Stapmolen of losgooien? wat is beter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Stapmolen of losgooien? wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:24

Praktijk wijst uit ( wat ze ook beloven) :
*losgooien op een pension/manegebedrijf betekent : een half uurtje gek doen in een grote ruimte (bak, springtuin)en dan weer naar binnen óf even in een paddock staan.
Stapmolen betekent: 1x per dag een half uur in de molen.

Zelf hou ik niet van molens dus mijn voorkeur gaat uit naar losgooien.
Losgooien heeft als nadeel dat ze 23 uur op stal staan en dan alles eruit bokken/rennen..... blessures tot gevolg. Vaak kost beschermers om doen óók weer extra.

Zelf zou ik een andere stalletje zoeken, zelf mesten kost je maar een kwartiertje hooguit per dag en je leert je paard kennen, hoe de mest eruit ziet en wanneer er iets verandert ( box lopen, krabben, waterbakje checken) En vorst ???? die paar dagen per jaar ? wat maakt dat nou uit....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:24

Ga door de omgeving heen rijden en stap het erf op als je paarden ziet staan en vraag.
Weten zij eventueel niks dan kennen ze vast wel andere plekken.

Op de stal die je in je OP is er geen paardwaardig bestaan, enkel menswaardig.
Schrap dus alsjeblieft deze stal uit je hoofd. Dat je er iemand kent zegt meteen ook iets over hoe die persoon over paardhouden denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:25

Juttertje88 schreef:
Dieselpaard schreef:
Verkijk je niet op een manege met 2 binnenbakken! Deze worden natuurlijk beide gebruikt, ook wel tegelijkertijd.
Komt je paard überhaupt verder buiten? Al je paardje gewoon minimaal 8 uur per dag buiten staat, heb je geen stapmolen nodig. Als je paard verder niet buiten komt zou ik de stal niet nemen. Een stapmolen of losgooien zou nooit een vervanging moeten zijn van vrije beweging en contact met soortgenoten.

Ik ken iemand die daar staat, die heeft mij gezegd dat er altijd binnen gereden kan worden, ook als er manegelessen zijn. :) Verder komt hij niet buiten (kon niks erover op de site vinden in ieder geval), tenzij je hem zelf buiten zet en je moet er volgensmij ook bij blijven dan) dat is wel een nadeel aan die stal.
Ik zou het liefst ook willen dat mn paard veel buiten komt, alleen ken ik niet erg veel goede stallen bij mij in de buurt die weidegang aanbieden. 1 stal bied dat het hele jaar door aan, heel erg fijn. Maar daar is
1) een hele lange wachtlijst
2) geen binnenbak (binnenbak is geen vereiste, maar zou wel fijn zijn om altijd lekker te kunnen trainen, ook als het vriest en de buitenbak bevroren is).
3) Je moet zelf uitmesten (als dat echt moet is dat natuurlijk geen probleem, maar ik spendeer die tijd liever aan mijn paard zelf) of je moet extra betalen per keer dat er uitgemest wordt.
4) ze worden gratis buiten gezet, maar voor binnenzetten betaal je ook per keer.

Ik vind het zo lastig :( heb een hoop dingen die ik wil maar heb nog niks perfects gevonden :(
Mocht iemand nog stallen weten omgeving Haarlem/Santpoort/Velserbroek/Velsen Zuid dan hoor ik het graag. Het duurt zeker nog wel 2 jaar minimaal maar dan kan ik alvast een beetje rondkijken wat ik straks echt wil.

Ik zou dan toch echt liever betalen voor het uitmesten dan voor een maandkaart los gooien of stapmolen. Elke dag buiten hoort bij de basisvoorzieningen van het paard,daar zou je niet extra voor moeten betalen. Binnen zetten kun je misschien onderling regelen? Je hebt nog geen paard dus zet jezelf op een paar wachtlijsten van stallen waar ze genoeg buiten komen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:31

Mijn eerste gedachte: je zet jouw belang boven dat van je paard.
Dan moet je niet aan een paard beginnen.

