Bestaat dit? Anti schraap/stamp schoenen/sokken paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:35

Dorine92 schreef:
[

Waarschijnlijk heb je het zelf alleen maar erger gemaakt door te schreeuwen, spullen gooien en straffen.
Je had het moeten negeren, afleiding moeten bieden of het paard thuis laten cq een minder sensibel paard moeten kopen. Want ja zo gek is het niet dat het paard het vervelend vind om een uur aangebonden te staan in een saaie hal.

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:36

Ik denk dat je meer baat gaat hebben bij het gericht trainen van je paard ipv enkel de symptomen (slaan, schrapen,..) te bestrijden. Anders blijft hij het gewoon doen, met of zonder hoefschoenen, en komen er vroeg of laat misschien ongelukken van. Beetje andere situatie: mijn paard begon ook heel erg te schrapen als ikzelf even uit beeld was (even iets pakken in de zadelkamer bvb). Ik heb het hem afgeleerd door pas terug te keren als hij 5 seconden stil was. En dan belonen natuurlijk. Ging dat goed, dan bouwde ik het op naar 10s enz. Enkele weken later had ik een doodbraaf paard op de poetsplaats. Jij zou dat ook kunnen doen, maar dan met de ijslander. Even uit beeld halen en als hij rustig blijft, terugkeren met de ijslander. Je mindset is op dat moment dan natuurlijk wel dat je niét de ijslander gaat trainen maar je andere paard ;)
Laatst bijgewerkt door Orlinapaard op 07-02-19 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 08:36

8nnemiek schreef:
Ik zou eens beginnen met grondwerk. Laat iemand anders met de ijslander lopen, en ga dan met je paard aan het werk.
Maar het is ook belangrijk om aan jezelf te werken. Dieren nemen je eigen emotie heel snel over, en als jij gefrustreerd bent dan zal je paard echt niet rustiger worden, in tegenstelling.

Dat met die ijslander lopen enz heeft geen nut want als meneer geentertained wordt doet hij ook niet debiel. Het is enkel wanneer hij moet wachten en de ijs werkt dat hij flipt. Als de ijs moet wachten en hij werken is er niks aan de hand. Beide werken is ook geen probleem.
Hoezo moet ik aan mezelf werken. Hij is het probleem, niet ik. Als ik het paard neerzet en er nooit meer naar omkijk vertoont hij alsnog dat gedrag, ook al bevind ik mij 100km verderop. Dus dit heeft niks met mij te maken

Anoniem schreef:
Waarschijnlijk heb je het zelf alleen maar erger gemaakt door te schreeuwen, spullen gooien en straffen.
Je had het moeten negeren, afleiding moeten bieden of het paard thuis laten cq een minder sensibel paard moeten kopen. Want ja zo gek is het niet dat het paard het vervelend vind om een uur aangebonden te staan in een saaie hal.

Negeren is geen optie, hij blijft doorgaan (en ja dat heb ik geprobeerd). Ik ga niet toekijken hoe hij zichzelf stukslaat.
Overigens is het helemaal geen sensibel paard
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-02-19 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:43

Door aandacht aan het gedrag te besteden (negatieve aandacht is ook aandacht, paard maakt het echt niet uit of die aandacht blij of boos gegeven wordt) ben jij in feite wel het probleem geworden.
De tip die hierboven gegeven wordt over wachten tot ie stilstaat en dán aandacht geven is een goeie, zeker omdat alle andere opties gelijk van tafel worden geveegd.
Jouw theorie dat hij er geen lol meer in heeft als het schrapen geen herrie meer maakt, klopt half: hij maakt geen herrie meer, jíj ergert je niet meer en geeft hem dus geen negatieve aandacht, waardoor het gedrag langzaam uit zal doven. Uiteindelijk. Dus niet: het maakt geen herrie meer, maar: jij geeft hem geen aandacht meer.

