Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:30

Paarden die een probleem aan hun hoeven hebben, kunnen soms een ijzertje nodig hebben.
Daar is heus niks mis mee.
Gewoon naar de dierenarts en de hoefsmid luisteren, die hebben er het meeste verstand van.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:31

Clasical schreef:
Jord schreef:
De paarden waar ik mee rij(reed) hebben altijd ijzers gehad, nog nooit problemen mee gehad. 1 is 22 geworden en er staat er nu nog 1 van 27 met pensioen (inmiddels zonder ijzers). Met de jongere paarden ook geen problemen.

En dan Kun je stellen; is dat “dankzij” of “ondanks” de ijzers

Qua toonzetting van dit topic ondanks wrs _/-\o_

Bij ons is het land zo ontzettend hard dat de paarden de voeten kapot lopen dus rijden zonder ijzers is geen optie. Afgelopen jaren zaten er zulke scheuren in dat de hond er met de poot in kon.

En ik ben sowieso niet tegen ijzers.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:32

Hoewel ik natuurlijk het advies van de DAP in overweging zou nemen en een goede hoefsmid in de arm zou nemen, wil ik je toch ook aanraden zelf kritisch te zijn.

Ik ben tegen de adviezen van mijn DAP en smid in gegaan (heel lang verhaal) en ben enorm blij dat ik dat gedaan heb.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon eens proberen zoals het nu is voordat je drastische veranderingen treft. ijzers onder slaan kan altijd nog, ijzers weghalen gaat vaak gepaard met meet problemen, omdat de hoef eerst moet herstellen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:35

borstnoot schreef:
Yesss Clasical na 4 berichten in dit topic is je argument duidelijk. ;)

OT: Ik zou ook op het advies van je dierenarts en goede hoefsmid af gaan, zij hebben er immers voor geleerd! Mocht het uiteindelijk niet bevallen dan kun je altijd nog iets anders kiezen toch?

TS zal zelf haar twijfels hebben over het advies van DA en smid denk je niet?
Anders zou zie hier haar vraag niet stellen.
En terecht hebben steeds meer mensen hun vraagtekens en vinden steeds meer mensen hun weg naar blote voeten of andere prachtige alternatieven die ze niet direct op een presenteerblaadje krijgen bij de heersende autoriteiten

antje_vip

Re: Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:43

Zeker goed om zelf na te denken, maar de keuze tussen "onbekende mensen die toeteren op internet" en "volleerd DA" is bij mij snel gemaakt ;)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:47

Zelf gebruik ik ijzers als het nodig is en geen ijzers als het niet nodig is.Mijn oude paardje liep op een gegeven moment niet echt lekker.Na niks op de foto's te kunnen vinden adviseerde de DA om eens ijzers te proberen.En idd ze liep weer als een trein en tot haar dood nooit meer onregelmatig geweest.
Paardje wat ik nu heb heeft fijne hoeven dus de smid zegt die heeft niks nodig.
Ik zou vooral doen wat jezelf denkt dat goed is,hier ga je ook verschillende meningen krijgen .

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:49

Laat je niet vd wijs brengen, volg het advies vd dierenarts op in overleg met je smid. Niets mis met een ijzer zeker met buitenrijden in combinatie met een dunne zool en hoirnzuil

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:49

Nogmaals; hoefschoenen is een prima alternatief,
TS zou daar niks kwaad mee doen.
Ik adviseer TS niks, ik spreek mijn mening uit en onderbouw deze.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:53

Loopt ie kreupel? Is ie gevoelig? Ga je de komende 2 maanden veel over steentjes lopen? Nee? Dan zijn er voorlopig geen ijzers nodig. Scheur in de toon is heel vaak schimmel. Schimmel is prima te behandelen, zet'm alleen niet op houtkrullen want waar gaat een schimmel graag inzitten...in hout, helemaal als het vochtig is. Onder andere Turbohoofsolutions heeft genoeg spul om schimmel weg te krijgen.

Preventief ijzer eronder is natuurlijk onzin; alleen die melding geeft blijkbaar enige zorgen? Kijk het gewoon eerst aan, laat hem bekappen en de hoef heeft ook herstellend vermogen.

IJzer eronder is snel genoeg gedaan, maar ik zou eerst eens een tijd proberen het met goed bekappen op te lossen, en desnoods tijdelijk met hoefschoenen als hij toch gevoelig loopt, en kijken hoe dat gaat. Als het inderdaad een hoornzuil is, en die arts heeft niet aangegeven een foto te laten maken? Als het idd een zuil is, dan is dat te verhelpen en laten nazien door de bekapper en bij twijfel middels een foto of het dat inderdaad wel of niet is.

