Waarom ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:55

oomens schreef:
Dan zou het haar sieren om zich wat bescheidener op te stellen en niet te posten alsof ze alle wijsheid al in pacht heeft.

Want dat is iets wat heel veel tieners kunnen natuurlijk.... :roll:

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:07

Als je tussen twee kwaden moet kiezen, kies je voor het minste toch?
Ik heb de mijne van de ijzers gehaald, omdat ik zowat elke twee weken ( in de zomer) wel gedoe had ( ijzertje los, eraf etc.).
Mijne doet het uitstekend zonder ijzers, we zijn inmidéls een half jaar verder.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik direct een cursus ben gaan volgen,om het zelf bij te houden, dat scheelt. Blote voeten vergen nu eenmaal veel meer onderhoud, secuur de hoeven uitkrabben na het rijden en bijvijlen indien nodig.

Voor iedereen geldt natuurlijk iets anders, maar je hoeft niet een bepaalde goeroe aan te hangen om je paard blootsvoets door het leven te laten gaan..... ik rij gemiddeld 100/125 km per maand op zowel asfalt als gras.... en ja, je moet een management toepassen op het rijden ( hoelang, wanneer ,ff niet etc).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:13

Cer schreef:
Damens.... volgens t profiel is TS 14.... gaat t een beetje? >;)
Je zou ook niet kunnen reageren natuurlijk :j

Ik ga niet bij elk topic eerst in het profiel van de TS kijken, jij wel?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:16

Eline91 schreef:
Hoefschoenen ga ik echt niet aan beginnen, die zijn veel te stroef waardoor het paard bij het neerzetten van de hoef telkens een extra klap in zijn gewrichten krijgt. Daarnaast zijn het gewoon ondingen die schuren, verschuiven en niet blijven zitten.

Dit stukje vind ik interessant. Hoefschoenen zijn stroever dan hoeven, waar ijzers juist gladder zijn. Zie jij het extra glijden met ijzers als voordeel?
Overigens vraag ik me af of er ook hoefschoenen zijn die niet zo stroef zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:17

GDG schreef:
Ik ga niet bij elk topic eerst in het profiel van de TS kijken, jij wel?

Eh... ja... :j Ik weet dat hier heel veel verschillende leeftijden door elkaar zitten..
En helemaal bij zoiets als dit...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:35

Zou de vraag anders stellen:

Wanneer stoppen met het massaal fokken van paarden ook die met gebreken?.

Helaas voor mijn paard zou zonder ijzers geen leven meer zijn. Ze zijn slecht en erg dun groeien langzaam. Denk als dit paard in vroegere tijden was geboren hij allang opgegeten was. Ook de stand zou vervelende gevolgen hebben voor zijn lichaam. En dus dan niet mee geschrikt zijn voor zijn doel.

Leuk TS dat je zeg zegt maar dan moet je wel verder kijken dan je eigen paard die ze idd niet nodig heeft.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:40

Cer schreef:
oomens schreef:
Dan zou het haar sieren om zich wat bescheidener op te stellen en niet te posten alsof ze alle wijsheid al in pacht heeft.

Want dat is iets wat heel veel tieners kunnen natuurlijk.... :roll:

Nou, nee. Dat kunnen ze vaak niet, en precies daarom is er een beschermde kinderhoek gemaakt waar ze dat soort vaardigheden kunnen oefenen. Als mensen vervolgens op het 'grote' bokt komen, mag je aannemen dat ze inmiddels tegen kritiek hebben leren kunnen en hebben geleerd om zich handiger uit te drukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 08:42

Hallo, sorry dat ik me zo laat meld! Ik lees heel veel over de-idd- aandoeningen. Maar waarom, als je paard niet zonder beslag kan, een minder schadelijk iets kiezen? Als er hoefschoenen, rubberen beslag, etc. bestaan?

En arm paard mocht dan wat overdreven zijn, het is gewoon zonde. Hoe dan ook. Ook al heeft hij aandoeningen(sommigen komen ook door ijzers) en moet er iets onder wn het moet van ijzer, is het zonde. De paarden met ijzers hebben lang niet allemaal aandoeningen, dus waarom die duizenden paarden die zonder zouden kunnen, wat bevorderlijk is voor ze, mét laten lopen?

Wees AUB niet voorzichtig door leeftijd, ik hoef geen lieve uitlegberichtjes. Het is veel fijner als je gewoon je keiharde mening geeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:43

JoskaH schreef:
Hallo, sorry dat ik me zo laat meld! Ik lees heel veel over de-idd- aandoeningen. Maar waarom, als je paard niet zonder beslag kan, een minder schadelijk iets kiezen? Als er hoefschoenen, rubberen beslag, etc. bestaan?