Bij de Hornbach kun je rubbermatten op rol kopen, verschillende diktes.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 08:45

Orlinapaard schreef:
Ik denk dat je meer baat gaat hebben bij het gericht trainen van je paard ipv enkel de symptomen (slaan, schrapen,..) te bestrijden. Anders blijft hij het gewoon doen, met of zonder hoefschoenen, en komen er vroeg of laat misschien ongelukken van. Beetje andere situatie: mijn paard begon ook heel erg te schrapen als ikzelf even uit beeld was (even iets pakken in de zadelkamer bvb). Ik heb het hem afgeleerd door pas terug te keren als hij 5 seconden stil was. En dan belonen natuurlijk. Ging dat goed, dan bouwde ik het op naar 10s enz. Enkele weken later had ik een doodbraaf paard op de poetsplaats. Jij zou dat ook kunnen doen, maar dan met de ijslander. Even uit beeld halen en als hij rustig blijft, terugkeren met de ijslander. Je mindset is op dat moment dan natuurlijk wel dat je niét de ijslander gaat trainen maar je andere paard ;)

Heb ik allemaal al geprobeerd maar het probleem is dat je enkel kunt belonen als hij even stopt met het gedrag. En dan kun je dus wachten tot je een ons weegt. Hij stopt gewoon NIET. Ook geen 5 seconde, ook niet na drie kwartier
Het enige waardoor hij stopt is iets in zijn richting gooien. En het grote voordeel daarvan is dat hij dat niet linkt aan mij. Dat de boktpolitie er gelijk een dierenmishandelingszaak van maakt waarbij er hele kruiwagens naar zn kop worden gesmeten kan ik niks aan doen. Ik gooi alleen maar iets lichts in zijn richting (voor de duidelijkheid.. niet eens raak he) en dat is het enige wat hem doet stoppen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:47

Symptoombestrijding zal je niet de oplossing bieden.

Hooguit raak jij er wat minder gefrustreerd van, maar het paard zeker niet.

Die geeft signalen af die jij niet wil ontvangen.

Je laten lijden door je frustraties zal je niet verder helpen.
Het gedrag van het paard heeft een oorzaak en die zul je moeten achterhalen om het probleem op te kunnen lossen.
Dat hij wel wil werken als de ijslander vast staat komt omdat hij dan niet alleen is, dan ben jij de leider die hem aan het werk zet en bij hem is. Als je met de ijslander aan het werk gaat, is hij alleen en zonder steun van een maatje of begeleider.
Je zegt dat hij ook in de paddock gaat rennen als je met de ijslander gaat werken, dan is dat wel degelijk een vorm van verlatingsangt.

Het geluid dempen en gewoon stug negeren wat je paard je wil zeggen, of zelfs z'n benen kluisteren zodat hij niet meer kan stampen is echt slechts symptoombestrijding en zal je paard en jou niet verder helpen.
Hij zal iets nieuws verzinnen om je aandacht te krijgen en wie weet hoe hij zich dan sloopt.

Veel succes met leren luisteren naar je paard, al zal mijn reactie ook door jou worden afgedaan als onzin en niet waar.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:49

Jeetje, ik snap echt dat het vervelend is, maar dit soort dingen komen niet met pasklare oplossingen. Het zit je duidelijk hoog - en dat begrijp ik ook wel.

Mijn merrie kan ook best wat lawaai maken als ze alleen moet staan. Zowel alleen op stal als alleen aangebonden. En dat is niet zo gek: het zijn en blijven kuddedieren. Alleen staan is zo goed als een doodvonnis voor een paard, van nature dan.

Boos worden is niet de oplossing. Je paard geeft aan oncomfortabel te zijn met de situatie. En jij maakt de situatie nog minder comfortabel.

Jouw paard zou denk ik héél veel baat hebben bij léren ontspannen. Dat is lastig, maar ze kunnen het leren. Nee, dat is niet pasklaar, en ook niet van vandaag op morgen opgelost. Anna Marciniak doet hier super dingen mee. Misschien kun je eens op haar pagina 'One Horse Life' kijken.

Begrijp ik goed dat hij zijn hoeven stukslaat? Of slaat hij tegen objecten aan met zijn been? In dat eerste geval zou je nou een (medicinale) hoefschoen kunnen kijken 'voor the time being'. Dan slaat hij in elk geval met het rubber tegen de grond ipv met zijn hoef zelf. Dat is geen langetermijn oplossing natuurlijk. Op de lange termijn zal je paard de handvatten moeten krijgen om zichzelf te leren ontspannen.

Als je daar niet aan wil werken, kun je je afvragen of jij en dit paard elkaar gelukkig gaan maken.

Kluisteren zou ik niet doen overigens, wat hier genoemd werd. Als ze dan in paniek gaan, klappen ze achterover of doen ze andere domme dingen. En dan is een gescheurde hoefwand misschien nog wel een van je mindere problemen...

