Knie paard plopt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:41

RoyceMack schreef:
Phoya schreef:
Ik zou me eerder zorgen maken om dat bultje van die tekenbeet. Een teek verkeerd verwijderen is echt een risico en kun je beter nooit meer doen. Liever een tangetje kopen of lenen. Over de knie kan ik niks zeggen...

Ik denk dat het bij mijn paard overigens geen patelle luxatie is. Dat heb ik eerder gezien bij andere jonge paarden en dan staan ze met het geluxeerde been naar achteren iets. Ook heb ik dat natuurlijk opgezocht. .

Ik ga er niet op in wat je moet doen, daar heb ik nl een heel andere mening over als jij, maar dat het been naar achter staat hoeft niet, die van mij staat naar voren en haakt ook vast naar voren. De klachten aan de longeerlijn herken ik heel goed, evenals de galop reactie. En die van mij heeft een groot knie probleem qua slappe banden/hakende knie, dus doe er mee wat je wilt....

Individu

Re: Knie paard plopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:46

Jammer dat er niet meer gereageerd wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:52

Goedkoop = duurkoop

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 13:17

Phoya schreef:

Wauw, geeft mij ook even een weekendje om rustig mijn paard weer op te pakken.
Anyway, gisteren paard weer meegenomen de bak in.
Bitloos hoofdstel in en rechtsom begonnen. Ging prima. Rustig gestapt door de hele bak. Daarna op de cirkel gezet. Prima.
Toen op de linkerhand gezet. Wilde hij niet. Hij draaide een aantal keer rechtsom.
Ik heb eens kritisch gekeken naar hem en het viel mij op dat als hij een paar passen linksom had gezet, ik hem soort van krampachtig naar binnen stelling wilde vragen zodat ie op zijn ronde bleef. Echter, door het bitloze hoofdstel (kingekruist) zag ik dat als ik naar links vroeg, dat juist het rechter teugeltje op spanning kwam te staan.
Ik trok hem dus ongemerkt naar rechts doordat ik beide teugels aan 1 longeertouw geklipt had.

Ik heb hem vervolgens zijn gewone hoofdstel in gedaan en daarna liep hij wel op links en zelfs nog een stukje gedraafd!

Ik zag helemaal niets aan hem. Niet kreupel, hij liep flink door, hij gaf geen ongenoegen aan.

Ben nog niet helemaal gerustgesteld, ivm die eerste paard weigeringen die waarschijnlijk door mij kwamen, maar ik ga deze week de training weer doen met zijn gewone hoofdstel en ook eens werken met de lange lijnen.

Overigens, over die knie.. Ik heb meerdere paarden bij ons op stal onderzocht, en zij hebben allemaal die spier die over de patella heen schuift.
Dat hebben wij mensen ook. Onze knieschijf kan ook los bewegen en die kunnen wij zelf manipuleren.
Hetzelfde bij paarden.
Alleen is mijn paard behoorlijk gespierd en je ziet bij hem de spierbuiken gewoon erg goed. Dat is een kwestie van trainen maar ook van zijn bouw en ras.
De rankere paardjes bij ons op stal hebben precies hetzelfde in de knie en die voel je er ook overheen schieten.
Paarden kunnen die spieren gebruiken om hun knieën en heupen op slot te zetten zodat ze in hun pezen kunnen hangen als ze bijvoorbeeld op rust staan. Bij sommige paarden schiet soms die patella op slot en dat is dan vaak te zien aan dat ze hun achterbeen liever strekken of dat ze stappen en hun been wat naar de zijkant zwabberen.

Ik heb natuurlijk meerdere mensen laten kijken naar het lopen van mn dier en niemand zag iets vreemds. Mijn vriend heeft allerlei filmpjes gemaakt toen ik van hem af stapte en op hem af kwam lopen en mijn vriend heeft nog met hem gelopen zodat ik zelf kon kijken.

Ik ben tevreden met de training gisteren, maar ik hou het zeker nog in de gaten. Aangezien hij gisteren nadat we hoofdstel gewisseld hadden gewoon wel op de linkerhand liep, zonder morren of pijnklachten, zie ik nu geen aanleiding om DA in te schakelen.

Ninx schreef:
Goedkoop = duurkoop

wat moet ik hiermee?

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:24

Beetje wat ik er nu uitkrijg is dat paard zijn spieren en pezen rondom de knie juist zo slap zijn dat als hij het optilt en jij hem linksom traint en hem begrenst aan rechts waardoor hij niet kan strekken of opzij gooien is dat de knie eigenlijk non stop uit zijn plek klikt en langs de pezen/spieren schuurt wanneer het been wordt opgetild.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:27

Ik kan mijn knieschijf niet los manipuleren? :\ .
Die beweegt mee met m'n been maar blijft verder netjes op de plaats.

Echt op slot schieten zie ik niet op het filmpje maar wel een hapering en een stap achteruit zetten is typisch om een haperende knieschijf weer los te krijgen.

Als het een simpel knie op slot probleem is komt dat wel weer goed of valt het te managen.
Ernstigere problemen kunnen mettertijd grote schade opleveren.

Mijn merrie schiet ook soms op slot. Als ze zelf probeert los te werken ziet het er ongeveer uit zoals op filmpje.
Maar ze is er nooit kreupel door geweest en heeft nooit gestaakt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 13:40

We zien het wel.

Ik heb hem pas 1 keer weer in de bak gehad na de rust periode.
Ik denk dat er een grote bias zat in het verkeerd aanklikken van de teugels van het bitloze hoofdstel. dat hij daardoor de verkeerde druk kreeg en stelling naar buiten pakte.

Aangezien meerdere paarden bij ons op stal heel bijzonder zijn omdat hun knieen allemaal dezelfde bewegingen maken als bij mijn paard, zal ik eens overleggen met de eigenaren dat ze allemaal hun paard na laten kijken of luxaties en andere gekkigheden. Want bokt zegt dat het niet goed is.

Iedereen kan zijn knieschijf los manipuleren, jij ook. alleen begrijp je niet hoe.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:49

Nergens voor nodig om zo belerend te zijn.
En ook nutteloos om advies te vragen of überhaupt een topic te openen als je het antwoord zelf al klaar hebt.

Veel succes met je paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:53

Dit lijkt weer een heel duidelijk voorbeeld om even in de kijker te komen hé, spijtig zoiets.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 14:07

Osteo komt binnenkort langs om hem volledig na te kijken. Kijken of zij er iets over kan zeggen nadat ze het pijn goed gezien en gevoelt heeft. is toch wat betrouwbaarder dan Bokt bij nader inzien.
Helaas kan ik het topic niet verwijderen, want ik hoef absoluut niet in de kijker te komen, aeolusnr1.
Maar bedankt voor de adviezen. iK zal volgende keren mijn zorgen niet meer op bokt plaatsen:)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:03

RoyceMack schreef:
Phoya schreef:

Wauw, geeft mij ook even een weekendje om rustig mijn paard weer op te pakken.

Hahaha, weekendje?

Je bent 10 dagen weggeweest... :')