Zelf hoeven kappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:01

Ik heb ook enige jaren zelf het hoefonderhoud gedaan en liet dan 1 a 2 keer per jaar een bekapper komen om te controleren.
Voor het besparen in geld hoef je het niet te doen. Je gereedschap en cursus kost immers ook een leuke duit. Voor tijd besparing moet je het al helemaal niet doen. Zo snel en makkelijk gaat dat allemaal niet. Ik ben inmiddels weer overgestapt op een smid en vind dit heerlijk.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:07

In Barneveld zit de cursus hoef bekappen, is 10 avonden van 3 uur.....je krijgt les van de docent hoefsmederij, deze lessen zijn identiek aan de lessen bekappen binnen de opleiding hoefsmederij, met het verschil dat de bekappers met interesse en wil deze lessen doen en de hoefsmeden dit beneden hun niveau vinden, het vormen van de ijzers is waar ze voor komen is wat zij daar willen, Dat brengt geld op! Volgens de docent zijn er meer bekappers die goed bekapwerk leveren dan hoefsmeden cursisten en die dan gerust daarop worden afgerekend tijdens hun opleiding eind van hun studiejaar.

Maar zoals de docent zegt, de basis voor een goed ijzer ligt bij het juiste bekappen.

Je leert meteen de eerste avond op dode voeten, de laatste 3 lessen bekap je de ponies die daar in de ruiterschool lopen, net als de hoefsmederij cursisten in het eerste jaar.

Kortom een reguliere en gedegen scholing in bekappen met een kritische docent.

De eendagscusussen met dvd en boek, zou ik niet doen, 10 lessen heb je echt wel nodig...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:09

Hier deed ik de hoeven altijd zelf (een paard die er van zichzelf netjes op stond, een paard die door de echte bekapper liefkozend 'Hij staat er weer goed op, voor een kameel' naar z'n kop kreeg na behandeling) maar wel in elk geval één keer per jaar ook een goede bekapper er bij.
In dat 'goede' zit ook een beetje de kneep. Ik heb over de jaren zo veel paarden gezien die er vers na het bekappen zo beroerd op stonden dat ik, heel onschuldig, opperde dat het misschien tijd was om de bekapper/hoefsmid er weer eens bij te halen, om te horen dat die net een week of twee geleden was geweest. XD Er zijn een hoop kneuzen en knurften aan het werk, die heb je liever niet aan je paard zijn poten.

Citaat:
En natuurlijk moet je de eerste paar keer een hoefsmid erij hebben zodat je weet wat je goed en verkeerd doet.
Maar als je het onder de knie hebt, (en het juiste gereedschap) zie ik geen reden meer om een hoefsmid te nemen.
Of zie ik dat dan verkeerd?

Ga vooral heeeeel goed kijken. Hoe ziet een gezonde hoef er uit? Hoe loopt een gezond paard? Wat doet een hoef eigenlijk, hoe beweegt die bij elke stap?
Gereedschap valt heel erg mee. Een goede, scherpe rasp/vijl kost wel wat, maar doe je een heel leven mee, een hoefmesje (zo'n mesje met een krul in de punt) kost geen drol. Tangen zijn absurd duur en vergen zowel oefening als onderhoud, maar zou je eigenlijk niet nodig moeten hebben als je regelmatig bijwerkt.

Ik zie dat je in Friesland zit, laat anders Marco Krul eens langskomen bij je paard. Die wil altijd graag laten zien wat hij doet, waarom hij het zo doet, en is ook wel bereid de discussie aan te gaan wanneer je het niet met hem eens was. :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:12

git schreef:
Ik heb ook enige jaren zelf het hoefonderhoud gedaan en liet dan 1 a 2 keer per jaar een bekapper komen om te controleren.
Voor het besparen in geld hoef je het niet te doen. Je gereedschap en cursus kost immers ook een leuke duit. Voor tijd besparing moet je het al helemaal niet doen. Zo snel en makkelijk gaat dat allemaal niet. Ik ben inmiddels weer overgestapt op een smid en vind dit heerlijk.

