Eerlijk gezegd vind ik dat jouw hoefsmid gelijk heeft om geen ijzers onder te gaan slaan. Daar worden zulke hoeven niet beter van, hoefschoenen is dan een betere optie, voor als je op de harde gaat lopen met je pony.
Er zijn helaas hoefsmidden die zeggen: ja hop ijzers eronder. Gewoon omdat ie dan meer verdiend.
Dus jouw hoefsmid is wel eerlijk door te zeggen dat het meer kwaad doet dan goed.
Zelf denk ik als ik jouw verhaal zo lees, dat een hoefzweer mogelijk de oorzaak is van het manken, dat het mogelijk nog niet helemaal goed is.
Want als een paard hoefzweer heeft, had je een paar dagen de hoef moeten schoonweken en schoonhouden in een warme/lauwe sopje met Soda of Betadineshampoo erin en daarna goed afspoelen en laten opdrogen en ook drooghouden (niet droog gaan wrijven met een handdoek, daarmee beschadig je de geweekte hoefranden en huid). Wel de kootholte tevoren eerst insmeren met een vette vaseline, want Soda of Betadine vreet nogal in de huid van de kootholte en dat is niet fijn, een laagje vaseline voorkomt dat de huid kapot gaat.
Ik heb ervaring met paarden met een hoefzweer doordat ze in iets scherps waren getrapt en het naar binnen ging. Een hoefzweer geneest heel snel, bij mij wel tenminste.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 09-06-17 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt