Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 06:37

Ik betaal per 4 weken €95 voor twee fjorden en een shetlander.
Natuurlijk bekappen.
Snap niet dat het voor die prijs kan eerlijk gezegt.
Laatst bijgewerkt door sanso op 01-05-19 07:15, in het totaal 1 keer bewerkt

thalys2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 06:42

€35,- duur?

35 - 21%btw= €28,93 en dan gaat daar nog gemiddeld 40% inkomsten belasting vanaf plus nog brandstof +afschrijving van spullen.....
Er is volgens mij geen enkel zwaar beroep waarbij iemand voor dit geld langs komt.

Hilli

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 06:56

TS, als je uitrekent wat iemand per minuut kost en vervolgens denkt dat dat bedrag netto in de huishoudpot verdwijnt, zonder te bedenken welke vaste lasten er nog af gaan, dan heb je niet goed begrepen wat het is om zelfstandig ondernemer te zijn. Dat klinkt heel onaardig zo op een vroege ochtend, maar ga eens kijken wat een werkgever allemaal voor je betaalt/regelt...

Dat staat voor mij los van de vraag of het zinvol is om zelf een cursus bekappen te volgen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:02

thalys2000 schreef:
€35,- duur?

35 - 21%btw= €28,93 en dan gaat daar nog gemiddeld 40% inkomsten belasting vanaf plus nog brandstof +afschrijving van spullen.....
Er is volgens mij geen enkel zwaar beroep waarbij iemand voor dit geld langs komt.

Precies dat! Mensen hebben werkelijk geen idee welke kosten er allemaal af gaan! Volgens mij denken ze dat de smid het geld zo in zijn portomonee kan steken!
Ik heb er ook van de Azijnzeikers bij zitten, als ze blijven klagen mogen ze van mij op zoek naar een ander! :evaw: :evaw: :evaw:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:42

Voor mijn smid die aan huis komt betaal ik al jaren 25 euro per pony voor bekappen. Met mijn hoefbevangen shet ga ik naar de kliniek. Daat betaal ik 59 euro voor bekappen. Duur grapje gezien het 120 km rijden is enkele reis maar het is het waard gezien ze anders al ingeslapen zou zijn

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:46

Hier is het €35 bij de ene hoefsmid en tussen de €35 en €45 euro voor de andere hoefsmid. Enkel bekappen uiteraard, ijzers heb ik geen ervaring mee. Ik vind het hele nette prijzen voor iemand die een zwaar beroep doet!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:48

thalys2000 schreef:
€35,- duur?

Dit inderdaad. En je wil niet weten wat een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor een smid kost. Ze zitten in de hoog risico groep, dus dat is bijna onbetaalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:54

thalys2000 schreef:
€35,- duur?

Nou inderdaad. Ik betaal het met liefde, zou met liefde ook meer betalen als het tarief omhoog gaat.

Ik betaal €32,50 voor een paard en €25 voor mijn shet. Geen voorrijkosten. Goede hoefsmid en zeer tevreden over. Zelf bekappen begin ik niet aan, veel te bang om het te verkloten.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:54

Ik betaal 70 euro voor een paard met voorijzers en 25 euro voor bekappen , vind het een normaal tarief gezien de inkoop van ijzers en ander matriaal , de afschrijving van zijn auto , de kilometers die hij maakt en het risico wat hij loopt , niet ieder paard is netjes opgevoed . Zelf bekappen zou ik persoonlijk nooit doen , het is een vak waar je een paarjaar vor naar school gaat en niet iets wat je in een cursusje van een paar dagen leert .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:55

Hier in de buurt is het tussen de 25 en 40 euro per paard.
Vind dat helemaal niet veel, tel nog de reistijd, benzine en belasting en je houd weinig meer over. Zal geen vetpot zijn..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:56

Ik vind €35 echt goedkoop.

Daarvan moet hij/zij btw betalen, een nieuwe auto van bij elkaar sparen. Sparen voor een pensioen potje. Nieuwe vijlen en messen en standaard aanschaffen. Kleding schort en goede schoenen. En benzine/diesel. En een verzekering voor als hij ziek is en geen inkomen heeft.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:03

Hier 30 euro per paard maar wel voor 3 paarden. Ze komen trouwens altijd met 2 man wat ik wel bijzonder vind, maar verder geen probleem. Mijn paarden zijn altijd zen :D bij de smid, zo ook braaf!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:12

Elke 8 weken € 100,- voor rondom beslaan.
Alleen voor ijzers kost mij € 65. En bekappen voor mijn mini € 20,-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:25

Shanna schreef:
Interessant om te zien dat de kosten inderdaad een stuk hoger zijn komen te liggen dan wat ik gewend ben. Ook interessant om te zien dat ik dat bijvoorbeeld belachelijk duur vind (het is meer dan een euro per minuut per paard/ pony), en anderen juist absurd goedkoop haha! :+

