[VOLG]Weke rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toulouze

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:21

Sjee wat een verschil! Heel interessant ook. Als toevoeging zou ik je aanraden om achterwaarts erbij mee te nemen dit is een bevorderende oefening voor de rug. (Met lagere halshouding) Word dit een volg topic?

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 20:03

Toulouze schreef:
Sjee wat een verschil! Heel interessant ook. Als toevoeging zou ik je aanraden om achterwaarts erbij mee te nemen dit is een bevorderende oefening voor de rug. (Met lagere halshouding) Word dit een volg topic?

Dankje!. En goeie tip ga ik doen!. Wat houd een volgtopic in? Hahah niet eerder gedaan!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:10

Wauw fantastisch!!
Lekker zo door gaan.
Zo zie je maar weer wat het werken met een paard goed doet.
Mijn tinker heeft ook een weke rug.
Die had ik ook helemaal strak getraind.
Liep zz licht.
Nu is ze al 2 jaar met pensioen en is het wel weer een chesterfield bankstel geworden hoor.
Dus ga zo door.
Top!

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:19

Super goed bezig!
Mijnpaard heeft helaas ook zon rug... ben nu met muscle builder van mijt erbij als supplement aan de gang, want met normaal voer krijg ik er niks bij op. En ik masseer zn rug als zn spieren wat vast zitten.
welke specifieke oefeningen doe je naast de cafaletti?

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 23:18

Cookie2222 schreef:
Super goed bezig!
Mijnpaard heeft helaas ook zon rug... ben nu met muscle builder van mijt erbij als supplement aan de gang, want met normaal voer krijg ik er niks bij op. En ik masseer zn rug als zn spieren wat vast zitten.
welke specifieke oefeningen doe je naast de cafaletti?

Merk je verschil met dat supplement? Zit te twijfelen over de muscle build van Pavo. Ja ik weet nietzo goed hoe die oefeningen heten. Maar geleerd met les, en zorgt ervoo dat hij zijn buikspieren gaat aanspannen en zijn rug gaat bollen.
Voorderest doe ik af en toe eens een klein sprongetje zonder ruiter. En we rijden 1 a 2 keer per week. En we doen nog veel schriktraining aangezien hij alles eng vind. Zal even wat foto's erbij plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:53

Nog niet maar hij heeft het nu een week (waarin ik het opgebouwd heb). Hoor ook goede verhalen over de myostem mass van audevard, maar die is erg prijzig helaas.

Ziet er gaaf uit! Goed bezig. Ik ga dat soort oefeningen ook maar eens wat meer toepassen, kijken of het helpt! Opbollen van de rug weet ik dat je onder de buik kan kietelen zeg maar; of over de bilspieren heen druk zetten. Die pakte ik eigenlijk nooit echt mee, maar ga het eens proberen. Kan iig geen kwaad haha

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 00:01

Cookie2222 schreef:
Nog niet maar hij heeft het nu een week (waarin ik het opgebouwd heb). Hoor ook goede verhalen over de myostem mass van audevard, maar die is erg prijzig helaas.

Ziet er gaaf uit! Goed bezig. Ik ga dat soort oefeningen ook maar eens wat meer toepassen, kijken of het helpt! Opbollen van de rug weet ik dat je onder de buik kan kietelen zeg maar; of over de bilspieren heen druk zetten. Die pakte ik eigenlijk nooit echt mee, maar ga het eens proberen. Kan iig geen kwaad haha
oke ben benieuwd!

Denk er ook nog over om aqua training met hem te gaan beginnen. Maar weet iemand wat dit ongeveer kost? En hoevaak zou je het moeten om resultaat te krijgen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 00:53

Aquatraining kan zeker goed zijn, meeste paarden knappen hier ook wel van op. Maar het is niet goedkoop en wil je echt resultaat zien dan is twee keer per week in het begin vaak wel aan te raden. Maar zo te zien ben je echt op de goede weg, paard ken je niet terug. Pabo musclebuild werkte hier heel goed bij een wat ielig paard, je zag hem in de bespiering groeien. Na twee bussen gestopt en op de goede manier doorgetraind en dan houden ze de spieren wel maar moet je wel volop kunnen trainen. Heb je toevallig heuvels in de buurt? Dat is ook een hele goede training.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 01:04

Wauw wat een super verbetering al! :wow:
Ik volg graag mee en ben echt benieuwd naar jullie toekomst! Veel succes en vooral veel plezier :D

