ontstoken hoef na bekappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

Re: ontstoken hoef na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 21:42

Ben net terug van stal, en ik kon de pulsatie niet meer voelen, ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar ik kon hem niet meer vinden. Verder heb ik heb tien minuutjes aan de hand gestapt (dit mocht van de DA), en hij liep normaal. Ik heb hem natuurlijk niet laten draven of galopperen, dus ik weet niet als hij nog mankt. Op de poetsplaats, steunde hij wel op beide hoeven in tegenstelling tot gisteren. Heb het been even gekoeld, en het vocht was al iets minder.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:53

Ik snap het principe niet van die verdikte kogel: het bloed zou toch naar de hoef moeten zakken en niet in de kogel blijven zitten? Wet van de zwaartekracht, iets zakt toch naar beneden en gaat toch niet vanzelf omhoog, tenzij in beweging?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 21:57

@hwn; geen idee. Dit is wat de dierenarts zei, omdat er zodanig veel bloed naar toe stroomde/stroomt. Het vocht is al gehalveerd ongeveer!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:58

hwn schreef:
Ik snap het principe niet van die verdikte kogel: het bloed zou toch naar de hoef moeten zakken en niet in de kogel blijven zitten? Wet van de zwaartekracht, iets zakt toch naar beneden en gaat toch niet vanzelf omhoog, tenzij in beweging?

Alleen de hoef kan natuurlijk niet dikker worden terwijl de huid wel de mogelijkheid heeft om uit te zetten. Als de hoef vol zit, gaat het daarboven zitten natuurlijk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:13

Dat snap ik wel, Marjoow, maar de kogel is toch nog een stukje boven de hoef, zou je eerder verdikking rond de kroonrand verwachten? Of mss kan dat gebied niet zo goed uitzetten.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:17

Ik zou maar eens gaan rondkijken naar een andere smid. Deze is wel extreem duur als je de kosten voor de DA en bij telt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:42

Hoe lang bekapt deze smid je paard al? En het gaat nu 1x mis en dan flikker je hem er meteen uit.
Dat doet jouw werkgever ook als je 1x een fout maakt?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:38

Als een paard goed bekapt is, dan mag dat geen reet uitmaken in het rijden erna!
Een paard mag nooit zover gekapt worden, dat hij daarna gevoeliger is!
Het is net de kunst om milimeterwerk te kunnen leveren dat hij net voldoende hoef kwijt is maar nét niet voldoende om gevoelig te zijn.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:34

Polly schreef:
Hoe lang bekapt deze smid je paard al? En het gaat nu 1x mis en dan flikker je hem er meteen uit.
Dat doet jouw werkgever ook als je 1x een fout maakt?

Ik vind niet zo maar een fout en daarom voor mij ontslag op staande voet, aangezien er sprake is van grove nalatigheid.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 16:33

Hij bekapt mijn paard al een jaar. Nooit problemen mee gehad, maar vroeger moest ik ook altijd het gangpad op en af wandelen zodat hij zag of hij goed liep. Dit is ook al een tijd niet gevraagd, nu ik me het herinner. Ik betaal 70- voor ijzers vanvoor en gewoon bekappen vanachter. Het is dus een ontsteking in de achterhoef, waar hij geen ijzer heeft. En inderdaad, die dieranrtskosten lopen al gauw op tot 100-. (moet de factuur nog krijgen).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:55

Heb je al met de hoefsmid gesproken over wat er aan de hand is met de hoef van je paard?

Iedereen maakt natuurlijk weleens een fout. Kan zijn iets te kort gezet maar om nu de schuld helemaal bij de smid te leggen is ook niet helemaal fair natuurlijk als je zelf wel gemerkt hebt dat het paard gevoelig was en daar verder geen aandacht meer aan hebt besteed. Iedereen maakt fouten en ik zou zeker als het de eerste keer is nu niet direct de hoefsmid afschrijven.
Zelf rijdt ik ook gewoon dezelfde dag bij bekappen/beslaan tenzij je er iets aan merkt en dan natuurlijk de volgende keer wel zeggen zodat ze wat beter opletten. Maar ik zou gewoon even bellen om te overleggen met de hoefsmid. Wellicht wil die zelf wel even naar de hoef komen kijken wat er precies aan de hand is?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:04

Little_Gift schreef:
Als een paard goed bekapt is, dan mag dat geen reet uitmaken in het rijden erna!
Een paard mag nooit zover gekapt worden, dat hij daarna gevoeliger is!
Het is net de kunst om milimeterwerk te kunnen leveren dat hij net voldoende hoef kwijt is maar nét niet voldoende om gevoelig te zijn.

Dat is simpelweg niet altijd mogelijk, zeker niet zonder ijzers. Er hoeft maar een aardig steentje te liggen en je hebt al wat hangen. Dat heeft niet eens iets te maken met bekappen

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 17:15

Tigra_ schreef:
Heb je al met de hoefsmid gesproken over wat er aan de hand is met de hoef van je paard?

