4 uur loslopen per dag genoeg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:05

MissToseland schreef:
enjoy86 schreef:
Helaas is die 4 uur niet overal haalbaar. In onze regio is dat lastig te vinden in de winter, met kleigrond

Waar een wil is, is een weg.
Op mijn stal is een stuk beton + stuk goed gedraineerd zand, dus daar staan ze ‘s winters op

Hier hetzelfde :j We hebben een Zorgdrager bodem in alle paddocks en rijbakken waardoor alles altijd droog is, ondanks de bodem hier. De 24/7 buiten paddocks hebben ook nog een stuk betegeld, waar ze hooi op krijgen.

Sclimpre

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:11

Zonder te specifieren wat 'loslopen' is, zegt het niet veel. Zetten ze de paarden 4uur in een buitenpiste, of gaan ze de wei op?
Eigenlijk vind ik 4u te weining, maar anderzijds liever 4 uur op een grote weide dan 24/7 op een klein zandpaddockje.
In ieder geval is het positief dat ze de aandacht van de klanten vestigen op het paardenwelzijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:13

Bij ons kunnen ze naar binnen en buiten wanneer ze zelf willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:14

Wei of paddock is imo geen verschil, zolang er in de paddock maar wat te knabbelen is dan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:37

enjoy86 schreef:
Helaas is die 4 uur niet overal haalbaar. In onze regio is dat lastig te vinden in de winter, met kleigrond

Hier ook niet hoor maar dat lijkt op bokt wel een onbegonnen zaak om mensen op zandgrond en met alle ruimte dat duidelijk te maken.
Overigens heb ik mijn pony eerst 24/7 buiten gehad maar sinds hij gewoon de nachten lekker binnen staat zit hij veel beter in z'n vel

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:55

De vraag moet eigelijk zijn, hoelang staat je paard op stal. En is dat te lang.
8 uur buiten is nog altijd 16 uur op stal. En 12 uur in de wei is 12 uur op stal.

Hier staan de paarden op een PP. Met schuilstal en overkapping op 10.000M2. 7000M2 is weiland en de rest is paddock en paden van 5 meter breed en rijbak. Met veel bomen voor beschutting en schaduw. En ik zou nooit meer anders willen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:05

Ik heb mijn pony’s verhuisd van de klei naar zandgrond zodat ze meer/altijd buiten kunnen zijn.
Ja ik moet dus zelf iets verder reizen.
4 uren vind ik weinig, op de laatste 2 ‘kleistallingen’ stonden ze iets langer buiten. Bij de ene stal op betonpaden en de andere op het erf. (tussen 2004-2010 ong)
Toen was ik er klaar mee en ken nu 2 omgevingen/pensionweides waar ze 24/7 buiten zijn én waar ruiterpaden zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afgelopen winter 10 febr

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:10

Heel wat jaren terug begonnen op een stal waar ze 5 uur per dag buiten kwamen, maar vond dit toch echt te weinig. Stonden allemaal apart op een eigen stukje grond. Paard kon haar energie niet genoeg kwijt en begon haar hele stal af te breken. Menig keer gehad dat ze met haar voorbenen rechtop tegen de trailies op stond en het hout van de planken af aan het schrapen was met haar tanden. Toen besloten direct te gaan verhuizen met haar, omdat ze echt dood ongelukkig was daar.
Daarna op een stal gestaan waar kleigrond was, maar ze gelukkig in de herfst/winter toch 8uur per dag buiten kwamen en in de lente/zomer opbouwend tot in de zomer 24u per dag op de weide. Daar heeft ze in een kudde gestaan met alle leeftijden en merries + ruinen.

