Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pillow schreef:Nynkster schreef:Hier ook om de 4 weken.
Kan me niet voorstellen dat een dier 2 keer per jaar hoeft..
Ik kan me niet voorstellen dat het iedere 4 weken moet.
De mijne zo rond de 10 weken. Verschilt per seizoen. De vorige keer zat er 14 week tussen, nu is het 8 week en mag het wel weer.
Wiwabalia schreef:Ong. om de 6 weken, zelf vijl ik tussendoor de hoefwand bij.
Denk dat de manier van huisvesting een grote rol speelt.
s_v schreef:De mijne worden elke 6 weken gedaan (ondertussen zit er ook een mooie regelmaat in, gewoon standaard woensdag om de 6 weken, makkelijk voor mij en de bekapperBen 1,5j geleden overgestapt op natuurlijk bekappen en heb er nog geen moment spijt van gehad!
Voorheen werden ze om de 12 weken gedaan door een traditionele smid (die ook enkel bekapte). Het verschil tussen daartussen is gewoon heel groot. Ik zou niet meer terug willen naar een traditionele bekapper/smid. Hoeven van alle 3 de paardjes zijn zo verbeterd ondertussen, heel fijn !
Edit; van de tenten hoeft hier ook nooit veel af, maar er wordt meer gedaan dan enkel tenen geknipt en stralen bijgesneden bij wijze van spreken (wil niet zeggen dat elke traditionele smid zo werkt hoor, maar mijn vorige in grote lijnen wel helaas, die was ook met een kwartiertje per paard klaar, terwijl er nu toch gemiddeld 30-45 min met paard gewerkt wordt).
Ze lopen hier overigens ook 24/7 buiten, op vrij gevarieerde ondergrond, 't zijn 2 shetjes en een fjrod en ze staan momenteel niet in het werk
Karma schreef:s_v schreef:De mijne worden elke 6 weken gedaan (ondertussen zit er ook een mooie regelmaat in, gewoon standaard woensdag om de 6 weken, makkelijk voor mij en de bekapperBen 1,5j geleden overgestapt op natuurlijk bekappen en heb er nog geen moment spijt van gehad!
Voorheen werden ze om de 12 weken gedaan door een traditionele smid (die ook enkel bekapte). Het verschil tussen daartussen is gewoon heel groot. Ik zou niet meer terug willen naar een traditionele bekapper/smid. Hoeven van alle 3 de paardjes zijn zo verbeterd ondertussen, heel fijn !
Edit; van de tenten hoeft hier ook nooit veel af, maar er wordt meer gedaan dan enkel tenen geknipt en stralen bijgesneden bij wijze van spreken (wil niet zeggen dat elke traditionele smid zo werkt hoor, maar mijn vorige in grote lijnen wel helaas, die was ook met een kwartiertje per paard klaar, terwijl er nu toch gemiddeld 30-45 min met paard gewerkt wordt).
Ze lopen hier overigens ook 24/7 buiten, op vrij gevarieerde ondergrond, 't zijn 2 shetjes en een fjrod en ze staan momenteel niet in het werk
Wat doet jouw smid dan allemaal dat hij 30-45 minuten bezig is?
Ik denk niet dat snelheid iets zegt over kundigheid van de smid.
denice schreef:Nooit. Ze staan op beton, gras en zand. Snachts kunnen ze binnen en buiten en het buitenstuk is helemaal beton. Zo slijten ze hun hoeven heel natuurlijk af. Ik gebruik zelf een vijl om eventuele puntjes of losse hoekjes af te vijlen. Ik vraag me weleens af of het normaal is, maar als ik ze meeneem naar de hoefsmid die een ander paard beslaat dan stuurt hij me keer op keer weer weg zonder iets gedaan te hebben. Ideaal!
Scheelt een hoop geld, maar vooral zijn het gewoon keiharde en gezonde hoeven.
Karma schreef:s_v schreef:De mijne worden elke 6 weken gedaan (ondertussen zit er ook een mooie regelmaat in, gewoon standaard woensdag om de 6 weken, makkelijk voor mij en de bekapperBen 1,5j geleden overgestapt op natuurlijk bekappen en heb er nog geen moment spijt van gehad!
Wat doet jouw smid dan allemaal dat hij 30-45 minuten bezig is?
Ik denk niet dat snelheid iets zegt over kundigheid van de smid.