Nee je doet dit omdat je dan nl elke 3 weken de voet netjes kan houden ipv elke 8 a 10 weken en er dan gerust 2 cm in een keer af moet en er voortdurend wisseling in stand is, de steunen te kang doorgroeien eer de smid komt, veel paarden ruim 2 weken voordat de smid komt veel te plat staan...en er ook nog zijn er zat smeden die slecht bekappen.

Wel kun je deze opleiding doen om inzicht te krijgen en wat bijhouden tot je smid komt, die als je het goed doet amper wat hoeft te doen

Wijslander

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:25

Overigens bespaar ik er wel degelijk geld mee. Aan bekapmateriaal besteed ik zo'n €100 per jaar voor 2 pony's.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:33

Het eerste jaar niet, maar wij ook hoor, maar de mesjes worden snel bot, hebben nu een vijl gevonden die is super scherp en blijft dat lang....overwegen een bandslijper te kopen, scheelt nieuwe mesjes kopen...

Al met al hebben wij reuze veel bespaart, ook omdat paard beetje scheef afslijt en wij hem steeds weer recht kunnen zetten. Ook behoud paard vind ik, zoveel ellende met hoefsmeden gehad die bewust voeten vernielen zodat ze ijzers kunnen zetten, echt bizar, meteen al zeuren waarom geen ijzers en dan zo plat zetten dat je kommentaar krijgt dat paard niet zonder ijzers kan...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:39

Cowgirl schreef:
De cursussen die gegeven worden zijn er ook alleen om je EIGEN paarden bij te kunnen houden en niet om je daarna als professioneel hoefsmid/bekapper op de markt te zetten.
Veel mensen overschatten zichzelf en dan gaat het fout.

Maar die redenering snap ik dan ook weer niet. Ofwel heb je kennis van de paardenhoef en weet je hoe je correct moet bekappen/bijvijlen ofwel heb je die kennis niet. Kennis stop toch niet bij je eigen paard? Als je een cursus EHBO voor paarden hebt gevolgd, dan weet je hoe je een verband moet aanleggen. Maakt niet uit of het bij je eigen paard of een paard van een stalgenoot is.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:42

Je mag best voor anderen gaan hoor, maar de meesten doen gewoon hun eigen paarden....wij vinden het zwaar werk, dus kiezen er niet voor een ander te gaan doen....ook omdat je inderdaad dan professioneel je gereedschap moet kunnen slijpen en snel moet werken...kom je bij paarden die lang niet zijn gedaan, dan is het fijn als je handig met het kapmes bent, dat zijn wij niet omdat we het nooit nodig hebben omdat we altijd op tijd bijwerken...

Maar voor anderen kan het zijn dat ze weken te lang hebben gestaan.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:50

Ik bekapte zelf, maar liet ook de smid komen, die kijkt er toch net anders tegenaan :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:29

Ik doe het zelf.
Was ik nooit van plan maar is een beetje uit nood geboren.
Heb ooit een paard gekocht dat in 9 jaar amper in de hand geweest was en zo‘n vreselijke rotstraal had aan 4 benen dat het bij elke aanraking probeerde het licht uit je ogen te slaan.
Daar heb ik toen maanden lang dagelijks een uur tijd aan besteed.
Vervolgens kreeg mijn geweldoge bekapper een hernia en stopte ermee. Na een paar vreselijk niet competente gediplomeerden en een stapel niet bereikbare goede smeden (lees: gewoon niet de telefoon opnemen en geen mail beantwoorden), moest ik zelf wel aan de gang. De smid met de hernia heeft nog een tijd lang mijn kunsten begeleid.

Ik koop geen paarden met ongelijke of afwijkende voetstand, dus is het ook geen rocket-science.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:18

Billy schreef:
Klopt, maar ik laat liever een vakman aan het werk dan zelf aan te klooien met een cursusje... daar heb ik teveel ellende voor gezien...

