Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Unbeatable

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:16

Ik heb er een natuurlijk bekapper bijgehaald toen de hoeven van mijn paard bleven scheuren. Daarbij ook een periode formula4feet gegeven, heeft onwijs goed geholpen. Nu nergens meer last van. Ik zou zeggen: Je zit er nu al zo veel jaren in, bent al zolang aan het tobben. Hou het die paar maanden vol, voor hetzelfde hebben die mensen gelijk en ben je uiteindelijk gedeeltelijk of helemaal van het probleem. Als je het niet afmaakt, zul je het nooit weten. Blijkt het na die maanden nog niks te zijn, kun je alsnog denken van nu alles geprobeerd we gaan terug op ijzers.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 18:26

Unbeatable schreef:
Ik heb er een natuurlijk bekapper bijgehaald toen de hoeven van mijn paard bleven scheuren. Daarbij ook een periode formula4feet gegeven, heeft onwijs goed geholpen. Nu nergens meer last van. Ik zou zeggen: Je zit er nu al zo veel jaren in, bent al zolang aan het tobben. Hou het die paar maanden vol, voor hetzelfde hebben die mensen gelijk en ben je uiteindelijk gedeeltelijk of helemaal van het probleem. Als je het niet afmaakt, zul je het nooit weten. Blijkt het na die maanden nog niks te zijn, kun je alsnog denken van nu alles geprobeerd we gaan terug op ijzers.

Ja das waar.. Dat gevoel heb ik ook.. 2 bekappers en een osteo/dierenarts raadden me aan om vol te houden en alle mensen rond mij ook, van zodra het beter weer wordt dat het beter zal gaan hoop ik.. Mijn huidige dierenarts zegt dat ze ijzers MOET hebben om die zweren tegen te gaan, maar das onzin want ze krijgt ze sowieso met of zonder.. Ben alleszins heel tevreden over F4F, enorm duur, maar heb wel de indruk dat het helpt! Als ze gewoon in de paddock loopt is ze goed en draaft zelf als ik haar roep om te eten. Maar toch zou ik mezelf egoïstisch vinden om zo door te doen.. Door het ijzer er weer op te leggen is het probleem niet weg, maar dan heeft ze wel veel minder last.. In ieder geval zal ik haar ook moeten verhuizen als ze zonder ijzers blijft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:39

Maar je hebt wel al vooruitgang geboekt.

Overgestapt naar NB, supplement en wat heel belangrijk is : hooi ipv voordroog.
Daarnaast gaat het pas goed vanaf nov. Dat is net 2 maanden en zoals je al verteld is kan het lang duren. En dat je al even geen zweren meer hebt gehad is een positief teken.
Een lichaam heeft gewoon echt tijd nodig zich te herstellen.

Ik heb mijn fjord(20) vanaf sept op een andere stal. Dat betekende eindelijk eens goed ruwvoer namelijk hooi met aanvullend vit brokje en niks anders.
Met een maand of 2 was de witte lijn nog amper verbreed en sinds gister merk ik dat hij bijna niet meer gevoelig loopt over ons grind pad.
Hij staat ook op stal en overdag buiten (ene dag in de bak en andere dag op het verharde pleintje achter de stal.
Ik houd zelf de hoeven bij(al jaren) en zie echt enorm verschil. Wel zal ik met mennen altijd een schoentje moeten gebruiken.

Ik zou geen ijzers meer nemen...weer gaten in de voet, belemmering van het hoefmechanisme en het maakt geen verschil in wel of geen zweren.
Dan zou ik eerder voor een plak ijzertje/schoentje kiezen en dan van de zomer nog eens kijken hoe hij zonder gaat.
Cushing test op deze leeftijd kan zeker geen kwaad.