En arm paard mocht dan wat overdreven zijn, het is gewoon zonde. Hoe dan ook. Ook al heeft hij aandoeningen(sommigen komen ook door ijzers) en moet er iets onder wn het moet van ijzer, is het zonde. De paarden met ijzers hebben lang niet allemaal aandoeningen, dus waarom die duizenden paarden die zonder zouden kunnen, wat bevorderlijk is voor ze, mét laten lopen?

Wees AUB niet voorzichtig door leeftijd, ik hoef geen lieve uitlegberichtjes. Het is veel fijner als je gewoon je keiharde mening geeft.

Nou in dat geval.... omdat hoefschoenen en rubber beslag ook niet altijd ideaal is..

Maar, rij je western reining of niet? Dat denk ik niet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 08:45

spatter schreef:
Oja, lekker zonder ijzers , heel slim bij mijn paard met dubbel gebroken voetas(zegt je waarschijnlijk geen bal) , had hij nooit 11 jaar geworden en was allang Stegenman worst geweest.

8)7

Enige wat kan zorgen dat paarden in de toekomst blootvoets kunnen lopen is beter opletten met fokken en gelijk een smid erbij vanaf 3 maanden oud veulen.
Dat zou een hoop ijzers schelen in ieder geval.

Maar sliding stops maken zonder sliding ijzers? 8)7
en zo zijn er nog wel meer dingen, zoals springen op gras terrein, dan zijn wat stiften toch wel handig en veiliger, beetje lastig om die zo in de hoef te schroeven.

Je eerste zin is weer een enorm vooroordeel en onzin. Mijn paard heeft een (alhoewel enkel-)gebroken hoefas gehad en dit is er met behulp van de smid en ik die elke week wat bijwerkte uitgegroeid.

Je tweede vind ik een heel goed idee.

De derde: maar er bestaat ook beter 'beslag', zoals hoefschoenen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:56

JoskaH schreef:
De derde: maar er bestaat ook beter 'beslag', zoals hoefschoenen.

Ik heb een hele tijd geleden opgezocht (in België) of ik mocht starten met hoefschoenen en dit was niet het geval helaas...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:00

Gewoon accepteren dat mensen ijzers gebruiken...word je leven een stuk aangenamer van. :D
Als je straks je eigen paard hebt kun je het doen zoals jij wilt.

Azmay

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:02

Onder mijn eigen paarden komen absoluut geen ijzers, men kan mij gewoonweg geen rede aanbieden die goed genoeg is.

Maar: sommige mensen vinden het nodig om welke rede dan ook, evenals dat sommige het nodig vinden om paarden op stal te zetten, met scherpe bitten te rijden of meer krachtvoer dan hooi te geven. Dat gebeurt, hoe sneller je dat loslaat en je focust op je eigen handelen hoe eerder je zelf gelukkig kan zijn in de paardenwereld ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:10

Azmay schreef:
Maar: sommige mensen vinden het nodig om welke rede dan ook, evenals dat sommige het nodig vinden om paarden op stal te zetten, met scherpe bitten te rijden of meer krachtvoer dan hooi te geven. Dat gebeurt, hoe sneller je dat loslaat en je focust op je eigen handelen hoe eerder je zelf gelukkig kan zijn in de paardenwereld ;)

Wát een naar antwoord is dit zeg....

maar het wordt weer zo'n topic..... het 234ste topic met de pro's en cons en het gaat gewoon steeds opnieuw .... ben benieuwd hoe lang deze gaat duren. Overeenstemming komt er nooit en begrip ook niet. Het zou een mooie dag zijn als dit soort topics niet meer geopend worden.. :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:16

JoskaH schreef:

Ok. Keihard kan je krijgen. Je banketstaaf. Je moet doen wat goed is voor je paard. Soms is dat blote voeten. Soms is dat ijzers. Als jij dat niet kan inzien heb je niet veel verstand van paarden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:19

Anne_GTI schreef:
Toch ergens goed voor dit topic; ik moet de smid bellen want de ijzers moeten er weer onder... buitenwedstrijden beginnen weer.

Hierom staat die van ons op ijzers. We gaan weer naar buiten, en dan is het wel zo handig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:27

AlwaysH schreef:
Anne_GTI schreef:
Toch ergens goed voor dit topic; ik moet de smid bellen want de ijzers moeten er weer onder... buitenwedstrijden beginnen weer.

Hierom staat die van ons op ijzers. We gaan weer naar buiten, en dan is het wel zo handig.

