Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melisjeee
Berichten: 1335
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:14

Bij ons op stal weet ik dat er een paar duct tape op de hoeven doen om de ijzers er onder te houden.

vera_pino

Berichten: 1897
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:34

In 2X beslaan, eerst achter en de week erna voor. Als de hoef bekapt is en er een nieuw ijzer onder ligt wil deze nogal eens sneller zijn. Als het achterbeen sneller als het voorbeen is trapt hij snel het ijzer eraf.

Met mijn merrie was dit de oplossing, door het op deze manier te doen was ik nog zelden een ijzer kwijt terwijl ik voorheen 3-4 wedstrijden mij ijzer kwijt was

fientje07
Berichten: 197
Geregistreerd: 30-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:51

Mijn pony staat op speciaal hoefbeslag,haar ijzer zit omgekeerd vast. Dit trapt ze er natuurlijk heel snel af.
Afbeelding
Afbeelding haar ijzer steekt dus een stuk aan de achterkant uit, zij mag alleen maar gecontroleerd bewegen, dus stappen aan de hand en we zijn haar bezig met opbouwen. Zij staat dus niet los in de paddock, wei, stapmolen en wordt ook niet gelongeerd, en toch trapte zij onwijs vaak een ijzer er af wat gewoon balen is maar ook slecht voor haar blessure. Zij staat nu dus dag en nacht ook in haar stal met extra grote springschoenen van Harry's Horse om, met wandelen rijden en zelf met aan de hand grazen heeft zij altijd springschoenen om, mijn smid heeft er ook een extra nagel in geslagen. Misschien is dat ook een optie voor jou. Ik heb deze springschoenen
Afbeelding
Ze heeft echter nog nooit wondjes gehad van de springschoenen.

Heleennn

Berichten: 6362
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:08

Andere smid nemen. Bij ons op stal zijn er ook paarden die soms drie keer per week een ijzer aftrappen op de weide. Staan gewoon veel te lang waardoor het ijzer te groot is en het dus makkelijker afgetrapt wordt. In de 8 jaar dat mijn smid mijn paarden al doet is mijn merrie twee keer een ijzer verloren op de wei omdat ze aan de kletter ging. Er kunnen wel andere smeden naar kijken, maar daar heb je niet veel aan. Gewoon eens door een ander laten beslaan en kijken hoe dat gaat.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:10

Idd.... een ijzer eraf kan iedereen een keer gebeuren, maar wat TS omschrijft is echt simpel op te lossen: neem een andere smid!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:16

Shoe secure heeft mijn merrie gehad. Dit moet heel goed passend zijn, want zij kreeg blaren op de hoefballen !
Verder valt er erg weinig aan te doen.
Wij hebben ook in samenspraak met de hoefsmid alles geprobeerd.
Plakijzers werd ons aangeraden ... nou ten eerste was dat moeilijk onder te brengen en ze trapte het er vrijwel meteen samen met een stuk hoefwand er weer af.
Het enige wat een beetje hielp was oversized hoefschoenen.

KellyR

Berichten: 1520
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:33

Je kan hem niet op blote voeten zetten omdat je start op gras? :?
Een paard heeft vele malen meer grip op blote voeten dan op normale ijzers.
En ja misschien gaat hij een keer aan de kletter en glijd hij weg, jammer dan, leert hij als het goed is van.
Met genoeg weidegang en mogelijkheid tot kleine sprintjes op het gras leert hij echt wel hoe hij zich staande moet houden.

In zweden hadden de paarden alleen (special sneeuw/ijs) ijzers om met sneeuw. Paarden redden zich echt wel. Zit vaker tussen onze oren dat het niet goed gaat.

En anders start je voorlopig toch even niet op gras, wachten tot de meeste fratsen er uit zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:36

KellyR schreef:
Je kan hem niet op blote voeten zetten omdat je start op gras? :?
Een paard heeft vele malen meer grip op blote voeten dan op normale ijzers.
En ja misschien gaat hij een keer aan de kletter en glijd hij weg, jammer dan, leert hij als het goed is van.
Met genoeg weidegang en mogelijkheid tot kleine sprintjes op het gras leert hij echt wel hoe hij zich staande moet houden.

In zweden hadden de paarden alleen (special sneeuw/ijs) ijzers om met sneeuw. Paarden redden zich echt wel. Zit vaker tussen onze oren dat het niet goed gaat.

En anders start je voorlopig toch even niet op gras, wachten tot de meeste fratsen er uit zijn.

Dit is echt te kort door de bocht.
Ik heb inderdaad paarden gereden die prima lopen op gras, waar je niets aan merkt en gewoon trefzeker hun passen zetten.

Maar ik heb ook paarden gereden die als het gras wat vochtig is door dauw of regen gaan lopen krabbelen. En niet echt meer durven lopen. En natuurlijk omdat ze dan verkrampt lopen schuiven ze een keer achter weg en durven helemaal niet meer.

En al die paarden liepen 365 per jaar buiten op gras, dus dat was het niet.
Maar het ene paard is nu eenmaal niet het andere.