Lees je eens goed in over huisvesting, sociale contacten en beweging wat een dier nodig heeft en ga dan op zoek naar een goede stal.

Die met die wachtlijst is prima, schrijf je er op in, het duurt toch nog 2 jaar zeg je, voordat je aan een paard aanschaffen toe komt.

Als je een dier niet kan bieden wat hij nodig heeft, moet je er niet aan beginnen vind ik.

Wij hebben alleen een buitenbak, ja die is soms erg nat (bijna nooit bevroren trouwens), maar dan train ik in het bos of rijden we ff wat minder. Wordt niemand slechter van.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:37

Wat is dat toch altijd met die stallen die ze altijd maar binnen hebben en maar even buiten .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:42

corinadrenth schreef:
Wat is dat toch altijd met die stallen die ze altijd maar binnen hebben en maar even buiten .

Gemak. Een stal met 50 paarden bv, die hebben al veel en grote paddocks nodig om 50 paarden tegelijk buiten te hebben. Gewoon grasland kan niet want dat wordt modder. Een ganse dag buiten zonder eten kan ook niet, dus verhardingen en hooiruiven nodig. Een stal uitmesten is simpeler dan grote paddocks met uitgesmeerde mest uitmesten.
Buiten in een kleinere paddock tijdens het uitmesten is simpeler, minder investeringen nodig en op het eind van de dag hoeven ze enkel een paar drollen uit de bak te halen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:45

Waarom niet beide? Op onze stal is het in de echte wintermaanden (half december tot begin maart ongeveer) geen weidegang maar graspaddock. Die is dus een stukje kleiner dan de weide. Mijn paard gaat dus samen met onze pony in de ochtend op de paddock, dan ga ik vaak 's middags trainen en dan kan ze 's avonds nog een rondje molen doen als ik dat wil. Ze heeft dan toch nog een keer de benen kunnen strekken en het is wel belangrijk om je paard doorheen de hele dag in beweging te houden. Met een uurtje paddock ga je niet voldoende beweging geven vrees ik. Ik zou dus minstens een keer losgooien en een keer stapmolen doen per dag... en dan liefst nog het ene in de voormiddag en het andere in de namiddag.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:09

Ik heb het geluk op een stal te staan waar beide gedaan wordt. 's morgens de stapmolen in (40 tal minuten) Vind ik persoonlijk wel goed omdat dat echt beweging impliceert. In de zomer gaan ze het land op, na middagvoer tot 17-18 uur ong. In de winter is dit wel in de paddock en ja dat zijn maar kleine zandbakjes (20x10). Dus echt lopen doen ze daar niet in, en vanuit dat oogpunt vind ik dat weinig meerwaarde, maar ze staan wel buiten en hebben zo wel contact met de andere paarden en kunnen hun koppeke leegmaken. De zomersituatie vind ik het beste, maar bon dit is ook goed doenbaar. Enkel paddock zou ik te weinig vinden. Nu heb ik toch een beetje cardio met ontspanning gecombineerd en dus minder kans op explosief gedrag ( wat ik vaak zie bij mensen die hun paard enkel op de paddock zetten) Maar alles hangt ook af van je paard natuurlijk. Ik heb een ruin gehad die echt niet op een hoop zand bleef staan (sprong er altijd uit en als dressuurpaard niet altijd even elegant :D) Die ging tijdens deze periodes gewoon 2x de stapmolen in. Op de weide vond die wel weer leuk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:16

Als je paard verder niet buiten komt zou ik beide doen, een keer in de molen en een keer los.
Los hebben ze gewoon echt nodig om even te rollen, benen te strekken etc.

Mijn voorkeur zou echter uit gaan naar een stal waar ze liefst de hele dag buiten staan en dan geen stapmolen.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 11:23

Ik heb de eerste stal/manege naar keuze gemaild met wat vragen, hoelang ze naar buiten gaan etc. Of ze naast het paddock abonnement ook nog buiten komen of niet.

