Paard loopt niet lekker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:25

Stamper schreef:
Van de zadelmaker:

Jeetje wat vervelend zeg!
Nee dat zou niet kunnen, dat durf ik echt met zekerheid uit te sluiten.
Ze liep tijdens de nacontrole al niet lekker, we hebben ook niks aan de pasvorm van het zadel veranderd. Enkel een klein beetje bijgevuld op de plekken waar nodig, maar dan kan een paard niet kreupel door gaan lopen.. Ze heeft zich ook behoorlijk verzet tijdens het opstappen, dus misschien heeft dat er ook mee te maken?

Een zadel dat op de verkeerde punten wordt opgevuld kan ook zeer nadelige uitwerkingen op de rug hebben. Daar kan een paard zeker kreupel van lopen. Je zadel lag niet scheef voor het opvullen?

Ben benieuwt naar de reactie van je veearts.

unbelievable

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:38

Sorry ik vind het nogal kort door de bocht van de zadelmaker.
Ik deel de mening van lithya.

Zadel kan optisch wel goed liggen maar hoe zit t met de drukpunten.?
Ik heb dit ooit ook gehad met een zadelmaker. Hij was er van overtuigd dat het zadel goed lag. Ik niet paard liep niet lekker en achteraf bleek dat ik gelijk had.

Dus staar je niet blind op een been, maar kijk ook verder.

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:09

Gewoon naar de kliniek lijkt mij de kortste klap. Ik denk zelf dat ze een goede massage nodig heeft van een osteopaat. Vaak is het zo dat als bijv haar rechterachtervoet pijn doet, ze het ergens anders gaan proberen op te vangen zegmaar waardoor ze compleet vast gaan lopen. Kreupel zou ik niet zeggen, ze zakt nergens doorheen maar heeft wel last zo te zien (hoofd omhoog gooien). Sterkte in ieder geval!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:28

Ze loopt inderdaad niet lekker, goed dat je aan de bel trekt. :)

In je openingspost geef je aan dat het wellicht herkenbaar voor iemand is. Nu zat ik erg te twijfelen, toen ik de filmpjes de eerste x bekeek kwam het beeld me inderdaad (afgezwakt) bekend voor. Mij oud-boerderijgenootje heeft een heerlijke KWPN dame op leeftijd. Zij heeft al een aantal jaren last van artrose waarbij we vooral bij veel kou en/of nattigheid de klachten zien verergeren. Ook na gekke bewegingen of een wandeling die toch net iets te lang is geweest zien we dat ze meer last heeft. De korte passen en het stijve voorkomen van je paardje zijn vooral wat ik erin herken. Daarbij wil ik wel toevoegen dat onze dame de symptomen zowel voor als achter heeft en ze in haar hele lijf, vooral rug en nek, dan erg stijf voelt en beweegt.

Maar naast dat ik dus herkenning voelde, zie ik ook duidelijk verschillen. Maar goed ook, want zou niet best zijn als je paardje uit het niets net zo loopt als een oude bejaarde dame die al jaren met artose kampt en vooral met pensioen is. ;)

En alle goede bedoelingen ten spijt, blijft het voor de lezer hier natuurlijk altijd een gok en gis op basis van ervaring, associaties en kennis. En dat die dame van ons stokkerig en kort werd door artrose betekent natuurlijk niet dat dat ook voor de jouwe zou moeten gelden. Juist het gegeven dat er zoveel oorzaken kunnen zijn maakt dit soort klachten moeilijk te diagnosticeren. Hoop dat dierenarts/kliniek je snel wat handvaten kan geven, die onzekerheid is een rotgevoel.