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 11:09

bigone schreef:
Aquatraining kan zeker goed zijn, meeste paarden knappen hier ook wel van op. Maar het is niet goedkoop en wil je echt resultaat zien dan is twee keer per week in het begin vaak wel aan te raden. Maar zo te zien ben je echt op de goede weg, paard ken je niet terug. Pabo musclebuild werkte hier heel goed bij een wat ielig paard, je zag hem in de bespiering groeien. Na twee bussen gestopt en op de goede manier doorgetraind en dan houden ze de spieren wel maar moet je wel volop kunnen trainen. Heb je toevallig heuvels in de buurt? Dat is ook een hele goede training.
oke bedankt voor de info!. Denk dat ik dan met de muscle build ga beginnen als we al wat meer kunnen. En nee helaas geen heuvels. Woon in noord groningen. Dus alles hardstikke vlak haha.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:27

Tenno7 schreef:
Toulouze schreef:

Dankje!. En goeie tip ga ik doen!. Wat houd een volgtopic in? Hahah niet eerder gedaan!

Dat je af en toe blijft posten in dit topic over de voortgang :) Mocht je dat willen doen, dan volg ik ook, ik vind het erg interessant!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 17:58

Ohh op die manier!. Ja dat ga ik doen!.

Vandaag weer even wat tussenstand foto's gemaakt, omdat ik hem elke dag zie, kan ik moeilijk zien of hij al breder wordt etc. Dus ik maak veel foto's om te kunnen vergelijken.

Vandaag een blokje om gewandeld. Juist om hem ook klaar te stomen voor de buitenritjes straks!
Afbeelding

Zn rug is nog hetzelfde gebleven.
Afbeelding

Een totaal plaatje, pff hij moet echt nog veel gaan aankomen!Afbeelding

Zn billen..
Afbeelding

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:36

Kijkend naar die op 1 na laatste foto, zou ik geneigd zijn om te zeggen dat hij gewoon een extreme schoft heeft en niet eens zozeer een weke rug. Keep up the good work.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:38

Ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen :) zijn rug vind ik persoonlijk een beetje eng... maar snap dat je hen een kans geeft hij is erg leuk :)

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 22:55

Neon schreef:
Ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen :) zijn rug vind ik persoonlijk een beetje eng... maar snap dat je hen een kans geeft hij is erg leuk :)

Vindt het zelf ook best spannend hoor!. Maar alles wijst erop dat hij er geen last van heeft. Maar als hij 8 jaar is wil ik hem nog een keer helemaal röntgen laten controleren. Gewoon voor mn eigen zekerheid. Tenzij hij er wel last van krijgt, dan eerder. We zullen zien waar we komen!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 23:17

Heb even wat filmpjes geupload, kunnen jullie ook zien hoe hij beweegt.

Longeren met cavalettis
https://youtu.be/14QwDB_Mxrs

Zijn stap incl over een zijltje
https://youtu.be/HselHn8VKb8

Grondwerk Oefening, vooral ondertreden van het binnenachterbeen waardoor hij zijn buikspieren aanspant en buigt in de lichaam. Kan in stap en draf.
https://youtu.be/oPwMeaw5LY4

En rijden, mn vriend rijd er op dit moment op, hij is erg goed met jonge paarden opleiden ( heeft gereden bij VDL, ) we rijden nog met slof, aangezien hij alles erg spannend vindt nog en dan gaat omdraaien en wegschieten. Dit is zeker niet blijvend en gaat er zsm weer af. Hier gelieve ook geen commetaar op.
https://youtu.be/IKd3jgjuLPs
Laatst bijgewerkt door Tenno7 op 12-12-19 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:26

Tenno7 schreef:

Wat zit er eigenlijk voor/aan het zadel? Is dat tegen het naar achter schuiven van het zadel? En op zich wel jammer van de slof, waarom krijgt het paard niet wat meer ruimte? Loopt nu erg achter de loodlijn, lijkt me zeker met deze rug niet fijn toch?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:31

Het rijfilmpje is zeker verwijderd ;) ? Jammer, was er nieuwsgierig.
Vind je paard namelijk fijn bewegen. Je training lijkt zijn vruchten af te werpen!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 23:41

Simbaa schreef:
Het rijfilmpje is zeker verwijderd ;) ? Jammer, was er nieuwsgierig.
Vind je paard namelijk fijn bewegen. Je training lijkt zijn vruchten af te werpen!