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:51

Dorine92 schreef:
Orlinapaard schreef:

Heb ik allemaal al geprobeerd maar het probleem is dat je enkel kunt belonen als hij even stopt met het gedrag. En dan kun je dus wachten tot je een ons weegt. Hij stopt gewoon NIET. Ook geen 5 seconde, ook niet na drie kwartier
Het enige waardoor hij stopt is iets in zijn richting gooien. En het grote voordeel daarvan is dat hij dat niet linkt aan mij. Dat de boktpolitie er gelijk een dierenmishandelingszaak van maakt waarbij er hele kruiwagens naar zn kop worden gesmeten kan ik niks aan doen. Ik gooi alleen maar iets lichts in zijn richting (voor de duidelijkheid.. niet eens raak he) en dat is het enige wat hem doet stoppen.

Dan heb je de oplossing toch voorhanden? Gewoon genoeg spullen meenemen op de ijslander zodat je de hele training dingen kan blijven gooien :+ Als je al een prima oplossing hebt, waarom vraag je dan nog om raad op bokt?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 08:54

Hilary schreef:
Door aandacht aan het gedrag te besteden (negatieve aandacht is ook aandacht, paard maakt het echt niet uit of die aandacht blij of boos gegeven wordt) ben jij in feite wel het probleem geworden.
De tip die hierboven gegeven wordt over wachten tot ie stilstaat en dán aandacht geven is een goeie, zeker omdat alle andere opties gelijk van tafel worden geveegd.
Jouw theorie dat hij er geen lol meer in heeft als het schrapten geen herrie meer maakt,loopt half: hij maakt geen herrie meer, jíj ergert je niet meer en geeft hem dus geen negatieve aandacht, waardoor het gedrag langzaam uit zal doven. Uiteindelijk. Dus niet: het maakt geen herrie meer, maar: jij geeft hem geen aandacht meer.

Bij de Hornbach kun je rubbermatten op rol kopen, verschillende diktes.

Ik weet niet hoe je erbij komt dat ik hem aandacht geef? Want dat is precies de reden dat ik iets naar hem gooi. Juist om geen aandacht aan hem te geven. Dat linkt hij niet aan mij maar aan het voorwerp
En ik weet niet hoe je erbij komt dat ik naar hem schreeuw.. dat doe ik juist niet. Ik geef hem nul aandacht, enkel iets gooien maar dat linkt hij niet aan mij omdat ik niks zeg. Ik geef alleen aan dat toespreken niet helpt (dat hebben andere bakleden een paar keer gedaan) en ik geef aan dat je jezelf niet eens kan horen als hij zo schraapt dus dat dat sowieso geen zin zou hebben.
Nogmaals ik heb er niks mee te maken, het is puur zijn gedrag. Enkel dat ik hem, wanneer ik het zat ben, op de trailer pleur uiteindelijk. Ook dan praat ik niet tegen hem. Ik loop erheen, doe alsof mn neus bloedt, zet hem neer, klep dicht, klaar
Dat rubber op rol, is dat knap te tillen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:56

Je paard vertoont normaal gedrag voor een kuddedier.

Hij is samen met zijn kudde, de ijslander op pad, en dan staat hij vast, terwijl de Ijslander gaat lopen. Normale reactie om mee te willen met je kudde.

Mijn paarden vormen ook samen een kudde. Na training kunnen ze apart prima weg, terwijl de ander op vertrouwd terrein blijft. Maar als ze samen met de trailer op pad zijn en ik haal er maar eentje uit de trailer, dan raakt de ander ook in de stress.

Dat moet je echt gaan trainen. Uit zich zelf volgt hij zijn instinct en dat is bij je kudde blijven.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:57

Dat gaat tijd kosten om op te lossen. Is nu een stukje verveling wellicht met angst. Kwestie van goed opvoeden. Het is nergens voor nodig om te schrapen. Echter kun jij niet corrigeren als je zelf rijdt. Dus zorg voor hulp en dan aan het werk. Zorg dat hij gecorrigeerd maar vooral beloond gaat worden voor goed gedrag. Kan hij wel op hooi ofzo knabbelen als hij stil moet staan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:00

Misschien een hele stomme vraag maar heb je al eens overwogen om hooi te geven? Ons vorige paard schraapte enorm op de trailer. Die was rustig als hij iets te knabbelen had.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 09:00

Marije_jiplover schreef:
Symptoombestrijding zal je niet de oplossing bieden.

Hooguit raak jij er wat minder gefrustreerd van, maar het paard zeker niet.

Die geeft signalen af die jij niet wil ontvangen.

