Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tierania_

Re: Om de hoeveel tijd bekap jij je pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:27

Mijn paard staat vierkant op ijzers en gaat in de zomer elke 7 weken en in de winter elke 8 weken.
Onze mini doe ik om en om dus om de 14 of 16 weken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:52

Ik begin me af te vragen of ik hoeven pokon geef ofzo :+

Hier staan ze veel buiten, met wei, verharding en zand. De ene gaat ook blootvoets mee naar buiten, andere geeft voorkeur aan schoenen.
Ze worden elke 8 weken bekapt en dan veil ik zelf 1x tussendoor de boel weer wat bij.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:53

Die van mij gaat wanneer nodig. Dat is geloof ik tussen de 6 en 9 weken, afhankelijk van seizoen en hoeveel we buiten gereden hebben en hoe zijn hoeven slijten. Soms hoeft het namelijk qua lengte niet na 9 weken, maar hij slijt ze vierkantig af, dus dan komt de hoefsmid toch :).
Als ik het niet zeker weet, stuur ik altijd een foto naar de hoefsmid, die schat dat een stuk beter in dan ik :).

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:01

Bij mij ligt het eraan hoeveel ik buiten rijd, daar slijten zijn hoeven heel erg van (hij heeft (nog) geen ijzers). Momenteel om de 10-11 weken ofzo ongeveer. Ik sta op een pensionstal waar ik zijn naam op het bord kan schrijven. De hoefsmid is er wekelijks en dan haalt hij zelf de paarden uit de stal en kapt ze indien nodig.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:09

Mijne bekap ik wanneer het nodig is, dat komt neer op elke 4 weken. Wou dat het langer kon wachten, maar hij heeft een licht afwijkende hoefstand die bijgehouden moet worden...

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:11

De een gaat elke 7 weken ongeveer de ander 4x per jaar

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:12

Hier ook om de 4 weken.
Kan me niet voorstellen dat een dier 2 keer per jaar hoeft..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:25

Toen die van mij zonder ijzers stond gemiddeld 2x per jaar.
Nu heeft hij echter ijzers(op het moment alleen voor ivm blessure) en een normale gezonde hoef groei en kan er elke 6 weken voor bekapt(en beslagen) worden. Achter zitten we op 8 weken. Momenteel is het dus even afwachten wat zijn hoeven gaan doen zonder ijzers.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:29

Op ijzers tussen de 6 en 7 weken, zonder ijzers zomer 7 en winter om de 8 weken. De shetten die op het erf lopen ongeveer 10 weken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:30

Nynkster schreef:
Hier ook om de 4 weken.

Ik kan me niet voorstellen dat het iedere 4 weken moet.
De mijne zo rond de 10 weken. Verschilt per seizoen. De vorige keer zat er 14 week tussen, nu is het 8 week en mag het wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:32

Mijn oudere merrie hoeft eigenlijk maar 1 x per jaar _O-
Die staat onwijs netjes op haar voeten en we rijden veel buiten.

Mijn jonkie lijkt tot nu toe hetzelfde verhaal te zijn maar om dat goed in de gaten te houden komt de smid 1 x per 3 maanden ongeveer.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:34

Mijn shet van 24 gaat een keer per 2 keer mee. Dat is dus eens per 20 weken ongeveer. Uiteraard in de zomer iets vaker dan in de winter.
De mini van 3 gaat ongeveer eens per 10 weken.
Beide paardjes werken een paar keer per week op de straat (wandelen, fietsen, hardlopen, etc.)
en ze staan 24/7 buiten met schuilstal en een verhard stuk.

De hoefsmid is een vriend dus die wipt altijd zo even langs als het nodig is :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:35

pillow schreef:
Nynkster schreef:
Hier ook om de 4 weken.

Ik kan me niet voorstellen dat het iedere 4 weken moet.
De mijne zo rond de 10 weken. Verschilt per seizoen. De vorige keer zat er 14 week tussen, nu is het 8 week en mag het wel weer.

Waarom denk je van niet? Niks moet maar een kortere bekap interval betekent dat er dus minder gedaan hoeft te worden en het steeds goed blijft.

