Zuiver op rechte lijn, kreupel op volte in stap.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:27

Luca03 schreef:
Mijn haflinger had dit ook, nouja kreupel, eerder onregelmatig. Bleek artrose te zijn in de knie, hij was wel al 24 dus vanaf dan hebben we het gewoon rustiger aan gedaan. Nu is hij 26 en loopt hij nog altijd vrolijk rond :D

Artrose zien ze op foto's.
En denk gelezen te hebben dat die al gemaakt waren bij TS en er niets te zien was.

Dus zal het in de banden/pezen kunnen zijn. En dat kan helaas dus alleen via écho of MRI.

Topicstarter Veel succes Morgen. Ik ken de stress die je hebt. Mijn paard moest echter 1 nacht op kliniek blijven voor foto van rug en voorbenen. Stressen was dat omdat ik moest wachten op het verlossend telefoontje dat de foto's gemaakt waren en wat er te zien was.

Laura413

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 13:39

Tessebes schreef:
Om goed in de hoef te kunnen kijken zul je inderdaad een mri moeten laten maken. Met een echoapparaat kun je niet door de hoef heen scannen.

Als je paard na uitverdoving van het hoefgewricht helemaal goed loopt en op röntgenfoto's van de hoef is niks te zien, zou ik altijd eerst gaan voor inspuiting van het gewricht mét een gedegen opbouwschema (van een aantal maanden dus).

Mocht er geen enkele verbetering optreden, dan zou je een MRI kunnen laten maken. Hou er wel rekening mee, dat de kans dat het iets onherstelbaars is, of dat er een operatie dient te worden uitgevoerd, wel flink aanwezig is.

Ja die behandeling in het hoefgewricht heb ik in juli al gedaan. Dit was toen met 3 weken boxrust en dan opbouwen. Nu kon ik kiezen om dit opnieuw te doen met meerdere maanden boxrust maar het domme is dan gewoon dat je eigenlijk nog altijd niet weet wat er precies is en dit dan bijvoorbeeld weer opnieuw kan terugkomen. Vandaar dat ik nu beslist heb om de mri al te laten maken zodat ik echt weet waar ik voor sta.. morgen is het zover, dus hopelijk weet ik morgen dan ook meteen de uitslag!

Tessebes

Re: Zuiver op rechte lijn, kreupel op volte in stap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:28

Laura ik wens je veel succes morgen, ik ben zeer benieuwd!

Mijn reactie was meer informatief bedoeld richting de andere reageerders.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:40

En? Weet je al iets meer?

Laura413

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 22:54

Zal nooit meer kunnen rijden met m’n paard. Botkneuzing in hoef met serieus letsel collaterale banden + kraakbeen aan hoefgewricht op links bijna volledig weg. Geen behandeling mogelijk.. enkel nog goed voor op de weide te staan, maar nu op dit moment ook niet aangezien die botkneuzing dan nog een breuk kan worden.

Ze hebben gezegd dat ze een sterke merrie is en dat het gek is dat ze eigenlijk nog zo goed loopt met zo’n blessure

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:57

Sodeju wat een rotnieuws!!
Wel "fijn" dat je nu weet wat het is.
Maar zo dat valt denk ik rauw op je dak

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:58

Zo, heftig maar je weet nu wel precies de oorzaak ook al zat je hier niet op te wachten. Sterkte ermee.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:09

Jeetje wat een nieuws...
Sterkte

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:11

Wat een rotnieuws! :(
Je weet nu gelukkig wel de oorzaak! Sterkte!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:18

Wat een poedersuiker nieuws TS, je bent blij dat je de oorzaak weet maar ook gelijk zwaar verdrietig want het is in 1 klap klaar met het werken.

Zorgt trouwens wel spanning bij mij. Mijn eigen paard staat nu op rust. Rechtuit op zachte en harde niks te zien. Op de volte op het zachte onregelmatig RA, Op de volte op het harde ronduit kreupel maar kan je slecht zien welk been. Nu in een eerste week van de rust. Zaterdag weer laten lopen op de volte en rechtuit. Niks te zien, mazzel hebben. Wel weer slecht gelijk de DA bellen....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:52

Wat een waardeloze uitkomst, maar goed dat je het hebt laten onderzoeken. Sterkte de komende tijd.

Laura413

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 09:46

Ja, dit had ik écht niet verwacht. De veeartsen zelf hadden het ook niet verwacht dat het zo ernstig ging zijn.. Vandaag moet mijn da mij nog bellen en dan weet ik hoe lang ik ze nu nog 'rust' moet geven alvorens ze op de weide mag genieten van haar pensioen..

Laura413

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 15:44

Hey

Vandaag heeft veearts gebeld. Hij gaf aan om 6 maand boxrust te geven voor die collaterale banden en botkneuzing. Toen ik zei dat boxrust echt moeilijk is voor mijn paard zei hij eventueel een mini paddock maar echt klein zodat ze niet kan lopen..
ik vroeg hem uiteindelijk of mijn paard nog pijnvrij op de weide zal kunnen lopen en het bleef even stil. Uiteindelijk zei hij dat het 50-50 is. De andere optie die hij me gaf is inslapen..