Kortom; eerst maar eens goed laten bekappen, de schimmel behandelen, en aan elkaar wennen. Over een maand of twee ken je het paard beter en weet je er meer van en kun je altijd nog verdere beslissingen nemen. In elk geval veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 11-03-19 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:54

Clasical schreef:

Ja en dat weten we inmiddels wel.
Kom op het is TS dr eerste paard.

Laat haar gewoon even wachten op de hoefsmid en dan kan ze zelf een beslissing maken.

Mocht je het niet door hebben, de eerste reacties hier in het topic gaan dus over jouw soort reacties ;)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:02

Onali schreef:
Clasical schreef:

Laat haar gewoon even wachten op de hoefsmid en dan kan ze zelf een beslissing maken.

Mocht je het niet door hebben, de eerste reacties hier in het topic gaan dus over jouw soort reacties ;)

Dat het TS onzeker maakt dat heeft vast een reden.
Anders had ze wel gewoon het advies opgevolgd.
TS is geen kind meer en ik verwacht dat ze ook bovengemiddeld slim is

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:04

Volg het advies van de DA en de hoefsmid. Paarden met dunne zolen lopen gemakkelijk gevoelig. Dan kunnen ijzers een oplossing zijn. Hoefscheonen helpen dan enkel als je ze aan laat telkens als het paard buiten komt, dus ook op de wei. Hoefschoenen dienen meer voor paarden waarvan de hoeven te sterk afslijten bv omdat ze veel op verharding lopen.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:04

Clasical: En volgens mij ben jij goed in conclusies trekken uit weinig info.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:07

En handig met psychologische manipulatieve trucjes

Laat verdorie gewoon iemand zélf zijn keus maken.
Info geven prima.

Herhalen eisen en doordrammen niet.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:11

Femke_Tweety schreef:
En handig met psychologische manipulatieve trucjes

Laat verdorie gewoon iemand zélf zijn keus maken.
Info geven prima.

Herhalen eisen en doordrammen niet.

Ik ga er vanuit dat TS altijd nog zelf haar keuze maakt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:12

Clasical schreef:
Onali schreef:

Dat het TS onzeker maakt dat heeft vast een reden.
Anders had ze wel gewoon het advies opgevolgd.
TS is geen kind meer en ik verwacht dat ze ook bovengemiddeld slim is

Ik ben niet onzeker maar neem ook niet zomaar klakkeloos alles over van mijn DA of hoefsmid.
Ik weeg het tegen elkaar af en neem dan een beslissing.

Dus dat zal de TS dan ook doen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 17:14

Ja ik vind het heel spannend en wil het aller beste voor hem. Doordat ik op internet had gelezen dat het nadelen had begon ik te twijfelen omdat ik gewoon wil dat hij zorgeloos door het leven kan zonder te veel gedoe. Hij is niet he gewend maar heel braaf. Als het zonder kan zou ik dat graag willen maar daar weet ik te weinig van. Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik vind het voor mij gevoel prettig zelf ook goed onderzoek gedaan te hebben en ervaringen hebben gevraagd ook al realiseer ik mij goed dat dit ook verwarrend voor mij is. Konden paarden maar praten haha

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:17

Zoveel mensen, zoveel meningen. Je kunt het nooit 100 procent goed doen. Belangrijkste is dus dat je professionals om je heen verzamelt waar je vertrouwen in hebt. Je hebt nu een smid die goed aangeschreven staat. Ga met hem in gesprek, meldt wat je dierenarts je vertelt heeft en wacht zijn advies af. Heb je de foto's ook meegekregen? Dat kan je smid helpen

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 17:18

Ja heb net de foto's ontvangen van de DA. Die ga ik uitprinten en meenemen inclusief het keuringsrapport (mocht iemand met verstand ze willen zien, dan kan ik ze sturen).

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:20

Ik zou ook kijken wat de smid zegt, ook over die hoornzuil.

Van blote voeten naar ijzers is gemakkelijker dan andersom; vaak is het terug blootsvoets iets wat even moet wennen en wat gevoellig loopt.

Als het niet hoéft zou ik persoonlijk liever geen ijzers willen, maar soms is het toch verstandiger.

