Verbening van kraakbeen in de winter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:52

En weten jullie ook of het te voorkomen is dat kraakbeen gaat verharden ?
Ik kan me voorstellen dat b.v. ijzers het proces wel versnellen, doordat er minder beweging in de hoeven zit met ijzers. Of ??

Ik begrijp wel dat het eigenlijk een beetje een kwestie is van aanleg in combinatie met veel gewicht ( is ook veel gewicht op de gewrichten in de benen )

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:29

Mijn paard had tot mei vorig jaar nog nooit ijzers gehad. In oktober dit geconstateerd.
Ze heeft nu verplicht voir ijzers met breakover beslag en de ijzers zijn speciaal geslepen zodat de hoef nog kan bewegen.
Helaas voor mijn paard is ze gezegend met knijterharde hoeven waarin al amper beweging zit.
Moet van de smid oom proberen om haar hoeven zo zacht mogelijk te houden. Dus veel in een natte wei of paddock zetten. Dit gaat in deze maanden heel erg goed, maar hoe dit van de zomer moet?
Hoop dat ik van mijn stalhouder een modderpoel mag creëren bij de waterbak.
Van de zomer ook de hoeven veel invetten met zonnebloem en azijn.
Meer kan ik niet doen

manon311

Re: Verbening van kraakbeen in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 19:40

Paarden met verbening is het juist nodig om ijzers te dragen omdat ze zelf geen demping meer hebben. In James zijn gval zorg de leren zool voor de demping en dat de hoef stabiel blijft. Zonder ijzer teveel beweging vanbinnen en zo word de voet in de juiste positie gehouden. Breakover ijzers worden, zoals syl1612 al zegt speciaal gesneden. Die zorgen ervoor dat het paard goed kan afrollen omdat ze dat door hun verbening niet zelf meer kunnen. Het is dus belangrijk dat deze ijzers om de 7/8 weken er onderuit moeten. Ik merk altijd goed wanneer het weer tijd word. James gaat slepen en meer struiken. Dat komt doordat de voet te lang is er niet meer goed kan afrollen.

Voorkomen gaat helaas niet, als ze het eenmaal hebben dan kan het groeien snel gaan, gelukkig niet in elke gevallen. Stop zetten is ook niet mogelijk helaas. Het is aan de eigenaar om het allemaal zo makkelijk mogelijk voor het paard te houden.

manon311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 19:42

En inderdaad Maris, James is eigenlijk altijd wel aan de "lijn" zodat hij niet te zwaar word voor zijn voetjes

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:44

manon311 schreef:
En inderdaad Maris, James is eigenlijk altijd wel aan de "lijn" zodat hij niet te zwaar word voor zijn voetjes

ach gosh, paard aan de lijn ! Geef hem maar een dikke knuffel van mij ! Maar volgens mij wordt er wel heel goed voor hem gezorgd !

manon311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 19:52

Ik doe meer dan m'n best! Maar nooit ishet goed genoeg. Super lief van je dank je wel. En zal ik zeker doen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:57

Hier ook een paard met verbening. Een Haflinger, dus ook een koudbloed. Helaas nu in zo erge mate in combinatie met zijn artrose dat ik hem met pensioen heb moeten laten gaan. We rijden nu eens in de maand nog een keer, maar dan erg rustig.
Om op je vraag terug te komen; ik merk dat het bij mijn Haf minder erg is als de weide wat zachter is. Momenteel is het een blubberzooi, dus dan zie je sowieso niet zoveel behalve veel gezuig en moeilijk lopen doen ze allemaal. Maar in de iets drogere periodes dan nu is het wel prima te doen. Bevroren grond is echt funest, dat vind hij duidelijk helemaal niks. Droge grond in de zomer is dan beter te doen.

manon311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 20:14

Wat een moeilijke beslissing zou dat toen zijn geweest. Is het nu voor jullie goed te doen? Zonder erge pijn/last? Wat een hoofdpijn probleem je? Jeetje mina.. waar doe ik goed aan? Wat kan ik anders doen? Wat juist niet? Pff

