Onregelmatig na bekappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Onregelmatig na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:54

Wijslander heeft gewoon wel gelijk en ik heb dat ook net ondervonden.
De smid te lang niet laten komen waardoor er ( voor mijn pony dan) teveel ineens af moest waardoor hij echt ontzettend gevoelig liep daarna.
Ik ga hem toch weer regelmatiger laten bekappen en zelf tussendoor bijvijlen.
Helaas doet het mijn rug teveel pijn om ook nog te staan hakken en doen op steunsels en stralen ( e br alles zelf doen dus).
Maar bijvijlen kan, imo, al schelen..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:06

Anoniem schreef:
Wijslander heeft gewoon wel gelijk en ik heb dat ook net ondervonden.
De smid te lang niet laten komen waardoor er ( voor mijn pony dan) teveel ineens af moest waardoor hij echt ontzettend gevoelig liep daarna.
Ik ga hem toch weer regelmatiger laten bekappen en zelf tussendoor bijvijlen.
Helaas doet het mijn rug teveel pijn om ook nog te staan hakken en doen op steunsels en stralen ( e br alles zelf doen dus).
Maar bijvijlen kan, imo, al schelen..

Ben het er zeker mee eens dat het ook ligt aan de weersomstandigheden ligt hoelang er tussen moet zitten.. Maar ik ga echt niet om de 2 weken de smid laten komen, ken dan ook niemand die dit wel doet.. En heb toch heel wat paarden voorbij zien komen in mijn paardencarriere.. Vind het erger als iemand zonder opleiding en weet wat ie doet zelf aan paarden hun hoeven gaat zitten kloten. Ik ga toch ook niet om de 2 weken naar de pedicure.

Maargoed, er is natuurlijk verschil in paard en mens en het ene paard is het ander niet, laten we het daar maar op houden..

En Darkchrystal, ik hoef mijn gelijk niet te hebben hoor, ik heb alleen andere ervaringen hier in als jullie. En mijn ervaring is dat ik nog nooit een paard heb meegemaakt wat om de 2 a 3 weken bekapt moest worden omdat hij anders kreupel zou gaan lopen.. Ik geloof daar niet zo in, ik denk dat eerder dat het probleem groter is als alleen gevoelig zijn.. Maar nogmaals, dit is hoe ik er over denk.. Wat jullie doen en denken is ook prima, en als je hier op wil reageren, onderbouw je reactie dan even zodat ik er ook wat van opsteek ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:09

Ik zeg ook niet, en niemand hier, dat je de smid om de twee weken moet laten komen.
Het kan wellicht wel zinvol zijn om tussendoor zelf wat rond te vijlen zodat de overstap niet te groot wordt.
Dat merk ik in elk geval bij mijn pony wel.
Er zat nu te lang tussen voor zijn hoef( groei) waardoor de overgang te groot is.
Als je denkt dat er iets anders mis zou kunnen zinn, wat natuurlijk ook heel hoed kan...
Dan even de da erbij halen?
Er kan ergens een zweer uitwillen, of iets anders?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:10

Wie heeft er hier gezegd dat paarden kreupel gaan lopen als ze niet om de 2 weken bekapt worden? Lezen is ook een vak hoor...

Wat er wél gezegd is: als er teveel tijd tussen 2 bekappingen zit waardoor er ineens teveel weggehaald wordt, kán het zijn dat een paard daar (tijdelijk) gevoelig/kreupel van gaat lopen. Hoeveel tijd dat is, zal voor ieder paard anders zijn.

Als je iedere keer centimeters moet wegvijlen heb je bovendien te maken met een stand die iedere keer verandert. Het is dus beter om de bekapping regelmatig bij te houden zodat de stand zoveel mogelijk gelijk blijft en te werken met millimeters.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:22

Wijslander schreef:
Wie heeft er hier gezegd dat paarden kreupel gaan lopen als ze niet om de 2 weken bekapt worden? Lezen is ook een vak hoor...

Wat er wél gezegd is: als er teveel tijd tussen 2 bekappingen zit waardoor er ineens teveel weggehaald wordt, kán het zijn dat een paard daar (tijdelijk) gevoelig/kreupel van gaat lopen. Hoeveel tijd dat is, zal voor ieder paard anders zijn.

Als je iedere keer centimeters moet wegvijlen heb je bovendien te maken met een stand die iedere keer verandert. Het is dus beter om de bekapping regelmatig bij te houden zodat de stand zoveel mogelijk gelijk blijft en te werken met millimeters.

Daar ben ik het mee eens.. Dus als ik het goed begrijp is eigenlijk wat jij zegt, dat je een paard op een regelmatige basis moet bekappen, en die dat bijvoorbeeld ook om de 7 a 9 weken kan zijn? Dus eigenlijk net wanneer het voor het paard nodig is? Want dan heb ik je dus helemaal verkeerd begrepen, aangezien ik dacht dat je bedoelde iedere week een smid er bij te halen :') want dat heb ik dus echt nog nooit meegemaakt :P

Mijn paard werd ook voor hij op ijzers stond om de 8 weken bekapt, en ik plan al mijn afspraken met de smid door zodat zei ook iedere 8 weken komt. (zomer en winter verschilt soms wel iets)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:32

CharmingS, mijn hoefsmid geeft zelfs aan dat het beter is voor paarden (zeker die blootsvoets staan) om er regelmatig (en dat hangt af van de hoefgroei) een beetje vanaf te halen dan elke 8 weken veel, omdat je dan hoe dan ook rigoureuzer moet zijn met bekappen. Of het handig is om dat zelf te doen is een tweede.... Dat we er nu niet op ingericht zijn om dat te laten doen omdat dat te duur is of er dan een nijpend tekort aan smeden is is ook even los van het punt.

