Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:En natuurlijk moet je de eerste paar keer een hoefsmid erij hebben zodat je weet wat je goed en verkeerd doet.
Maar als je het onder de knie hebt, (en het juiste gereedschap) zie ik geen reden meer om een hoefsmid te nemen.
Of zie ik dat dan verkeerd?
git schreef:Ik heb ook enige jaren zelf het hoefonderhoud gedaan en liet dan 1 a 2 keer per jaar een bekapper komen om te controleren.
Voor het besparen in geld hoef je het niet te doen. Je gereedschap en cursus kost immers ook een leuke duit. Voor tijd besparing moet je het al helemaal niet doen. Zo snel en makkelijk gaat dat allemaal niet. Ik ben inmiddels weer overgestapt op een smid en vind dit heerlijk.
Cowgirl schreef:De cursussen die gegeven worden zijn er ook alleen om je EIGEN paarden bij te kunnen houden en niet om je daarna als professioneel hoefsmid/bekapper op de markt te zetten.
Veel mensen overschatten zichzelf en dan gaat het fout.
FlashWolves schreef:Ik volg de opleiding tot hoefsmid. Wat een 3jarige mbo opleiding is. En ik kan vertellen dat het veel moeilijker is dan het lijkt en een cursus bekappen echt niet genoeg is om een paard goed te bekappen.
Zoals hierboven al aangegeven, oefenen wij op afgehakte paardenhoeven, en onder strenge begeleiding op levende paarden. Ook wordt er veel focus gelegd op het paard (zowel verzorging als stand van het paard) en op het smeden (wij leren nog het smeden van een ijzer uit staaf, om te leren wat er gebeurt als je op een bepaalde locatie slaat). Ook moeten wij aan het einde van de opleiding een collectie van 10 hoefijzers inleveren, die mooier moeten zijn dan uit de fabriek.