Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Unbeatable schreef:Ik heb er een natuurlijk bekapper bijgehaald toen de hoeven van mijn paard bleven scheuren. Daarbij ook een periode formula4feet gegeven, heeft onwijs goed geholpen. Nu nergens meer last van. Ik zou zeggen: Je zit er nu al zo veel jaren in, bent al zolang aan het tobben. Hou het die paar maanden vol, voor hetzelfde hebben die mensen gelijk en ben je uiteindelijk gedeeltelijk of helemaal van het probleem. Als je het niet afmaakt, zul je het nooit weten. Blijkt het na die maanden nog niks te zijn, kun je alsnog denken van nu alles geprobeerd we gaan terug op ijzers.
Maddy_Paola schreef:Mijn paard had ook zweer na zweer in 1 hoef, toen is er een andere smid bij geweest, bleek dat ze een schimmel in de hoef had zitten, gat gemaakt om te kunneh behandelen, elke dag schoonmaken en koudgeslagen honing erin, dat doodt de schimmel, daarna nooit meer zweren gehad, omdat he zegt slechte witte lijn denk ik daaraan, was hier ook t geval
Cowgirl schreef:Maar je hebt wel al vooruitgang geboekt.
Overgestapt naar NB, supplement en wat heel belangrijk is : hooi ipv voordroog.
Daarnaast gaat het pas goed vanaf nov. Dat is net 2 maanden en zoals je al verteld is kan het lang duren. En dat je al even geen zweren meer hebt gehad is een positief teken.
Een lichaam heeft gewoon echt tijd nodig zich te herstellen.
Ik heb mijn fjord(20) vanaf sept op een andere stal. Dat betekende eindelijk eens goed ruwvoer namelijk hooi met aanvullend vit brokje en niks anders.
Met een maand of 2 was de witte lijn nog amper verbreed en sinds gister merk ik dat hij bijna niet meer gevoelig loopt over ons grind pad.
Hij staat ook op stal en overdag buiten (ene dag in de bak en andere dag op het verharde pleintje achter de stal.
Ik houd zelf de hoeven bij(al jaren) en zie echt enorm verschil. Wel zal ik met mennen altijd een schoentje moeten gebruiken.
Ik zou geen ijzers meer nemen...weer gaten in de voet, belemmering van het hoefmechanisme en het maakt geen verschil in wel of geen zweren.
Dan zou ik eerder voor een plak ijzertje/schoentje kiezen en dan van de zomer nog eens kijken hoe hij zonder gaat.
Cushing test op deze leeftijd kan zeker geen kwaad.
Ik heb mijn paard vorig jaar ook een reinigings kuurtje gegeven van groene leem. daar werd hij kwa spiergebruik wel losser van. Heb eerder eens een kuur pavo C4L gegeven....toen kwamen er ook veel afvalstoffen naar buiten bij de schacht. Dat wa secht bizar wat er toen gebeurde. Duurde een paar dagen en toen was het weer schoon, nooit eerder gezien.
Nicky1963 schreef:Staat je paard in de weide of ook op stal? Wat voor strooisel ligt er in de stal? (kon het niet terugvinden in de tekst hier in het topic)
Cowgirl schreef:Maar als je een hoefschoen gebruikt is ze dan ook nog steeds gevoelig?
Ik vind zelf de equine fusion erg fijn, die zijn lekker soepel en er kan een dempende pad in.
Er is tegenwoordig er veel keuze in hoefschoenen.
Sanniejtjuh schreef:“Maar dan op haar rechterkant springt ze heel vaak verkeerd aan, wat ze anders nooit deed, vanwege die gevoelige zool denk ik dan”
Denk je dat of weet je dat? Heb je andere mogelijke problemen uitgesloten? Het continu scheef belasten kan natuurlijk ook het e.a teweeg hebben gebracht. Dus als je nog niet verder hebt gekeken dan zou ik ook andere dingen willen uitsluiten. Mocht je dat nog niet gedaan hebben natuurlijk.
Wat een enorm lastig probleem zeg. Ik zou toch volhouden zoals je nu bezig bent, het is al verbeterd en dit soort problemen kosten helaas veel tijd. Zou zonde zijn als al deze moeite voor niks was. Maar dat is makkelijker gezegt dat gedaan.
Vena schreef:Hier ervaring met een pony die snel gevoelig loopt, en nog gevoeliger na bekappen. Sinds een paar maanden hebben we een andere bekapper laten komen en wordt met name meer aandacht besteed aan de zool bij het bekappen. Pony loopt nu veel beter. Dus waar ik altijd dacht dat ze een gevoelige zool had en ik die dus niet dunner moest maken, ontstonden juist kneuzingen door teveel zool. Veel natuurlijk bekappers blijven zoveel mogelijk vd zool af, maar ik zie bij beide pony's dat de hoeven echt vooruit gaan sinds we wel meer zool weghalen.
xyzutu2 schreef:Hmm, als ze op de ene volte meer last heeft dan op de andere volte dan klinkt het bij mij alsof er mogelijk toch iets meer aan de hand is dan alleen gevoelige/te dunnen zolen, maar dat kan alleen een dierenarts uitsluiten.
Het is gewoon erg ingewikkeld. Stel dat een paard bijvoorbeeld artrose in de knieen heeft, dan kan het best dat hij daar vrij pijnloos op kan lopen op ijzers, maar dat als je natuurlijk gaat bekappen en je de hoefstand verandert dat dan de gewrichten opeens ook anders op elkaar komen te staan en dat het dan wel pijn begint te geven. Ik zou inderdaad voor de zekerheid weer eens de hele benen laten checken door een dierenarts, want het risico van gevoelige hoeven is dat het heel makkelijk is om daar alle pijntjes en klachten aan te wijten terwijl er misschien wel iets heel anders aan de hand is.
Humpiedumpie schreef:Heb je ook foto’s van de hoeven?
Mijn advies is op zoek te gaan naar een natural balance smid. Die heeft voorkeur voor blootsvoets, maar durft al of niet tijdelijk ook een ijzer te gebruiken. Alleen als het in het belang van het paard is. Ik heb er al veel paardenvoeten van zien opknappen en het is vrij onbekend volgens mij nog..
Sanniejtjuh schreef:Ik weet niet wat die blessure destijds was maar zou dat even checken, anders kom je van de regen in de drup... als dat ok is kun denk ik pas met gerust hard op deze toer verder.
Maartje1990 schreef:Ik ben in alle eerlijkheid geen fan van ijzers. Maar ik vind dit toch altijd een hele sterke uitspraak.
[ [url=m/O7hi5F.jpg]Afbeelding[/url] ]
Belangrijk is denk ik om tr onderzoeken waar dit vandaan komt en de oorzaak aan tr pakken.