Wat is wijsheid? Zoolkneuzingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 21:31

Paard is altijd in mijn eigendom geweest sinds hij 3 jaar is. Daarvoor was hij van kennissen die hem zelf gefokt hebben. Hij heeft (gelukkig) nooit HB gehad of HB achtige symptomen.

Zojuist is er toch een zweer gebarsten. Ik had een hoefzweer uitgesloten omdat hij de laatste dagen steeds beter begon te lopen, maar zojuist had ik toch mijn hand vol met pus :') . Schoongemaakt, verbandje met betadine eromheen en nou even goed schoonhouden. Blij dat hij nu in ieder geval er vanaf is.

Voorlopig blijven we even lekker ver weg van de stenige paden, en dan ga ik mijzelf eens orienteren op nieuwe schoenen.

Super bedankt voor het meedenken allemaal, stel ik echt op prijs. Toch fijn om meerdere kanten te bekijken. Daarbij komt er toevallig binnenkort iemand op stal die vanalles weet over hoeven... geen flauw idee welke stroming, maar ik laat haar gewoon even kijken, wie weet horen we nog iets cools.

Maartje1990

Re: Wat is wijsheid? Zoolkneuzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:33

Ah dat zal wel opluchten voor je paard!

Hoe heet diegene die komt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:53

Nog even los van de discussie wel of niet hoefijzers. Je zit dan met de combi ijzers + betonplaat = spekglad.

Ga zelf een cursus doen zodat je meer leert over de hoef en de functies en de anatomie zodat je zelf kunt bepalen wat goed is voor je paard. Je hebt stromingen waarbij ze roepen dat je de steunsels moet uitpellen om de 'hoef te herstellen' imo geen goed idee. Ik zou eerder een randje hiel en steunsel laten staan in dit geval.

Toen we hier een puinpad hadden aangelegd voor de paarden en een natte winter volgde, hadden we ook een aantal hoefzweren bij verschillende paarden. Niet bij de paarden die altijd al ijzerloos waren + NB. Nu hebben we nog meer betonplaten aangelegd rondom de voerbakken en schepen die ijverig de platen. Deze winter geen enkele hoefzweer meer gehad.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:57

Het is altijd hetzelfde been? Dat is raar.. dat been al eens op de foto geweest?

Verder zou ik er zonder ook maar te knipperen met mijn ogen, meteen ijzers onder gooien danwel alle voeten hoefschoenen. Ik ben nogal van de als het niet nodig is niet doen, maar als het zonder problemen geeft zijn de andere opties niet voor niets uitgevonden.

Ik lees iets over beton? Die van mij stond op stelcom platen met ijzers rondom, durfde ik in de winter ook niet, heb toen achter ijzers gehad, voor hoefschoenen. Uiteindelijk toen ze uit de sport was gewoon weer 4 voeten blootvoets, terwijl ze vol in de sport van bloot naar vierkant beslagen is gegaan (ze wou zonder ijzers en stiften geen volte 8 m galoperen op gras als het gladdig was, heel slim paard, niet handig in je dressuur proef). Kortom, voeten ding gewoon aangepast aan de situatie die zich op dat moment voordeed.
Heb er nu 2 staan op blote voeten, maar als het nodig is, zit er zo weer wat onder of aan.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 22:09

Weet even niet meer hoe die mevrouw heet.... Idee is inderdaad dat ik zelf een beetje meer ga doorkrijgen hoe de verschillende dingen werken en eruit horen te zien. Ga niet gelijk zelf eraan knutselen en ik hou gewoon mijn check met de smid, maar misschien valt er iets te verbeteren of is er daadwerkelijk iets waarin die voet verschilt met de anderen.

Het is inderdaad altijd dezelfde voet. Been is (nog) niet op de foto geweest, dierenarts denkt dat het komt omdat daar de zool net wat dunner is dan bij de andere ofzo.

