Pony met slechte hoeven blijft mank

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nele80

Re: Pony met slechte hoeven blijft mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:33

@MariekeS: ik zal vragen om een echo te nemen. De 'zwelling' die je op de eerste foto ziet is er al een tijdje. De eerste DA zegt dat dat gal is, en dat dat geen probleem is (zolang hij er niet van mankt).
Op de voorlaatste foto (niet in de openingspost maar een beetje verder) zie je een bult de grote van een knikker. Volgens mij had hij dat vroeger niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:51

Goed dat je een andere laat komen.

Mijn pony is ook bevangen geweest, ik herken het heel erg. De ringen zijn een soort verdikking heeft mijn hoefsmid toen uitgelegd. Uiteindelijk groeit het er dus wel weer uit maar het is dus eigenlijk een soort litteken van de bevangenheid.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 14:02

Ik ben blij met alle tips en opmerkingen. Het bevestigt mijn gevoel dat er iets niet goed is. Ik hoop echt dat het terug goed komt. Het is mijn eerste pony en hij is echt speciaal voor mij. Het doet me veel verdriet om te zien dat hij pijn heeft. Ik heb 2 weken geleden mijn andere pony verkocht zodat hij meer rust zou hebben.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:21

Als je bij paardenhoeven.info eens gaat neuzen dan kom je er achter hoe een gezonde hoef eruit hoort te zien, en hoe een hoef functioneert. Je paard moet nodig en met regelmaat bekapt worden. IJzer gaat je op termijn van de wal in de sloot helpen. Begin daar niet aan. Een betere hoefsmid of bekapper heb je meer aan, en die heb je al. Blijf kritisch meekijken en zorg dat je zelf ook meer kennis krijgt. Leuk en handig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:31

Eerlijk gezegd vind ik dat jouw hoefsmid gelijk heeft om geen ijzers onder te gaan slaan. Daar worden zulke hoeven niet beter van, hoefschoenen is dan een betere optie, voor als je op de harde gaat lopen met je pony.

Er zijn helaas hoefsmidden die zeggen: ja hop ijzers eronder. Gewoon omdat ie dan meer verdiend.

Dus jouw hoefsmid is wel eerlijk door te zeggen dat het meer kwaad doet dan goed.

Zelf denk ik als ik jouw verhaal zo lees, dat een hoefzweer mogelijk de oorzaak is van het manken, dat het mogelijk nog niet helemaal goed is.

Want als een paard hoefzweer heeft, had je een paar dagen de hoef moeten schoonweken en schoonhouden in een warme/lauwe sopje met Soda of Betadineshampoo erin en daarna goed afspoelen en laten opdrogen en ook drooghouden (niet droog gaan wrijven met een handdoek, daarmee beschadig je de geweekte hoefranden en huid). Wel de kootholte tevoren eerst insmeren met een vette vaseline, want Soda of Betadine vreet nogal in de huid van de kootholte en dat is niet fijn, een laagje vaseline voorkomt dat de huid kapot gaat.

Ik heb ervaring met paarden met een hoefzweer doordat ze in iets scherps waren getrapt en het naar binnen ging. Een hoefzweer geneest heel snel, bij mij wel tenminste.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 09-06-17 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 14:33

Kan er iemand mij een goed boek over hoeven aanraden? Internet is ook wel leuk, maar ik zie graag alles nog eens papier ook.
Ik ga me er zeker verder in verdiepen. Ze zullen me geen 2 keer liggen hebben.
@Ragdollkat: ik vind het ook heel eerlijk van mijn smid dat hij zegt dat ijzers eronder voor mijn pony geen oplossing is. Ik ben eigenlijk altijd heel tevreden van hem geweest. Hij is vriendelijk en geduldig, gemakkelijk telefonisch te bereiken. De vorige keer is hij de zondag om 7u 's morgen gekomen omdat het dringend was. Er zijn veel anderen die het niet zouden doen. Ik wacht nog even af wat de DA zegt, mss doe ik DA overleggen met de smid.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:41

Ik zeg dan ook, blijf bij deze hoefsmid, zeker als het al 10 jaar goed is gegaan. Er is mogelijk iets waardoor jouw pony dit gedoe heeft met de hoeven en het is een gepuzzel om het op te lossen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:48

Het boek 'Natuurlijk bekappen' van Paardnatuurlijk (de webshop) is een duidelijk en praktisch boek om de hoeven en bekapping van je paard te leren beoordelen. Veel van mijn stalgenoten hebben het al geleend en er veel van geleerd.

Eventueel hebben ze ook nog een boek over hoefbevangenheid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:52

Zo die hoeven zien er slecht uit zeg. Een paard hoort op het buitenste deel van de zool te lopen en niet alleen op de hoefwand, dan gaat ie afbreken.

www.hoefnatuurlijk.nl

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 14:59

@Arabesk: bedankt voor de link. Ik heb snel het stukje over grondcontact gelezen en herken er de hoeven mijn pony in. Deze avond zal nog verder lezen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:01

Ik heb het boek Natuurlijk Bekappen ook, had mazzel deze tweedehands gevonden te hebben :) heel fijn boek! Al ben ik niet 100% overtuigd van de NB praktijk, het geeft wel heel goed de werking en basis over hoeven weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:29

Succes ts, komt vast goed! Bij mijn oudje is het gelukkig uiteindelijk ook goed gekomen.

Je kan ook dagelijks checken op hoefbevangenheid als je daar wat bang voor bent. Even aan de kroonrand voelen, net boven de hoef. Als het warm is is dat niet goed. Uiteraard in ruststand, na het rijden voelen heeft niet zoveel zin.

