Ze loopt inderdaad niet lekker, goed dat je aan de bel trekt.
In je openingspost geef je aan dat het wellicht herkenbaar voor iemand is. Nu zat ik erg te twijfelen, toen ik de filmpjes de eerste x bekeek kwam het beeld me inderdaad (afgezwakt) bekend voor. Mij oud-boerderijgenootje heeft een heerlijke KWPN dame op leeftijd. Zij heeft al een aantal jaren last van artrose waarbij we vooral bij veel kou en/of nattigheid de klachten zien verergeren. Ook na gekke bewegingen of een wandeling die toch net iets te lang is geweest zien we dat ze meer last heeft. De korte passen en het stijve voorkomen van je paardje zijn vooral wat ik erin herken. Daarbij wil ik wel toevoegen dat onze dame de symptomen zowel voor als achter heeft en ze in haar hele lijf, vooral rug en nek, dan erg stijf voelt en beweegt.
Maar naast dat ik dus herkenning voelde, zie ik ook duidelijk verschillen. Maar goed ook, want zou niet best zijn als je paardje uit het niets net zo loopt als een oude bejaarde dame die al jaren met artose kampt en vooral met pensioen is.
En alle goede bedoelingen ten spijt, blijft het voor de lezer hier natuurlijk altijd een gok en gis op basis van ervaring, associaties en kennis. En dat die dame van ons stokkerig en kort werd door artrose betekent natuurlijk niet dat dat ook voor de jouwe zou moeten gelden. Juist het gegeven dat er zoveel oorzaken kunnen zijn maakt dit soort klachten moeilijk te diagnosticeren. Hoop dat dierenarts/kliniek je snel wat handvaten kan geven, die onzekerheid is een rotgevoel.
En goede zet van je om haar even op rust te zetten wat training betreft. Ik zou eraan willen toevoegen dat het wellicht goed is om te zien wat ze zelf verder aangeeft wat betreft bewegingsbehoefte, ontlast ze zoveel mogelijk of beweegt ze in de weide gewoon zoals altijd of misschien juist wel meer dan anders. Wat ik wel eens deed als ik zag dat de oude dame weer meer last had, was observeren in het land om te zien of ze specifieke benen vaker ontlaste dan de anderen tijdens het slapen of dutten, dit omdat het bij een paard met klachten als haar heel lastig kan zijn om te achterhalen welk been/benen dit keer de pijnlijke is. Al helemaal als beide voor/achterbenen de klos waren.

Daarnaast zie je dan misschien ook een verschil in haar lichaamshouding in vergelijk met "normaal". Loopt ze stijver met de nek en lager met het hoofd, of geeft ze de indruk dat ze de billen samenknijpt en de achterhand stijf is, etc etc. Juist in situaties waarin ze op zichzelf is in bijvoorbeeld de weide. De eventuele afwijkingen die je opmerkt tijdens zulke observaties kunnen mogelijk bruikbaar zijn voor je dierenarts/de kliniek wanneer ze je paardje onderzoeken. Daarbij lekker tegenstrijdig toevoegend dat wij mensen dan weer moeten oppassen niet ineens overal een afwijking in te zien.

En misschien totaal overbodige vraag maar heb je haar temperatuur gemeten?
In ieder geval sterkte voor paardje en jou. Altijd een rotperiode wanneer ze iets mankeren en je niet weet wat er is of je het niet direct kun oplossen voor ze. Hoop dat het snel beter gaat en het allemaal niets ernstigs blijkt te zijn!