Pony steeds kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:32

ingvdh schreef:
De DA van TS heeft geconcludeerd het een oude peesblessure betrof. Dit is dus niet recent ontstaan.

Zoals ik het lees is dit een peesblessure is van een tijdje terug die zo goed als genezen is.

Het is dus niet vers, TS heeft al die tijd gereden en toch is de blessure zo goed als genezen. Dan heeft het weinig zin om de pony nu een hele tijd stil te zetten en een schema te gaan volgen alsof het een verse blessure is.

Aan TS, even stapje terug denk ik. Rustig aan, rij veel lange lijnen en vermijd zoveel mogelijk kleine bochten.

Zo lees ik hem niet hoor. TS heeft 2 weken geleden een echo laten maken waarna de conclusie was: peesblessure. Die blijkbaar al langer aanwezig is, omdat het paard al een jaar lang op en af kreupelt. Mogelijk omdat de pees net niet genoeg tijd krijgt om goed te genezen. Het gaat ook nog eens om een paard dat al niet de jongste meer is. Dan vind ik het advies door blijven rijden echt heel raar.
Een peesblessure is een peesblessure. 2 weken geleden geconstateerd. En al het zo goed als genezen zou zijn, zou het paard niet kreupel meer zijn.
Mijn advies zou zijn: zet de pony lekker een maand of 3 op de wei en laat daarna weer een echo maken, zonodig nog 3 maanden erbij. Verder niet aankomen en de pees eerst goed laten genezen voor je er weer mee gaat werken.

No_No

Re: Pony steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:38

Babootje, zo lees ik ook het verhaal van ts.
Peesblessure, blijven rijden, twee weken goed nu (weer) kreupel.
Volgens mij geneest die pees niet en wordt het erger. Maar ik ben geen dierenarts en ben er niet bij geweest. Dus.. opnieuw onderzoeken.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 08:40

Hoe gaat het nu?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 15:21

Ik heb besloten om een ander plekje voor haar te gaan zoeken. Ik wil graag rijden, op wedstrijden gaan en wekelijks les nemen. Helaas gaat dat met haar niet omdat ze steeds kreupel staat.

Ze staat nu op pijnstilling omdat ze na 2 dagen 'onregelmatig' toch echt weer stokkreupel staat.
Vind het zo erg...

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:56

Sorry als ik een kritische vraag stel/gevoelige snaar raak, maar je vind het zo erg? Voor je pony?

Eerlijk, ben je niet bang dat als je haar verkoopt dat andere mensen er ook weer op gaan rijden, en ze weer pijn krijgt en kreupel raakt? En vind je dat niet erg?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:11

Veraaaaah schreef:
Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik mijn eerste eigen pony gekocht. Gekocht als recreatiepaard. Heb haar gekocht toen ze 17 was (wordt nu 19) niet laten keuren of iets.
Nu het probleem: in dik een jaar tijd is ze 5 keer kreupel geweest (van 1-2 dagen tot 6 weken).
Dierenarts laten komen echo gemaakt conclusie peesblessure. Ze heeft sinds de dierenarts 2 weken rad gelopen en nu voelt ze weer niet lekker aan...
wat moet ik hier nu mee?
Ik mocht gewoon rijden met haar (mits rustig en op een goede bodem.
Ik vind het zo naar dat ze steeds kreupel loopt of niet aanvoelt zoals het hoort :(

En nu wil je ineens graag gaan rijden, op wedstrijden gaan en wekelijks les nemen.................

Dan had je deze paard niet moeten nemen omdat die toen al 17 jaar is en slechts rijden mits rustig en op een goede bodem en dus wist je van de mankementen.

Dit weet je toch tevoren, ik denk toch wel dat het jou is tegengevallen, het is een gedoe en de kosten lopen ook op bij de dierenarts, dat je dat hier niet wilt toegeven. Ik begrijp het heel goed hoor, maar wees dan wel eerlijk.

Vind je echt dat je dit paard die toch behoorlijk wat mankeert (de ellende) door moet gaan schuiven in andermans schoenen? Dat is niet netjes en niet eerlijk naar het dier toe en iemand anders toe.

Sorry, ik ben heel hard.
Maar dan hou je het tot het einde of je laat het inslapen of slachten.

Ik had ook een paard die wat mankeerde, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om het dan maar weg te gaan doen naar iemand anders, ik hield het gewoon tot hij zelf aangaf niet meer verder te willen en of te kunnen toen liet ik hem inslapen.

Het rijden stond bij mij niet op de nr.1.
Maar was het dat wel het geval dan had ik gewoon een bijrijpaard gezocht zodat ik kon gaan rijden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:28

Ander huisje? Wat had je je daar bij voorgesteld dan? Iemand die een oudere, kreupele pony overneemt?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:47

Een pees kan nooit op 2 weken tijd genezen, dat vraagt veel meer tijd!
Hopelijk vind je een nieuw huisje voor de pony, waar ze de tijd krijgt om eventueel te herstellen, maar ik vrees er voor aangezien je al een jaar aan het aanmodderen bent met haar blessure en het rijden :=

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:57

Mss lezen we het wel verkeerd, en gaat TS op zoek naar een goedkoper adresje waar pony zijn oude dag kan slijten en op pensioen gaan, en blijft er zo budget over voor een ander paard?