Verder de manenkam in de gaten houden, die hoort soepel te zijn en niet hard.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 08:45

Weer enkele dagen verder. Dit heb ik allemaal gezien in het weekend.
In de weide loopt hij (volgens mijn niet professioneel oog) zuiver. In de piste draaft hij ook beter, rechtuit goed, en de wending nog ietwat voorzichtig. Ook de 'ik pest de mini-shet modus' is terug actief.
Wat ik minder vind, is zijn houding/reactie in de poetsplaats. Als ik zijn voorhoeven wil afspuiten dan trekt hij ze weg. Vroeger deed hij dit niet, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 07:56

Deze namiddag komt de DA. Ik hoop dat hij mij meer duidelijkheid kan geven wat er precies scheelt met de pony, en dat hij mij een eerlijke prognose durft geven of het nog goed kan komen.
Mijn andere pony wordt vandaag gekeurd, dus als dat goed is (wat ik wel verwacht) is die verkocht. Anders komt die vandaag terug bij mij te staan.
Ik zou mijn pony graag voor de koets beleren, maar de DA zal daar wel eerst toestemming voor moeten geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 07:58

Goed dat je het laat nakijken! misschien een idee om hem ook op het harde te laten draven, als hij daar gewoon zuiver en goed loopt kun je hem waarschijnlijk ook voor de koets beleren. Succes!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 17:29

DA is net weg. Ik heb er een dubbel gevoel bij.
De hoefzweer is heel slecht genezen waardoor de aanhechting aan de kroonrand niet goed hersteld is. Hij heeft de plaats waar de hoefzweer zat/zit verdoofd en toen liep hij correct.
Volgende week moet ik bij hem thuis gaan om verdere foto's te nemen en te kijken hoe/of het hersteld kan worden. Daarna zullen we kijken naar zijn hoefstand.
Tja zei hij, dat is toch wel heel uitzonderlijk dat een hoefzweer zo geneest. Dat zie ik eigenlijk bijna nooit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:58

Die plek is ook heel gevoelig, zeker als je loopt.

Maar geloof mij.........het kan heel goed genezen met goede zorg en tijd.
Wel is het zo dat het een delicate plek is tussen de hoef en de huid, de aanhechting dus (kroonrand) als er daar een wond zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:32

Toch wel voorzichtig positief TS..het is nu even heel vervelend maar hoefzweren gaan wel altijd weer over.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 10:08

De hoefzweer is momenteel het minste probleem.

Dat zei de DA: er is een onderbreking in de kroonraad, dat is een probleem voor de groei van de hoef. Ik ga een foto nemen om te kijken hoe de binnenkant eruit ziet en om te zien of er een onsteking zit op het bot. Daarna bekijken we hoe we het kunnen herstellen.

Zou het dan kunnen dat ze met een operatie een stuk zullen uitsnijden?

Ik heb er al met een aantal mensen over gesproken, en echt positief zijn die alvast niet. De DA wou de foto afwachten voor het iets wilde zeggen over de toekomst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:11

Ah op die manier..dat klinkt inderdaad wat anders.

Dan is het wel belangrijk om te kijken hoe het er van binnen uit ziet..en volgens mij kun je er dan pas echt iets zinnigs over zeggen.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 08:56

Morgen is het zo ver. Dan worden er foto's genomen van zijn voeten.
Ik heb zelf al behoorlijk veel stress. Hij is al een 3tal jaar niet meer vervoerd geweest. Dus ik ben benieuwd of hij op de trailer zal willen. Vroeger ging dat redelijk, hij wou er wel op, maar ging meestal snel terug achteruit. Hij is ook nog nooit in een kliniek geweest. En aangezien ik een stresskip maak ik me daarover ook zorgen. Zal hij naar binnen willen, zal hij niet te veel onder de indruk zijn van alles, .... En dan hebben we natuurlijk nog de foto's en het resultaat.
Gisteren heb ik hem nog even enkele passen doen draven, hij liep echt slecht. Rechtuit merk ik er niets aan, maar op de volte loopt hij echt slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:10

Als je daar over stresst zou ik vandaag proberen of hij er wel in wil. Niks zo vervelend als dat t morgen niet wil en je dan ook nog tijdsdruk hebt...

Sterkte en succes! Laat je het weten hoe het ging? :)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 13:44

ik kan alleen de trailer niet verplaatsen dus oefenen vanavond zal niet lukken.
ik vraag me ook af wat ik best doe: met transportbeschermer of zonder. toen ik vroeger op concours ging deed ik hem meestal beschermers aan, maar tegen we aankwamen waren die meestal half af. Hij kruist zijn voorbenen en wrijft zo de beschermers naar beneden. Mss doe ik hem alleen springschoenen aan om zijn kroonrand (waar de wond van de hoefzweer zit) te beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 13:48

Ik zou idd niet met transportbeschermers op pad gaan als hij dat niet goed verdraagt. Soms krijg je juist daar ongelukken van. Neem morgen gewoon een uur extra, beter tijd teveel dan te kort.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:22

Of laat hem morgen even door een handig persoon laden. Als je nu al zelf zoveel stress en onzekerheid uitstraalt is de kans dat je pony dat overneemt erg groot. Gewoon iemand van stal die er 'blanco' in staat en dus niet eerst zelf eventjes proberen.

Ik zou hem ook zonder transportbeschermers erop zetten als hij dat niet heel goed kent. Evt peeskapjes maar niet meer spanning opbouwen dan nodig. Zat paarden reizen zonder transportbescherming.