Ook ben ik volop aan het googlen voor stallen, waar ze wel meer buiten komen. Alleen jammer dat niet elke stal een website heeft

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:26

Daarom raad ik aan om langs te gaan i.p.v. te mailen/te bellen.
Kan je gelijk kijken hoe het hooi is, hoe de paddocks eruit zien etc.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:27

Ik zou het liefst ook willen dat mn paard veel buiten komt, alleen ken ik niet erg veel goede stallen bij mij in de buurt die weidegang aanbieden. 1 stal bied dat het hele jaar door aan, heel erg fijn. Maar daar is
1) een hele lange wachtlijst
2) geen binnenbak (binnenbak is geen vereiste, maar zou wel fijn zijn om altijd lekker te kunnen trainen, ook als het vriest en de buitenbak bevroren is).
3) Je moet zelf uitmesten (als dat echt moet is dat natuurlijk geen probleem, maar ik spendeer die tijd liever aan mijn paard zelf) of je moet extra betalen per keer dat er uitgemest wordt.
4) ze worden gratis buiten gezet, maar voor binnenzetten betaal je ook per keer.

Ik vind het zo lastig :( heb een hoop dingen die ik wil maar heb nog niks perfects gevonden :(
Mocht iemand nog stallen weten omgeving Haarlem/Santpoort/Velserbroek/Velsen Zuid dan hoor ik het graag. Het duurt zeker nog wel 2 jaar minimaal maar dan kan ik alvast een beetje rondkijken wat ik straks echt wil.[/quote]

Als het toch nog minimaal 2 jaar duurt voordat je een paard gaat kopen hoezo schrijf je je dan niet in bij deze stal met lange wachtlijst? Wellicht ben je dan als je een paard koopt wel aan de beurt voor een plekje.
Ik zou liever per keer betalen voor het binnenhalen dan voor het losgooien of in de molen zetten.
Misschien zijn er ook wel een aantal dagen dat je toch savonds komt en je paard zelf binnen kan halen, misschien is er onderling ook wat te regelen daarin.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:34

Juttertje88 schreef:
Ook ben ik volop aan het googlen voor stallen, waar ze wel meer buiten komen. Alleen jammer dat niet elke stal een website heeft

Alleen stallen waar ruiters voorop staan hebben websites. Die willen promoten.

Een gewone normale stalling zal niet zo snel investeren in het onderhoud van een website.
Laatst bijgewerkt door Onali op 15-01-19 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:35

Niet óndanks dat je wedstrijden wil rijden maar omdát je wedstrijden wil rijden: Zoek aan stal waar je paard (veel) meer los en samen buiten komt.
Een atleet 23 uur per dag stil zetten is een beetje (erg) maf in mijn ogen.

Je kunt beter je paard 4 keer per jaar niet kunnen rijden door een bevroren buitenbak dan 365 (x 24 uur.....) dagen per jaar suboptimale huisvesting accepteren.
Als je beetje een doorzetter bent kan het echt bij die 4 dagen blijven in een gemiddeld jaar.

Ik vind een paar uur vrije beweging per dag echt het absolute minimum wat je een paard moet kunnen bieden.

Ik heb altijd minimaal! 4 uur buiten gehanteerd maar kies nu voor 24/7 buiten. En dat is heel prima te combineren met wedstrijden rijden. Voor het geld wat je bespaart aan dure stalling kun je makkelijk een extra jas kopen en eens een binnenbak huren in de wintermaanden.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:55

Ik zou goed kijken naar waar wordt mijn paard gelukkig van? Het is fijn om luxe voorzieningen te hebben, maar een paard gaat niet presteren als het niet happy is. Ik ben van beiden geen voorstander. Stapmolen is in mijn ogen geest dodend en losgooien als het paard 23 uur op stal heeft gestaan zal kunnen zorgen voor blessures.

Ik denk dat je sowieso moet kijken naar wat je paard nodig heeft. Ik heb twee paarden gehad. Het ene paard was super happy als ik hem 24/7 buiten had staan in een grote kudde, waar hij lekker kon scharrelen. Die vond binnen staan drie keer niks.. En het andere paard is blij met een koppel van twee andere paarden op het land en 10 tot 12 uur overdag buiten en in de avond op stal. Ik zelf zou nooit gaan staan op een stal waar ze maar een uurtje per dag buiten komen.. Ik heb veel paarden daar zien verpieteren..