Sowieso koopt niemand een kreupele 19-jarige pony, tenzij voor de slacht.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 07:14

Oliiviia schreef:
Een pees kan nooit op 2 weken tijd genezen, dat vraagt veel meer tijd!
Hopelijk vind je een nieuw huisje voor de pony, waar ze de tijd krijgt om eventueel te herstellen, maar ik vrees er voor aangezien je al een jaar aan het aanmodderen bent met haar blessure en het rijden :=

Inderdaad, je begint al met minstens 6 weken 2x per dag in een opbouwend schema stappen aan de hand. Misschien kan je eens zo'n schema opzoeken op Google ts?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 07:21

Veraaaaah schreef:
Ik heb besloten om een ander plekje voor haar te gaan zoeken. Ik wil graag rijden, op wedstrijden gaan en wekelijks les nemen. Helaas gaat dat met haar niet omdat ze steeds kreupel staat.

Ze staat nu op pijnstilling omdat ze na 2 dagen 'onregelmatig' toch echt weer stokkreupel staat.
Vind het zo erg...

Nou die heb je dan goed "stukgereden" dan.
En nu moet ie maar weg omdat jij wil rijden? Wat ga je doen als je nieuwe pony een blessure krijgt? Moet die dan ook weer weg?

Ik krijg hier een beetje een naar gevoel van. Ik heb t idee dat je kost wat kost wil rijden en het advies van de dierenarts anders hebt opgevat dan bedoeld was. Arme pony. Ik hoop dat je een goed huisje voor hem kunt vinden.

Overigens is 17 jaar voor een pony nog helemaal niet oud.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 07:42

Volgens mij was de pony 17 toen ze hem kreeg en is hij nu 19 Babootje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:21

Misschien doet TS hem wel naar een pensioen plekje.
:D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:26

DatBenIkNou schreef:
Volgens mij was de pony 17 toen ze hem kreeg en is hij nu 19 Babootje.

Dat is nog niet heel oud voor een pony.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:50

rien10 schreef:
Misschien doet TS hem wel naar een pensioen plekje.
:D

Maar wel eerst weer goed zien te krijgen en kijken of ie pijnvrij naar een pensioenplekje kan.

Maar dat is aan TS natuurlijk, het is haar paard en ze doet ermee wat ze zelf wilt.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 19:51

Ik krijg haar momenteel niet pijnvrij. Ze krijgt 2x per dag pijnstilligb (s morgens en 's avonds door de brokken)
Ik had gehoopt dat ze snel weer rad zou zijn zodat ik haar of op pensioen kon doen, of een rusthuis of iets waar ze van haar 'oude' dag kan genieten.
Helaas is ze nog (steeds) niet pijnvrij en ga ik haar niet weg doen en iemand anders opzadelen met haar problemen.
Ben ontzettend bang dat ze ingespoten wordt met weet ik het wat en doorverkocht wordt om te rijden (wat dus bij nader inzien toch niet meer kan). Dit wil ik haar niet aan doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:08

Het feit dat ze kreupel is, wil niet zeggen dat ze niet naar een 'pensioen pension' kan. De houders van zo'n stal doen namens jou de gehele verzorging en hebben doorgaans ervaring met blessures en medicatie.

Mijn schimmeltje heeft een nare blessure gehad aan het checkligament en ik heb 2 weken geworsteld met 'buut' (ze lustte het niet door de appelmoes, bliefde het niet in appelstroop, niet met wortels, enz enz.) Maar na 2 weken was ze min of meer pijnvrij.
Vanaf dat moment was het nog een ruim half jaar tot 'ze mag de wei in en spelen' - en ze geniet al weer een poos van haar pensioen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:11

Veraaaaah schreef:
Ik krijg haar momenteel niet pijnvrij. Ze krijgt 2x per dag pijnstilligb (s morgens en 's avonds door de brokken)
Ik had gehoopt dat ze snel weer rad zou zijn zodat ik haar of op pensioen kon doen, of een rusthuis of iets waar ze van haar 'oude' dag kan genieten.
Helaas is ze nog (steeds) niet pijnvrij en ga ik haar niet weg doen en iemand anders opzadelen met haar problemen.
Ben ontzettend bang dat ze ingespoten wordt met weet ik het wat en doorverkocht wordt om te rijden (wat dus bij nader inzien toch niet meer kan). Dit wil ik haar niet aan doen.

Een peesblessure is NOOIt snel weer goed. Kan je haar niet gewoon tot eind zomer op een graspaddock of iets dergelijks zetten? Daarna beginnen met 6 weken stappen op het harde en zo langzaam een opbouwend schema en kijken of ze dan rad blijft? Dan heb je elke geval gedaan wat je kon en kan je daarna een beslissing nemen. Je bent nu echt veel te haastig bij zo'n blessure die al veel langer speelt.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:11

Eens hoor, met peesblessures heb je geen quick fixes, helaas kost het enorm veel tijd, geduld en discipline. Zeker bij een dier met een geschiedenis van niet goed herstelde peesblessures.