Ik heb mijn paard vorig jaar ook een reinigings kuurtje gegeven van groene leem. daar werd hij kwa spiergebruik wel losser van. Heb eerder eens een kuur pavo C4L gegeven....toen kwamen er ook veel afvalstoffen naar buiten bij de schacht. Dat wa secht bizar wat er toen gebeurde. Duurde een paar dagen en toen was het weer schoon, nooit eerder gezien.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:40

Mijn paard had ook zweer na zweer in 1 hoef, toen is er een andere smid bij geweest, bleek dat ze een schimmel in de hoef had zitten, gat gemaakt om te kunneh behandelen, elke dag schoonmaken en koudgeslagen honing erin, dat doodt de schimmel, daarna nooit meer zweren gehad, omdat he zegt slechte witte lijn denk ik daaraan, was hier ook t geval

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:46

Staat je paard in de weide of ook op stal? Wat voor strooisel ligt er in de stal? (kon het niet terugvinden in de tekst hier in het topic)

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 18:46

Maddy_Paola schreef:
Mijn paard had ook zweer na zweer in 1 hoef, toen is er een andere smid bij geweest, bleek dat ze een schimmel in de hoef had zitten, gat gemaakt om te kunneh behandelen, elke dag schoonmaken en koudgeslagen honing erin, dat doodt de schimmel, daarna nooit meer zweren gehad, omdat he zegt slechte witte lijn denk ik daaraan, was hier ook t geval

Jep inderdaad, toen ze in november van de ijzers af ging ook gelijk nog eens een schimmel erbij, nog nooit gehad... Gelukkig op tijd bij en goed kunnen behandelen!

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 18:51

Cowgirl schreef:
Maar je hebt wel al vooruitgang geboekt.

Overgestapt naar NB, supplement en wat heel belangrijk is : hooi ipv voordroog.
Daarnaast gaat het pas goed vanaf nov. Dat is net 2 maanden en zoals je al verteld is kan het lang duren. En dat je al even geen zweren meer hebt gehad is een positief teken.
Een lichaam heeft gewoon echt tijd nodig zich te herstellen.

Ik heb mijn fjord(20) vanaf sept op een andere stal. Dat betekende eindelijk eens goed ruwvoer namelijk hooi met aanvullend vit brokje en niks anders.
Met een maand of 2 was de witte lijn nog amper verbreed en sinds gister merk ik dat hij bijna niet meer gevoelig loopt over ons grind pad.
Hij staat ook op stal en overdag buiten (ene dag in de bak en andere dag op het verharde pleintje achter de stal.
Ik houd zelf de hoeven bij(al jaren) en zie echt enorm verschil. Wel zal ik met mennen altijd een schoentje moeten gebruiken.

Ik zou geen ijzers meer nemen...weer gaten in de voet, belemmering van het hoefmechanisme en het maakt geen verschil in wel of geen zweren.
Dan zou ik eerder voor een plak ijzertje/schoentje kiezen en dan van de zomer nog eens kijken hoe hij zonder gaat.
Cushing test op deze leeftijd kan zeker geen kwaad.

Ik heb mijn paard vorig jaar ook een reinigings kuurtje gegeven van groene leem. daar werd hij kwa spiergebruik wel losser van. Heb eerder eens een kuur pavo C4L gegeven....toen kwamen er ook veel afvalstoffen naar buiten bij de schacht. Dat wa secht bizar wat er toen gebeurde. Duurde een paar dagen en toen was het weer schoon, nooit eerder gezien.

Ja das waar.. Nu krijgt ze ook enkel haar hooi en F4F. Ik ben zeker niet pro ijzers maar ook geen anti.. Maar wat ze allemaal zeggen lijkt me wel logisch, zeker nu het net een rotte periode is met die winter.. Haar hoeven groeien in ieder geval heel weinig nu en in de zomer is dat beter bij haar. Volgende week komt mijn anatomisch bekapster opnieuw en ben benieuwd of er volgens haar al wat verbetering is, zoals je zegt, het is nog maar van november.. Op cushing laten testen lijkt me een goed idee, kan nooit geen kwaad voor haar leeftijd

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:56

Maar als je een hoefschoen gebruikt is ze dan ook nog steeds gevoelig?