Iedereen maakt natuurlijk weleens een fout. Kan zijn iets te kort gezet maar om nu de schuld helemaal bij de smid te leggen is ook niet helemaal fair natuurlijk als je zelf wel gemerkt hebt dat het paard gevoelig was en daar verder geen aandacht meer aan hebt besteed. Iedereen maakt fouten en ik zou zeker als het de eerste keer is nu niet direct de hoefsmid afschrijven.
Zelf rijdt ik ook gewoon dezelfde dag bij bekappen/beslaan tenzij je er iets aan merkt en dan natuurlijk de volgende keer wel zeggen zodat ze wat beter opletten. Maar ik zou gewoon even bellen om te overleggen met de hoefsmid. Wellicht wil die zelf wel even naar de hoef komen kijken wat er precies aan de hand is?

Is het niet logisch dat een smid, na het bekappen het paard een eindje ziet lopen? Dit heeft hij al lang niet meer voorgesteld. Hij is verder heel vriendelijk, en werkt op vele grote stallen. Is ook al in de 60, dus heeft zijn hele leven ervaring, maar dit is nog nooit eerder gebeurd, dus zou in mijn ogen niet mogen gebeuren? De dierenartskosten staan mij wel gelijk aan 2 bekapbeurten. Ik denk niet dat het nut heeft dat de smid nu komt kijken. De dierenarts is de dag na het bekappen geweest en heeft de ontstekingremmers & een pijnstiller gegeven. Paard staat nu sinds woensdag op rust.. Ik twijfel over wat ik moet doen. Hem laten terugkomen binnen 8 weken en de situatie uitleggen, of een andere smid laten kijken ernaar...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:22

Waarom wordt er niet meer gewoon gecommuniceerd tegenwoordig? Bel die beste man toch op en leg het verhaal uit!

Onze smid kijkt ook nooit naar hoe het paard achteraf loopt. Ik denk dat je zelf ook gewoon schuld hebt hieraan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:27

nanoukkie schreef:
Tigra_ schreef:

Is het niet logisch dat een smid, na het bekappen het paard een eindje ziet lopen? Dit heeft hij al lang niet meer voorgesteld. Hij is verder heel vriendelijk, en werkt op vele grote stallen. Is ook al in de 60, dus heeft zijn hele leven ervaring, maar dit is nog nooit eerder gebeurd, dus zou in mijn ogen niet mogen gebeuren? De dierenartskosten staan mij wel gelijk aan 2 bekapbeurten. Ik denk niet dat het nut heeft dat de smid nu komt kijken. De dierenarts is de dag na het bekappen geweest en heeft de ontstekingremmers & een pijnstiller gegeven. Paard staat nu sinds woensdag op rust.. Ik twijfel over wat ik moet doen. Hem laten terugkomen binnen 8 weken en de situatie uitleggen, of een andere smid laten kijken ernaar...

De eerste keren is het logisch dat ze wat meer kijken dan kennen ze het paard nog niet en ook niet hoe die loopt maar als ze het paard al langere tijd doen hoeven ze niet meer zo uitgebreid te kijken wellicht?
Tja niet mogen gebeuren, iedereen maakt fouten en dat is vervelend maar ja we zijn allemaal mensen jij zal vast ook fouten maken waarbij je achteraf denkt hoe stom. _-:(
Dat het is gaan onsteken had wellicht niet gebeurd als je het paard rust had gegeven nadat je had gemerkt dat hij gevoelig was? Dus je kan dat mijn inziens niet volledig op de hoefsmid afschuiven dat jij nu de kosten hebt van de dierenarts.
Als jij er klaar mee bent en een andere wil prima. Maar communiceren lijkt me wat handiger. En persoonlijk heb ik als het om hoeven gaat meer vertrouwen in een hoefsmid dan in de da. Je kan toch gewoon je verhaal uitleggen en kijken wat hij zegt? Ben je verder nog niets verplicht.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 17:32

Wat is het nut nu te bellen? Hij kan er niets aan veranderen momenteel. Ik leg het sowieso de volgende bekapbeurt uit. Ik heb geen enorm duidelijke foto's, maar ik hierbij een foto van voor & na (tijdens) het bekappen. De laatste keer was trouwens 18 februari, en nu dus 10 april. Ik dacht inderdaad dat er 8 weken tussen zaten (nu dus 7,5), misschien had ik dit sowieso beter op voorhand nagekeken en nog een week gewacht.
Dit is een foto van 6 april:
Afbeelding
En deze van tijdens het bekappen, waarbij desbetreffende hoef al was gedaan:
Afbeelding
Hij heeft de smid wel graag zoals jullie kunnen zien! :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:35