Mijn paard staat op een pension waar ik een buitenbaan heb die altijd te rijden is (ook met vorst en sneeuw). Ik heb een longeer cirkel. De paarden kunnen overdag eten uit slowfeeders en in de zomer van het land. Wij hebben twee opties of 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer of in de avond op stal. Mijn paard staat in de avond op stal. Er zijn ook zat buitenbanen waar je wel gewoon nog in kan rijden met een beetje regen of vorst. En die paar dagen in het jaar, ach.. dat zou ik niet zo erg vinden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:58

Juttertje88 schreef:
Ik heb de eerste stal/manege naar keuze gemaild met wat vragen, hoelang ze naar buiten gaan etc. Of ze naast het paddock abonnement ook nog buiten komen of niet.

Je zou hier op bokt een topic kunnen openen op Ervaringen en diensten of bijvoorbeeld op Markt-Stalling om tips te krijgen voor stallingen bij je in de buurt.

Persoonlijk zou ik mijn paard niet alleen beweging door middel van training, losgooien en stapmolen willen geven. Een paard hoort in mijn ogen zoveel mogelijk buiten te staan en dat zou op een stal als deze geen optie zijn, ik zou dus zeker verder gaan kijken.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:05

MarliesV schreef:
Mijn eerste gedachte: je zet jouw belang boven dat van je paard.
Dan moet je niet aan een paard beginnen.

Lees je eens goed in over huisvesting, sociale contacten en beweging wat een dier nodig heeft en ga dan op zoek naar een goede stal.

Die met die wachtlijst is prima, schrijf je er op in, het duurt toch nog 2 jaar zeg je, voordat je aan een paard aanschaffen toe komt.

Als je een dier niet kan bieden wat hij nodig heeft, moet je er niet aan beginnen vind ik.

Wij hebben alleen een buitenbak, ja die is soms erg nat (bijna nooit bevroren trouwens), maar dan train ik in het bos of rijden we ff wat minder. Wordt niemand slechter van.

dit dus, lees je in over hoe en wat belangrijk is voor een paard( voeding, ruwvoer, hoeveelheid beweging, sociale contact met soortgenoten) en zoek op basis daarvan een plaats voor je paard.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:06

Juttertje88 schreef:

kijk hier eens op http://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:08

Ik zou geen paard kopen als je hem niet meer kunt bieden dan dat.

Maneges zijn vaak niet ideaal om je paard te stallen, zoek naar een fijne pensionstal waar je paard lekker de hele dag naar buiten gaat met soortgenoten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:09

Gewoon bellen of langs gaan.

Vind dat een paard wel echt naar buiten moet een hond stop je ook geen 22 uur in een bench. En de andere 2 uur laat je hem uit of los.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:12

We leven nu in 2019 en weten inmiddels meer over welzijn. Dat soort stallen willen zich nog niet altijd geheel aanpassen, maar het komt er wel aan dat ze zullen moeten.

Je moet even je eigen wensen op een 2e plek zetten.

Je koopt een levend dier. Een dier met behoeftes. Dat dier moet ergens 24/7 wonen. Jij komt en gaat.

Een stal is een te kleine ruimte voor een dergelijk groot dier. Het kan er niet in bewegen en dat geeft heel vaak gezondheids problemen en ook wel wat gedrags problemen waar mensen verkeerd op reageren.
Spijsvertering en doorbloeding etc etc hebben beweging nodig. Leg je dat stil, loop je veel meer risico's op bijvoorbeeld koliek, been blessures etc etc. Ook dit wordt weer vaak verkeerd opgelost met voertjes, supplementen etc. Terwijl de basis aanpakken de beste oplossing is.

Wij hebben er 4 24/7 buiten staan op een eigen plek. Ze hebben geen dekens, maar wel schuilstallen en beschutting. Het uitmesten gaat best snel, 2 kruiwagens vol in ongeveer 40minuten incl legen dan. Hooinetten vullen is 15min werk. Het is gezond en goed om bezig te zijn. Ik zie hun gedrag, check gelijk hun gezondheid etc.
Mijn man doet de avond ronde en werkt zelfs 50uur daarnaast.

