Kroonranden open, wie heeft de oplossing?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Kroonranden open, wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:30

Oorzaak achterhalen waarom hij zo slap/wiebelig en ongecoördineerd is?

Alles wat je hier aan tips krijgt, is symptoombestrijding..

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 14:32

RoyceMack schreef:
Silicahorse kopen. Daar zit silicium in en naar alle ervaringen die ik lees schijnt dat echt wonderen te doen voor hoeven, manen en de algehele gezondheid.

Maar dit zorgt dan toch niet dat hij zichzelf niet meer aantikt?

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 14:36

Jasmijn159 schreef:

Gijs is een bijna 5 jarige ruin van 1.76 en daarnaast trekpaard, gemaakt om te werken. Vorig jaar kon hij nog geen 20 meter galopperen onder de man, nu doet hij haast niets liever. Het is echt een kwestie van kracht, zowel juf, hoefsmid als veearts bevestigen dit. Afgelopen jaar is hij nog gegroeid dus ik hoop dat hij nu niet meer grote wordt maar wat meer kracht kan ontwikkelen.

Btw zojuist de xxl springschoenen van agrarische besteld, eens kijken of dat past!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:38

Jasmijn159 schreef:

En dan even goed blijven een aantal paarden gewoon strijken hoor ;) Is niet altijd afhankelijk van training, maar ook van bijvoorbeeld de bouw en beenstand of de activiteit zelf (bijvoorbeeld veel spanning).

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:42

Wat een lastig en vervelend probleem. Ik had een hele reactie getypt, maar zie dat je een aantal van mijn vragen al beantwoord hebt. Wanneer gebeurt het precies? Onder de man en/of voor de wagen? Op alle soorten ondergrond? Tijdens zijgangen? Tijdens verruimen? Of gebeurt het bijv alleen in galop? Misschien is het dan een optie hem eerst in draf sterker te maken met dressuur/balkjes training? Wat doet de smid nu aan speciaal beslag? Ik zie er zo namelijk niets aan, misschien kun je hem eerst zonder beslag sterker maken in de bak en daarna pas weer (met beslag) naar buiten?

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 14:51

De keren dat het voorheen gebeurde was voornamelijk in de bak, dat kon ik wel plaatsen ivm korte(re) wendingen. De afgelopen twee weken is het zowel in de bak als buiten, aangespannen niet gedaan de afgelopen tijd en de bak vermijd ik nu ook weer omdat ik dacht dat het daar erger was. Juist bakwerk is extra zwaar voor hem, ik rij maximaal 1 of 2x pw in de bak. Hij loopt ongeveer 3 tot 4 x per week, afhankelijk van werk en weer. Rondje bos, rondje polder, rondje strand, bakwerk of aangespannen of lekker keutelen in de bak met kleinzoon van staleigenaresse.
De eerste x vorig jaar was het na nieuwe ijzers over, nu dus niet. Vandaag bijv. alleen gestapt en gedraafd, tussendoor gekeken maar niks aan te zien. Hij was een beetje stout dus ik moest het rondje groter maken dan eerst gepland en dus op 3/4 van de rit open gegaan denk ik.
Gister een rondje van 4 km stap en draf, is ie mooi heel gebleven.
Hoefsmid geeft geen speciaal beslag maar corrigeert zijn voeten met bekappen.
Wanneer het dus precies gebeurt, geen idee? Ik denk als hij moe wordt..

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:58

Als ik dit zo hoor: kun je hem aangespannen rechtuit laten lopen en daarin veel tempo schakelen? Daar heeft hij misschien iets meer balans/controle dan op zachte ondergrond met veel wendingen en kun je tóch krachttraining doen. Zeker als je er springschoenen bij aan doet, dan is hij niet meteen open als hij een keer een (wellicht vermoeide) misstap doet.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 15:00

Dat kan zeker maar zo vaak kan ik niet aangespannen op pad. Dit doe ik niet in mijn eentje en vriend heeft
weinig tijd.
Vandaag heb ik bijvoorbeeld alleen maar rechtuit over de verharde weg gereden. Dus dan gaan we meer over de weg rijden i.p.v. in het bos en dan hopelijk deze week met springschoenen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:25

rien10 schreef:
RoyceMack schreef:
Silicahorse kopen. Daar zit silicium in en naar alle ervaringen die ik lees schijnt dat echt wonderen te doen voor hoeven, manen en de algehele gezondheid.

Gaat een voedings supplement verhinderen dat een paard zich aantikt?

https://www.google.nl/search?q=springsc ... 6zlN6srQKM:

Deze heb ik voor onze pony met kapotte kroonrand. Spul is heerlijk zacht, flexibel en "stuitert" een beetje, is denk ik niet snel door, is erg taai. Maar, onze pony heeft het niet omdat hij aantikt, zijn hoeven scheuren spontaan (!). En ik gebruik dit om de gescheurde hoef iets te beschermen.

Ik heb maat M voor een pony (1.53M) met bescheiden voetjes. Maar heb geen idee of ze groot genoeg voor jou te verkrijgen zijn. Aantrekken is appeltje-eitje.

Dit type heeft een vrij hard materiaal. Klepperen wel een beetje als je draaft. https://www.google.nl/search?q=springsc ... JokmmA6qJM:

Nee, maar zorgt wel voor sterke hoeven zodat een tik in het vervolg geen heftige gevolgen heeft.

Met een springschoen tikt ie zichzelf ook nogsteeds aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:30

Met silicahorse tikt hij ook nog steeds aan

Als reactie op je laatste zin.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:49

Zou je die strijkringen niet kunnen namaken met een stuk stugge tuinslang en een langer riempje in? Desnoods een tie-rap oid? Hopelijk vind je snel een manier waarop het vermindert!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:50

Hey TS, ik ben best benieuwd of je een goede oplossing gevonden hebt? Hoe gaat het nu?

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 21:31

Ik heb weer verlengde strijklappen hierdoor zet hij zijn pootjes iets wijder uit elkaar.
Ik denk dat hij nu weer een week of 5 dicht is.

Ik heb misschien wel 10 paar springschoenen besteld maar niks past helaas dus ik houd hem in de gaten en de smid denkt ook mee.