Zo ongelofelijk moeilijke keuze. Aan de ene kant zou het egoistisch zijn om haar 6 maand op box te houden want er is kans dat ze zelfs daarna niet pijnvrij zal zijn op de weide. Aan de andere kant is het egoistisch om een paard met veel levenslust en een sterk karakter zomaar op te geven en te laten inslapen? Ik weet dit echt niet meer.. 6 maand box gaan haar sowieso veel stress bezorgen en ongelukkig maken :( hoe moet je in godsnaam zo’n beslissing nemen?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:50

50 om 50 is wel een grote gok.
80 om 20 had ik sowieso 6 maanden boxrust gedaan.
Maar 50-50 is wel erg moeilijk

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:53

Jeetje ts ik lees al even mee maar wat is dit een rot uitslag zeg !
Ik zal eerlijk zijn ook tegen jezelf .
Wil je het jezelf aandoen om een paard 6 maanden op een mini stukje neer te zetten als hij daarna misschien nog steeds pijn heeft ?
Ook financieel gezien .
Aangezien een paard niet op 3 benen staat de meeste tijd zou ik zelf de gok niet durven nemen ( en het paard de pijn willen besparen )
Sterkte met dit moeilijke besluit

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:19

Heb ook ooit op veeartsadvies een paard maandenlang in de box gehouden. Wat mij betreft nooit meer. Het paard noch ik werden er gelukkig van - en de kwetsuur was niet geheeld. Nu loopt ze al enkele jaren in de weide. Wanneer ze zich door haar stalgenoten heeft laat verleiden om nog eens mee te rennen dan heeft ze daar naderhand last van maar normaal past ze zich best aan haar toestand aan.
Als u besluit uw paard aan te houden zou ik ze dus niet in een box maar wel op de weide zetten, bij voorkeur alleen zodat ze niet door anderen wordt opgejaagd en niet meer loopt dan ze zelf wil en kan.
Als je zou besluiten om het paard te laten inslapen zal je dat ongetwijfeld zwaar vallen maar troost u dan met de gedachte dat het dier toch een fijn leven heeft gehad en dat je alles hebt gedaan wat redelijkerwijs van u mag verwacht worden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:35

wat een klote nieuws...

ik zou haar gewoon op de weide zetten. boxrust geeft meer onrust dan dat het de rust geeft die ze nodig heeft.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:44

Wat een rotuitslag... Ik ga mee met Flash111, niet op box, niet op paddock, gewoon een klein stukje weide, evt met een ouder rustig paard. Niemand wordt gelukkig van de opsluiting en rijden gaat toch niet meer lukken. Wordt je paard niks beter dan kan je altijd nog besluiten te laten inslapen, maar dan met een 'gerust' hart dat de laatste tijd toch fijn was voor je paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:33

Wij hebben ook zeer zwaar peesblessure/ knieblessure/ collateraal bandje blessure achter de rug. Paard heeft een enorme smak op de wei gemaakt. We rijden weer inmiddels.

Mijn advies:
Op een kleine wei/ paddock zoveel mogelijk met een rustig maatje. Voedingssupplementen mee beginnen:
MSM puur → pezen (paardendrogisterij) https://www.paardendrogist.nl/product/p ... el/108015/
Glucasamine van Horse → https://www.google.com/search?client=fi ... harmahorse Even zoeken naar een goede site in Nederland.
Zo nodig tegen de pijn doet verder niets aan het opbouwen→ Devil's relief

Pas toen wij daar mee begonnen, knapte ons paard heel erg op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:16

Wat een rotuitslag zeg..ik ga met mijn voorgangers mee. Niet op stal zetten, klein stukje weide of paddock..laat haar leven in ieder geval nog "leuk" zijn voor zover mogelijk.

Laura413

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 20:24

Haar nu op de weide gewoon zetten zonder die boxrust geeft een enorme kans op een breuk heeft de veearts gezegd.. Dat is toch ook geen optie? Eventueel kan ik een stal verkrijgen met een stukje uitloop naar buiten zodat ze toch buitenlucht heeft en naar buiten kan. Maar ik weet het niet.. het is allemaal echt surreëel dat dit gebeurt want je ziet helemaal niets aan het paard. Ze ziet er gewoon kerngezond uit, alleen toont ze de pijn niet.. (of heel af en toe)

Hoe maak je nu in godsnaam zelf zo’n beslissing?..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:34

Ik denk dat je de beslissing voor jezelf al gemaakt hebt als ik het zo lees.

Ik zou sowieso het advies van de dierenarts niet in de wind slaan, want die weet er meer van en een breuk is nog erger. Dus de optie is nu 6 maanden boxrust en dan 50% kans dat het goed is en het een grasmaaier kan worden of inslapen.

Ik zou echt naar jezelf kijken, wil je 6 maanden je paard 'pesten' en dan (als het goed is) daarna een hele dure grasmaaier hebben of nu de beslissing nemen om ervoor te zorgen dat je paard geen pijn meer heeft en te behoeden voor ergere pijn in de toekomst. Ik zou denk ik voor het laatste gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:35

Het is jouw paard......volg je gevoel....

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:45

Inslapen is wel heel definitief maar ophokken is ook weer niet echt een paardwaardig bestaan. Jij kent je paard het beste, als je denkt ik wil het nog even aanzien en we slaan ons die zes maanden door met eventueel die stal met uitloop. Misschien eerste dat proberen, inslapen kan altijd nog.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:55

Ik stuur je even een pb