Eindelijk komt iedereen er wel een beetje mee dat wanneer de wei te hard is toch wel problemen kan opleveren. Hmm daar kan ik wel wat mee. Super thanks allemaal! Erg fijn

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:33

Ik meld me ook. Een aantal jaar (2013) geleden is bij mijn fries ook verbening vastgesteld.hij liep toen in het Z1 en omdat hij mank liep zijn we gaan zoeken.(dit was uiteindelijk niet de oorzaak) De dierenarts toen zei al dat er eigenlijk geen 1 fries boven de 10 jaar is die het niet heeft.(foto's zijn door 3 da's bekeken) Merk wel dat hij van voor steeds wat korter is gaan lopen.
Wat ik wel merkte aan hem is dat hij in de winter veel beter in zn vel zit dan in de zomer maar nog nooit bedacht dat dit ermee te maken kon hebben.

Zou het in de zomer meer last hebben niet kunnen komen door het grazen? Doordat ze dat de voeten toch meer/anders belasten dat ze er meer last van krijgen?

manon311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 20:59

Ikke20 ja!! Ook jij zegt een goed punt! In combi van harde grond. Heel herkenbaar dat jou paard ook in de winter beter in zijn vel zat. Wat bizar wat de dierenarts zei over Friezen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:30

Ik begreep van een stalgenootje/vriendin dat friezen er idd erg gevoelig voor zijn. Haar fries had het al heel jong. Maar volgens haar hoeft alleen de verharding geen problemen op te leveren. Wel als er een scheurtje komt in het kraakbeen ( en dat kan ook weer genezen ) of natuurlijk als er artrose bijkomt.

Zouden hoefschoenen met zachte zooltjes erin ook niet heel fijn (kunnen ) zijn ?? Maar dat is natuurlijk meer voor tijdens het rijden.....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:46

Ligt eraan als de verharding teveel word kan het wel belemmering geven. Op de site van hoofcare word het heel mooi uitgelegt.

Staan jullie paarden ook liever op stal dan buiten? En liggen ze meer?

Hoefschoenen ben ik niet van. Vind het ondingen en hier staan ze van sochtends vroeg tot savonds laat buiten en vind niet dat hoefschoenen daar geschikt voor zijn.

Hier staat hij al heel wat jaren op ijzers. 1keer zonder geprobeerd maar hij bleef zo moeilijk lopen dat we ze er na een paar weken toch weer onder hebben gedaan en dan loopt hij goed. Wel zorgt mn smid ervoor dat hij super kan afrollen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:32

Mijn paard heeft break over beslag maar zonder zooltjes oid. Dus beslag is niet perse noodzakelijk voor de demping. Inderdaad wel voor t afrollen van de voet. Zonder breakover beslag is de pas korter.

Ik kan me heel goed voorstellen dat zon harde kleigrond in de zomer echt waardeloos is met verbening. Mijne staat op zandgrond dus wellicht dat ik daarom bij mijn merrie weinig verschil merk tussen zomer en winter.

Het DA advies was regelmatig bewegen op zachte ondergrond en zo veel mogelijk rechtuit.

@Maris, je zegt dat t aanleg is icm gewicht, hoe kom je bij dat t door t gewicht kan komen? Ik begrijp dat te veel gewicht slecht is voor de gewrichten pezen spieren en botten enzo, maar hoe kan dat verbening triggeren? Hier ben ik wel benieuwd naar :)
Overigens denk ik niet dat verbening een proces is wat te beinvloeden is. Wel kan het allemaal draaglijker gemaakt worden door goed management rondom je paard qua gewicht, beweging, ondergrond e.d.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:22

Voert er toevallig iemand van jullie primeval gelatinaat bij?

Zag dat dit ook zorgt voor goed kraakbeen. Ben aan het twijfelen om het eens te gaan proberen.