Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anoniem schreef:Wijslander heeft gewoon wel gelijk en ik heb dat ook net ondervonden.
De smid te lang niet laten komen waardoor er ( voor mijn pony dan) teveel ineens af moest waardoor hij echt ontzettend gevoelig liep daarna.
Ik ga hem toch weer regelmatiger laten bekappen en zelf tussendoor bijvijlen.
Helaas doet het mijn rug teveel pijn om ook nog te staan hakken en doen op steunsels en stralen ( e br alles zelf doen dus).
Maar bijvijlen kan, imo, al schelen..
Wijslander schreef:Wie heeft er hier gezegd dat paarden kreupel gaan lopen als ze niet om de 2 weken bekapt worden? Lezen is ook een vak hoor...
Wat er wél gezegd is: als er teveel tijd tussen 2 bekappingen zit waardoor er ineens teveel weggehaald wordt, kán het zijn dat een paard daar (tijdelijk) gevoelig/kreupel van gaat lopen. Hoeveel tijd dat is, zal voor ieder paard anders zijn.
Als je iedere keer centimeters moet wegvijlen heb je bovendien te maken met een stand die iedere keer verandert. Het is dus beter om de bekapping regelmatig bij te houden zodat de stand zoveel mogelijk gelijk blijft en te werken met millimeters.
Lusitano schreef:CharmingS, mijn hoefsmid geeft zelfs aan dat het beter is voor paarden (zeker die blootsvoets staan) om er regelmatig (en dat hangt af van de hoefgroei) een beetje vanaf te halen dan elke 8 weken veel, omdat je dan hoe dan ook rigoureuzer moet zijn met bekappen. Of het handig is om dat zelf te doen is een tweede.... Dat we er nu niet op ingericht zijn om dat te laten doen omdat dat te duur is of er dan een nijpend tekort aan smeden is is ook even los van het punt.
TS: Die van mij is afgelopen week bekapt na drie maanden bevangenheid en heeft daar ook een flinke klap terug van gehad en liep ook stokkreupel op het harde. Die knapt nu gelukkig snel weer op. Ik zou het dus ook even aankijken.
Wijslander schreef:Mijn IJslanders hebben beide goede hoeven waarmee ze ook over stenige paden lopen zonder problemen - maar ik werk ze wel om de 2 weken ongeveer bij.
Hoe vaak een hoef bekapt moet worden heeft niet veel te maken met de kwaliteit, wel met groeisnelheid. In de zomer groeit een hoef sneller dan in de winter en een hoefijzer vertraagt de groei.
Een hoef zal ook sneller gaan groeien en dus vaker bijgewerkt moeten worden naarmate een paard meer kilometers maakt.
Wijslander schreef:Mijn IJslanders hebben beide goede hoeven waarmee ze ook over stenige paden lopen zonder problemen - maar ik werk ze wel om de 2 weken ongeveer bij.
Hoe vaak een hoef bekapt moet worden heeft niet veel te maken met de kwaliteit, wel met groeisnelheid. In de zomer groeit een hoef sneller dan in de winter en een hoefijzer vertraagt de groei.
Een hoef zal ook sneller gaan groeien en dus vaker bijgewerkt moeten worden naarmate een paard meer kilometers maakt.
anjali schreef:Wijslander schreef:Mijn IJslanders hebben beide goede hoeven waarmee ze ook over stenige paden lopen zonder problemen - maar ik werk ze wel om de 2 weken ongeveer bij.
Volgens mij slijten ze juist meer af als je er meer mee rijdt.
anjali schreef:Wijslander schreef:Mijn IJslanders hebben beide goede hoeven waarmee ze ook over stenige paden lopen zonder problemen - maar ik werk ze wel om de 2 weken ongeveer bij.
Volgens mij slijten ze juist meer af als je er meer mee rijdt.