Ja had even opnieuw geupload vondt mn stem irritant hahaha. Maar komt er zo weer op.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 23:46

GDG schreef:
Tenno7 schreef:

Wat zit er eigenlijk voor/aan het zadel? Is dat tegen het naar achter schuiven van het zadel? En op zich wel jammer van de slof, waarom krijgt het paard niet wat meer ruimte? Loopt nu erg achter de loodlijn, lijkt me zeker met deze rug niet fijn toch?
is een voortuig idd. Is opzich niet nodig. Maar als hij zich snel opdraait heeft mn vriend nog een houvast, beetje hetzelfde als een halstertouw om zn hals doen. Maar dit ligt stiller. Wat meer ruimte is iets wat op dit moment met rijden nog niet zover is. Ik heb hem nu net 3 maanden en hij vindt alles er spannend.. geef je hem meer ruimte wordt hij onzeker en eerder schieterig, hij heeft nu nog een stukje begeleiding nodig. We galopperen bijvoorbeeld ook nog niet ohz, mede vanwege de spanning van de omgeving.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 00:12

Tenno7 schreef:
is een voortuig idd. Is opzich niet nodig. Maar als hij zich snel opdraait heeft mn vriend nog een houvast, beetje hetzelfde als een halstertouw om zn hals doen. Maar dit ligt stiller. Wat meer ruimte is iets wat op dit moment met rijden nog niet zover is. Ik heb hem nu net 3 maanden en hij vindt alles er spannend.. geef je hem meer ruimte wordt hij onzeker en eerder schieterig, hij heeft nu nog een stukje begeleiding nodig. We galopperen bijvoorbeeld ook nog niet ohz, mede vanwege de spanning van de omgeving.

Is het dan niet handiger om nog even te wachten met ohz? Het lijkt me zo contraproductief voor de rug of heb ik dat mis?
Dat voortuig lijkt me idd wel prettig dan als houvast.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 00:20

GDG schreef:
Tenno7 schreef:

Is het dan niet handiger om nog even te wachten met ohz? Het lijkt me zo contraproductief voor de rug of heb ik dat mis?
Dat voortuig lijkt me idd wel prettig dan als houvast.

Klopt daar heb ik ook over lopen twijfelen. Maar hij heeft erg vaak stil gestaan met rijden en dan weer opbouwen en weer een lange periode stil gestaan. En wil wel graag dat hij ook met iemand op zn rug zo nu en dan blijft lopen. Niet dat dit weer opeens "raar" is. Dus op dit moment wordt hij 1 x in de week gereden soms 1 x in de 2 week en dit ook maximaal 20 minuten. en we zien wel dat hij meer gaat ontspannen al. Dit filmpje is al wat ouder. En we kunnen nu al wel met een los teugeltje stappen. Iets wat hij nooit heeft gekunt. Hij heeft met rijden niet zoveel vertrouwen nog in de ruiter. Voor het hele verhaal met waarom, moet je maar even een pb sturen.Dus ben in die zin wel blij met de verbetering.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 00:57

Hij begint al mooi aan te komen!. Begin gewicht was 520. Het is natuurlijk maar een lintje, en niet zijn nauwkeurige gewicht. Maar gaat mij meer om of hij ook echt aankomt. En een schatting
Enkele weken geleden en vandaag.
Afbeelding

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:09

Op de foto’s zie je inderdaad al verschil. Vooral zo doorgaan en dan knalt ie straks van het scherm hier op bokt. Hij glimt al wel als een heuse glimworm. Ga zo door!

Alleen helpt het niet dat op de tweede foto van het meetlint jouw vingers onder het lint zitten. Lijkt niks te doen maar geeft toch al gauw 1cm per vinger erbij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:14

Ik vind zijn rug niet zo zeer week..(week of strak noem je de lendenen die achter het zadel zitten) maar hij heeft een extreem hoge schoft, een erg korte rug en een verzonken middenstuk. Zijn lendenen zijn juist wat strak (en dat zie je ook in beweging, strakke lendenen= minder souplesse) en zijn kruis kort en hellend. Precies zoals zijn vader had.

Bij dit paard zou ik me ook zorgen maken in de toekomst over de rug, of die goed blijft als hij veel gereden gaat worden. Onbelast werken aan de (dubbele) longe lijkt me dan weer erg goed voor hem te zijn om de juiste spieren te trainen en zijn rug zo sterk mogelijk te maken/ houden.

Dat gezegd hebbende, vind ik het goed dat je dit dier een kans geeft. Volgens mij ben je goed bezig en ik ben heel benieuwd hoe hij nog kan gaan veranderen als hij wat meer aan komt en wat meer getraind is.