En goede zet van je om haar even op rust te zetten wat training betreft. Ik zou eraan willen toevoegen dat het wellicht goed is om te zien wat ze zelf verder aangeeft wat betreft bewegingsbehoefte, ontlast ze zoveel mogelijk of beweegt ze in de weide gewoon zoals altijd of misschien juist wel meer dan anders. Wat ik wel eens deed als ik zag dat de oude dame weer meer last had, was observeren in het land om te zien of ze specifieke benen vaker ontlaste dan de anderen tijdens het slapen of dutten, dit omdat het bij een paard met klachten als haar heel lastig kan zijn om te achterhalen welk been/benen dit keer de pijnlijke is. Al helemaal als beide voor/achterbenen de klos waren. ;) Daarnaast zie je dan misschien ook een verschil in haar lichaamshouding in vergelijk met "normaal". Loopt ze stijver met de nek en lager met het hoofd, of geeft ze de indruk dat ze de billen samenknijpt en de achterhand stijf is, etc etc. Juist in situaties waarin ze op zichzelf is in bijvoorbeeld de weide. De eventuele afwijkingen die je opmerkt tijdens zulke observaties kunnen mogelijk bruikbaar zijn voor je dierenarts/de kliniek wanneer ze je paardje onderzoeken. Daarbij lekker tegenstrijdig toevoegend dat wij mensen dan weer moeten oppassen niet ineens overal een afwijking in te zien. ;)

En misschien totaal overbodige vraag maar heb je haar temperatuur gemeten?

In ieder geval sterkte voor paardje en jou. Altijd een rotperiode wanneer ze iets mankeren en je niet weet wat er is of je het niet direct kun oplossen voor ze. Hoop dat het snel beter gaat en het allemaal niets ernstigs blijkt te zijn!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 09:54

Serenity350 schreef:
Ze loopt inderdaad niet lekker, goed dat je aan de bel trekt. :)

In je openingspost geef je aan dat het wellicht herkenbaar voor iemand is. Nu zat ik erg te twijfelen, toen ik de filmpjes de eerste x bekeek kwam het beeld me inderdaad (afgezwakt) bekend voor. Mij oud-boerderijgenootje heeft een heerlijke KWPN dame op leeftijd. Zij heeft al een aantal jaren last van artrose waarbij we vooral bij veel kou en/of nattigheid de klachten zien verergeren. Ook na gekke bewegingen of een wandeling die toch net iets te lang is geweest zien we dat ze meer last heeft. De korte passen en het stijve voorkomen van je paardje zijn vooral wat ik erin herken. Daarbij wil ik wel toevoegen dat onze dame de symptomen zowel voor als achter heeft en ze in haar hele lijf, vooral rug en nek, dan erg stijf voelt en beweegt.

Maar naast dat ik dus herkenning voelde, zie ik ook duidelijk verschillen. Maar goed ook, want zou niet best zijn als je paardje uit het niets net zo loopt als een oude bejaarde dame die al jaren met artose kampt en vooral met pensioen is. ;)

En alle goede bedoelingen ten spijt, blijft het voor de lezer hier natuurlijk altijd een gok en gis op basis van ervaring, associaties en kennis. En dat die dame van ons stokkerig en kort werd door artrose betekent natuurlijk niet dat dat ook voor de jouwe zou moeten gelden. Juist het gegeven dat er zoveel oorzaken kunnen zijn maakt dit soort klachten moeilijk te diagnosticeren. Hoop dat dierenarts/kliniek je snel wat handvaten kan geven, die onzekerheid is een rotgevoel.

En goede zet van je om haar even op rust te zetten wat training betreft. Ik zou eraan willen toevoegen dat het wellicht goed is om te zien wat ze zelf verder aangeeft wat betreft bewegingsbehoefte, ontlast ze zoveel mogelijk of beweegt ze in de weide gewoon zoals altijd of misschien juist wel meer dan anders. Wat ik wel eens deed als ik zag dat de oude dame weer meer last had, was observeren in het land om te zien of ze specifieke benen vaker ontlaste dan de anderen tijdens het slapen of dutten, dit omdat het bij een paard met klachten als haar heel lastig kan zijn om te achterhalen welk been/benen dit keer de pijnlijke is. Al helemaal als beide voor/achterbenen de klos waren. ;) Daarnaast zie je dan misschien ook een verschil in haar lichaamshouding in vergelijk met "normaal". Loopt ze stijver met de nek en lager met het hoofd, of geeft ze de indruk dat ze de billen samenknijpt en de achterhand stijf is, etc etc. Juist in situaties waarin ze op zichzelf is in bijvoorbeeld de weide. De eventuele afwijkingen die je opmerkt tijdens zulke observaties kunnen mogelijk bruikbaar zijn voor je dierenarts/de kliniek wanneer ze je paardje onderzoeken. Daarbij lekker tegenstrijdig toevoegend dat wij mensen dan weer moeten oppassen niet ineens overal een afwijking in te zien. ;)

En misschien totaal overbodige vraag maar heb je haar temperatuur gemeten?

