn ervaren als die daar overheen moet.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:49

Marije_jiplover schreef:
Als ik op blote voeten zou willen leren lopen (wat ik niet wil, mijn voeten zijn gebaat bij een goed voetbed ivm een behoorlijke holle voet) zou ik ook niet meteen op een ondergrond met grind of steentjes gaan oefenen, dat doet nl verrekte zeer.
Dan zou ik beginnen op mooie gladde ondergrond, of zacht zand, dan eens stoeptegels, later straatklinkers en pas veel later grindtegels of los grind.

De dagelijkse leefomgeving van je paard bevat steentjes geef je aan, die kun je dus niet wegnemen en daar zal die dan echt pijn ervaren als die daar overheen moet.

Dit dus...
Daarbij het wezenlijke verschil tussen jezelf pijn aandoen en een levend wezen met beperkte communicatieskills naar mensen... Vind ik eerlijk een onaanvaardbare vergelijking TS. Geeft mij niet echt een lekker gevoel...

Je kan geen twee paarden met artrose vergelijken... Daarom gewoon proberen en als het niet lekker gaat dan binnen 7 dagen weer op ijzers. Dan is het wel duidelijk wat de ijzers deden.

Vergeet niet dat op eieren lopen door zere voeten doorloopt in het hele lichaam. Stramme spieren, geforceerde houding... Reserveer maar vast wat paten en peuten als je het langer dan een week wilt aankijken...

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:10

Janine1990 schreef:
Marije_jiplover schreef:

Dit dus...
Daarbij het wezenlijke verschil tussen jezelf pijn aandoen en een levend wezen met beperkte communicatieskills naar mensen... Vind ik eerlijk een onaanvaardbare vergelijking TS. Geeft mij niet echt een lekker gevoel...

Je kan geen twee paarden met artrose vergelijken... Daarom gewoon proberen en als het niet lekker gaat dan binnen 7 dagen weer op ijzers. Dan is het wel duidelijk wat de ijzers deden.

Vergeet niet dat op eieren lopen door zere voeten doorloopt in het hele lichaam. Stramme spieren, geforceerde houding... Reserveer maar vast wat paten en peuten als je het langer dan een week wilt aankijken...

Zou lekker zijn als zoiets binnen 7 dagen goed gaat :P paard staat al lang op ijzers dus hoeven zullen ook zwakker geworden zijn. Dan moet hij toch eerst wennen eraan?

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:39

Nynkster schreef:
Zou lekker zijn als zoiets binnen 7 dagen goed gaat :P paard staat al lang op ijzers dus hoeven zullen ook zwakker geworden zijn. Dan moet hij toch eerst wennen eraan?

Wat een onzin zeg... Een hoef word echt niet zwakker omdat hij van de ijzers af gaat... Een ijzer verandert niets aan de samenstelling van de hoef.
Een hoef wordt zwakker door andere gebreken, denk aan vitamines en mineralen.

Hoe zie je het gebeuren bij wedstrijdpaarden die in de winter op blote voeten gaan dan? Ik zie dit al 20 jaar goed gaan bij heel veel verschillende paarden. Die van mij is in oktober weer van de ijzers afgekomen, dezelfde avond zat ik er weer op en hij liep niets anders dan anders... :n
Zou niet best zijn als ik er elk jaar 3 maanden niet op kan omdat hij moet wennen zeg :')

Soms heeft een paard ijzers gewoon nodig, of een betere hoefsmid... Ik zal niet ontkennen dat er prutsers tussen lopen...
Maar als je werkelijk 3 maanden je paard gaat laten wennen, heb je veel meer kapot gemaakt dan welk ijzers dan ook ooit zal doen.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:41

welmoed__ schreef:
Ik heb niet alles gelezen en ook niet precies het zelfde verhaal, maar wil toch even mijn ervaring delen.

Mijn merrie stond bij de vorige eigenaar al op ijzers, zogenaamd omdat ze Frans stond. Ik heb haar daarom altijd op ijzers gelaten. Op een gegeven moment begon ze minder te lopen, naar de kliniek foto's gemaakt en bleek ze verbening van het hoefkraakbeen te hebben. Advies op ijzers, met zooltje en silicone. Dit ging ook wel even beter. Na een tijdje begin ze toch weer minder te lopen, paard op 7-jsrige leeftijd met pensioen. Aangezien ze alleen maar op het weiland stond en niks meer deed, was ik zo eigenwijs om de ijzers er eens onderweg te halen. Ik was benieuwd hoe ze liep zonder ijzers, want ik ken haar niet zonder en ik vond het ook veel geld om elke 8 week een smid a 120eu te laten komen voor een grasmaaier (begrijp me niet verkeerd, als het nodig is kreeg ze de ijzers met alle liefde er weer onder hoor!!). Ik dus de smid de ijzers er onder weg laten halen en warempel, ze loopt zo veel beter! Ik ben nu zelfs rustig wat bos ritjes aan het oppakken (hooguit 1x per week), terwijl ik echt had verwacht dat het rijden nooit meer wat zou worden.
Bij mij heeft het dus wel goed uitgepakt en ik zou zeggen, probeer het gewoon eens. Je hebt ze snel genoeg er weer onder.

Een paard dat vanwege franse stand op ijzers wordt gezet, wordt dat vaak om de stand voorzichtig aan te passen. Zonder ijzers slijt de hoef verder, wordt de franse stand erger en kan het hele gestel beïnvloeden (denk aan overbelaste knie bijvoorbeeld).
Voorkom je dat de hoef snel slijt, voorkom je ook die mogelijke overbelasting. En kan je het frans staan zelfs wat verminderen ten goede van het paard.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:49

Een hoef wordt wel zwakker door ijzers hoor. Ten eerste al door de nagels die de hoefwand ( kunnen ) verbrokkelen of in ieder geval zwakker maken door de gaten erin.
En daarnaast waren de hoeven van mijn paard echt zachter. Na een jaar zonder ijzers klonken zijn hoeven veel harder op de weg dan toen hij net van de ijzers af was.

Maar wel jammer dat deze discussie weer meer lijkt te gaan over wel of geen ijzers ipv wel of geen ijzers bij artrose.