Sinds ik ze aan huis heb staan ze 24/7 buiten, met vrije inloop naar hun stallen. Heb het geluk dat het hier ideaal is qua grond en afwatering. Staat nu met 1 ander samen en merk dat ze het daar toch beter bij doet. De kudde is haar denk ik toch te druk geweest, omdat zij als hoogste in rang stond en ze een dagje ouder werd. Paard is in al die jaren nog nooit zo relaxed geweest als nu, met hier en daar de uitzonderings momenten.

kydaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:24

Elk paard is anders met andere behoeftes.. maar 4 uurtjes uit de box per dag is voor élk paard een no go in mijn ogen.. |o
voor het gemiddelde manege paard wat meestal 2/3 lessen loopt zou 4 uur per dag lekker vertoeven in de wei of paddock naast hun dagelijkse rondjes al weinig zijn.
Laat staan een paard wat ( bijna ) elke dag +- 2u uit de box word gehaald om te rijden oid. dan maar 4 uurtjes is in totaal nog 18 in een box.. >;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:54

Polly schreef:
enjoy86 schreef:

Hier ook niet hoor maar dat lijkt op bokt wel een onbegonnen zaak om mensen op zandgrond en met alle ruimte dat duidelijk te maken.
Overigens heb ik mijn pony eerst 24/7 buiten gehad maar sinds hij gewoon de nachten lekker binnen staat zit hij veel beter in z'n vel

Veel mensen willen het vast niet horen. Maar dan is de grond gewoon niet geschikt om paarden te houden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:56

Tigra_ schreef:
Polly schreef:

Veel mensen willen het vast niet horen. Maar dan is de grond gewoon niet geschikt om paarden te houden.

Je hebt gelijk, ik zal m'n pony morgen meteen op internet zetten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:56

Maar vier uur per dag los? Dat is veel en veel te weinig. Op de stal waar ik mijn paardje ooit wilde zetten was het niet mogelijk om langer los te staan (was ingevoerd nadat ik haar gehuisvest had), dus ben ik speciaal daarvoor met haar naar een andere stal gegaan. Het welzijn van een dier vind ik belangrijker dan mijn eigen plezier.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:02

Hier lopen ze tussen de 8 en 12 uur buiten dagelijks! Zou nog wel langer willen maar dat is helaas niet haalbaar! Gelukkig allemaal tevreden paarden naar zo lijkt t!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:10

Ja, 4 uur is eigenlijk te weinig... maar het is al beter dan een schikbarend percentage paarden hier in NL momenteel hebben. Verandering gaat vaak langzaam en geleidelijk, dus voor nu is minimaal 4 uur vrij bewegen een ok uitgangspunt voor paardenbedrijven die nu nog geen vrije beweging verschaffen.

Voor mijn eigen paarden zou ik daar echter nooit meer mee akkoord gaan. In de winter heb ik ze minimaal 14 uur buiten staan (met overkapping, droge ondergrond, ruwvoer en vriendjes) en in de zomer lopen ze bij goed weer ook 's nachts op het land. Ooit heb ik ze inderdaad in de winter bijna 22 uur per dag op stal gehad, ivm met kleigrond en niet beter weten van mijn kant. Maar nu heb ik liever een plek waar volop wordt geïnvesteerd in faciliteiten voor de paarden (dus droge, ruime winterruimtes met ruwvoer aanbod, ruime hoeveelheid land etc) en dan lever ik wel wat in op trainingsfaciliteiten. Want die trade-off is er inderdaad wel vaak (helemaal op de moeilijkere bodemtypes). Voor mij persoonlijk zou 14 uur buiten (en bij zo'n tijd mag de training er dan wel bij, bij 2-10 uurtjes kan je best om de vrije tijd van je paard heen plannen) dus wel het minimum zijn, zelfs dan staan ze natuurlijk nog 10 uur per etmaal op stal.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:16

Hier staan ze 24/7 364 dagen buiten met een schuilstal. Staan nu tijdelijk ergens anders waar ze echt een schuilhutje hebben. Bij mij thuis waar ze in de winter komen is het zand stuk verhard en de stallen zijn open waar het voer ook ligt. Dus ze kunnen elk moment van de dag bepalen wanneer ze waar willen staan.

De enige dag dat ik ze binnen houd is met oud en nieuw. Dan zijn ze hier in de buurt zo wild met vuurwerk dat ze alleen maar in paniek door de paddock scheuren. Dus vandaar de 364 dagen

Zoals er gezegd werd, waar een wil is is een weg. 4 uur per dag buiten is echt niks....

HocusSpocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:37

Bij ons thuis staan de 3 Shetlanders 24/7 buiten en onze kwpner staat snachts binnen. Hij komt sochtends rond een uur of 8 naar buiten en gaat als het donker word weer naar binnen.