In ieder geval sterkte voor paardje en jou. Altijd een rotperiode wanneer ze iets mankeren en je niet weet wat er is of je het niet direct kun oplossen voor ze. Hoop dat het snel beter gaat en het allemaal niets ernstigs blijkt te zijn!

Temperatuur niet gemeten nee. Kan ik wel eens doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:00

Ik zie een rugprobleem. Je paard ontspant niet in de rigspieren en loopt niet 'over de rug. Daardoor wordt de ruiter ook zwaar.

Als het dier gezond is, is er met gerichte training een hoop winst te behalen. Dit soort krabbeldrafjes zijn niet goed en het is vanaf nu wel reden om direct af te stappen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:05

Ik vind dit paard ook echt niet goed lopen, niet meer op gaan rijden!

Wat het precies is kan ik niet zeggen vanaf mijn laptop, rug kan ook vast zitten door compensatie. Ik zou eerst naar de kliniek gaan voor een kreupelheidsonderzoek, kijken wat daar uit komt. Osteo kan altijd daarna nog.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:10

Je had het over een eerdere blessure? Wat was dat voor een blessure?
Is je paard altijd al zo kort?

Ik vind m wel stokkreupel. Eigenlijk over alle 4 de benen. Als ik dan toch een been moet noemen LA, rechtsvoor ook niet jofel. Bevangen zou ook nog kunnen. Misschien een gecombineerd probleem.
Niet meer op gaan zitten; ook niet longeren. Stappen aan de hand en zo snel mogelijk naar de veearts

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 16:16

Inmiddels mail Vd da

Bevangen lijkt onmogelijk aangezien ze niet op het gras staat momenteel

Mail Vd da terug gehad
Laatst bijgewerkt door Banyu op 25-02-18 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 16:19

Tijd voor een andere DA.
Bevangen kunnen ze namelijk ook raken van disbalans op ander voer dan gras.

Maar goed, ik verdenk de voeten niet. Ik denk dat het vanuit stijfheid of beperking komt, waarschijnlijk uit de rug.

Mijn stappen zouden zijn:
Bloed laten trekken door DA voor analyse op bevangenheden (ook spier~). Eerst uitsluiten of dat het is.
Zo niet, dan:
Fysio laten komen om diertje los te masseren
Longeren met longeerhulp/bijzet, voorwaarts neerwaarts, over de rug. Begin vriendelijk en trek er maar minstens 14 dagen voor uit.
Als dat geen verbetering brengt, dan naar kliniek voor nader onderzoek.

Ik zou er niet eerder weer op gaan zitten voordat ik significante verbetering kan waarnemen aan de longe.
Als ie onbelast op enig moment weer goed gaat, en belast niet, dan moet je verder gaan zoeken in de rug, het zadel of wellicht ook het gewicht van de ruiter. Voor de rug ga je naar de kliniek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:19

Dees schreef:
Mijn stappen zouden zijn:
Bloed laten trekken door DA voor analyse op bevangenheden (ook spier~). Eerst uitsluiten of dat het is.
Zo niet, dan:
Fysio laten komen om diertje los te masseren
Longeren met longeerhulp/bijzet, voorwaarts neerwaarts, over de rug. Begin vriendelijk en trek er maar minstens 14 dagen voor uit.
Als dat geen verbetering brengt, dan naar kliniek voor nader onderzoek.

Ik zou er niet eerder weer op gaan zitten voordat ik significante verbetering kan waarnemen aan de longe.
Als ie onbelast op enig moment weer goed gaat, en belast niet, dan moet je verder gaan zoeken in de rug, het zadel of wellicht ook het gewicht van de ruiter. Voor de rug ga je naar de kliniek.

Vergeet je niet iets?
Mijn stappen zouden zijn.
Bloed laten trekken op (spier)bevangenheid en kreupelheidsonderzoek op de kliniek.
Hij is namelijk niet alleen kort en stijf (waardoor hij een bevangen indruk maakt) maar ook toch echt kreupel.
Verder gaan met longeren voordat je ook echt weet wat er aan de hand is, zou ik echt niet doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:06

Ik zou ook niet ermee werken of longeren zolang ze zo slecht loopt,omdat je niet weet wat het is en of het daarmee zou verergeren.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:25

Stamper schreef:
Inmiddels mail Vd da

Mail Vd da terug gehad

Hoe was het met je paardje vandaag?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 10:18

Serenity350 schreef:
Stamper schreef:
Inmiddels mail Vd da

Mail Vd da terug gehad

Hoe was het met je paardje vandaag?