De wei heeft ook een flinke helling, vooral als het natter is is het natuurlijk ook flink glad...Daarnaast is het een behoorlijk speels paard... er wordt flink gestoeid in de wei en ik weet niet of het dan wel handig is om hem op ijzers te zetten...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:16

Dan zet hem op kunststof. Dat is net zo stroef als de eigen hoef.
Mij verbaasd het dat dit niet veel meer wordt gebruikt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:44

Ik zou je verder aanraden in die hoef eens op de foto te zetten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:11

Het probleem bestaat al lang, dus er van uit gaan dat de hoef zelf wel steviger zal worden , die kans is bijzonder klein.
uiteraard is er kans dat er iets mis zit binnen in de voet, dat kan enkel door foto's te maken bekeken worden en dan is de vraag wat kan er aan gedaan worden.
Maar ik zou zeer zeker weten als eerste optie kiezen voor een ijzer er onder, soms is dit als het ware de oplossing, ken paarden genoeg die zonder ijzer bijzonder slecht lopen en met ijzer gewoon echt door kunnen gaan zonder enig probleem.
Het feit dat je er een ijzer onder zet belet echt niet dat je hem in de winter als je hem dan toch niet echt gebruikt gewoon zonder kan zetten en wanneer het rijseizoen weer begint weer een ijzer er onder.
Naar mijn mening is dit beter dan welke andere oplossing ook, en is bovendien het voordeligste ook.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:09

Ijzers. Maar daarnaast iets geven wat voor sterkere hoeven zorgt. Hier zeer goede ervaringen met marstall hufregulator

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:19

Hoe gaat het nu ts?

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:27

Die van mij heeft ook vooral voor hele gevoelige voeten. Kan helaas echt niet zonder ijzers.
Was afgelopen zomer zijn ijzer kwijt (1 dag ) en toen heeft de hoefsmid er opnieuw een ijzer onder geslagen met leren zooltje.
Wat alleen die van mij natuurlijk weer voor elkaar kreeg was steentjes tussen het zooltje en zijn voetzool. Hoefsmid heeft dit nog nooit meegemaakt. Maar ja ik heb een apart paard laten we maar zeggen.
Uiteindelijk een hele tijd geduurd maar toen kwam het wel weer goed.
Sommige paarden hebben helaas hele moeilijke voeten :(

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 18:44

Het gaat eigenlijk heel erg goed. Heb een week lang zijn voet elke dag laten weken in betadine en badedas badjes om te zorgen dat alle zooi echt eruit was.
Hij liep zodra de wond weer dicht was (zat boven de kroonrand) gelijk weer helemaal goed. Dus we zijn weer lekker aan het rijden en hij heeft geen pas meer gevoelig gelopen.
Heb het erover gehad met mijn hoefsmid en een stalgenoot die inderdaad zo'n bekap cursus heeft gedaan, die zijn allebei van mening dat ijzers in principe (nog) niet nodig zijn. Hoefsmid betwijfeld of het werkt om hem op ijzers te zetten omdat hij dan alsnog niet 'hoog' genoeg staat om geen last te hebben van de stenen, dus dan zou hij permanent met zooltje moeten lopen en de hoefsmid doet dat liever niet als het niet echt super nodig is.
Hij raadde mij ook aan om eens in de drie weken de hoeven aan de onderkant in te smeren met teer (wat is dat een smerig spul).
Volgens de hoefsmid en mijn stalgenootje was het deels ook gewoon pech en bijna niet te vermijden met dit type warmbloed paarden op deze ondergrond, het zou iets anders zijn als hij dit echt heel erg vaak heeft, maar ze vonden 2x in 3 jaar niet alarmerend, en mijn stalgenootje verdacht ook het bekappen, omdat het beide keren was gebeurd net nadat de hoefsmid was geweest.... Dat er toen misschien een bacterie naar binnen is gekomen en een zweer heeft veroorzaakt.
Ben wel nog steeds opzoek naar goede, passende hoefschoenen, had een nieuw paar geprobeerd maar die bleven toch niet helemaal perfect zitten...

Voorlopig doen we er dus even niks aan (behalve schoenen voor achter) en dan hopen we dat het inderdaad gewoon pech was.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:11

blijven dromen dus

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 12:02

Yup, deels wel, al had ik zeker voor ijzers gekozen als mijn hoefsmid had gezegd dat het niet anders kon.
Mocht het probleem zich nogmaals voordoen dan worden het inderdaad ijzers met zooltjes.