4 uur vind ik zelf best weinig, ik snap soms dat de ruimte of de grond er niet voor is. Maar zoals meerdere al zeiden " waar een wil is, is een weg"

Rijden oid kun je, vind ik, niet bij vrij bewegen rekenen. Hierbij kunnen ze niet bokken, vliegen, springen en rennen / bepalen wat ze zelf willen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:37

Ik vind dat ze wel een wettelijk minimum mogen gaan instellen.
Hoeveel stallen hier 's winters de paarden niet buiten komen is echt schandalig. Alleen met rijden en/of uitmesten. Zowel manege als pensionstallen.
Nou is de bodem (klei/veen) ook drama maar dan moet je een alternatief bedenken.

Mijn paarden staan 24/7 buiten met schuilstal. Afgelopen winter was er zoveel regen gevallen dat ik ze naar een privestal heb verhuisd voor paar maanden. Maar elke dag lange tijd naar buiten in een droge paddock.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:44

Mijn paard staat in principe 24/7 buiten. Als ik nu een paard zou willen kopen en ik kan niet meer dan ± 10u goede vrije buitengang per dag garanderen, zou ik geen paard kopen. Simpel!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:51

Het zoveelste topic over hetzelfde onderwerp.

Ik heb een eigen weide met stallen waar mijn paard 24/7 buitenstond met vriendjes, met onbeperkt hooi, verharding onder een afdak en 2 stallen ter beschikking. In de zomer +- 9u per dag op het gras en de rest in de paddock

En nu? Staat hij op pension waar hij toch wel 18 uurs per dag in zijn box staat. Geschoren, onder de dikke dekens etc. Paard is nog nooit zo gezond en goed aan het lopen geweest.

Ik geloof dat ik het er mentaal moeilijker mee heb dan hij.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:57

Nouja het hangt nogal van wat omstandigheden af vind ik.

Zomers in een wei zonder enige schaduw met 30+ graden vind ik niet kunnen.
In de winter ‘lekker de hele dag buiten’ in een smerige, natte paddock waar ze in de drek staan vind ik ook echt not done.

Of wel lang buiten maar dan zonder ruwvoer. Of buiten met een groep waarbij een paard totaal onderdanig staat te zijn en niet toekomt aan eten, rusten en een leuk vriendje.

Vaak nemen mensen er maar genoegen mee omdat er weinig alternatieven zijn en dat is zo jammer.

Ik heb ‘makkelijk’ praten hoor want ik heb ze hier thuis. Heb een grote inloopstal (14 bij 3) laten bouwen die uitkomt op een opnieuw gedraineerde paddock van 30 bij 40. Iedereen kan altijd droog staan en liggen. De weide kan ik open doen wanneer ik wil.

Maar goed, het kost wel een hele grote berg geld om alles netjes, droog en knap houden. Dat is het mij waard omdat ik het welzijn van de paarden op 1 heb staan maar ik kan me voorstellen dat niet iedere pensionhouder daar geld voor overheeft.

Salvi0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:04

Ik vindt dat paarden zoveel mogelijk buiten moeten zijn. Zelf meegemaakt op een manege dat de paarden en pony's te weinig buiten kwamen en de meest makke beesten werden onvoorspelbaar. Tja dat moet je toch niet willen als bedrijf zijnde lijkt mij 8)7

Ze staan hier vanaf april 24/7 buiten rond oktober komen ze weer 's nachts op stal. Dan staan ze van 7 uur 's ochtends tot 5/6 uur 's avonds buiten.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:12

Hier gaan de pony’s s’ochtends om half 7 naar buiten in het weekend later en rond zonsondergang weer naar binnen (ivm knoetjes /exeem) in de zomer met extreme hitte s’nachts naar buiten en dan s’ochtens naar binnen ook staan ze met lekker weer zoals vorige week 24/7 buiten. In de winter staan ze overdag met speeltjes takken en hooi in de bak en als er weer gras in de wei staat natuurlijk lekker in de wei. Ze staan met 3 paarden dus ze kunnen lekker kroelen en spelen. In de winter als er ontzettend veel blub is gaan ze zelf voor het hek staan als zenaar binnen willen dus dan komen ze minder buiten ik ben niet van het in d3 winter in de blub 24/7 buiten in de zomer lente vind ik dit geen probleem.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:15