Gister wegens werk en daarna babyshower helaas niet kunnen gaan. Ga straks eventjes, al weet ik gewoon bijna zeker dat er geen verandering zit.

Daarbij, heb ik wel zaterdagavond even haar achterbenen tijdje hoog opgetild en daar gaf ze geen kik op!

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:34

Stamper schreef:
Inmiddels mail Vd da

Mail Vd da terug gehad

Bevangen hoef niet alleen van het gras.
Heb er hier ook een bevangen staan, waarvan we de oorzaak niet hebben kunnen vinden. Ook al weken niet op gras geweest en al 1,5jaar zelfde voerschema.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:21

Bevangen kan idd door meer factoren komen helaas en niet alleen door gras.
Toen mijne tegen HB aanzat, liep ie ook achter niet goed.
Had je paard liever wat langer en lager zien lopen. Dan krijg je net een wat beter beeld. Nu word ie vrij kort gehouden en idd dan gaan ze snel wat krabbelen.
Mss een thermografische scan laten maken? Kan oorzaak zijn van wervel beknelling en soms ligt de bron in nek of schouders

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:35

Ik vind haar zeer kort van voren, ik denk daarbij ook aan een hals of schouderprobleem. Daarbij loopt ze achter ook niet goed.
Het lastige bij paarden is dat ze bij een ongemak gaan compenseren en de vraag wordt dan wat is oorzaak en wat gevolg.
Je zou kunnen beginnen met een kreupelheidsonderzoek op de kliniek waarbij de benen van beneden tot boven worden verdoofd. Loopt ze dan nog steeds zo dan moet je het in de hals, schouder en rug gaan zoeken.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:47

Wat zei de DA?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 17:12

Stamper schreef:
Inmiddels mail Vd da

Mail Vd da terug gehad

Zie dat dit beetje verkee4e verwoord is...

Dit is niet met mn da besproken maar ik denK/dacht dit zelf... :+

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:52

Ze loopt in de roundpen merkelijk beter dan onder zadel, maar nog steeds met vastgehouden rug m. Ik durf er iets leuks om te verwedden dat dit paard kissing spines heeft.
Ik zou ze in de kliniek laten onderzoeken waar ze deftige apparatuur hebben, en niet beginnen aanklooien met ostheopaten e.d. Hier is iets echt mis. Dit paard is stokkreupel.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:53

Ik denk ook dat het komt vanuit, bekken/lendenen/rug.
Hoefbevangenheid kan zekerweten wel, wij hebben er een die al 2,5 stalrust heeft vanwege hoefbevangenheid.
Daarbij zou ik er ook niet meer op gaan rijden, vooral als je weet dat hij niet lekker loopt.
Ben benieuwd wat de da zegt.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:21

Ik denk dat heel bokt hier wel over eens is en dat is dat zet stok kreupel Is! Goede 1e stap is idd een goede da! En hopen op goed behandelbaar!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:48

In een eerder topic verdacht je haar toch ook al van kissing spines?
Was daar nog verder onderzoek naar gedaan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:56

Pfoe die loopt onder zadel flink kort.

Ik las hier over kissing spines vermoeden en ben benieuwd of dit onderzocht is?

Mijn paardje loopt ook niet heel rad, galop vaak overkruist en is niet bereden.
Foto's van voorbenen kwam niks uit, in de rug remodellage (botvervorminf) tussen facetgewrichten van T16-T17 en T17-T18 (dieper gelegen dan kissing spines of artrose meestal is)

Ik zou foto's van de rug maken om KS of artrose uit te sluiten.
Een kreupelheidsonderzoek is ook niet overbodig.

Bij de mijne wordt morgen een kreupelheidsonderzoek gedaan.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-02-18 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:57

Heb je ook een filmpje van hoe ze normaal loopt?

Ik vind dit meer een belastings kreupelheid, lijkt me vanuit dr rug te komen..