Heb jonge pony’s en door deze frequent te bekappen kan de stand goed bijgehouden worden en m’n oudere merrie is gewoon vaak nodig zodat de hoeven sterk worden

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:36

Mijn paard in de zomer vaak om de 8 a 9 weken. In de winter groeien ze langzamer dan zit er vaak langer tussen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:50

Tja niks zo verschillend als een paard. Waar de ene met 4 weken al dringend weer moet kan de ander rustig 3 maanden zonder smid.

Ik heb er zelfs 1 gehad die zonder enig probleem 12 weken met een set ijzers deed. en dan nog steeds super op dr voeten stond. En een ander die toch echt wel alle 8 a 9 weken bekapt moet worden. Mijn nieuwe Haf deed het zelfs nog grappiger, die stond op 6 weken ineens 2 cm lager. Ze rafelde wat, tijd voor de smid dus en ik had bedacht de volgende dag maar even de vijl te pakken, maar een dag later waren alle rafels weg en stond ze een stuk korter zonder dat iemand iets gedaan had. Zij deed zelf bekappen blijkbaar :+ En ze stond nog steeds netjes op dr voeten. En voordat nu iedereen over me heen valt, dit was voor mij net zon grote verrassing als voor een ieder die het leest. En ik heb ook echt wel even staan kijken. Dit had ook ik nog niet meegemaakt. En aangezien ik dat paard nog maar kort heb wist ik ook niet hoe haar hoeven groeien.
Normaal gaan ze hier om de 8 a 9 weken, afhankelijk van het jaargetijde. Mede omdat er 1 tussen zit die iets toontredend is en goed bijgehouden moet worden. De rest zou rustig om de 12 weken kunnen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:57

Ong. om de 6 weken, zelf vijl ik tussendoor de hoefwand bij.

Denk dat de manier van huisvesting een grote rol speelt.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:01

In het voorjaar en in de zomer wordt hij om de 6 weken en in de herfst en winter om de 7 weken bekapt.

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 11:06

Wiwabalia schreef:
Ong. om de 6 weken, zelf vijl ik tussendoor de hoefwand bij.

Denk dat de manier van huisvesting een grote rol speelt.

Mijn pony stond vanaf april tot begin oktober op een onverharde pp alleen daarvoor ging hij vaker niet vanwege rotstraal bijsnijden terwijl zijn hoeven wel even goed waren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:07

s_v schreef:
De mijne worden elke 6 weken gedaan (ondertussen zit er ook een mooie regelmaat in, gewoon standaard woensdag om de 6 weken, makkelijk voor mij en de bekapper :) Ben 1,5j geleden overgestapt op natuurlijk bekappen en heb er nog geen moment spijt van gehad!

Voorheen werden ze om de 12 weken gedaan door een traditionele smid (die ook enkel bekapte). Het verschil tussen daartussen is gewoon heel groot. Ik zou niet meer terug willen naar een traditionele bekapper/smid. Hoeven van alle 3 de paardjes zijn zo verbeterd ondertussen, heel fijn !

Edit; van de tenten hoeft hier ook nooit veel af, maar er wordt meer gedaan dan enkel tenen geknipt en stralen bijgesneden bij wijze van spreken (wil niet zeggen dat elke traditionele smid zo werkt hoor, maar mijn vorige in grote lijnen wel helaas, die was ook met een kwartiertje per paard klaar, terwijl er nu toch gemiddeld 30-45 min met paard gewerkt wordt).

Ze lopen hier overigens ook 24/7 buiten, op vrij gevarieerde ondergrond, 't zijn 2 shetjes en een fjrod en ze staan momenteel niet in het werk :)

Wat doet jouw smid dan allemaal dat hij 30-45 minuten bezig is?
Ik denk niet dat snelheid iets zegt over kundigheid van de smid.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:09

Allebei mijn paarden worden zo’n 1 à 2 keer per jaar gedaan. Ik hou zelf ook niks bij, ze hebben gewoon super sterke hoeven die het allemaal zelf een beetje regelen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:10