KellyR

Berichten: 1520
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:39

bruintje123 schreef:
KellyR schreef:
Je kan hem niet op blote voeten zetten omdat je start op gras? :?
Een paard heeft vele malen meer grip op blote voeten dan op normale ijzers.
En ja misschien gaat hij een keer aan de kletter en glijd hij weg, jammer dan, leert hij als het goed is van.
Met genoeg weidegang en mogelijkheid tot kleine sprintjes op het gras leert hij echt wel hoe hij zich staande moet houden.

In zweden hadden de paarden alleen (special sneeuw/ijs) ijzers om met sneeuw. Paarden redden zich echt wel. Zit vaker tussen onze oren dat het niet goed gaat.

En anders start je voorlopig toch even niet op gras, wachten tot de meeste fratsen er uit zijn.

Dit is echt te kort door de bocht.
Ik heb inderdaad paarden gereden die prima lopen op gras, waar je niets aan merkt en gewoon trefzeker hun passen zetten.

Maar ik heb ook paarden gereden die als het gras wat vochtig is door dauw of regen gaan lopen krabbelen. En niet echt meer durven lopen. En natuurlijk omdat ze dan verkrampt lopen schuiven ze een keer achter weg en durven helemaal niet meer.

En al die paarden liepen 365 per jaar buiten op gras, dus dat was het niet.
Maar het ene paard is nu eenmaal niet het andere.


Ik heb verder nog nergens gelezen dat TS het geprobeerd heeft. Dus waarom niet een keer proberen?
Ze zegt dat ze het niet aandurft omdat hij zo jeugdig is. Maar wat als hij net zo fijn loopt zonder ijzers als met ijzers?

En dat krabbelen, is dat niet gewoon een kwestie van vaak oefenen? Als jij normaliter nooit in vochtig gras rijdt, lijkt het me vanzelf sprekend dat je paard dan ineens anders gaat lopen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:43

Wie zegt dat het nooit geoefend was bij mij?

(En nee dat hielp niet dat oefenen, want de springwei was op gras en die paarden die krabbelde die bleven onzeker daarin.)

En dat is net zo'n aanname als bij ts. Misschien heeft ze het wel geoefend en weet ze dat het niet werkt.

KellyR

Berichten: 1520
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:49

bruintje123 schreef:
Wie zegt dat het nooit geoefend was bij mij?

(En nee dat hielp niet dat oefenen, want de springwei was op gras en die paarden die krabbelde die bleven onzeker daarin.)

En dat is net zo'n aanname als bij ts. Misschien heeft ze het wel geoefend en weet ze dat het niet werkt.


Volgens mij beweerde ik niks. Maar was het een vraag of oefenen daar niet bij helpt ;)

En daarbij veronderstel ik helemaal niks. Er is nergens gezegd dat ze het heeft gedaan of niet. Dus wat jij nu zegt is dan net zo goed een aanname.

Ik heb verder nooit op paarden gereden die daar moeite mee hebben. En ik geloof ook dat de kans groter is dat ze er geen moeite mee hebben dan wel. Dan zal het wel zo zijn dat er paarden zijn die er door gaan krabbelen.
Maar niet geschoten is altijd mis.

En dan nog, waarom dan niet alleen even op zand starten?
Hij is 4 en waarschijnlijk nog een slungel zoals alle 4 jarige paarden. Wie weet zet hij met een jaartje zijn voeten wel veel beter neer. Hoeft niet, maar zou zomaar kunnen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:54

Geen idee wat voor concoursen er bij ts in de buurt zijn.
Maar hier is erg veel op gras en zand veel zeldzamer. Dan kun je praktisch niet weg.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:48

Hoe gaat het nu met de ijzers TS?

Mocht je in het noorden wonen, daar is een kundige smid, Ties Mellema. (Je moet wel door de enorme puinhoop in zijn werkplaats heenkijken :( , echt een bende, maar zijn werk is wel goed)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:51

Seventeen schreef:
Staat de hele dag buiten?
Springschoenen zijn ook niet bedoeld om de ijzers te laten zitten, zijn ze niet voor gemaakt. Dus met extra grote krijg je alleen maar irritaties doordat er zand of andere rommel tussen komt.
En als je het wel tijdelijk met springschoenen wil oplossen kun je dat het best met van die oude doen, die je nog om de hoef heen moet trekken.

In de draf/rensport hebben ze volgensmij van die dingen die echt over de bal en het ijzer gaan. Zal eens kijken of ik ze kan vinden.

En anders; mijn pony sloeg ze er in de eventing altijd af, zo enorm snel kon ze zijn. Toen we Professional's Choice springschoenen hadden gekocht sloeg ze er zelden een af. Nadeel is dat je ze uit Amerika moet halen of dat ze moeten ze toevallig nog bij een Eventingshop hebben liggen.

Oh; En de takken van het ijzer inderdaad zo kort mogelijk.


professional choice is in iedere westernshop verkrijgbaar. hoef je dus zeker in usa te bestellen, meest gebruikte merk in de western en dus in al die winkels te krijgen. bv bij Arthur's Westernstore.