Wij kunnen gewoon rijden. Onze buitenbak is altijd berijdbaar op enkele dagen na als het straks echt een keer keihard gaat vriezen.
Ze zijn vies, maar borstel erover en klaar. Als ze op adem zijn, gaan ze terug. Ook met natte haren geen enkel probleem, als ze maar op adem zijn. Veel beter dan na rijden in een stal opsluiten.
We zijn niet afhankelijk van de tijden voor buiten en binnen zetten, dus kunnen komen wanneer we willen.

OP de site van het nieuwe paarden houden zie je adressen waar stallen zijn die voldoen aan echte paarden welzijn. Ook daar wordt gewoon getraind voor wedstrijden. B-Z niveau is gewoon recreatief, dus nooit onmogelijk met ene gezond paard.

24/7 is het ideaal, maar ook 8+ uur is al vele malen beter dan losgooien.
2 binnenbakken en daar de hoofdprijs voor betalen, terwijl je paard binnen staat is geen luxe.

Vieze benen krijg je altijd wel weer schoon. Veel makkelijker dan blessures fixen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:16

Als ik dit zo hoor zou ik als ik jouw was direct een plekje reserveren bij die ene stal die je noemde. Waar ze dus wel overdag los kunnen (wei of paddock zou voor mij niet uitmaken, paddock is ook prima).
Als je een paard gevonden hebt (wat vaak ook nog best een paar maandjes kan duren) kun je hem misschien tijdelijk even op zo’n ‘gevangenisstal’ zetten.

Dit heeft niet mijn voorkeur maar ik probeer met jou mee te denken.

En in dat geval zou ik eerst willen weten wat losgooien inhoudt. Als je een paard 23/7 op stal zet en dan direct laat rennen is dat niet bepaald best voor zijn lichaam. Eerst even goed warmstappen, losdraven en uiteindelijk wat rondjes galopperen en daarna weer uitstappen lijkt me prima maar ik betwijfel of het zo gaat. Stapmolens vind ik vreselijk. Echt sneu en super geestdodend.

Ik snap dat je zelf lekker wilt rijden en comfort wilt, wie wil dat niet.. Maar een paard houden zonder hem dagelijks vrije beweging te gunnen vind ik oprecht dierenmishandeling. Elk paard zou daar enorm ongelukkig van worden (ook al zie je dat misschien niet op ‘t eerste oog). 24/7 buiten met schuilstal zonder dekens is natuurlijk helemaal geen must maar er is zeker een tussenweg.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:19

Mn vriend zegt het altijd zo leuk, een paard is geen fiets die je even uit het schuurtje pakt als je zin hebt in een ritje en weer terug zet als je klaar bent. Wat wel gebeurd op zulke stallen..

Ik denk dat je paard véél blijer wordt van elke dag min 6u buiten staan met soortgenoten, dan dat hij 23u p/d opgehokt staat maar hij jou 15 min langer ziet omdat je niet hoeft te mesten..

Je koopt straks een levend dier. Jij zou ook niet gelukkig worden als je de hele dag op de toilet zou moeten staan, en dan een uurtje mag hardlopen.. nog maar niet te spreken over het effect op je spieren, pezen etc

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:37

In Vogelenzang is een hele grote pensionstal waar de optie is dat de paarden veel buiten komen met binnenbak etc..stal sgravenweg even zoeken op google :-)

zuigstengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:41

Op die manier zou ik ook geen paard willen houden.

Inderdaad wat hier boven gezegd wordt: schrijf je in bij die stal met lange wachtlijst. Kom ik contact met paardenmensen uit je buurt, wellicht weten zij je nog plekken te vertellen waar geen website van is.

Daarnaast wil ik je als tip meegeven om kritisch te blijven tussen jouw belangen en die van het paard. Ik denk dat je zonder hulp van bokt ook wel wist dat dit geen paardwaardig bestaan is.