Nooit. Ze staan op beton, gras en zand. Snachts kunnen ze binnen en buiten en het buitenstuk is helemaal beton. Zo slijten ze hun hoeven heel natuurlijk af. Ik gebruik zelf een vijl om eventuele puntjes of losse hoekjes af te vijlen. Ik vraag me weleens af of het normaal is, maar als ik ze meeneem naar de hoefsmid die een ander paard beslaat dan stuurt hij me keer op keer weer weg zonder iets gedaan te hebben. Ideaal!
Scheelt een hoop geld, maar vooral zijn het gewoon keiharde en gezonde hoeven.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:10

Het is verschillend, de zomermaanden waren de hoeven weer wat sneller aan de beurt en op het moment groeien ze weer langzamer.
Hier komt de hoefsmid 3/4 keer per jaar als er geen problemen zijn, ik bel altijd wanneer het nodig is en dat is nooit precies zoveel weken.
Eentje is een tijd geleden bevangen geweest en toen moest hij veel vaker maar nu staat hij weer veel fijner op zijn hoeven.
De ander heeft een graasvoet en de vijl ik zel tussendoor bij zodat het gelijk blijft, dat werkt heel goed.
Het hangt er vooral vanaf of ze recht op de hoeven staan en idd of ze ook verhard kunnen staan.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:12

Karma schreef:
s_v schreef:
De mijne worden elke 6 weken gedaan (ondertussen zit er ook een mooie regelmaat in, gewoon standaard woensdag om de 6 weken, makkelijk voor mij en de bekapper :) Ben 1,5j geleden overgestapt op natuurlijk bekappen en heb er nog geen moment spijt van gehad!

Voorheen werden ze om de 12 weken gedaan door een traditionele smid (die ook enkel bekapte). Het verschil tussen daartussen is gewoon heel groot. Ik zou niet meer terug willen naar een traditionele bekapper/smid. Hoeven van alle 3 de paardjes zijn zo verbeterd ondertussen, heel fijn !

Edit; van de tenten hoeft hier ook nooit veel af, maar er wordt meer gedaan dan enkel tenen geknipt en stralen bijgesneden bij wijze van spreken (wil niet zeggen dat elke traditionele smid zo werkt hoor, maar mijn vorige in grote lijnen wel helaas, die was ook met een kwartiertje per paard klaar, terwijl er nu toch gemiddeld 30-45 min met paard gewerkt wordt).

Ze lopen hier overigens ook 24/7 buiten, op vrij gevarieerde ondergrond, 't zijn 2 shetjes en een fjrod en ze staan momenteel niet in het werk :)

Hier ook hoor :) steunsels bijwerken en de straal grondig bekijken en bijwerken.

Ik denk dat dat ook verschilt door manier van bekappen. Traditioneel of natuurlijk etc

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:13

denice schreef:
Nooit. Ze staan op beton, gras en zand. Snachts kunnen ze binnen en buiten en het buitenstuk is helemaal beton. Zo slijten ze hun hoeven heel natuurlijk af. Ik gebruik zelf een vijl om eventuele puntjes of losse hoekjes af te vijlen. Ik vraag me weleens af of het normaal is, maar als ik ze meeneem naar de hoefsmid die een ander paard beslaat dan stuurt hij me keer op keer weer weg zonder iets gedaan te hebben. Ideaal!
Scheelt een hoop geld, maar vooral zijn het gewoon keiharde en gezonde hoeven.

Ik laat de bekapper ook gewoon komen omdat ik denk ‘dat is toch niet normaal meer dat het al een jaar geleden is?!’ :’)

En dan moet er echt maar iets miniem aan gebeuren maar dan ben ik in ieder geval weer zeker :P

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:23

Karma schreef:
s_v schreef:

Vooral ook tijd nemen, niet snel snel voeten geven en hup bekappen. Een van mijn shetjes is 32, dus voor haar is het zeker fijn als er tijd genomen wordt. Voetjes tussendoor even wegzetten (mogen ze alle 3 regelmatig), een kroeltje tussendoor. Dat maakt dat het snel wat langer duurt per paardje.

En inderdaad grondig bekappen, dus ook kijken naar de stand van de hoeven, steunsels bijwerken, hielhoogte bepalen, stralen nakijken en eventueel bijwerken waar nodig, ...

Ik wil hiermee ook niet percé iets over de kundigheid zeggen. Maar er wordt gewoon grondiger gekeken nu (of op een andere manier natuurlijk) en dat vraagt wat meer tijd :j