Gefeliciteerd met je paard trouwens!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:23

Denk dat het per paard verschilt. Ik kan dat ook zo niet beoordelen, alleen een ervaren bekapper of smid kan dat. Ik heb zelf wel altijd alles zonder ijzers gehad, maar misschien had ik gewoon mazzel met paarden met goede voeten.
Nu moet ik wel zeggen dat ze bij mij wel 24/7 buiten zijn, waarbij altijd droge stukken zijn, ze staan dus niet in nat stro of nat zaagsel. Urine is wel echt heel slecht voor hoeven, vooral als ze er uren op staan.
Verder wordt een zool ook wel dikker naarmate paard er meer op loopt. Ik ben zelf redelijk van het natuurlijk bekappen, al laat ik het doen, en dat is volgens de die-hards niet natuurlijk :)) de bekapper zet de draagrand van de hoef gelijk met de zool, waardoor het gewicht op de straal, draagrand en de zool komt.

Maar je paard moet dat wel kunnen hebben, en ik heb ook paarden meegemaakt die vooral erg sleten maar waarbij het niet goed aangroeide, en dan zou je idd kunnen kiezen voor een ijzer. Dus het is maar net wat voor jouw paard werkt zeg maar, en het is erg lastig om dat zo te kunnen beoordelen van achter een scherm.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:24

HorseTimeXL schreef:
Ja ik vind het heel spannend en wil het aller beste voor hem. Doordat ik op internet had gelezen dat het nadelen had begon ik te twijfelen omdat ik gewoon wil dat hij zorgeloos door het leven kan zonder te veel gedoe. Hij is niet he gewend maar heel braaf. Als het zonder kan zou ik dat graag willen maar daar weet ik te weinig van. Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik vind het voor mij gevoel prettig zelf ook goed onderzoek gedaan te hebben en ervaringen hebben gevraagd ook al realiseer ik mij goed dat dit ook verwarrend voor mij is. Konden paarden maar praten haha

Ik begrijp dat het spannend is en dat je onzeker wordt van alle horrorverhalen op het internet, ik heb ook al 100 keer geroepen dat ik zou willen dat de mijne kon praten. Probeer goed te onthouden dat iedereen alles op het internet kan zetten, en dat er meestal alleen iets gemeld wordt als het tegen valt of verkeerd is gegaan. Als ik ga googlen als ik hoofdpijn heb dan kom ik meestal tot de conclusie dat ik of: dood ga, of: zwanger ben. :+

Je dierenarts heeft hier jaren voor gestudeerd en als je een goede ervaren hoefsmid hebt dan kun je zeker op hun advies af gaan. Wat ik eerder ook al schreef: mocht het gegeven advies je na een halfjaar niet bevallen, dan kun je altijd switchen.

Ik ben van mening dat je altijd je best moet doen om je paard zo goed mogelijk te verzorgen, maar dat je altijd achteraf kunt (en mag!!) zeggen ''oliebol had ik dat maar anders gedaan''. Ieder paard is anders en het paardenwereldje is nou eenmaal een plek waar iedereen honderden meningen heeft. Enne, over het algemeen, onze viervoeters zijn niet van porselein en kunnen wel tegen een stootje, daar moet ik mezelf ook vaak aan herinneren. ;)
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 11-03-19 17:28, in het totaal 2 keer bewerkt

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 17:26

Ja dat is waar :D. Ja in de dierenarts heb ik zeker vertrouwen. Ook vanuit verhalen van anderen maar ook wat ik kon zien vond ik Wolvega heel erg nauwkeurig werken en ze namen alle tijd. Mijn instructrice die meer ervaring had met keuringen was ook mee.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:32

Je kunt jezelf natuurlijk altijd inlezen op goed onderbouwde sites zoals die van hoefnatuurlijk bv.
je zou ook altijd een cursus kunnen bijwonen om wat meer inzicht te krijgen in de hoef.
Dat niet per definitie betekend dat je om moet gaan.
Ik was ook altijd overtuigd van het gebruik van ijzers totdat iemand mij inspireerde om eens verder te kijken en mijn paard is nu al 10 jaar succesvol blootsvoets.
Er is veel kennis die je zelf kunt vergaren, door de kijken, luisteren en te doen.
Ik wens je veel succes en geluk met je paard toe!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:36

Clasical schreef:
Je kunt jezelf natuurlijk altijd inlezen op goed onderbouwde sites zoals die van hoefnatuurlijk bv.

De site die je noemt is nu niet bepaald een toonbeeld van objectieve informatie.