Natuurlijk, als je jezelf niet competent genoeg acht moet je dat uiteraard doen.
Maar ga er niet automatisch vanuit dat dan dus voor iedereen geldt.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:21

Als je 13 bent zou ik het sowieso niet doen :D
Hoeven zijn te waardevol om mee te gaan prutsen, lekker aan de echte hoefsmid over laten.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:57

Er zijn verschillende cursussen in Nederland die je kan volgen waarbij je ook daadwerkelijk anatomie les krijgt en gaat oefenen (op je eigen paard of op paarden benen). Je moet idd niet zo maar iets gaan doen, maar met de kennis van zn cursus en zo nu en dan een check van je hoefsmid kan je prima je eigen paarden bekappen! Het is zelfs beter voor je paard om het zo nu en dan zelf bij te houden omdat dan de lengte en de stand minder verandert door de tijd heen.
Zelf raad ik de cursus van Heleen Davies heel erg aan (paardenhoeven.info) en anders de 'natuurlijk bekappen' cursus.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:01

Mijn rijpaard doe ik zelf voir mijn jonkie komt de hoefsmid.
Is vooral omdat hoeven van jonkie snel groeien en amper slijten en het dus veel werk is. Haar vijl ik tussen de bekapbeurten door wel rond, haal wat los materiaal erg en dat is het.
Rijpaard haal ik wekelijks een vijl over om de hoefwand af te ronden en meer is niet nodig.

Bekappen is vooral een kwestie van gezond verstand en goed gereedschap gebruiken en het fysiek aan kunnen. Zolang je de zool volgt en niet te rigoreus te werk gaat kan er niet veel misgaan.
Hoeven knappen vaak op van frequenter onderhoud ipv iedere 8 weken ineens een stuk eraf.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:15

Ik heb een heeeele kudde lopen maar hier komt gewoon een hoefsmid. Ja, het bespaart je heel wat geld met zo'n groot aantal als wat ik heb lopen maar ik wil dat het altijd kundig gebeurt. Paarden die ik verkoop moeten altijd goede hoeven gehad hebben dus daar ga ik niet zelf mee klungelen. Als mensen werkelijk op 20 euro kappen per zoveel weken willen besparen vind ik je echt gierig :')

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:28

Met die eendagscursusjes heb ik ook niets...maar de volledige van 10 weken is voldoende....kennelijk denken mensen dat het iets heel bijzonders is en dat elke smid ook een goede bekapper is....was dat maar zo dan had ik ook die moeite niet gedaan.....

Maar echte profs in bekapwerk en dito smidwerk zijn er helaas minder dan de kleunhazen en als de eigenaar er gren jota verstand van heeft, denk die dat het werk van zijn bekapper-hoefsmid profwerk is....

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:44

FlashWolves schreef:
Ik volg de opleiding tot hoefsmid. Wat een 3jarige mbo opleiding is. En ik kan vertellen dat het veel moeilijker is dan het lijkt en een cursus bekappen echt niet genoeg is om een paard goed te bekappen.
Zoals hierboven al aangegeven, oefenen wij op afgehakte paardenhoeven, en onder strenge begeleiding op levende paarden. Ook wordt er veel focus gelegd op het paard (zowel verzorging als stand van het paard) en op het smeden (wij leren nog het smeden van een ijzer uit staaf, om te leren wat er gebeurt als je op een bepaalde locatie slaat). Ook moeten wij aan het einde van de opleiding een collectie van 10 hoefijzers inleveren, die mooier moeten zijn dan uit de fabriek.

Iemand die zijn eigen paarden wil bekappen hoeft geen ijzers te kunnen smeden, passen of zetten. Tuurlijk is het zo dat als je je laat opleiden tot hoefsmid er veel meer bij komt kijken. Er komt allerlei ellende op je pad; los het maar op.

Ik heb ook genoeg hoefsmeden gezien die er weinig van bakten; pannekoekhoeven, giga hoge hielen, bullnoses en slecht passende ijzers...en eigenaren die vol vertrouwen waren...tot er een andere kwam die wel kundig was en de boel netjes corrigeerde.

