naaldgebruik door hoefsmid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:56

Dat is geen hoefsmid-naald...

tengeltje11

Re: naaldgebruik door hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:59

toen ik de opleiding hoefsmid volgde adviseerde de lesgever ons om oude naalde aan de DA te vragen.
als een paard eens vernageld was,kan je met die naald,makkelijk ontsmetting in het nagelgat spuiten.

geen idee of dat ook effectief gedaan wordt,maar als een lesgever het adviseert,mss wel?

(hier worden paarden alleen bekapt,nog geen idee of het gebeurd)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:04

dorothea schreef:
c_alsemgeest schreef:
dat is dus een medische naald :')

Wat is dat voor banketstaaf reactie??? Oh ja, het is Bokt. Ik neem aan dat jij het beter weet dan de DA?

Het is nogal lastig omdat je oog meteen naar de spuit wordt getrokken. Later zag ik pas de naalt eronder.
Lijkt mij een naainaalt. Er zit een oogje aan toch?
Misschien uit het hooi of van iemand voor reparatie.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:06

Lijkt me inderdaad echt een naai-naald

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:06

Dus alle troep wordt met een bladblazer bij elkaar geblazen en in jouw stal geveegd?????Lekker zeg,dan kan er vanalles tussen raken natuurlijk. Hoe komen ze erbij zeg.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:08

qua naald lijkt ze idd op een naainaald,maar kan toch ook gewoon in het hooi terecht gekomen zijn?

wat mensen allemaal uit het raam kegelen en in het land zwieren,dat heb je niet geweten!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:09

Deoiridh schreef:
dorothea schreef:
Wat is dat voor banketstaaf reactie??? Oh ja, het is Bokt. Ik neem aan dat jij het beter weet dan de DA?

Het is nogal lastig omdat je oog meteen naar de spuit wordt getrokken. Later zag ik pas de naalt eronder.

Zoals ik al aan gaf zag ik wel het naaldje en mijn antwoord daarop. (niet die op de spuit) Omdat het erg lijkt op een bepaald type hecht naald. Niet gebruikt bij paarden trouwens... en nee ik weet het niet beter dan de DA, je stelt een vraag hier op bokt en wij proberen je te helpen. Maar DA's hoeven niet alle chirurgische materialen en mogelijke naalden te kennen.
Of dat het een dun regulier naai naaldje is die verbogen is.
Wat gezien de buiging van de punt misschien het meest logische is.
Beide worden niet door een smid gebruikt denk ik? En beide kunnen met een open of gesloten oog. :)

Hoe het er komt is natuurlijk wel de grote vraag... niemand die een dekje heeft genaaid op stal oid?
Of meegekomen in het stro of hooi?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:17

Is t geen dry needling naaldje?

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:24

Volgens mij zijn dry needling naalden veel langer dan deze naald. Het lijkt het meest op een naai naald.
Maar hoe komt die in de mond van je paard??

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:28

tengeltje11 schreef:
toen ik de opleiding hoefsmid volgde adviseerde de lesgever ons om oude naalde aan de DA te vragen.
als een paard eens vernageld was,kan je met die naald,makkelijk ontsmetting in het nagelgat spuiten.

geen idee of dat ook effectief gedaan wordt,maar als een lesgever het adviseert,mss wel?

(hier worden paarden alleen bekapt,nog geen idee of het gebeurd)

dan gebruikt ie een holle naald voor de vloeistof. Naald uit tong ziet er niet uit als een holle naald maar gewoon als een naald om garen mee te naaien

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:29

LauraO schreef:
Volgens mij zijn dry needling naalden veel langer dan deze naald. Het lijkt het meest op een naai naald.

Idd langer en ook iets dunner.

Ik vind het ook gewoon lijken op een naald om mee te naaien.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:31

dry needle naald heeft ook geen oog, en is langer en dunner.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:33

Gwenvd schreef:
Is t geen dry needling naaldje?

Nee, dat zijn acupunctuurnaalden en dat is dit zeker niet.
Daar zit ook een dik stuk aan het uiteinde met grip, anders is het geen werken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:41

Is de naald hol of massief?
Gewone naalden om te naaien breken vaak eerder doormidden dan dat ze buigen zoals op de foto. Spelden buigen makkelijker. Misschien een speld waar het bolletje vanaf is? Omdat je bovenaan ook zo'n donker (lijm?)plekje hebt zitten. Een speld kan zomaar in iemands nieuwe paardrijbroek hebben gezeten bijvoorbeeld.
Zo eentje dus: Afbeelding

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 15:53

LauraO schreef:

Dat vraag ik me dus ook af....wrs opgegeten en niet meer naar buiten kunnen werken

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 15:55

8nnemiek schreef:
Is de naald hol of massief?
Gewone naalden om te naaien breken vaak eerder doormidden dan dat ze buigen zoals op de foto. Spelden buigen makkelijker. Misschien een speld waar het bolletje vanaf is? Omdat je bovenaan ook zo'n donker (lijm?)plekje hebt zitten. Een speld kan zomaar in iemands nieuwe paardrijbroek hebben gezeten bijvoorbeeld.
Zo eentje dus: [ Afbeelding ]

Hij is langer dan zo'n naaispeld. Maar wel iets om verder te onderzoeken.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:58

c_alsemgeest schreef:
Deoiridh schreef:
[quote="dorothea"
[/quote

Zoals ik al aan gaf zag ik wel het naaldje en mijn antwoord daarop. (niet die op de spuit) Omdat het erg lijkt op een bepaald type hecht naald. Niet gebruikt bij paarden trouwens... en nee ik weet het niet beter dan de DA, je stelt een vraag hier op bokt en wij proberen je te helpen. Maar DA's hoeven niet alle chirurgische materialen en mogelijke naalden te kennen.
Of dat het een dun regulier naai naaldje is die verbogen is.
Wat gezien de buiging van de punt misschien het meest logische is.
Beide worden niet door een smid gebruikt denk ik? En beide kunnen met een open of gesloten oog. :)

Hoe het er komt is natuurlijk wel de grote vraag... niemand die een dekje heeft genaaid op stal oid?
Of meegekomen in het stro of hooi?

O nu snap ik wat je bedoeld. ;). Maar vind je het echt op een kromme hecht naalt lijken? Ik vind het zelf meer eruitzien alsof de naalt perongelijk gebogen is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:59

waarom is de naald zo zwart aan de onderkant? Lijkt wel of er een aansteker aangehouden is om hem te desinfecteren of ergens doorheen te kunnen branden.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:32

Het is in ieder geval een naald, zou me er niet zo druk om maken van wie die is maar dat je hem in ze mond gevonden hebt anders was er geen paard meer..

Wat voor kuil of hooi heb je? Weiland langs een weg? Of waar mest op uit gereden wordt?

Zoiets lijkt me eerder dan een smid of da die iets laat slingeren . .

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:12

Is het niet eerder een naald wat gebruikt wordt om te knotten met naald en draad?