Tja..wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:56

FjeLOVER schreef:
Newallure schreef:
Ik moet eigenlijk gelijk denken aan hoefkatrolontsteking aan beidde voorhoeven. Mijn vorige paard had dit ook. Liep kort met zijn voorbenen en compenseerde met de rest van haar lijf.

Kan het daarbij zijn dat die het al jaren heeft?

Ja dat kan als ze niet behandeld word lange tijd spelen ja. Maar zoals geadviseerd idd een uitgebreid kreupelheidsonderzoek laten doen met eventueel uitverdoven en foto's

lizy29

Re: Tja..wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:11

Als je bereid bent het geld er in te investeren zou ik met de pony naar de kliniek gaan en foto's / echo willen hebben van hals, rug en bekken/SI. In mijn ervaring is kort lopen zonder duidelijke reden in de hoef vaak iets wat uit een hoger gelegen gedeelte in het lijf komt. Loopt hij voor kort zou mijn eerste richting schouder en hals zijn, loopt hij achter kort dan eerst heupen/si en rug

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 23:15

lizy29 schreef:
Als je bereid bent het geld er in te investeren zou ik met de pony naar de kliniek gaan en foto's / echo willen hebben van hals, rug en bekken/SI. In mijn ervaring is kort lopen zonder duidelijke reden in de hoef vaak iets wat uit een hoger gelegen gedeelte in het lijf komt. Loopt hij voor kort zou mijn eerste richting schouder en hals zijn, loopt hij achter kort dan eerst heupen/si en rug

Naja niet alleen kort, maar ook hele stille rug, geen kantelend/bewegend bekken etc.
Gewoon hele extreem vlakke passen.
Maar als het iets is wat wat hoger zit, kan dat dan ook dat die op zachte ondergrond beter loopt? Verl verschil is het niet hoor, maar wel iets.
Iig bedankt voor je berichtje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 00:44

Harde ondergrond geeft harde klappen in het paardenlichaam. Voor gezonde paarden is dat al niet gezond (levert op den duur schade op), maar als een paard ergens hoog in het lichaam last heeft dan kan hij inderdaad korter gaan lopen om de klappen te verminderen. Toen mijn paard een schouder-peesblessure had liep hij ook heel kort op het harde dus hebben we hem met de voorhoeven op flexibele, schokdempende hoefschoenen gezet en toen liep hij ineens weer normaal op de paddock, ook al was de peesblessure nog niet genezen, maar doordat hij weer pijnvrij en niet meer zo verkrampt kon lopen versnelde dat wel het herstel.
Je kunt dat alleen niet standaard bij elk kort lopend paard doen, want als een paard kort loopt omdat hij pijn heeft in zijn zolen/hoeven dan kan een zachte hoefschoen juist meer drukken en dus pijnlijker zijn. Je moet dus eerst weten wat er aan de hand is voor je weet hoe je een paard kunt helpen, maar ik zou sowieso het harde vermijden tot je weet wat er aan de hand is. Bij veel beenproblemen is lopen op het harde namelijk juist uit den boze.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:39

kort en stijf lopen…ik denk dan direct aan hoefbevangenheid

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:31

Tjeetje, lastig. Het kan echt van alles zijn met dit soort klachten. Het lijkt wel of ik over mijn eigen ruin zit te lezen, die heeft precies zoiets. Hij is op de foto geweest: geen hko (was ook meer om uit te sluiten dat dat het was, het probleem zit duidelijk hoger). Geen artrose. Geen cushing. Geen hoefbevangenheid. Hij is 1 keer lichtjes hoefbevangen geweest maar dat was als gevolg van een overdosering Metacam.

En ook bij mijn paard komen veearts, osteopaat, cranio-sacrale mevrouw enz niet tot een oplossing.

Als jouw pony met hoefschoenen nog steeds even kort en stijf loopt lijkt me dat het probleem niet in de hoef zit maar hoger. Als je eens voelt aan de spieren op de schouders, borst (ook tussen de voorbenen) en rug, zijn die spieren dan mooi los of juist hard en verkrampt?

Suikers denk ik niet dat het is bij die van mij. Wel/geen gras geeft geen verschil in de stijfheid. Koud/warm en nat/droog ook niet.

Hij heeft in het verleden wat leverklachten gehad. De lever is natuurlijk een erg belangrijk orgaan, zorgt voor het opruimen van afvalstoffen en het zuiveren van het bloed. Ik ben nu die kant op aan het denken.

Ik probeer met je mee te denken TS aan de hand van wat ik bij die van mij heb weten uit te sluiten. Het zal misschien een lange zoektocht worden maar wie weet kun je de dingen die ik heb onderzocht ook voor jouw pony laten testen. Dan weet je in elk geval aan welke dingen je zou kunnen denken.

Ook zou het verstandig zijn om het bloed te laten onderzoeken op magnesium, seleen en vitamine E, en op de waardes van de lever.

Ik ga voor mijn paard nu het voer aanpassen: mycotoxinebinder toevoegen. Extra eiwitten voeren. Natuurlijk niet tegelijk, ik wil weten wat na 1 verandering in het voer de (eventuele) veranderingen in mijn paard zijn. Mijn ruin heeft een stofwisselingsprobleem in de spieren, waardoor die stijf en hard zijn. Dat is wel duidelijk. Nu "alleen" nog even de oorzaak vinden (lyme, PSSM, "gewone" spierbevangenheid... ik weet het niet maar ik blijf zoeken).

Heel veel succes.