TS: Die van mij is afgelopen week bekapt na drie maanden bevangenheid en heeft daar ook een flinke klap terug van gehad en liep ook stokkreupel op het harde. Die knapt nu gelukkig snel weer op. Ik zou het dus ook even aankijken.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:37

Lusitano schreef:
CharmingS, mijn hoefsmid geeft zelfs aan dat het beter is voor paarden (zeker die blootsvoets staan) om er regelmatig (en dat hangt af van de hoefgroei) een beetje vanaf te halen dan elke 8 weken veel, omdat je dan hoe dan ook rigoureuzer moet zijn met bekappen. Of het handig is om dat zelf te doen is een tweede.... Dat we er nu niet op ingericht zijn om dat te laten doen omdat dat te duur is of er dan een nijpend tekort aan smeden is is ook even los van het punt.

TS: Die van mij is afgelopen week bekapt na drie maanden bevangenheid en heeft daar ook een flinke klap terug van gehad en liep ook stokkreupel op het harde. Die knapt nu gelukkig snel weer op. Ik zou het dus ook even aankijken.

Zullen vast paarden zijn die dit echt nodig hebben, en ik ben blij dat mijn paard goede hoeven heeft en hij staat alleen op ijzers in het wedstrijdseizoen, als hij vakantie heeft gaan z'n schoenen uit.. Maar bij mijn paard hoeft niet eerder een hoefsmid te komen, omdat hij het om de 8 a 9 weken voldoende is voor hem.. Hij loopt nooit anders of onregelmatig na het bekappen,met of zonder ijzers.. Ook op sportstallen waar ik werkte werd dit altijd goed in de gaten gehouden, weinig paarden onregelmatig gezien door hoefproblemen.. Natuurlijk kan een abces wel eens voorkomen of rotstraal maar daar bleef het dan ook wel bij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:51

Ik vraag mijn smid altijd om niet te kort te bekappen. Want daardoor kunnen ze best een tijdje gevoelig gaan lopen. En de bedoeling is dat het paard na het bekappen beter gaat lopen en niet slechter.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:08

Mijn IJslanders hebben beide goede hoeven waarmee ze ook over stenige paden lopen zonder problemen - maar ik werk ze wel om de 2 weken ongeveer bij.

Hoe vaak een hoef bekapt moet worden heeft niet veel te maken met de kwaliteit, wel met groeisnelheid. In de zomer groeit een hoef sneller dan in de winter en een hoefijzer vertraagt de groei.

Een hoef zal ook sneller gaan groeien en dus vaker bijgewerkt moeten worden naarmate een paard meer kilometers maakt.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:19

Wijslander schreef:
Mijn IJslanders hebben beide goede hoeven waarmee ze ook over stenige paden lopen zonder problemen - maar ik werk ze wel om de 2 weken ongeveer bij.

Hoe vaak een hoef bekapt moet worden heeft niet veel te maken met de kwaliteit, wel met groeisnelheid. In de zomer groeit een hoef sneller dan in de winter en een hoefijzer vertraagt de groei.

Een hoef zal ook sneller gaan groeien en dus vaker bijgewerkt moeten worden naarmate een paard meer kilometers maakt.

Het heeft dus meerdere oorzaken dus inderdaad niet ieder paard is hetzelfde.. Mijn paard komt 8 a 9 uur per dag op de wei en daar heb je een gras en zand gedeelte. Daarnaast staat hij savonds in zijn stal op hooi, en op 4 kant maar gaan hem nu alleen achter op ijzers zetten. Snap ook wel dat het dus als jij jouw paard veel zonder ijzers op het harde lopen ze dus dan sneller groeien? Zo op deze manier begrijp ik wat je bedoeld. Thanks :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:23

Klopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:20

Ik ben nog steeds wel benieuwd naar foto’s van de hoeven

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:26

Wijslander schreef:

Volgens mij slijten ze juist meer af als je er meer mee rijdt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:21

anjali schreef:
Wijslander schreef:

En als reactie daarop gaat de hoef sneller groeien, zodat die niet te kort wordt. Het is net de natuur. :D Je zou dagelijks úren moeten rijden om dat bij te benen, of alleen maar over asfalt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:31

Ik heb geen idee wat je smid bedoelt met 'iets zachtere teen'... Over het algemeen geeft een korte teen geen problemen. Een te lange wel. Wellicht goed om een foto van de onderkant en zijkant van de hoef te nemen. Er valt zo niets over te zeggen.

Visann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:49

anjali schreef:
Wijslander schreef:

Hoe meer kilometers je paard maakt en ze meer slijten, hoe sneller de hoeven weer gaan groeien en sterker worden. Goed voer en ondergrond bepaalt ook een hoop

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 22:23

Door griepje helemaal vergeten hier nog te antwoorden, had wel alles gelezen. Paardlief loopt inmiddels gelukkig weer helemaal goed. Lijkt dus toch inderdaad te zijn geweest van teveel in 1 x bekapt.

Dank iedereen voor het mee denken!