Je laten lijden door je frustraties zal je niet verder helpen.
Het gedrag van het paard heeft een oorzaak en die zul je moeten achterhalen om het probleem op te kunnen lossen.
Dat hij wel wil werken als de ijslander vast staat komt omdat hij dan niet alleen is, dan ben jij de leider die hem aan het werk zet en bij hem is. Als je met de ijslander aan het werk gaat, is hij alleen en zonder steun van een maatje of begeleider.
Je zegt dat hij ook in de paddock gaat rennen als je met de ijslander gaat werken, dan is dat wel degelijk een vorm van verlatingsangt.

Het geluid dempen en gewoon stug negeren wat je paard je wil zeggen, of zelfs z'n benen kluisteren zodat hij niet meer kan stampen is echt slechts symptoombestrijding en zal je paard en jou niet verder helpen.
Hij zal iets nieuws verzinnen om je aandacht te krijgen en wie weet hoe hij zich dan sloopt.

Veel succes met leren luisteren naar je paard, al zal mijn reactie ook door jou worden afgedaan als onzin en niet waar.

Hij gaat helemaal niet rennen als hij in de paddock staat! Ik zei ijsberen. Gewoon in stap. Alles wat je zegt gaat hier een eigen leven leiden.
Ik heb er ook nog aan gedacht om langs de bak een klein stukje af te zetten zodat hij kan ijsberen. Maarja dat kan alleen als er niemand anders is daar. Gewoon om te kijken of hij rustiger is als hij kan lopen. Ik ga dat nog wel een keer proberen, stond al op de planning. Maarja uiteindelijk moet ie gewoon kunnen vaststaan.
En als ik het niet eens ben met jouw reactie kun je daarover gaan mokken maar mensen hebben nou eenmaal meningsverschillen. Ik ben wél geholpen met symptoombestrijding want hij gaat echt niet anders proberen. Ik weet vrijwel zeker dat de lol eraf is als het geen herrie meer maakt, zoals iemand helemaal in het begin van de reacties ook al heeft ervaren

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:02

Hoe is je paard als hij samen met je ijslander buiten staat in weiland/paddock of staan ze niet samen?

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:03

Als je de Ijs rijdt, lopen er dan meer paarden in de bak?

Mijn fjorden zijn ook enorm aan elkaar gehecht. Als ik met de jongste fjord wat doe, loopt de oude los rond. In de stal opsluiten levert hoop gehinnik en gedoe op. Nu sjokt ze 2 rondjes mee met instappen en gaat dan in het midden van de “wei” staan suffen. Maar ik rij thuis en niet op verplaatsing.

Als dochter in de les rijdt op de manege, sta ik met oude fjord aan de hand langs de bak. Is stuk rustiger en veiliger voor iedereen dan haar thuis laten of in een stal of paddock zetten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 09:05

Skippy01 schreef:
Jeetje, ik snap echt dat het vervelend is, maar dit soort dingen komen niet met pasklare oplossingen. Het zit je duidelijk hoog - en dat begrijp ik ook wel.

Mijn merrie kan ook best wat lawaai maken als ze alleen moet staan. Zowel alleen op stal als alleen aangebonden. En dat is niet zo gek: het zijn en blijven kuddedieren. Alleen staan is zo goed als een doodvonnis voor een paard, van nature dan.

Boos worden is niet de oplossing. Je paard geeft aan oncomfortabel te zijn met de situatie. En jij maakt de situatie nog minder comfortabel.

Jouw paard zou denk ik héél veel baat hebben bij léren ontspannen. Dat is lastig, maar ze kunnen het leren. Nee, dat is niet pasklaar, en ook niet van vandaag op morgen opgelost. Anna Marciniak doet hier super dingen mee. Misschien kun je eens op haar pagina 'One Horse Life' kijken.

Begrijp ik goed dat hij zijn hoeven stukslaat? Of slaat hij tegen objecten aan met zijn been? In dat eerste geval zou je nou een (medicinale) hoefschoen kunnen kijken 'voor the time being'. Dan slaat hij in elk geval met het rubber tegen de grond ipv met zijn hoef zelf. Dat is geen langetermijn oplossing natuurlijk. Op de lange termijn zal je paard de handvatten moeten krijgen om zichzelf te leren ontspannen.

Als je daar niet aan wil werken, kun je je afvragen of jij en dit paard elkaar gelukkig gaan maken.

Kluisteren zou ik niet doen overigens, wat hier genoemd werd. Als ze dan in paniek gaan, klappen ze achterover of doen ze andere domme dingen. En dan is een gescheurde hoefwand misschien nog wel een van je mindere problemen...