Als je graag de oorzaak wil weten wellicht handig om het oordeel van de hoefsmid af te wachten. Als je wil weten of hij ook zelf van mening is dat het te kort bekapt is of dat het probleem van de ontsteking ergens anders zou kunnen zitten.
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de hoefsmid dan in de dierenarts als het op de hoeven aan komt. Je kan het ook de volgende keer uitleggen natuurlijk maar dan kan de hoefsmid verder natuurlijk niets nuttigs meer toevoegen. Nu misschien ook niet natuurlijk. Maar zoals sommige het een grove nalatigheid vinden dat is wel erg veel gezegd vindt ik.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:58

Tigra_ schreef:
Als je graag de oorzaak wil weten wellicht handig om het oordeel van de hoefsmid af te wachten. Als je wil weten of hij ook zelf van mening is dat het te kort bekapt is of dat het probleem van de ontsteking ergens anders zou kunnen zitten.
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de hoefsmid dan in de dierenarts als het op de hoeven aan komt. Je kan het ook de volgende keer uitleggen natuurlijk maar dan kan de hoefsmid verder natuurlijk niets nuttigs meer toevoegen. Nu misschien ook niet natuurlijk. Maar zoals sommige het een grove nalatigheid vinden dat is wel erg veel gezegd vindt ik.

Ik ben het hier mee eens.

Weet jij veel, misschien dat de smid zegt ik kom even kijken. Als hij concludeert dat het zijn schuld is vergoed hij jr misschien de da kosten (deels) of doet hij dr volgende bekapbeurt gratis. Maar als je dat niet vraagt of überhaupt niet communiceert dan weet je t sowieso niet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:48

Onze ponys zijn vandaag bekapt. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om vandaag met ze over straat te gaan.
Morgen zou ik rustig een flinke buitenrit maken en dan ook 4-5 km over straat stappen. Maar dat is morgen...
Onze oude hoefsmid vroeger zei altijd na het bekappen rijden op gras of zand kan prima. Maar over straat gewoon even niet doen. Geef je pony even de tijd.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:32

Ik zou dit zo snel mogelijk met je smid bespreken. Nu weet hij waarschijnlijk nog wat er met je paardenbeest is gebeurd, of er bijzonderheden waren. Bijkomend voordeel is dat jij je er nu nog druk over maakt. Als je wacht tot de volgende bekapbeurt is dit voor jou ook al weer verleden tijd, terwijl het wel al die tijd aan jou blijft knagen.

Zoals ik al schreef, ik doe uit voorzorg gewoon een dagje niets met ponybeest als ze bekapt is die dag, ja, we lopen 50 meter over de stenen naar de bak, lopen daar een minuut of 20 en wandelen dan weer dezelfde weg terug. De smid heeft voorzover ik weet nog nooit na het bekappen gekeken of paard goed loopt. Als hij haar terugzet in de paddock loopt ze waarschijnlijk geheel achter hem of ten hoogste naast hem met haar hoofd.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:39

De hoefsmid plan je nooit precies voor een belangrijke wedstrijd, of ander evenement, dat komt omdat het risico dat een paard een keer wat gevoeliger is daarna toch wat groter is.
Zelf zou ik even contact met de smid opnemen, misschien wil hij graag even kijken of je paard over de gehele hoefwand gevoeliger is, of een specifieke plek
Het bekappen is een beetje zoals je zelf in de zomer voor het eerst op blote voeten buiten loopt, doe je dat elke dag dan is die gevoeligheid doorgaans snel een stuk minder, na het bekappen is een beetje zoals die eerste keer weer op blote voeten.
En misschien is je paard wel echt te kort bekapt, maar ook dan is het handig om samen met je smid te bekijken wat er aan de hand is en kan hij daar in de toekomst beter rekening mee houden, een andere smid moet dan ook weer gaan kijken wat voor jouw paard het beste werkt, dus mijn voorkeur zou uitgaan naar eerst samen met je huidige smid tot een goed plan proberen te komen, vooral als de samenwerking verder prima bevalt en dat lijkt wel zo, ook aan je paard te zien! ;)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:43

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je een foto van je smid erbij zet?

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:50

Als mijn paard niet goed zo lopen na een bezoek van de bekapster cq smid, dan zou ik haar eerst bellen en na overleg met haar pas de DA indien nodig.
Bekappen heeft niet alleen invloed op de zool maar ook op de pezen.
Daarom nooit een bekappen voordat ik er persé iets mee wil doen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:51

Miran schreef:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je een foto van je smid erbij zet?

Ik geloof dat het meer is in een poging om te laten zien hoe de hoeven eruit zagen (niet dat dat goed te zien is op deze foto), maar dan had het een stuk netter geweest om de smid onherkenbaar te maken. Vind het niet netjes zo eerlijk gezegd.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:54

Ik dus ook niet, zeker omdat hij in sommige posts als slechte smid wordt weggezet...