Ik denk dat die scheurtjes komen doordat de hoef aan het "opruimen" is. De oude zool laat los omdat er een nieuwe zool onder zit. Momenteel zie je dat meer gebeuren bij paarden (waaronder mijn eigen). Je hoefsmid had het ook over een dubbele zool dus dat zou heel goed kunnen.
Niets is zo vervelend als zorgen. Als je de zorgen weg kan nemen door de dierenarts te laten komen, dan vooral doen!
Nu zeg jij net wat mijn vader zegt "Dat zit af te sterven, denkt ge nu echt dat dat gezond gaat uitzien?" ...
Smid zag daar ook niets mis in, maar dat loslaten van die hoef ... Ik heb er mijn twijfels over. Vaders stopt hem deze middag nog een paar keer in soda vandaag en dan hoop ik om 5 goed nieuws te krijgen.
Gisteren werd ponymans goedgekeurd, gelukkig staat er op een van de weides enkel dood gras! (daar mag ie van de DA wel op staan paar uur per dag) Voor de rest gaan we het momenteel op piste/pad houden voor hem. Gewicht gaat er redelijk vlot af, hij raadde aan hem alvast aan de longe aan het werk te zetten zodat dat beter kan en dan wel te kijken of hij meer voeding nodig heeft
Ik ben toch weer gerust
capopjekop
Geplaatst: 18-07-18 14:03
Dood gras zou ik hem niet opzetten. Dat gras is nu hartstikke gestresst omdat het niet kan groeien. Zoek maar eens op fructaan. Lekker op de paddock met hooi zou ik zeggen
Ik zou het risico niet nemen. Zeker niet omdat ze recent bevangen is geweest. Die van mij is al jaren oke maar die laat ik nu uit voorzorg ook niet op het gras. Terwijl ze juist moet aankomen
Ik heb een gelijkaardig verhaal gehad met mijn ruin, ook hoefzweren en dan bevangen geworden (ondertussen bijna 4 jaar geleden) dit is helemaal goed gekomen. Hij heeft ook eerst een tweetal weken op stal gestaan (er was geen paddock, en ik mocht ook geen stukje wei afzetten) ik stapte hem wel dagelijks en voorzichtig longeren opgebouwd. Daarna is hij weer gewoon op de weide gegaan, eerst een paar weken met graasmasker wel. Sindsdien helemaal geen problemen meer gehad, hij staat nu weer 24/7 in het gras (maar wel op een betere weide dan die waar hij hoefbevangen geraakt was). Ik duim voor jullie dat hij ook snel herstelt en er niets aan over houdt