Ik vind zelf de equine fusion erg fijn, die zijn lekker soepel en er kan een dempende pad in.
Er is tegenwoordig er veel keuze in hoefschoenen.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 18:59

Nicky1963 schreef:
Staat je paard in de weide of ook op stal? Wat voor strooisel ligt er in de stal? (kon het niet terugvinden in de tekst hier in het topic)

Stond vroeger in de winter op stal en zomer buiten voor een jaar of 7
en daarna zomer en winter overdag buiten en 's nachts op stal.
Op de wei was het altijd met strook begrazing en sinds september 2018 loopt ze 24/7 buiten, winter in de paddock en zomer paddock/wei. Heb wel gemerkt buiten vroeger dat ze dan wel minder vaak een zweer had, waarschijnlijk omdat ze veel meer op stal stond. Van zodra ze in de winter buiten gaat, gegarandeerd een zweer.. Maar hoe dan ook, ze kreeg die zweren sowieso. En haar 24/7 opsluiten in een stalletje begin ik zeker niet aan... Qua strooisel was het meestal vlas maar soms ook stro, merkte ik niet echt iets van verschil in.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 19:04

Cowgirl schreef:
Maar als je een hoefschoen gebruikt is ze dan ook nog steeds gevoelig?

Ik vind zelf de equine fusion erg fijn, die zijn lekker soepel en er kan een dempende pad in.
Er is tegenwoordig er veel keuze in hoefschoenen.

Waren mijn eerste schoenen, vreselijk om die aan te krijgen :')
Momenteel heb ik Cavallo's met zooltje in, pasvorm is goed maar o zo lomp vind ik precies..

Binnen 2 weken een afspraak gemaakt om hoefschoenen te passen en ben eens benieuwd wat ze zullen zeggen en of we een paar gaan vinden die haar passen..

Als ze werkt, dan heeft ze altijd haar schoenen aan sinds de ijzers eraf zijn. Ook 1 keer een kort ritje gaan maken en niks van de merken! Ze had er zo een zin in! Maar helaas vooral op cirkel heel gevoelig, de ene kant bijna niks te zien en de andere heel duidelijk.. Haar gevoelige zool is rechtsvoor. Als de rechtdoor loopt bijna niks aan te merken, ook in galop niet. Maar dan op haar rechterkant springt ze heel vaak verkeerd aan, wat ze anders nooit deed, vanwege die gevoelige zool denk ik dan..

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:14

“Maar dan op haar rechterkant springt ze heel vaak verkeerd aan, wat ze anders nooit deed, vanwege die gevoelige zool denk ik dan”

Denk je dat of weet je dat? Heb je andere mogelijke problemen uitgesloten? Het continu scheef belasten kan natuurlijk ook het e.a teweeg hebben gebracht. Dus als je nog niet verder hebt gekeken dan zou ik ook andere dingen willen uitsluiten. Mocht je dat nog niet gedaan hebben natuurlijk.

Wat een enorm lastig probleem zeg. Ik zou toch volhouden zoals je nu bezig bent, het is al verbeterd en dit soort problemen kosten helaas veel tijd. Zou zonde zijn als al deze moeite voor niks was. Maar dat is makkelijker gezegt dat gedaan.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 19:30

Sanniejtjuh schreef:
“Maar dan op haar rechterkant springt ze heel vaak verkeerd aan, wat ze anders nooit deed, vanwege die gevoelige zool denk ik dan”

Denk je dat of weet je dat? Heb je andere mogelijke problemen uitgesloten? Het continu scheef belasten kan natuurlijk ook het e.a teweeg hebben gebracht. Dus als je nog niet verder hebt gekeken dan zou ik ook andere dingen willen uitsluiten. Mocht je dat nog niet gedaan hebben natuurlijk.

Wat een enorm lastig probleem zeg. Ik zou toch volhouden zoals je nu bezig bent, het is al verbeterd en dit soort problemen kosten helaas veel tijd. Zou zonde zijn als al deze moeite voor niks was. Maar dat is makkelijker gezegt dat gedaan.

Inderdaad ja.. Anders is alles voor niks geweest. Momenteel kan ik niet rijden met haar maar als ze gewoon in de paddock loopt is ze echt wel goed, ik zie haar nooit neerliggen en als ze het doet weet ik direct dat ze een zweer heeft als ze overdag neerligt en momenteel ligt ze ook niet en wandelt gewoon normaal rond en eet goed e.d.