Dat kluisteren vind ik ook eng. Ik zoek feitelijk ook naar een hoefschoen, maar dan eentje die specifiek voor dit probleem is. Dus niet eentje waar je zo goed mogelijk mee kunt rijden maar eentje die zo goed mogelijk de hoef beschermt, de klap opvangt en de herrie dempt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:08

Dorine92 schreef:
Orlinapaard schreef:

Laat me raden jij ging op een avond naar bed om te slapen en de volgende dag waren je paarden ZZ startgerechtigd (je onderschrift)

NEE tuurlijk niet, dat kostte tijd en training.
Verman jezelf en ga of 2 keer heen en weer rijden of besteed tijd aan je paard om het af te leren.

Hoe staat hij aan de muur als je alleen met hem bent?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 09:10

Orlinapaard schreef:
Dan heb je de oplossing toch voorhanden? Gewoon genoeg spullen meenemen op de ijslander zodat je de hele training dingen kan blijven gooien :+ Als je al een prima oplossing hebt, waarom vraag je dan nog om raad op bokt?

Weet je wat de grote grap is? Als je goed zou lezen zou je doorhebben dat ik helemaal niet om raad vraag. De titel is namelijk "bestaat dit? anti schraap/stamp schoenen/sokken paard"
Dat ik vervolgens adviezen krijg over grondwerk en aan mezelf werken en weet ik veel is enkel "bonus" :+

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:12

Dit moet je gaan trainen, niet aan symptoombestrijding gaan doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 09:12

janouk schreef:
Je paard vertoont normaal gedrag voor een kuddedier.

Hij is samen met zijn kudde, de ijslander op pad, en dan staat hij vast, terwijl de Ijslander gaat lopen. Normale reactie om mee te willen met je kudde.

Mijn paarden vormen ook samen een kudde. Na training kunnen ze apart prima weg, terwijl de ander op vertrouwd terrein blijft. Maar als ze samen met de trailer op pad zijn en ik haal er maar eentje uit de trailer, dan raakt de ander ook in de stress.

Dat moet je echt gaan trainen. Uit zich zelf volgt hij zijn instinct en dat is bij je kudde blijven.

Ja dat hele verhaaltje snap ik uiteraard ook en daarom ben ik dus op zoek naar geluidsdempende sokken/schoenen zodát ik dat kan gaan trainen zonder dat mn paard stuk gaat :)*

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:13

Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je je paard los laat lopen in de rijbaan?

Andere optie is om met de ijsco aan de kant waar hij staat te werken. Je gaat niet verder weg dan je paard comfortabel mee is. Af en toe rijd je een stap verder weg en komt daarna direct weer terug. Dit bouw je langzaam uit tot je paard comfortabel is met de nieuwe afstand. Dan begin je opnieuw met enkele stappen verder zetten.

Dit is een hele langzame oplossing maar waarschijnlijk wel duurzaam op de lange termijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:13

Jammer dat je op mijn hele simpele oplossing en vraag niet in gaat. Is hooi voeren geen optie?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 09:14

Thats_Me schreef:
Dat gaat tijd kosten om op te lossen. Is nu een stukje verveling wellicht met angst. Kwestie van goed opvoeden. Het is nergens voor nodig om te schrapen. Echter kun jij niet corrigeren als je zelf rijdt. Dus zorg voor hulp en dan aan het werk. Zorg dat hij gecorrigeerd maar vooral beloond gaat worden voor goed gedrag. Kan hij wel op hooi ofzo knabbelen als hij stil moet staan?

Waar vinden we vrijwilligers?
Ja dat kan maar hij geeft niet om hooi want dat is er altijd

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:14

Dorine92 schreef:
Orlinapaard schreef:

Weet je wat de grote grap is? Als je goed zou lezen zou je doorhebben dat ik helemaal niet om raad vraag. De titel is namelijk "bestaat dit? anti schraap/stamp schoenen/sokken paard"
Dat ik vervolgens adviezen krijg over grondwerk en aan mezelf werken en weet ik veel is enkel "bonus" :+

Ts, net zoals ik probeert iedereen hier gewoon te helpen :)* Het is niet nodig om zo kattig te reageren om goedbedoelde raad ;)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:15

Ik vraag me af waarom je alleen aan symptoombestrijding wil doen? Als je het gaat trainen met iemand heb je er uiteindelijk toch veel meer aan?