Ja. Hier ook smid dag vandaag. Ff geld pinnen :D

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:29

jongens alsjeblieft hou eens op! Hou de goede hoefsmeden in ere en laat je geen zand in de ogen strooien door dat natuurlijke gekap. bullshit en je reinste mishandeling. ijzers zijn prima en noodzakelijk als je veel de weg op gaat

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:29

waarom ijzers?
Ten eerste waarom niet?

Ik ben fan van zonder ijzers. Niet vanuit een visie oid. Maar omdat het een hoop geld en gedoe scheelt.
Maar als ik fijn in de wedstrijdsport wil rijden moet mijn paard in het springparcours wel op zijn voeten kunnen blijven staan en niet onderuit schuiven. Zolang het gaat blijven ze zonder ijzers. En dat kan waarschijnlijk nog wel een tijdje. Anders gaan er ijzers onder voor de kalkoenen.

Waarom geen hoefschoenen: omdat die dingen niet blijven zitten in een springparcours/cross. Heb ik er ook zo weinig aan. Ook een beetje deuzig als ik 140km rij om bij een wedstrijd te komen om er dan achter te komen dat ik niet kan starten omdat het te glad is.

Ik hoop overigens een oplossing gevonden te hebben in de megasus horse runners. Die zou ik aan en uit kunnen doen alleen voor de wedstrijden en trainingen.

En zielig: Mijn paard heb ik op 20 jarige leeftijd van de voorijzers af gehaald na er 16 jaar op gestaan te hebben. Geen probleem. Hij loopt gewoon verder. Die voeten zijn keigezond. Met én zonder ijzer.
Overigens lijkt 24/7 buiten lopen op wisselende ondergronden daar wel een voorwaarde voor te zijn. Een eerder poging faalde omdat ze te hard sleten.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:39

Mijn paard staat ook op blote voeten maar ivm het outdoor seizoen en het Hollandsche weer durf ik het niet aan om dressuur te starten zonder schroeven. Als ik daardoor mijn paard mishandel, so be it! We gaan in elk geval niet onderuit samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 09:44

Ik zie dat de discussie nergens op gaat uitlopen, en dat het doel dus niet is bereikt. Sorry voor het zoveelste topic.

Ik hoop dat iedereen in ieder geval weer even heeft nagedacht; 'hm, misschien kan ik het wel zonder doen.' en niet hun eigen mening doorduwt.

Ik laat in ieder geval mijn paard, die ontzettend is verbeterd zonder ijzer en is genezen van zijn gebroken hoefbeen door ijzerloos te gaan, lekker bloot en geniet er met hem van! :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:45

oomens schreef:
Cer schreef:
Damens.... volgens t profiel is TS 14.... gaat t een beetje? >;)

Ze kan natuurlijk ook ervoor kiezen om gewoon op YRT blijven.

Inderdaad.
14 en nog niets van de paardenwereld gezien maar wel zo'n grote mond.
Dan kun je ook antwoorden verwachten met datzelfde kaliber.

Ts het zijn geen zielige paarden.
Persé ten aller tijden geen ijzers willen en niet verder kijken dan je eigen straatje, dat kan pas zielig zijn.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:47

Anne_GTI schreef:

_/-\o_

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:49

JoskaH schreef:
Ik zie dat de discussie nergens op gaat uitlopen, en dat het doel dus niet is bereikt. Sorry voor het zoveelste topic.

Ik hoop dat iedereen in ieder geval weer even heeft nagedacht; 'hm, misschien kan ik het wel zonder doen.' en niet hun eigen mening doorduwt.

Ik laat in ieder geval mijn paard, die ontzettend is verbeterd zonder ijzer en is genezen van zijn gebroken hoefbeen door ijzerloos te gaan, lekker bloot en geniet er met hem van! :)

Het lijkt me logisch dat als je paard zo'n ernstige blessure heeft dat je alle kunstmatige hulpmiddelen weg haalt en dus ook de ijzers. En ja, mijn paard staat ook vanvoor op ijzers en vanachter op blote voeten en dat gaat prima. Maar als je paard herstellende is zou ik ook kiezen om de ijzers er af te halen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:50

Ik denk dat je per paard moet kijken wat het beste voor hem of haar is, omdat jou paard zo opgeknapt is wil het niet zeggen dat dit bij ieder paard kan.

Ik heb een pony staan waar ik in 15 jaar tijd al een nieuwe auto aan beslag, plak, hoefschoenen en weet ik nog al niet meer aan heb verspijkerd. Het is echt niet zo makkelijk en kort door de bocht als je het nu roept, een alternatief hop trek hem een hoefschoen aan..