En dat verkeerd aanspringen weet ik echt 100% zeker want ze deed het hiervoor nooit en is begonnen toen ze van de ijzers af ging in november. Ze heeft wel een jaar of 2 terug een blessure gehad die genezen was maar daar heb ik nu wel terug schrik voor, ze krijgt zweren op alle 4 haar hoeven, gelukkig niet allemaal ineens, maar dan wordt haar 'slechte' been toch telkens weer extra belast.. En op lange termijn lijkt mij dat toch niet ideaal voor dat been..

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:07

Ik weet niet wat die blessure destijds was maar zou dat even checken, anders kom je van de regen in de drup... als dat ok is kun denk ik pas met gerust hard op deze toer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:16

Heb je ook foto’s van de hoeven?
Mijn advies is op zoek te gaan naar een natural balance smid. Die heeft voorkeur voor blootsvoets, maar durft al of niet tijdelijk ook een ijzer te gebruiken. Alleen als het in het belang van het paard is. Ik heb er al veel paardenvoeten van zien opknappen en het is vrij onbekend volgens mij nog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:22

Hmm, als ze op de ene volte meer last heeft dan op de andere volte dan klinkt het bij mij alsof er mogelijk toch iets meer aan de hand is dan alleen gevoelige/te dunnen zolen, maar dat kan alleen een dierenarts uitsluiten.
Het is gewoon erg ingewikkeld. Stel dat een paard bijvoorbeeld artrose in de knieen heeft, dan kan het best dat hij daar vrij pijnloos op kan lopen op ijzers, maar dat als je natuurlijk gaat bekappen en je de hoefstand verandert dat dan de gewrichten opeens ook anders op elkaar komen te staan en dat het dan wel pijn begint te geven. Ik zou inderdaad voor de zekerheid weer eens de hele benen laten checken door een dierenarts, want het risico van gevoelige hoeven is dat het heel makkelijk is om daar alle pijntjes en klachten aan te wijten terwijl er misschien wel iets heel anders aan de hand is.

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:25

Hier ervaring met een pony die snel gevoelig loopt, en nog gevoeliger na bekappen. Sinds een paar maanden hebben we een andere bekapper laten komen en wordt met name meer aandacht besteed aan de zool bij het bekappen. Pony loopt nu veel beter. Dus waar ik altijd dacht dat ze een gevoelige zool had en ik die dus niet dunner moest maken, ontstonden juist kneuzingen door teveel zool. Veel natuurlijk bekappers blijven zoveel mogelijk vd zool af, maar ik zie bij beide pony's dat de hoeven echt vooruit gaan sinds we wel meer zool weghalen.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 21:47

Vena schreef:
Hier ervaring met een pony die snel gevoelig loopt, en nog gevoeliger na bekappen. Sinds een paar maanden hebben we een andere bekapper laten komen en wordt met name meer aandacht besteed aan de zool bij het bekappen. Pony loopt nu veel beter. Dus waar ik altijd dacht dat ze een gevoelige zool had en ik die dus niet dunner moest maken, ontstonden juist kneuzingen door teveel zool. Veel natuurlijk bekappers blijven zoveel mogelijk vd zool af, maar ik zie bij beide pony's dat de hoeven echt vooruit gaan sinds we wel meer zool weghalen.

Ja nu halen ze inderdaad zo weinig mogelijk van de zool af... Mij was gezegd dat dit beter zou zijn en na verloop van tijd dikker zou moeten worden, maar of dat zo zal zijn, geen idee... De eerste 3 weken liep ze vreselijk mank zonderbaar ijzers, dat is wel enorm veel beter geworden nu!