60 euro per uur betaal je ook voor een monteur in een garage of voor een loonwerker. Is dat zo'n raar bedrag? Alle bedrijfskosten moeten van dat uurloon af hè, en ook vakantie, ziekte, pensioenopbouw, auto, reistijd, verzekeringen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:28

hier betaal ik €100 voor rondom beslag, voor comfort-shoes met een kunsstof wigzool en achter ijzers met een zwikje eraan. Smidje is bijna 2 uur bezig met mijn oudje.
Niks meer dan respect voor hem

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:45

Ik betaal voor bekappen €30 per pony en als ik rondom ijzers doe €100,- per pony.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:54

Pony hoeft hier maar eens in het halve jaar ongeveer. Kost normaal voor bekappen 30 maar was nu 20 omdat er zo weinig af hoefde

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:55

Ik betaal in de regio Eindhoven €35 voor rondom bekappen. Ik vind het echt meevallen met de prijs, mijn smid levert echt fantastisch werk met mijn jaarling. Hij neemt echt de tijd om te kijken of je paard echt goed op z’n hoeven staat en heeft ook echt verstand van wat hij doet. Ik heb ook ooit een smid gehad die er (bij wijze van) 5 paarden per uur door jaste en toen hij wegging was mijn verzorgpaard scheef bekapt. Voor die smid betaalde ik toen €25.

Dan betaal ik liever een tientje meer voor echte kwaliteit :j

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:57

Ik kan mij ook nog herinneren dat ik 20 euro kwijt was aan het bekappen.
Inmiddels weer een paard vierkant op ijzers staan en bij deze smid betaal ik daar 100 euro voor.
Vond het een best bedrag, maar heb nu wel een hele fijne smid die ook ruim de tijd neemt om mijn paard te beslaan. :)

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:59

Shanna schreef:
Bij mij zitten dus meerdere smeden erg dichtbij, eventueele reiskosten rekenen ze allemaal los maar omdat ik binnen hun KM grens zit komen die bij mij te vervallen.
Als ik kijk dat ze met een pony/ paard gemiddeld 15 a 20 minuten of korter bezig zijn (enkel bekappen) vind ik 30/ 40 euro per paard erg veel geld. Zekers ook omdat ik dus jaren lang 15/20 euro per paard/ pony heb betaald.

Dat is dus meer dan 1 euro per minuut. Smid is met 4 paarden bekappen en tussendoor kletsen e.d. altijd binnen het uur weer weg bij ons.. Als ik dat omreken naar uurprijs zit je zo boven de €120 per uur als het niet meer is. Vind ik vrij fors!
En ik weet dat daar ook afschrijving e.d. bij zitten, maar toch, ik vind het een flink bedrag!

Ik moet ook zeggen dat ik smeden die een bijna een uur per paard nodig hebben voor enkel bekappen niet nog eens laat komen, dat is gewoon paardje pesten, en ik heb ook wel andere dingen te doen. Dus dan gaat hun uurtarief wel flink omlaag (omdat ze er 3/4 keer zo lang over doen), toch vind ik ze dan te duur.

Ik vind het bijzonder dat je zo rekent.

Ondanks dat je in hun straal woont hebben zij wel reiskosten en reistijd. De auto moet worden betaald, de benzine kosten etc. Daarnaast zal hij materiaal nodig hebben om jou paard te bekappen? Goed materiaal is van belang. Je kunt wel dagen met 1 rasp doen maar een slimme smid die blessures wil voorkomen zal deze regelmatig vervangen ( lees wekelijks).

Over die blessures, het is lichamelijk enorm zwaar en een smid van 65 is vrij uitzonderlijk en zal niet hetzelfde aantal paarden beslaan per dag als een jonge gast van 30. Veelal zijn ze verzekerd voor arbeidsongeschiktheid en deze kosten zijn enorm voor een risicovol beroep als hoefsmid.
Ze zijn bijna allemaal zelfstandig en zullen dus ook aan hun pensioenopbouw moeten werken.

Als de smid zijn werk erop heeft zitten zal hij deze ook nog moeten administreren ( of laten doen ), vergeet niet dat er ook nog btw vanaf gaat.

Dus 1 euro per minuut? Zelfs de zwarte beunhaas om de hoek redt dan niet

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:08

Amber_anne schreef:
Pony hoeft hier maar eens in het halve jaar ongeveer. Kost normaal voor bekappen 30 maar was nu 20 omdat er zo weinig af hoefde

Twee keer per jaar naar de smid? :oo :x
Laatst bijgewerkt door sanso op 01-05-19 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:08

Voor ijzers, achter bekappen 75 euro, toevallig net met een tientje omhoog gegaan.
Alleen bekappen was altijd 35 euro, maar dat is al ff geleden.
Ik ga er wel zelf naar toe, hij komt voor 1 of 2 paarden niet aan huis.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:31

Oei als ik het zo lees hier dan heb ik wel echt een hele dure hoefsmid :=
Maar gelukkig is het ook een hele fijn en kundige smid, dat maakt dat ik met liefde die
€ 150,- voor rondom beslaan betaal.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:39

Bij mijn vorige smid €35 voor bekappen. Inmiddels gewisseld vanwege verhuizing, nu betaal ik €45 voor bekappen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:45

Ik betaal 30 voor het bekappen. En echt duur vind ik dat niet.