De wei is ongeveer 1 hectare groot dus ze kunnen sprinten bokken wat ze willen ik vind het zelf ook gewoon een geweldig gezicht hoe ze lekker spelen met elkaar en ja 4 uur vind ik echt te weinig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 02:04

Die van ons staan 24/7 buiten. Alle 4 ex stalpaarden. We hebben 2 stallen waar ze in kunnen gaan staan. Voor de stallen een bestraat pleintje met hooihuisje. Daarnaast een pad met bomen. Dan een stukje waar we slalom en balkjes hebben neergelegd naar de grote zandpaddock met weer 2 hooi plekken. Er zijn wilgentakken en een boomstammetje. We hebben een kleine wei die we af en toe open zetten. Daar gaan we nu nog een pad omheen maken die breed genoeg is om ook nog te gaan liggen onder de bomen daar.

Inderdaad zandgrond en vrijwel altijd droog. Na een bui zijn de natte plekken wel binnen een dag weg.

3 hebben geen dekens op. In de winter hebben ze vrijwel continu buiten gestaan en lagen ze in de sneeuw lekker te rollen.

De stallen kiezen ze weinig en dan vooral bij schemer als er wat beestjes zijn, regen met wind en erge warmte. Maar dit is erg weinig.

In de paddock slapen ze ook lekker, dus ze komen goed tot rust.

Het hangt van de situatie af. Ik hoor vaak dat paarden naar binnen willen etc. Maar er zijn erg veel factoren die meeslepen.
*een kudde moet stabiel zijn.
*ze moeten voldoende ruimte hebben.
*ze moeten eten hebben
*beschutting is echt belangrijk ( maar vaak een probleem bij met name weides )
*en natuurlijk; veilige omheining, water etc

Mensen bemoeien zich er te snel mee en paarden zijn gewend aan gewoontes. Niemand ziet zijn paarden 24/7, dus vaak weet je niet wat ze al die tijd doen. Die van ons willen niet meer op stal en als ze dat wel willen, mogen ze dat zelf weten.
Ze weten wel dat als wij komen, dat we hooi vullen bijvoorbeeld en dat merk je. Als wij er zijn betekent dat aandacht en eten en daar vragen ze dan ook om. Maar het is pure gewenning.

Als mensen/stallen hun paarden echt meer buiten zouden willen, moet er geinvesteerd worden en dat is erg pittig. Maar zeker de laatste jaren hoor ik steeds meer om me heen dat mensen een plek zoeken waar de paarden veel naar buiten kunnen of 24/7. Hier blijkt nog steeds een groot gebrek aan of men moet inleveren op een fijne bak bijv.
Ook is een 24/7 wei vaak niet ideaal, omdat het op veel plekken modder wordt bij met name de doorgangen. Schuilstallen mogen niet geplaatst etc. Op stallen heb je te maken met soms wisselende paarden wat in een kudde niet altijd even makkelijk gaat. Paarden met ijzers, dekens etc.

Als je dan graag wedstrijden rijdt, maar geen deken mag, ijzers, niet met bit ergens mag rijden, er geen goede bak is, moet je keuzes maken.

Er zijn wel mogelijkheden zoals een stuk bestraat, met name bij doorgangen en voerplekken. Drainage en of zand storten. Kijken naar aantal paarden per m2 etc.

Mensen willen zoveel mogelijk paarden op weinig grond houden. Omdat men is opgevoed met paarden op stal in veel gevallen, vind men de paarden veel buiten soms nog risicovol. Niet snappend dat paarden op stal ook zich verwonden, ziek worden en juist problemen krijgen die je door veel uren vrije beweging kan voorkomen.
Maar doe het maar als stal, pas alles maar aan en neem de risico's maar waar je nog veel weerstand krijgt van eigenaren die het niet aandurven om hun paard veel buiten te laten lopen of in en kudde. ( en daar kan ik echt de meest idiote voorbeelden van geven )

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 02:23

Vier uur zou ik veel te weinig vinden.
Zelfs als je daarnaast drie uur per dag met het paard bezig bent, blijven er zeventien staluren over.
Ik vind dat sneu.