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 21:52

xyzutu2 schreef:
Hmm, als ze op de ene volte meer last heeft dan op de andere volte dan klinkt het bij mij alsof er mogelijk toch iets meer aan de hand is dan alleen gevoelige/te dunnen zolen, maar dat kan alleen een dierenarts uitsluiten.
Het is gewoon erg ingewikkeld. Stel dat een paard bijvoorbeeld artrose in de knieen heeft, dan kan het best dat hij daar vrij pijnloos op kan lopen op ijzers, maar dat als je natuurlijk gaat bekappen en je de hoefstand verandert dat dan de gewrichten opeens ook anders op elkaar komen te staan en dat het dan wel pijn begint te geven. Ik zou inderdaad voor de zekerheid weer eens de hele benen laten checken door een dierenarts, want het risico van gevoelige hoeven is dat het heel makkelijk is om daar alle pijntjes en klachten aan te wijten terwijl er misschien wel iets heel anders aan de hand is.

Ja inderdaad, ik heb al zitten denken om eens een 2de opinie te vragen in een kliniek en haar gelijk ook eens te laten testen op cushing, kan nooit geen kwaad denk ik dan... Heb ondertussen al veel gelezen dat artrose misschien ook niet uit te sluiten is, maar daarvoor zal ik eerst naar de kliniek moeten... In ieder geval is de miserie pas begonnen toen ze ijzers eraf gingen, daarvoor liep ze goed en niks te merken. Maar zoals je zegt, nu begin ik zelf al te twijfelen of er niks meer aan de hand is want ze heeft al eens een jaar zonder ijzers gestaan en toen was ze helemaal zo gevoelig niet als nu.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 21:53

Humpiedumpie schreef:
Heb je ook foto’s van de hoeven?
Mijn advies is op zoek te gaan naar een natural balance smid. Die heeft voorkeur voor blootsvoets, maar durft al of niet tijdelijk ook een ijzer te gebruiken. Alleen als het in het belang van het paard is. Ik heb er al veel paardenvoeten van zien opknappen en het is vrij onbekend volgens mij nog..

Nog nooit van gehoord... Maar ik zoek het eens op! Ik kan maandag foto’s maken, ik zal ze hier dan posten.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 21:57

Sanniejtjuh schreef:
Ik weet niet wat die blessure destijds was maar zou dat even checken, anders kom je van de regen in de drup... als dat ok is kun denk ik pas met gerust hard op deze toer verder.

Blessure was toen links achter... toen ze voor november nog op ijzers stond, niks aan te merken maar ja zoals gezegd, al dat kreupelen kan volgens mij niet echt goed zijn met dat been. Al heeft ze er gelukkig geen last meer van gehad want na die blessure hebben we nog een aantal trektochten gedaan en geen last gehad.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:00

Ik ben in alle eerlijkheid geen fan van ijzers. Maar ik vind dit toch altijd een hele sterke uitspraak.
Afbeelding

Belangrijk is denk ik om tr onderzoeken waar dit vandaan komt en de oorzaak aan tr pakken.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 22:07

Maartje1990 schreef:
Ik ben in alle eerlijkheid geen fan van ijzers. Maar ik vind dit toch altijd een hele sterke uitspraak.
[ [url=m/O7hi5F.jpg]Afbeelding[/url] ]

Belangrijk is denk ik om tr onderzoeken waar dit vandaan komt en de oorzaak aan tr pakken.

Jup, exacte woorden van mijn bekapster :j
Mijn huidige dierenarts kon niet achterhalen vanwaar de oorzaak komt en er zijn zoveel theorieën van wat de oorzaak kan zijn.. Ik kan in iedereen geval beter naar de kliniek gaan, hopelijk kunnen zij meer te weten komen wat de oorzaak is van die zweren..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:11

Respect voor je vastberadenheid en hoe jij je best doet. Ik hoop voor je dat je snel de oplossing vindt.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 22:14

denice schreef:
Respect voor je vastberadenheid en hoe jij je best doet. Ik hoop voor je dat je snel de oplossing vindt.

Dankje, das heel fijn om te horen! Dat hoop ik ook..

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:44

Ik las laatst ergens dat een teveel aan afvalstoffen in het lichaam zich kan uiten in huidproblemen e.d. maar ook in hoefzweren. Zelf geen ervaring mee, alleen ergens voorbij zien komen.