Iemand die het niet aandurft om zelf te bekappen moet er dan ook gewoon niet aan beginnen; durf je het wel aan ga dan een cursus doen, leer, lees en kijk en vraag. En ga dan pas doen, en laat je werk af en toe controleren door je smid of bekapper. Het is niet moeilijk maar je moet er wel een beetje interesse in hebben en energie in steken. Het is nl. ook gewoon heel leuk om te doen :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:47

De eerste 3 maanden is bekappen en dan ga je ijzers leren maken, dat maakt de opleiding moeilijk voor sommigen en als je verkeerd bekapt dan doet het ijzer juist veel kwaad...

Om het leren bekappen in Barneveld, de enige hoefsmederij opleiding in Nederland nog die dus ook de cursus bekappen geeft, is wel,wat anders dan de overige jaren dat je leert ijzers zetten onder tal van verschillende wensen van voeten en dito sportbenodigdheid.....en dat is maar goed ook..

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:50

Als je echt interesse hebt in de paardenvoet dan zou ik adviseren om een cursus natuurlijk bekappen te volgen.
Dit is idd ook een hele dosis theorie.
Het geeft je inzicht in de hoef, zijn werking en evt. problemen.
Je gaat echt anders naar paarden kijken, ik kijk nu zelf altijd eerst naar de voeten als ik een paard zie, daar is zoveel aan af te lezen.
Daarmee ga je jouw kennis en inzicht verruimen.
Dit hoeft niet te beteken dat je morgen een mes en vijl pakt en aan de slag gaat.
Alleen al het inzicht gaat jou anders doen denken en dan volgen er vanzelf andere keuzes.
De intentie moet natuurlijk wel zijn om jouw kennis te verbreden, niet om het financiële plaatje.
Wat uiteindelijk natuurlijk wel een mooie bijkomstigheid is.
De opleiding van een smid bestaat voor 90% uit het smeden van ijzer, er is mi veel te weinig echte kennis van de hoef.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:55

Wa tis natuurlijk bekappen? Bekappen is bekappen en die mooie woorden ervoor is gewoon om een vepaald type mens aan te trekken.

Bekappen kan maar op 1 manier en dat is de normale manier die de voet en been volgt....heb ooit op een fb site een vraag besteld over voetas en beenstanden, werd massal afgebrand door de naturals, ik was een traditionele bekapper en da tis bah!

Dus laat je niks wijs maken, ga gewoon naar de hoefsmederij opleiding in Barneveld, betaal gewoon die paar honderd euries meer en krijg goed les van een ervaren smid die al heel zijn leven in het vak zit en zoon van een hoefsmid is die in de kliniek werkzaam was, en krijg gewoon de zelfde lessen als de hoefsmeden die verder gaan als hoefsmid.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:59

Je zou kunnen stellen; een ‘natuurlijke’ bekapping is geen bekapping die de hoef prepareert voor het plaatsen van een ijzer.
Er zijn uiteraard verschillende stromingen onder “natuurlijk” bekappen, ook genoeg mensen die het verkeerd interpeteren.
Je zou het ook ‘logisch’ bekappen kunnen noemen
En wat voetas betreft, je bekapt geen voet naar de stand van het been, je gebruikt de zool als referentie en als je die volgt ontstaat er vanzelf een goede voetas.
Ik denk dat TS het heeft over het willen gaan bekappen van haar eigen paard?
Niet om een opleiding te volgen om daar uiteindelijk haar beroep van te maken?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:00

Wat een onzin benaming....

En dat heeft niks met beroep te maken, maar gewoon correct leren bekappen en daar heb je gewoon meer dan een boek en een dagje prutsen voor nodig.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:01

O ja, en natuurlijk bekappen is niet 1x in de 8 weken, maar steeds een klein beetje, het nabootsen van natuurlijke slijtage.
Dat is veel gezonder voor een voet dan ineens centimeters eraf

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:02

Indestal schreef:
Wat een onzin benaming....

En dat heeft niks met beroep te maken, maar gewoon correct leren bekappen en daar heb je gewoon meer dan een boek en een dagje prutsen voor nodig.

Waarom ben je zo vijandig

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:31

Kind je bent 13. Begin er niet aan. Door zelf te gaan hanessen kun je veel verpesten. Op dit soort dingen moet je imo niet besparen :n